Hop til indhold

Søger datepartner til min hund


Gæst Malle5252
 Share

Recommended Posts

Gæst Malle5252

Hej, jeg har en dejlig han puddel, som jeg godt kunne tænke mig at få nogle hvalpe ud af, helst med en Golden Retriever, da det skulle blive nogle rigtig dejlige og venlige hunde man kan få ud af det.

 

Han hedder Zeppo, er lysebrun / abrikosfarvet, og er en blanding af lille og mellempuddel.

Han er 7år, og er meget legesyg og børnevenlig, og han har aldrig været syg.

Han gør ikke af andre hunde, og kan kun finde på at knurre af dem, hvis de er i vores hus (Hans territorium).

Han har intet stamtræ, og vi har ikke set forældrene.

 

 

Håber der er nogle der er interesseret:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Hej, jeg har en dejlig han puddel, som jeg godt kunne tænke mig at få nogle hvalpe ud af, helst med en Golden Retriever, da det skulle blive nogle rigtig dejlige og venlige hunde man kan få ud af det.

 

Han hedder Zeppo, er lysebrun / abrikosfarvet, og er en blanding af lille og mellempuddel.

Han er 7år, og er meget legesyg og børnevenlig, og han har aldrig været syg.

Han gør ikke af andre hunde, og kan kun finde på at knurre af dem, hvis de er i vores hus (Hans territorium).

Han har intet stamtræ, og vi har ikke set forældrene.

 

 

Håber der er nogle der er interesseret:-D

Jeg er lige nød til at spørge.

Hvis du eller en hvalpe køber skulle blive stoppet med en af dine kommende blandings hvalpe, hvordan vil du/i bevise overfor politiet at det ikke er en listehunds blanding, og der med skal være iført mundkurv og max 2m line på alle offentlige områder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Dogue1, jeg er helt på det rene med hvor du vil hen med dit indlæg. Og jeg er 100 % enig.

 

Jeg er dog nødt til at gøre opmærksom på, at den nye hundelov ikke er helt så grotesk, hvad angår blandingshunde, som først antaget:

 

4. Hunde, der ser ud som en af de forbudte hunde

 

4.1. Hvad indebærer den såkaldte omvendte bevisbyrde?

 

Hvis der tvivl om, hvorvidt en hund tilhører en af de racer eller krydsninger heraf, som er forbudt, kan politiet stille krav om, at besidderen dokumenterer hundens race eller type. Det er således besidderen af hunden, der skal bevise, at hunden ikke er omfattet af forbuddet.

 

Politiet skal dog i første omgang – f.eks. på baggrund af en hunds udseende eller oplysninger fra besidderen eller andre – have rimelig grund til at formode, at der kan være tale om en hund, der er omfattet af forbuddet, før det kan kræves, at besidderen skal skaffe den nødvendige dokumentation for, at den pågældende hund ikke er omfattet af forbuddet.

 

Politiet kan altså ikke forlange dokumentation fra en besidder af en hund, når der ikke er nogen nærmere anledning til det, f.eks. hvis hunden på ingen måde ser ud som en af de hunde, der er omfattet af forbuddet.

 

Jeg tror altså ikke, at en blanding mellem GR og puddel vil give anledning til at ligne en hund, der er omfattet af forbudet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

Var det ikke bedre at finde en puddel hund til ham?

 

Golden er en dejlig race netop fordi den er en golden. Og hvis alle parrede på kryds og tværs ville der jo ikke være noget der hed Golden eller puddel o.s.v.

 

Ja, undskyld mit sure opstød. Men kan simpelthen ikke forstå hvorfor man vil blande de to racer sammen. Og endda uden at tjekke for arvelige sygdomme.:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke bedre at finde en puddel hund til ham?

 

Golden er en dejlig race netop fordi den er en golden. Og hvis alle parrede på kryds og tværs ville der jo ikke være noget der hed Golden eller puddel o.s.v.

