Hop til indhold

Spørgsmål om pelsforbedring


Gæst Bille
 Share

Recommended Posts

Gæst Bille

Jeg har et spørgsmål om forbedring af Milles pels eller måske svar på, om hendes pels er normal :vedikke: Hun er 1 år.

 

Hun er beige på ryg, creme og hvid på mave og ben. Hun er flot ligerettet glat over det hele bortset fra ryggen helt ned til halerod, hvor den er let bølget og hvor flere hår nærmest ligger rettet mod hovedet :confused:

 

Hun er fint lækker og blød overalt bortset fra ryggen. Der er pelsen meget strid, virker ekstremt tør og når jeg stryger hende ned ad ryggen flyver der mindst 30-40 hår af hende for hvert stryg:hmm:

 

Hun bader meget både i søer og havvand, vandpytter og væltet vandskål :slem:(næsten dagligt), bliver børstet med almindelig børste ca. 3 x om ugen og 1 x om ugen får hun en tur med furminateren. Den kan jo blive ved med at tage ekstremt meget, men jeg er nervøs for at afpelse hende helt, så passer lidt på med den.

 

Hun er desværre ikke så glad for tørfoder, jeg kan faktisk kun få hende til at spise Pedigree, så det er hendes kost sammen med godbidder af forskellige mærker samt hjemmelavede ovntørret pølse.

 

Er hendes pels normal eller kan I erfarne komme med gode råd, hvis jeg gør noget galt?? Har hørt at tørret hele småfisk skulle være godt eller fiskeolie/anden olie over tørkosten 1 x om ugen :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke fodermærker har I prøvet? For det kan godt være fordi, hun ikke optager foderet ordentligt (hvilket er ganske muligt med det mærke :???:). Så hvis du kunne skrive en liste, så var der måske nogen, der kender et alternativt godt og (forhåbentligt) velsmagende mærke :-D

 

Synes det lyder vildt, at hun fælder så meget nemlig og at ryggen er SÅ tør.

 

Jo, Møffes ryg er typisk mere "strid" (og den er ikke strid) end siderne, men ikke noget, man overhovedet tænker over - og han taber da slet ikke pels i den grad, til trods for at han højst bliver redt 1xugen og kun en gang i mellem med furminatoren....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bille

Da jeg købte hende fik vi en pose hvalpefoder med fra Fakta, den gad hun ikke mere :fornaermet: så prøvede jeg Coop Dogz, det gik i en lille uge :cry:

 

Da hun til sidst slet ikke spiste noget og stadig var meget lille (vejede 4,5 kg 10 uger, da vi fik hende) begyndte jeg på dyrlægens Specifik og det fik hun så de næste 4 mdr., men så tabte hun også interessen for det og det synes jeg også er lige i overkanten af hvad vores pengepung kan klare (ved godt man ikke må tænke sådan, men når hun nu alligevel ikke gad det :???:)

 

Så prøvede jeg Pedigree og endelig et foder hun gad :-D Indtil nu :stupid:

Hvad giver du Møffe at spise??

 

Hvis hun udelukkende får ris, kogt kød/kylling og grønt eller får mors sovs over tørfoder så spiser hun alt, men det er jo ikke godt for en hundemave og vægten :vedikke:

 

Dyrlægen siger, at så er det bedre at købe vådfoder på dåse og blande i foderet, det har jeg ikke prøvet endnu og er heller ikke vild med det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg købte hende fik vi en pose hvalpefoder med fra Fakta, den gad hun ikke mere :fornaermet: så prøvede jeg Coop Dogz, det gik i en lille uge :cry:

 

Da hun til sidst slet ikke spiste noget og stadig var meget lille (vejede 4,5 kg 10 uger, da vi fik hende) begyndte jeg på dyrlægens Specifik og det fik hun så de næste 4 mdr., men så tabte hun også interessen for det og det synes jeg også er lige i overkanten af hvad vores pengepung kan klare (ved godt man ikke må tænke sådan, men når hun nu alligevel ikke gad det :???:)

 

Så prøvede jeg Pedigree og endelig et foder hun gad :-D Indtil nu :stupid:

Hvad giver du Møffe at spise??

