Hop til indhold

Sterilisation - tæve


Gæst Cambrinus
 Share

Recommended Posts

Gæst Cambrinus

Hej alle,

Har nogen kendskab til hvorvidt der er klogest at sterilisere før eller efter 1. løbetid? Og ved nogen om det har indvirkning på pelsen? Læser også så meget om, at det kun er dyrlægerne, der siger, at hunden bliver mere rolig for at få "kunder i butikken". Er lidt forvirret omkring al det modsatrettet tekst, der findes på området. Håber I kan hjælpe :-)

Venlig hilsen

Dorte og Phili

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det gælder beskyttelse mod mælkekirtelkræft, så skulle det være bedst at sterilisere før første løbetid. Det er noget med ar risikoen stiger procentvis med hver løbetid.

 

Personligt har jeg foretrukket at tage første løbetid med, af adfærdsmæssige årsager - fordi jeg gerne ville have en "voksen" hund.

Min første tæve blev steriliseret i slutningen af første løbetid (et par måneder før planlagt pga. ups-parring :oops:). Min nuværende blev først steriliseret som 3-årig.

 

Jeg kunne ikke mærke nogen forandring i adfærd hos min første tæve, men nåede desværre heller ikke at have hende så længe. Hos min nuværende har der været positiv effekt. Hun er blevet lidt mere rolig og meget mere kontaktsøgende.

 

Jeg tror pelsen ændrer sig lidt uanset hvornår man steriliserer, men jeg er ikke sikker, for det har aldrig været et problem her, da mine hunde er kortpelsede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica blev steriliseret da hun var 4 år, og rent mentalt har hun ikke ændret sig det fjerneste, hun er nøjagtig den samme som hun var før hun blev steriliseret :-D Hendes pels er tilgengæld blevet et rent mareridt og det bliver kun værre for hvert år der går (hun er 10 år nu), hun fælder konstant og hele tiden året rundt, producere en hulens masse underuld og filtre for et godt ord i bukserne og under maven :evil:

 

Personligt vil jeg aldrig sterilisere før hunden er mindst to år gammel, da jeg gerne vil have at hunden er ordenligt udviklet (mentalt) først, og jeg kunne se hvor meget Flica udviklede sig og blev mere voksen for hver løbetid hun var igennem ind til hun blev steriliseret, også selv om hun var 4 år, da det skete ;-)

 

Men andre har jo en anden holdning, så i sidste ende er det kun en smagssag om man vælger det ene eller det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

En undersøgelse der er lavet viste, som Umulia også er inde på, at hormon relateret cancer (æggestok, livmoderhals, livermoder, mælkekirtel) reducers kraftigt, jo færre løbetider en tæve når at have + underlivs betændelse heller ikke længere er en risiko!

 

Men, personligt vil jeg altid fortrække at have de første 3 løbetider med, alene pga. det mentale og den med-modning de giver en hunhund.

 

Misja fik 5 løbetider og hun blev en gladere hund hele året efterfølgene, uden de små udsving hormonerne gav hende.

 

Hendes pels har forandret sig, den er blevet blødere og mere "uldet" og den er ikke lige så vind og vandtæt som tidligere. Jeg tror ikke det kan undgåes at pelsen forandre sig/bliver anderledes, både hos hanner og hunner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Jeg synes ikke du skal sterilisere pga. adfærd. Chancen for at det ikke virker (eller sågar har den modsatte effekt er simpelthen for stor).

 

Jeg ville personligt tage den første løbetid med. Nura ændrede sig rigtig meget efter sin første løbetid - blev mere rolig, stabil og voksen. Det synes jeg ikke de skal snydes for.

 

Derudover skal du forvente en ganske betydelig ændring i pelsen, hvis du har en langhårsrace. Pelsen bliver kraftigere og mere ulden. Desuden får nogle hunde en tendens til at tage på.

 

Hvad er grundene til at du overvejer at sterilisere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica blev steriliseret da hun var 4 år, og rent mentalt har hun ikke ændret sig det fjerneste, hun er nøjagtig den samme som hun var før hun blev steriliseret :-D Hendes pels er tilgengæld blevet et rent mareridt og det bliver kun værre for hvert år der går (hun er 10 år nu), hun fælder konstant og hele tiden året rundt, producere en hulens masse underuld og filtre for et godt ord i bukserne og under maven :evil:

 

Personligt vil jeg aldrig sterilisere før hunden er mindst to år gammel, da jeg gerne vil have at hunden er ordenligt udviklet (mentalt) først, og jeg kunne se hvor meget Flica udviklede sig og blev mere voksen for hver løbetid hun var igennem ind til hun blev steriliseret, også selv om hun var 4 år, da det skete ;-)

 

Men andre har jo en anden holdning, så i sidste ende er det kun en smagssag om man vælger det ene eller det andet.