 

Ja, undskyld mit sure opstød. Men kan simpelthen ikke forstå hvorfor man vil blande de to racer sammen. Og endda uden at tjekke for arvelige sygdomme.:damn:

 

Det er den af de der nye designer"racer" - goldendoodle

The Goldendoodle & Labradoodle Owners' Website :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Tja, men der er jo mange racer, der er skabt ud fra andre. Så hvorfor ikke, hvis avlsmaterialet er i orden og undersøgt, og man sigter efter et særligt mål?

 

Jeg har da talt op til flere godkendte racer i mit hundeleksikon, som er skabt ud fra andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke bedre at finde en puddel hund til ham?

 

Golden er en dejlig race netop fordi den er en golden. Og hvis alle parrede på kryds og tværs ville der jo ikke være noget der hed Golden eller puddel o.s.v.

 

Ja, undskyld mit sure opstød. Men kan simpelthen ikke forstå hvorfor man vil blande de to racer sammen. Og endda uden at tjekke for arvelige sygdomme.:damn:

 

Men ud fra, at trådstarter intet kender til forældredyrene og der ingen stamtavle er på hunden - så vil jeg mene, at "race"-avl ville være dybt uetisk. Risikoen for indavl og arvelige sygdomme er jo stor, når man ikke kender forfædrende, især hvis forældredyrene ikke er tjekket mht. sygdomme.

 

Derimod ville en blanding mellem golden og puddel give statistisk sundere afkom end tavleløs puddel- eller goldenavl, fordi at der er mindre risiko for fordobling af visse racetypiske sygdomme (nu kender jeg godt nok ikke til, hvilke pudlerne har).

 

Jeg synes, at tavleløs raceavl er dybt uansvarligt, hvorimod blandingsavl - tjah, nogle mennesker foretrækker altså blandingshunde og det skal de da have lov til. Det går verden nu ikke af lave af for mig, hvis bare de gør det ordentligt (hvilket desværre sjældent er tilfældet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ud fra, at trådstarter intet kender til forældredyrene og der ingen stamtavle er på hunden - så vil jeg mene, at "race"-avl ville være dybt uetisk. Risikoen for indavl og arvelige sygdomme er jo stor, når man ikke kender forfædrende, især hvis forældredyrene ikke er tjekket mht. sygdomme.

 

Derimod ville en blanding mellem golden og puddel give statistisk sundere afkom end tavleløs puddel- eller goldenavl, fordi at der er mindre risiko for fordobling af visse racetypiske sygdomme (nu kender jeg godt nok ikke til, hvilke pudlerne har).

 

Jeg synes, at tavleløs raceavl er dybt uansvarligt, hvorimod blandingsavl - tjah, nogle mennesker foretrækker altså blandingshunde og det skal de da have lov til. Det går verden nu ikke af lave af for mig, hvis bare de gør det ordentligt (hvilket desværre sjældent er tilfældet).

 

Enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan på fornemmelsen, at det her indlæg kun er skrevet for at provokere os lidt. Det håber jeg da i hvert fald :genert:

 

Jeg tror ikke ret mange kan forestille sig at folk er så nemme at provokere :hmm:

 

Til trådstarter - held og lykke med projektet. Det kan blive en rigtig god blanding hvis begge forældre er sunde og med godt sind. Og hvalpene er næppe nogensinde i fare for at blive forvekslet med listehunde ;-)

 

Men du skulle nok have placeret dit indlæg i "Hanhunde listen".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke ret mange kan forestille sig at folk er så nemme at provokere :hmm:

 

Til trådstarter - held og lykke med projektet. Det kan blive en rigtig god blanding hvis begge forældre er sunde og med godt sind. Og hvalpene er næppe nogensinde i fare for at blive forvekslet med listehunde ;-)

 

Men du skulle nok have placeret dit indlæg i "Hanhunde listen".

Hvilke folk mener du er nemme at provokere?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam
Men ud fra, at trådstarter intet kender til forældredyrene og der ingen stamtavle er på hunden - så vil jeg mene, at "race"-avl ville være dybt uetisk. Risikoen for indavl og arvelige sygdomme er jo stor, når man ikke kender forfædrende, især hvis forældredyrene ikke er tjekket mht. sygdomme.

