Hop til indhold

Folks øgede brug af anti-gø halsbånd


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne have "eksperterne" til at se på det her. For jeg ser flere og flere på div. fora der køber halsbånd som det her, fordi de bla. er billige og det er en "nem" løsning (nej jeg overvejer det ikke til min egen råbehund, hell no!!!), jeg debatterer bare tit med folk der ikke kan forstå at det er synd at påmontere de her ting.

 

Men producenterne opfinder jo nyere og flere og flere lede ting til at påmontere på hundene, så man skal godt nok have de hurtige sko på, for at vide hvad der findes på markedet, især når det nu er et marked man ikke selv interesserer sig for.

 

Indtil videre har jeg set:

 

Stød halsbånd, ja det er vel åbenlyst hvorfor man skal fraråde dem.

 

Vand halsbånd, også her mener jeg, selvom vand er uskadeligt.

 

Citronella halsbånd, her optrapper man så med et allergi-fremkaldende stof:confused:

 

Luft-halsbånd, det er også noget der virkelig skulle forskrække hunden, og kunne drive den til vanvid har jeg hørt.

 

Nu er der så kommet :

 

Ultralyd-halsbånd???, og de er så meget billigere, at de er boomet. (mange af de andre typer koster jo en del mere, hvilket jo er en grund til at folk måske tænker en ekstra gang, ja det er sørgeligt at penge afgør sådan noget :cry:)

 

Anti-gø halsbånd - DKK139,00 : Pettown.dk - Din online hundeekspert i hundeartikler

 

Hvad mon de gør ved hunden i længden, at bære?

 

Hvordan med dyreværnsloven, hører det ikke under punktet med væsentlig ulempe?

 

El- og pighalsbånd

Forbud mod brug af: Fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres (BEK nr. 1043 af 16/12 1999, § 1). Det betyder, at halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et elektrisk stød, samt Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at anvende.

 

Ja jeg er bare forarget over at det bliver mere og mere almindeligt, og at det kommer bag på f.eks selskabshunde-ejere at de små hunderacer gør, og det skal der arbejdes med, på en ordentlig måde:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg møder heldigvis ikke så mange med dem, men diskuterer ikke rigtigt med dem, i stedet for prøver jeg at snige små fifs ind man kan gøre i de forskellige situationer hvor hunden gør....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder heldigvis ikke så mange med dem, men diskuterer ikke rigtigt med dem, i stedet for prøver jeg at snige små fifs ind man kan gøre i de forskellige situationer hvor hunden gør....

 

Ja det gør jeg også når jeg enten ser nogle med dem, eller hører om nogle der snakker om at de vil anskaffe sig et.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mutti-dyreglad

Jeg har aldrig set dem.. Og kunne heller ikke selv drømme om at benytte den slags. Jeg går mere ind for at bruge tid og energi på at lære min hund forskel på ønsket og uønsket adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror aldrig jeg har mødt en hund ude på tur, med et elektronisk halsbånd... men en dame (som er en kælling) glemte at tage stødhalsbåndet af sin ene leonberger da hun afleverede dem i pensionen :roll: Hun blev lidt lang i hovedet da vi havde det med ned til hende ved lågen efter at have bragt hunden over til sin kennel.... Hun er også altid uhøflig, og hundene opfører sig forfærdeligt når de er hos os, sikkert fordi de har fundet ud af at de kan gøre som de vil uden at få stød!! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den øgede interesse kunne måske skyldes at flere og flere får hund uden egentlig at ønske sig en hund, men de gør det fordi det skal man og det har alle andre, og dermed har de heller ikke den tid og det overskud der skal til at træne en hund, og dybest set burde det jo heller ikke være nødvendigt i deres øjne, da det jo bare er et tilbehør der får deres liv til at se rigtig ud, og derfor vælger de de hurtige løsninger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Om det er ultralyd, vand, luft eller andet så vil disse halsbånd kun virke pga det ubehag hunden påføres.

 

Der er naturligvis overraskelsesmomentet, som ikke behøver være ubehageligt som sådan, vil nogle måske påpege, men hvis hunden kun overraskes vil den hurtigt optage sin gøen igen, idet den lærer at forudse "overraskelsen", som dermed bliver irrelevant for den.

 

Derfor vil disse halsbånd udelukkende virke hvis hunden oplever ubehag.