 

Er så enig. Fik min ældste blev neutraliseret da hun var 9, og pelsen har efterfølgende været et helvede. Til gengæld er humøret højt hos hende og mere konstant end det var tidligere. Hun blev neutraliseret fordi hun var for gammel til flere hvalpe og hendes adfærd i forbindelse med løbetid og falsk drægtighed gav lidt fnidder i huset blandt tøserne. Beslutningen blev også hjulpet på vej, da hun som neutraliseret kunne nyde sit otium med fuld jagtkalender i sæsonen.

 

Syntes der sker en kæmpemæssig udvikling med tæverne for hver løbetid de har været i gennem. Min yngste er lige blevet 2 og der har været en kæmpemæssig forskel i hendes modenhed og adfærd for hver løbetid hun har været i gennem (har nu været gennem fire af slagsen). Så ville heller ikke selv gøre det før de er min. 2 år gamle.

 

Hvis det er et spørgsmål om adfærd, ville jeg være utrolig varsom med at neutralisere en hund. Hvadenten det er han eller tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo før des bedre ;-) skal have 5 måneders hvalp steriliseret til august og er ikke et sekund i tvivl om, at det kun kan gå for langsomt.

 

Petrine blev steriliseret efter 3 hæslige løbetider, er ikke 100% sikker på at det skyldes steriliseringen, men hun er pludslig holdt op med at fælde, hvilket er lækkert. Har dog klippet hende nu, hvor det er blevet varmt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Neutralisering af hunde er åbenbart snart så almindeligt, at jeg, som opdrætter overvejer, at få mine hvalpe neutraliseret, inden de udleveres til køberne.

Små hvalpe kommer sig meget hurtigt over en operation og køberne undgår besværet. Desuden kan man sikkert opnå kvantumsrabat hos dyrlægen.

Nej dette er ikke et ironisk indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også svært at vide om en tæve som er blevet sterilliseret som ganske lille hvalp ikke modner sig som hun ellers ville have gjort hvis man havde ladet hende være "intakt" - Eller er der nogen der har erfaringer heraf ??

 

Min kæreste og jeg ville først have sterilliseret vores af den simple årsag, at når vi nu allerede vidste at vi aldrig skulle lave hvalpe på hende, så hellere sikre sig imod falsk drægtighed samt mælkekirtelkræft. (og så bare generelt slippe for "bekymringerne" ved at have en tæve i løbetid:blink:)

 

Men al den snak om at både personlighed og pels kan ændre sig har faktisk gjort mig i tvivl :confused: Pelsen er én ting, når vi nu ved at det bliver en forholdsvis korthåret hund, men personligheden ?

 

Hvis man nu i forvejen har en harmonisk og rolig tæve, kan personligheden så rykke sig i den modsatte retning ved en sterillisering ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Neutralisering af hunde er åbenbart snart så almindeligt, at jeg, som opdrætter overvejer, at få mine hvalpe neutraliseret, inden de udleveres til køberne.

Små hvalpe kommer sig meget hurtigt over en operation og køberne undgår besværet. Desuden kan man sikkert opnå kvantumsrabat hos dyrlægen.

Nej dette er ikke et ironisk indlæg.

 

 

Ellers kunne det måske være en idé at tilbyde køberne muligheden for det. Der er sikkert nogen der ikke vil bryde sig om det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også svært at vide om en tæve som er blevet sterilliseret som ganske lille hvalp ikke modner sig som hun ellers ville have gjort hvis man havde ladet hende være "intakt" - Eller er der nogen der har erfaringer heraf ??

 

Personligt, nej.. Men efter som Flica's ændringer og modninger altid skete, tydeligt i forbindelse med hendes løbetider, vil jeg nu tvivle alvorligt på at hun ville have udviklet sig lige så meget/lige sådan, hvis hun var blevet steriliseret tidligt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt, nej.. Men efter som Flica's ændringer og modninger altid skete, tydeligt i forbindelse med hendes løbetider, vil jeg nu tvivle alvorligt på at hun ville have udviklet sig lige så meget/lige sådan, hvis hun var blevet steriliseret tidligt ;-)

Enig!

 

Det er helt samme oplevelse jeg har haft med Misja :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Eneste minus der er ved sterilisering, er en forøget risiko for at tæven udvikler inkontinens på et tidspunkt (men risikoen er vist forholdsvis lille i procenter, men den er der!).

 

Sidst jeg forsøgte at undersøge omkring dette, kunne jeg stadig ikke rigtig find info om hvorfor, men blot at der er en sammenhæng og at det kan ske inde for få år eller flere år efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Personligt ville jeg også have mindst den første løbetid med.

Min dyrlæge er meget om sig, med at vi skal få Kaia steriliseret nu, for at undgå alle de sygdomme der allerede er nævnt - Og det er da også én af grundene til hun skal steriliseres.