 

Hvis hun udelukkende får ris, kogt kød/kylling og grønt eller får mors sovs over tørfoder så spiser hun alt, men det er jo ikke godt for en hundemave og vægten :vedikke:

 

Dyrlægen siger, at så er det bedre at købe vådfoder på dåse og blande i foderet, det har jeg ikke prøvet endnu og er heller ikke vild med det :hmm:

 

Specifik er, selvom det er fra dyrlægen, i mine øjne det rene bras :badr: Hvis du kigger på ingredienslisten og tænker på, at du skal fodre et rovdyr, så vil du forstå hvorfor :badr:

 

Korn, vegetabilske biprodukter og meget andet ligger ekstremt højt på ingredienslisten - faktisk alt alt for højt.

 

Hmmm, et ok foder til billig penge er Henne Pet Foods Kronch Basic. Jeg vil ikke selv fodre med det, for meget korn og der er hvidløg i (for meget løg gennem livet ophober sig i hunden og kan give en eller anden autoimmun lidelser, hvor hunden nedbryder sine egne røde blodlegemer), men anbfalde det kan jeg godt, hvis man ikke føler, man har de store penge. Og er indtillet på, at hunden ikke får løg på andre måder. Det er 1000x bedre end Super Markeds-foderet er. Det kan i hvert fald købes i Maxi Zoo :-D De har også Select Gold, det er vist også ganske fint til prisen :5up:

 

Ellers så Olivers: OLIVER'S Petfood Shop hundefoder, foder, kattefoder, opdraetter Rigtig fint foder til en ok pris. Bliver leveret lige til døren :5up:

 

Derudover kan jeg anbefalde Acana, det har jeg fodret Møffe med tidligere og han fungerede lige så godt på det som på Royal Canin.

 

Wolfsblut er også ganske ok, men dyrt. Bruger det selv som godbidder :genert:

 

Fish4dogs - dyrt foder.

 

Fromm - har aldrig prøvet det, men ingredienslisten er ok tiltalende :-D

 

Markus Muhle er vist også ok, min opdrætter bruger det med succes og det har en rimelig pris :-D

 

Du kan finde og undersøge alle mærkerne her: Kvalitetsfoder til hunde og katte - HUNDEFODER - jeg vil dog ikke anbefalde dem som forhandler, jeg havde en rigtig skidt oplevelse med dem, hvor jeg måtte rykke flere gange for min pakke :shock: De er bare gode til at give en oversigt over produkterne :engel:

 

Jeg råfodrer Møffe nu - det fungerer rigtig godt, men er absolut ikke billigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Jeg har brugt Olivers, og har gode erfaringer hermed. De har også flere smagsvarianeter. Så du kan købe en ny smag, når du køber en ny pose, hvilket måske kan gøre hunden holder interessen. Og så ligger det i et, synes jeg, absolut rimelig prisniveau.:5up:

 

Lakseolie kan anbefales til pelsen. Men prøv at skifte til Olivers først. Og se hvordan det virker, inden du prøver med olien.

 

Skriv endelig hvad du beslutter dig for, og hvordan det går. Så vi andre kan lære...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt Olivers, og har gode erfaringer hermed. De har også flere smagsvarianeter. Så du kan købe en ny smag, når du køber en ny pose, hvilket måske kan gøre hunden holder interessen. Og så ligger det i et, synes jeg, absolut rimelig prisniveau.:5up:

 

Lakseolie kan anbefales til pelsen. Men prøv at skifte til Olivers først. Og se hvordan det virker, inden du prøver med olien.

 

Skriv endelig hvad du beslutter dig for, og hvordan det går. Så vi andre kan lære...