 

Dette er ikke god dyrevelfærd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det er ultralyd, vand, luft eller andet så vil disse halsbånd kun virke pga det ubehag hunden påføres.

 

Der er naturligvis overraskelsesmomentet, som ikke behøver være ubehageligt som sådan, vil nogle måske påpege, men hvis hunden kun overraskes vil den hurtigt optage sin gøen igen, idet den lærer at forudse "overraskelsen", som dermed bliver irrelevant for den.

 

Derfor vil disse halsbånd udelukkende virke hvis hunden oplever ubehag.

 

Dette er ikke god dyrevelfærd!

 

Tak:5up:

 

Ja sådan forstår jeg det også, jeg forstår bare ikke hvorfor de kan være lovlige, når man læser det punkt under dyreværnsloven om "forbud af fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres", jeg ville mene at disse halsbånd, hvad enten de udløser vand, luft, eller hvad nu, hører under denne kategori. Det kan ikke kun være stød-halsbåndet der er ulovligt her, sådan som jeg læser dyreværnsloven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak:5up:

 

Ja sådan forstår jeg det også, jeg forstår bare ikke hvorfor de kan være lovlige, når man læser det punkt under dyreværnsloven om "forbud af fjernbetjente eller automatisk virkende aggregater, der hæftes på dyr, og som påfører dem elektriske stød eller anden væsentlig ulempe, når de aktiveres", jeg ville mene at disse halsbånd, hvad enten de udløser vand, luft, eller hvad nu, hører under denne kategori. Det kan ikke kun være stød-halsbåndet der er ulovligt her, sådan som jeg læser dyreværnsloven.

 

 

Det er et utrolig dårligt og mangelfuldt defineret begreb, som rummer plads til at brugeren kan slippe af sted med ret meget, for hvad er "væsentlig ulempe"?

Det afhænger af den individuelle holdning.

 

For nogle betyder dette, at noget skal forvolde fyiske smerter, for andre er det væsentlig ulempe, at hunden ikke kan komme væk fra et pust eller en ultralyd.

 

Uanset, så er det symptombehandling hvis andet ikke supplerer halsbåndets effekt og supplerer man med positiv forstærkning for ønsket adfærd, at hunden er tavs, så kan man lige så godt træne på anden vis.

 

Det er totalt tåbeligt og jeg bliver vred over at hundeejere griber til dette middel i stedet for at træne med deres hunde.

Med hvad kan man vente i et samfund hvor alt skal gå så hurtigt, som det åbenbart skal?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem jeg har hørt om ,prøvede disse med vand , havde ikke gavn af dem.

Det tager jo ikke hundens lyst til at gø, men virker bare forvirrende og er vel at springe over , hvor gærdet er lavest.

Jeg har aldrig set dem i brug , men forestiller mig at timing er så væsenlig for at få gavn af dem, at forkert timing kunne gøre, at hunden blev så ophidsetforvirret, at det forstærkede dens gøen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et utrolig dårligt og mangelfuldt defineret begreb, som rummer plads til at brugeren kan slippe af sted med ret meget, for hvad er "væsentlig ulempe"?

Det afhænger af den individuelle holdning.

 

For nogle betyder dette, at noget skal forvolde fyiske smerter, for andre er det væsentlig ulempe, at hunden ikke kan komme væk fra et pust eller en ultralyd.

 

Uanset, så er det symptombehandling hvis andet ikke supplerer halsbåndets effekt og supplerer man med positiv forstærkning for ønsket adfærd, at hunden er tavs, så kan man lige så godt træne på anden vis.

 

Det er totalt tåbeligt og jeg bliver vred over at hundeejere griber til dette middel i stedet for at træne med deres hunde.

Med hvad kan man vente i et samfund hvor alt skal gå så hurtigt, som det åbenbart skal?

Altså jeg opfatter da de her halsbånd som væsentlig ulempe, selvom du har ret i, at det er et begreb, der kan gradbøjes efter køberens egen samvittighed.