 

Men synes bare hun ændrede sig så markant efter den første løbetid.

Hun blev meget, meget mere voksen og der er kommet mere ro på hende.

Så overvejer kraftigt om vi også skal tage anden løbetid med, før vi gør alvor af det.

 

Synes det er svært... Adfærdsbehandleren jeg har tilknytning til ifbm. med Bamse, mener vi skal vente, så hun udvikler sig mentalt og bliver voksen før vi piller i hendes naturlige udvikling.

Dyrlægen derimod, mener jo det helst skulle være sket i går, for at undgå sygdommene. :vedikke:

 

Personligt hælder jeg mest til at mene, at den mentale udvikling vægter højere, end at helt udelukke risikoen for de nævnte sygdomme.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så nedsætter sterilisering jo risikoen, selvom det sker lidt senere - bare knap så meget som et tidligt indgreb.

 

Mht. pelsen, så ved jeg ikke om det er det samme der sker for tæver, som når hanhunde bliver kastreret.

Men min hanhund, har fået en seriøs underuld og der er kommet let krøl i hans pels - Den er faktisk blevet meget lækre og blød, men det kan jo så også skyldes et foderskift.

Han har heller ikke taget et gram på, efter kastrationen på trods af, at vi fik tudet ørerne fulde af, at skulle skifte til light foder osv.

Så den del er helt op til en selv - Man skal fodre efter behov og så får man ingen problemer med vægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Jeg er overbevist om, at tidlig neutralisering af hunde/hvalpe vil blive mere og mere udbredt.

De seneste forsknings resultater viser kun fordele ved at neutralisere hvalpe inden de forlader opdrætter. læs her:

Tidlig sterilisering af hund

 

Vi bliver jo heldigvis hele tiden klogere, hvor man førhen sagde at hunden skulle være kønsmoden inden den kunne neutraliseres, er man nu blevet klar over, at dette sagtens kan ske inden den forlader opdrætter.

Næste fase bliver så forhåbentlig, at vi, evt. via kloning, bliver i stand til at producere hvalpe, som fødes kønsløse, så vi helt undgår at skulle operere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt at nogle af de amerikanske opdrætterer, der før steriliserede hvalpe inden salg, nu er stoppet .Dette skulle være på grund af hundenes udvikling, der gav for høj vækst og knogledefekter,læs vist??? svage knogler.

Personlig synes jeg det er uetisk at steriliserer ungtæver for bekvemmeligheds skyld. mener kun det er aktuelt, hvis hundens hormonsystem gør den nærmest pzykisk sygelig, ala nervøsitet og voldsomt efterfølgende falsk drægtighed.

Og ja- alle hundetyper med underuld får en meget grim , meget besværlig pels at skulle holde.

Min erfaring er også at for tidlig operation fratager en del ikke så modige hunde, deres naturlige omgang med fertile hunde.

De kan blive for kønsløse og underdanige, usikre..

Så for mig er det sidste løsning på et evt problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg er overbevist om, at tidlig neutralisering af hunde/hvalpe vil blive mere og mere udbredt.

De seneste forsknings resultater viser kun fordele ved at neutralisere hvalpe inden de forlader opdrætter. læs her:

Tidlig sterilisering af hund

 

Vi bliver jo heldigvis hele tiden klogere, hvor man førhen sagde at hunden skulle være kønsmoden inden den kunne neutraliseres, er man nu blevet klar over, at dette sagtens kan ske inden den forlader opdrætter.

Næste fase bliver så forhåbentlig, at vi, evt. via kloning, bliver i stand til at producere hvalpe, som fødes kønsløse, så vi helt undgår at skulle operere.

 

Syntes nu det er nødvendigt at forholde sig til andet end blot fysiologiske effekter ved sådan et indgreb - og syntes fortsat ikke at der er vægtige studier der viser, at det er uden risiko når vi taler adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Eneste minus der er ved sterilisering, er en forøget risiko for at tæven udvikler inkontinens på et tidspunkt (men risikoen er vist forholdsvis lille i procenter, men den er der!).

 

Inkontinens pga sterilisering kan kureres med piller, derudover er det en ganske lille risiko, set i forhold til risikoen for underlivsbetændelse hos usteriliserede.

Link til indlæg
Del på andre sites

alle hundetyper med underuld får en meget grim , meget besværlig pels at skulle holde.

 

Helt forkert, ikke alle (måske dem du har oplevet, ikke dem jeg har oplevet)

 

Min erfaring er også at for tidlig operation fratager en del ikke så modige hunde, deres naturlige omgang med fertile hunde.