 

 

Ja, Olivers foder er godt, rimelig i pris og så leverer de MEGET hurtigt. ( jeg bestilte i søndags og de leverede mandag sen eftermiddag :5up:)

 

Du kan bestille et par forskellige prøve poser, som er gratis - så kan du jo se om din hund kan lide det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Milles pels ligner godt nok Cajsas :shock:

 

Cajsa har altid haft en strid og kort pels på ryggen, lidt ligesom en labrador. Men nu, hvor hun er fyldt to, er den blevet så blød, så blød, alle spørger mig om hun lige har været i bad. Den er også ved at blive lidt længere :banan:

 

Cajsas afføring er meget hård, derfor får hun meget olie hver eneste dag. Hvis olien skal have en effekt, skal det gives hver dag. Fiskeolie doseres efter hvad der står på flasken, vegetabilsk olie doseres med en teskefuld pr. 10 kg. hund. Cajsa får så noget mere end det.

 

Cajsa er noget kræsen med tørfoder - og faktisk også godbidder - det troede jeg ikke goldens var. Vi har prøvet både Royal Canin (fordi hun vandt det på udstilling) og Olivers. Hun gad ingen af delene udover de første par uger. Nu får hun Markus Mühle, og det elsker hun virkelig!

Jeg køber det her: www.petshop.de

Fragten er omkring 30 kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nu kan jeg se at du bor i Hvidovre...

 

Jeg har en hundemadspusher i Brøndby som vil give dig 25% på alle Olivers Produkter. Der kan du også få gratis prøveposer.

 

Det bliver ikke ret meget billigere end det... Og foderet er af god kvalitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg forstår ikke hvorfor Olivers altid får ros, når hovedingredienserne er mel og korn, hvilket plejer at gøre, at andre produkter får hug. Men det får Olivers aldrig??

 

Det er ikke for at hi-jacke din tråd, TS, men bare fordi at nu er jeg simpelthen nødt til at spørge for det har forvirret mig længe :hmm:

 

Nå, men til TS: Hvis du køber Acana på zooplus.de er det faktisk ret billigt. Jeg har købt 15 kg Markus Mühle til 350 kr inkl. levering, også fra zooplus.de, så hvis du kigger på andre butikker end de danske, vil du kunne finde mange spændende mærker til billige penge. Men ja, det kan tage sin tid at finde noget ens hund rent faktisk gider spise. Acana har fået tommelfingeren ned hér, desværre. Lige nu er Lukkulus den store succes.

 

Du kan også prøve at hælde fiskeolie over hendes foder, hvis du gerne vil beholde det foder, du er på nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor Olivers altid får ros, når hovedingredienserne er mel og korn, hvilket plejer at gøre, at andre produkter får hug. Men det får Olivers aldrig??

 

Det er ikke for at hi-jacke din tråd, TS, men bare fordi at nu er jeg simpelthen nødt til at spørge for det har forvirret mig længe :hmm:

 

Nå, men til TS: Hvis du køber Acana på zooplus.de er det faktisk ret billigt. Jeg har købt 15 kg Markus Mühle til 350 kr inkl. levering, også fra zooplus.de, så hvis du kigger på andre butikker end de danske, vil du kunne finde mange spændende mærker til billige penge. Men ja, det kan tage sin tid at finde noget ens hund rent faktisk gider spise. Acana har fået tommelfingeren ned hér, desværre. Lige nu er Lukkulus den store succes.

 

Du kan også prøve at hælde fiskeolie over hendes foder, hvis du gerne vil beholde det foder, du er på nu.

 

Øhmmm... her er deklarationen på Olivers Adult:

 

Kyllingemel, havre, frisk kylling, kartoffel, ærter, kyllingefedt, komplet mineral og vitamin tilskud, OLIVER’S TRIPLE FIBERPLAN™ (lucerne, ærtefiber & risklid), frisk laks, kyllingelever, hørfrø, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, friske hele æg, FLEX C, OLIVER’S AURA BOOST™ (blåbær, tranebær, hindbær, æble, gulerod, tomat, kelp, persille, ginseng, grøn the, bipollen, ginko biloba, morgenfrue ekstrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligosaccharider, gærkultur, inulin, yucca shidigera).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jamen, så er det jo også mel og havre som første ingredienser. Jeg tror jeg laver en ny tråd, så I kan hjælpe mig til forståelse, så jeg ikke ødelægger TS' tråd.