 

Jeg tænker at loven er sjusket formuleret/generelt formuleret, fordi der bliver ved med at komme nye lede påfund, sådan at loven evt. skal omskrives hver måned pga. at der så kommer et nyt grimt halsbånd de skal medtage, jeg kan da lige komme med nogle nye påfund :

 

Nåle-halsbåndet, hvor der er en lille nål der prikker når hunden gør

 

Peber-halsbåndet, hvor hunden får peber når den gør

 

osv. osv. osv. og sådan kan producenterne fortsætte :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Altså jeg opfatter da de her halsbånd som væsentlig ulempe, selvom du har ret i, at det er et begreb, der kan gradbøjes efter køberens egen samvittighed.

 

Jeg tænker at loven er sjusket formuleret/generelt formuleret, fordi der bliver ved med at komme nye lede påfund, sådan at loven evt. skal omskrives hver måned pga. at der så kommer et nyt grimt halsbånd de skal medtage, jeg kan da lige komme med nogle nye påfund :

 

Nåle-halsbåndet, hvor der er en lille nål der prikker når hunden gør

 

Peber-halsbåndet, hvor hunden får peber når den gør

 

osv. osv. osv. og sådan kan producenterne fortsætte :stupid:

 

Svineri, hvor har du set det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var mine egne skrækscenarier, til hvad de næste nye syge ting kunne blive. Det har jo ingen grænser.

 

Det var det jeg mente med at de har lavet loven så "generel" fordi der bliver ved med at komme nye grimme ting.

 

Okay, når du kan tænke tanken kan andre sikkert også :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et utrolig dårligt og mangelfuldt defineret begreb, som rummer plads til at brugeren kan slippe af sted med ret meget, for hvad er "væsentlig ulempe"?

Det afhænger af den individuelle holdning.

 

Jeg kan blive helt hysterisk, når tankerne falder på formuleringen af Dyreværnsloven :evil: :evil: Sikke da et MAKVÆRK :stupid:

 

Bare se på formuleringen af pighalsbånd :damn: INGEN og jeg mener INGEN kan fortælle præcis, hvor man måler de tilladte 8 mm fra gerne angivet på en tegning :damn: Jeg har ladet min utilfredshed til kende overfor Retsudvalget, dyrevelfærdspolitiskeordfører etc. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, når du kan tænke tanken kan andre sikkert også :cry:

 

Jeg forestiller mig jo bare hvad det næste mon bliver, det er jo lige præcis det. Man bliver grimt overrasket hver gang.

 

Især en ting der overraskede mig, var citronella-halsbåndet, da citronella er noget af det allermest allergifremkaldende, ja de fleste kender jo den karakteristike ramme kemiske citruslugt fra myggelys og mosquito-olie man bruger når man er på ferie steder hvor der er malaria-myg. Men at give en hund sådan et halsbånd på hvor den bliver sprøjtet med det :shock:

 

Det er iøvrigt også i gå-væk kat/hund produkter for dem der ikke gider opdrage katte og hunde til ikke at må gå på bordene, hvis man tror det hjælper. Jeg var i et hjem ved en veninde der lige havde fået kat, og jeg er jo allergiker og jeg spurgte hende hvad er det der lugter sådan af??? Der er jo ikke til at trække vejret her? Jo hun havde sprayet alle møbler og borde med "gå væk kat" :skraek: (det driver både dyr og mennesker væk, så stærkt lugter det :badr:) Så gav jeg hende en af mine kattebøger, og nu er hun heldigvis holdt op med at bruge det stads, og i stedet træne katten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg forestiller mig jo bare hvad det næste mon bliver, det er jo lige præcis det. Man bliver grimt overrasket hver gang.

 

Især en ting der overraskede mig, var citronella-halsbåndet, da citronella er noget af det allermest allergifremkaldende, ja de fleste kender jo den karakteristike ramme kemiske citruslugt fra myggelys og mosquito-olie man bruger når man er på ferie steder hvor der er malaria-myg. Men at give en hund sådan et halsbånd på hvor den bliver sprøjtet med det :shock:

 

Det er iøvrigt også i gå-væk kat/hund produkter for dem der ikke gider opdrage katte og hunde til ikke at må gå på bordene, hvis man tror det hjælper. Jeg var i et hjem ved en veninde der lige havde fået kat, og jeg er jo allergiker og jeg spurgte hende hvad er det der lugter sådan af??? Der er jo ikke til at trække vejret her? Jo hun havde sprayet alle møbler og borde med "gå væk kat" :skraek: (det driver både dyr og mennesker væk, så stærkt lugter det :badr:) Så gav jeg hende en af mine kattebøger, og nu er hun heldigvis holdt op med at bruge det stads, og i stedet træne katten.