 

Derimod ville en blanding mellem golden og puddel give statistisk sundere afkom end tavleløs puddel- eller goldenavl, fordi at der er mindre risiko for fordobling af visse racetypiske sygdomme (nu kender jeg godt nok ikke til, hvilke pudlerne har).

 

Jeg synes, at tavleløs raceavl er dybt uansvarligt, hvorimod blandingsavl - tjah, nogle mennesker foretrækker altså blandingshunde og det skal de da have lov til. Det går verden nu ikke af lave af for mig, hvis bare de gør det ordentligt (hvilket desværre sjældent er tilfældet).[/quote

 

Det er noget fis, at en blanding mellem racer giver sundere hunde. F.eks ligger øjensygdommen PRA hos både Golden og Puddel og er hverken hunhund eller hanhunden testet for det, ja så kan hvalpene også få det. Jeg kan godt se pointen i at vælge en hund af anden race, hvis man ikke kender til ens egen hunds ophav. Men så skal de ikke have nogle arvelige sygdomme tilfældes.

Og jeg har ikke noget mod blandiger. Der findes utrolige mange dejlige krydsninger, men jeg kan ikke lide når man bevidst fortager sådan en parring. Og især ikke når man ikke aner noget som helst om sin egen hunds evt sygdomme eller om den er bære af nogle sygdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget fis, at en blanding mellem racer giver sundere hunde. F.eks ligger øjensygdommen PRA hos både Golden og Puddel og er hverken hunhund eller hanhunden testet for det, ja så kan hvalpene også få det. Jeg kan godt se pointen i at vælge en hund af anden race, hvis man ikke kender til ens egen hunds ophav. Men så skal de ikke have nogle arvelige sygdomme tilfældes.

Og jeg har ikke noget mod blandiger. Der findes utrolige mange dejlige krydsninger, men jeg kan ikke lide når man bevidst fortager sådan en parring. Og især ikke når man ikke aner noget som helst om sin egen hunds evt sygdomme eller om den er bære af nogle sygdomme.

 

Hvis du læste mit indlæg ordentligt, så ville du have registreret, at jeg mener, at blandingsavl er sundere end tavleløs raceavl ;-)

 

Om blandingsavl generelt/gennemsnitligt er sundere end raceavl med tavle, vil jeg ikke udtale mig om, har hørt både for og imod - og min logik siger mig, at ja, blandingsavl faktisk er sundere i mange tilfælde (men ikke alle, kommer an på hvilke racer der er tale om).

 

Jeg skrev derudover også, at jeg ikke kender pudlens racetypiske sygdomme og derfor ikke ville udtale mig nærmere om dette. Men lur mig, om ikke golden retriever har en lidelse eller to, man ikke ser inden for puddel - eller omvendt.

 

Og endnu derudover, så skrev jeg til aller sidst, at jeg ikke har noget imod blandingsavl, så længe det bliver gjort ordentligt, hvilket desværre sjældent ses. Og herunder mener jeg vurdering af hundes temp. i alle henseender (andre hunde, lyde - torden, fyrværkeri fx. - , mennesker osv.) og derudover OGSÅ sundhedstjek.

 

Så kan du og trådstarter selv vurdere, hvad jeg mener om denne pågældende tråd ind til videre ;-) Nu blev det bare sagt mere direkte.

 

 

Derudover vil en golden/puddel bla. imo stadig være bedre end tavleløs puddelavl grundet risikoen for indavl, lige gyldigt hvor mange sygdomme de har tilfældes. Indavl er stadig farligt at lege med, hvis man ikke har 100% styr på, hvad man har gang i (ikke at avl i forvejen ikke er det, men indavl indebærer altså bare mange flere risicis).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malle5252

Tak:)

Jeg har engang været på besøg hos nogle, som havde en blanding af puddel og Golden retriver, og jeg syndes den var rigtig rar og sød. Så jeg håber at dem jeg får ud af det her, er ligeså søde og dejlige:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...