 

For jeg er virkelig forvirret her. Tråden kommer senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så er det jo også mel og havre som første ingredienser. Jeg tror jeg laver en ny tråd, så I kan hjælpe mig til forståelse, så jeg ikke ødelægger TS' tråd.

 

For jeg er virkelig forvirret her. Tråden kommer senere.

 

Kyllingemel er jo ikke et kornprodukt, men tørret kylling... nok der misforståelsen opstår :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kyllingemel er jo ikke et kornprodukt, men tørret kylling... nok der misforståelsen opstår :mrgreen:

 

og som jeg har forstået det er det faktisk udemærket, at der står kyllingemel og ikke frisk kylling som 1. ingredient. I den friske kylling vejes vandet nemlig med. Kyllingmelet er derfor mere koncentreret - mere kylling.

 

Og jeg vil også gerne anbefale Olivers - det får Liva.

 

Hun har nu også den der lidt stivere pels ned langs ryggen + hendes Arne Melchior-bølge nederst på ryggen (Mosters betegnelse - ikke min)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Husk også at goldens jo skifter den bløde silke dejlige hvalpepels ud med en lidt sivere en, og jeg synes ihvetfald at Tjalfes var lidt ekstra stiv i overgangen... måske fordi man sammenligner med hvalpepelsen:hjerte:... men igen prøv, og ellers så smid lakseolie på maden (efter bøttens anbefaling), det gør jeg da Tjalfes pels er lidt tør i det...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at milles pels er meget normal for alder og årstid, -altså med hensyn til længde, tykkelse og struktur.

 

Men hun skal måske ikke fælde så meget, og hun burde nok kunne have en blank pels.

 

Olivers ER et godt foder, som jeg også har brugt til min Silke (der heller ikke er "silkeblød" mere:mrgreen:).

 

Du skal også tænke på, at goldens af jagt-linier har en mere strid pels som voksne, end de, der mest er familie- og udstillingshunde.

 

Men du skal hele tiden have i baghovedet, at hvis din retriever virker kræsen og der er noget ubestemmeligt galt, så KAN det være hjerte/lungeorm......

Hvornår er den søde pige sidst blevet testet? :???:

 

Hjerte/lungeorm kan sagtens give dårlig pels, nedsat immunforsvar og vækstproblemer.

 

Hvis du har noteret, hvad hun har vejet og hvordan hun har taget på i løbet af hendes første år, så kan du sammenligne med vækstkurven her:

http://www.maxizoo.dk/fileadmin/user_upload/Hvalppass.pdf

 

---Du skal "bladre" ned til side 10-11.

 

---Hvis hun kun vejede 4.5 kilo da hun var 10 uger, så skal hun jo ende med at veje ca. 20 kilo. Det er væsentligt under en normal golden s vægt.

Men hvis hun ikke har fået et ordentligt foder hjemme hos opdrætter, så har det måske sat hende tilbage. Du kan IKKE fodre hende op til at blive så stor som en almindelig golden, for hendes knogler er heller ikke udviklede til at bære en almindelig goldens vægt.

 

Min Silke blev sat tilbage i vægt da hun var 10-14 måneder, fordi jeg ikke opdagede, at hun havde hjerte/lungeorm. Og DET har gjort at hun altid vil være mindre end sin kuldsøster, og mindre end andre goldens.

--I de første 10 uger betyder kosten endnu mere.

 

Silke får en halv stegt sild hver dag: Jeg steger et par panderfulde og fryser dem ned som halve. Så er de lige til at tø i mikroen.

Og så får Silke en fiskeoliepille i sin mad hver dag.

Silke spiser osse et par stykker af de der små tørfisk hver dag. De har dem nogle gange på tilbud i Netto til en rimelig pris.