 

Jamen i disse tider hvor alt skal være nemt og fungere hurtigt, og hvor man kan købe:

 

Hundeliner som udsender et pift, så hunden angiveligt holder op med at trække

 

Grimer og antitrækseler, så man ikke behøver bruge energi på at træne samarbejde ml hund og ejer

 

Hundelem så man ikke behøver lukke Fido ud og ind

 

Selvhoppernde bolde så hunden kan aktivere sig selv

 

Antigøhalsbånd

 

Foder og vandautomat så man ikke behøver bruge tid på fodring

 

Og på amerikansk - løbebånd, så man ikke behøver gå tur med sin hund

 

(så har jeg nok glemt en masse) er det ikke så underligt at producenterne kan finde kunder til mærkelige og unødvendige artikler som skal lære hunden det ene eller det andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen i disse tider hvor alt skal være nemt og fungere hurtigt, og hvor man kan købe:

 

Hundeliner som udsender et pift, så hunden angiveligt holder op med at trække

 

Grimer og antitrækseler, så man ikke behøver bruge energi på at træne samarbejde ml hund og ejer

 

Hundelem så man ikke behøver lukke Fido ud og ind

 

Selvhoppernde bolde så hunden kan aktivere sig selv

 

Antigøhalsbånd

 

Foder og vandautomat så man ikke behøver bruge tid på fodring

 

Og på amerikansk - løbebånd, så man ikke behøver gå tur med sin hund

 

(så har jeg nok glemt en masse) er det ikke så underligt at producenterne kan finde kunder til mærkelige og unødvendige artikler som skal lære hunden det ene eller det andet

 

Ha ha hvor ville man dog blive til grin med sådan en line der pifter. Tror da mine tørre hunde-lufte-venner ville mobbe mig hvis jeg kom med sådan en til træk-dyret og råbe "er det mig du pifter af" :lol:...sikke en åndssvag opfindelse.

 

Jeg har nu elektriske vandautomater til mine katte, det synes jeg er en glimrende ting, den ene har haft blæresten, og efter vi satte dem op drikker hun meget mere end før, hun er vild med det rindende vand. Victor synes også det er et hit, og efter vi fik ham måtte vi opgradere til ekstra store modeller. Jeg synes nu ikke det er nemt. Pumpen skal vaskes med små særlige børster a'la mini flaske-rensere, men resten kan gå i opvaskeren :5up: Jeg ved godt nogle lader vandet stå deri i en hel uge og efterfylder, det skulle man kunne gøre, fordi der er filter i, men jeg renser dem hver dag alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når folk står med et elelr andet problem som de ikke lige på stående fod kender løsningen på er det meget nemt at sælge dem en lille elektronisk dims der på magisk vis kan løse alle problemer - eller påstår at kunne det.

Det er ubrugelige tyverialarmer, elektroniske loppefjernere, mikrochips og scannere og diverse halsbånd.

Så længe der er folk der køber den slags, vil der være folk der er villige til at lave den slags. Sådan er mennesker nu engang indrettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil lige give min mening til kende.

Jeg synes det er chokerende at man vælger at gøre det på den måde... Får sq helt ondt i hjertet.

Efter min mening er det dyrmishandling og simpelthen noget man vælger fordi man skal have den nemmeste udvej. Bliver så gal over det. Man lærer jo ikke hunden at den ikke må gø, men skræmmer den til ikke at gø fordi når den har haft halsbåndet på i lang tid nok vil den afholde sig fra at gø også hvis den får et lignende halsbånd bare uden effekten. Det er jo det man kalder negativ forstærkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Når folk står med et elelr andet problem som de ikke lige på stående fod kender løsningen på er det meget nemt at sælge dem en lille elektronisk dims der på magisk vis kan løse alle problemer - eller påstår at kunne det.

Det er ubrugelige tyverialarmer, elektroniske loppefjernere, mikrochips og scannere og diverse halsbånd.

Så længe der er folk der køber den slags, vil der være folk der er villige til at lave den slags. Sådan er mennesker nu engang indrettet.

 

Huh? Elektroniske loppefjernere :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...