 

NEJ!!! Med mindre nogen vil beskrive Petrine som modig, og naturlig omgang som parring, så er jeg lodret uenig med dig der (har erfaring med resten af familiens hunde og en del legevenner fra parken, så baserer det ikke udelukkende på Petrine).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Jeg har hørt at nogle af de amerikanske opdrætterer, der før steriliserede hvalpe inden salg, nu er stoppet .Dette skulle være på grund af hundenes udvikling, der gav for høj vækst og knogledefekter,læs vist??? svage knogler.

Personlig synes jeg det er uetisk at steriliserer ungtæver for bekvemmeligheds skyld. mener kun det er aktuelt, hvis hundens hormonsystem gør den nærmest pzykisk sygelig, ala nervøsitet og voldsomt efterfølgende falsk drægtighed.

Og ja- alle hundetyper med underuld får en meget grim , meget besværlig pels at skulle holde.

Min erfaring er også at for tidlig operation fratager en del ikke så modige hunde, deres naturlige omgang med fertile hunde.

De kan blive for kønsløse og underdanige, usikre..

Så for mig er det sidste løsning på et evt problem.

 

Samme indstilling har jeg haft i mange år, men har nu valgt "at se sandheden i øjenene": Hundejere får jo neutraliseret deres raske og helt normale hunde i stor stil. De gider ikke hanhunde med stort H eller tæver som drypper på gulvet og i sofaen.

Dyrlægerne har kronede dage og mange hunde må gennemgå besværlige operationer og leve det meste af deres liv, som kønsløse sumbier.

Men når det nu er blevet sådan -- gælder det vel om, at finde den nemmeste måde for hundene, at komme gennem indgrebet på.

Det er da muligt, at neutralisering af små hvalpe ikke er det optimale, men hvis det er det blideste og mindst komplicerede for hundene, hvorfor skal vi så ikke anbefale det.

Link til indlæg
Del på andre sites

leve det meste af deres liv, som kønsløse sumbier.

 

Helt præcis hvordan mener du fx Petrine er blevet en zombie? Hvad er det hun går glip af? Jeg respekterer fuldt ud din holdning og har ikke brug for at gøre nar eller være sarkastisk, men ville så gerne forstå (og så længe jeg ikke fatter dine argumenter, er håbet om at jeg skifter holdning jo nul og niks ;-) )

 

...og mon ikke vi skal finde den gamle steriliseringstråd frem igen, før vi helt ødelægger denne :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Inkontinens pga sterilisering kan kureres med piller, derudover er det en ganske lille risiko, set i forhold til risikoen for underlivsbetændelse hos usteriliserede.

Kurreres kan det ikke (sry hvis jeg flueknepper :engel:), men ja, besværet med tis-pøle her og der, kan ordnes med piller. Jeg vil så håbe at de piller er blevet billigere end for få år siden, hvor de kostede en mindre krig :-)

 

Og ja, som jeg skrev er det en lille procentdel, men den er der og synes den er værd at nævne da jeg igennem årene har mødt mange der ikke fik den information og blev dybt overrasket, da deres hund en dag ikke kunne holde tæt længere og dyllen så forklarede at det var pga. den sterilisation der blev fortaget år tilbage....

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Cambrinus
Hej alle,

Har nogen kendskab til hvorvidt der er klogest at sterilisere før eller efter 1. løbetid? Og ved nogen om det har indvirkning på pelsen? Læser også så meget om, at det kun er dyrlægerne, der siger, at hunden bliver mere rolig for at få "kunder i butikken". Er lidt forvirret omkring al det modsatrettet tekst, der findes på området. Håber I kan hjælpe :-)

Venlig hilsen

Dorte og Phili

Gisp, jeg kan slet ikke finde ud af alle de svar-/ notemuligheder, der er herinde. Er jo stadig ny på sitet :-) Men jeg vil gerne sige tak til alle, der har svaret. Selvom svarene var ligeså forskellige, som dét jeg har læst på nettet ;-) så fik jeg alligevel et godt indblik i de mange meninger om emnet. Én spurgte om, hvorfor jeg ville sterilisere. Det er jeg slet ikke sikker på, at jeg vil og slet ikke efter det jeg har læst. Synes faktisk, at min Phili-mus er underskøn, som hun er og ja, så må vi ta´ tingene, som de kommer.

Venlig hilsen

Dorte og Phili

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Mathilde

Er helt ny her på siden, men har en Shih Tzu Mathilde på snart 7 måneder, hun er vores lille tilde tøsen og fuld af krudt og den fedeste personlighed..Må indrømme at jeg bliver lidt bekymret når der snakkes sterilisation i forbindelse med at de skulle blive roligere, sat på spidsen så svarer det til at man udførte lobotomi (det hvide snit) for at gøre folk roligere. Min erfaring er, at det jo er en rolig race der tilpasser sig utroligt nemt..

 

Og må lige tilføje at det er en rigtig god side, er glad for at jeg har fundet den :)

 

Mathildes Mor :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...