 

Hendes pels er altid blank og rød og hun fælder ikke ret meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bille

Tusind tak til jer alle med gode råd om foder og pelspleje og også om, hvordan jeres egne hundes pels er :-D

 

Mille er jo desværre ikke med stamtavle :cry: og jeg har ikke set faderen, men fået af vide, at han er helt hvid og Milles mor er fuldstændig magen til Mille i farver. Så jeg ved jo egentlig ikke, om hun er af jagt- eller udstillingslinie :???: Hun vejer 24 kg og er stadig mindre end normalt, synes jeg.

 

Mille fik hjerte/lungeorm samt urinvejsbetændelse, da hun var knap 5 mdr. :shock: Hun var meget medtaget :megaked: men blev hurtigt bedre, efter den første uge med pillerne :-D

 

Dr. dyr har ikke sagt, at vi skal gentage testen, hvor tit får I jeres hunde testet? Jeg har taget 2 store flåter af hende (fra Sverigesture), kan det være årsagen både til hendes pels's udseende og madlede? Nej, det kan det ikke, al dette startede jo før flåtbid :stupid:

 

Jeg har været i ZooCity i dag og tale foder. De anbefalede Applaws, som jeg har købt prøve af, men ikke givet hende. Nogen der kender det? Jeg købte også en Grizzly laksefiske olie, som jeg gav på hendes tørfoder til aften og vupti 1-2-3 så havde hun spist det hele :klap::banan::5up:

 

Skal jeg så fortsætte med olien på det foder, hun får nu (Pedigree og det køber jeg ikke mere af :damn:) eller skal jeg gå direkte til prøvepakken og så tror jeg, jeg vil prøve Olivers efter jeres råd. Er det ok at skifte sådan mellem forskelligt foder - jeg har læst at det skal gøres over 1 uge ved foderskift :vedikke:

 

Jeg vidste godt en golden ikke beholder sin hvalpepels (desværre), men havde bare ikke regnet med pelsen ville blive så strid og tør :hmm:

 

Jeg vil meget gerne have lov at fortælle hvordan det er gået med pelsen om nogle uger her i tråden (hvis jeg kan forvente synlig forbedring på den tid:confused:)

 

:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er lidt træt (se klokken), så svarer bare lige ang. Applaws.

 

Jeg synes, at det ser rigtig fornuftigt ud :5up: Har dog aldrig selv prøve det, skal siges :lol:

 

Eneste minus er, at der er "beet pulp" i (roe, tror jeg nok), hvilket er allergifremkaldende. Men det er lang nede på listen og der er kun det ene "skidtmads" i, så det skulle intet problem være :-D

 

Foder skal skiftes over tid, men det er jo op til dig, om du vil fortsætte med Pedigree, indtil pakken er tom (jeg ville ikke :???:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ronja

Nu bliver det jo mere et input mht foder end decideret pelsforbedring, og med rigtig mange indlæg svarer jeg bare lige hvad jeg har fundet ud af :-)

 

Mht foderet og til dels pelsen, så fik vi på et tidspunkt at vide fra dyrlæge at rigtig mange hunde har allergi overfor Pedigrees produkter (vi havde givet dentastix som gav Ronja røde ører, det var i den forbindelse..)

 

Vi har fra start fodret med Royal Canin babydog da det var det de fodrede med i kennelen, men da vi skulle gå over til junior skiftede vi for en GANSKE KORT bemærkning til Olivers tilsvarende... den faldt slet ikke i god jord.. hun gad slet og ret ikke spise det = kedeligt.. Så tilbage til Royal Canin, og det gad hun nu heller ikke spise...

Her i sidste uge skiftede vi til Hills Natures Best, og sjældent har jeg set vores hund kaste sig med så stor fornøjelse over maden... Ja det er lidt dyrt... 479 for 12 kilo, men det er det hele værd! Jeg giver den store variation i samme foderblanding fortjenesten :) Ronja er i øvrigt nu 8½ måned, så ikke meget yngre end Mille ;-)

 

Så mine anbefalinger til Hills! Og kan tilføje at Ronjas pels er rigtig rigtig smuk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...