Hop til indhold

Debarked hunde?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Til lousie86

 

-Kastration kan være "nødvendigt" når folk ikke ved hvordan man skal omgås hunde og gøre dem til et billede af dig selv.

 

Har haft hunde i hele min livstid, kender til hunde, der bliver et nervevrag uden rigtigt træning og fremmest stimulation, hvori de kan bevise sig selv.

 

Hanhunde der bliver kastreret mister og bliver skyggen af sig selv.

 

Det er rene påstande vi smider omkring os!

 

Jeg medgiver, at for nogle ekstremer og uengageret hundeejere er det vejen frem. Derfor var en tæve måske det rette valg, men det er billigere at kastrere en hanhund!

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kastration kan være "nødvendigt" når folk ikke ved hvordan man skal omgås hunde og gøre dem til et billede af dig selv.

 

Har haft hunde i hele min livstid, kender til hunde, der bliver et nervevrag uden rigtigt træning og fremmest stimulation, hvori de kan bevise sig selv.

 

Hanhunde der bliver kastreret mister og bliver skyggen af sig selv.

 

Det er rene påstande vi smider omkring os!

 

Jeg medgiver, at for nogle ekstremer og uengageret hundeejere er det vejen frem. Derfor var en tæve måske det rette valg, men det er billigere at kastrere en hanhund!

 

jamen velkommen på hundeforum da! hilsen en uengageret hundeejer :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hanhunde der bliver kastreret mister og bliver skyggen af sig selv.

 

Det er rene påstande vi smider omkring os!

 

Derfor var en tæve måske det rette valg, men det er billigere at kastrere en hanhund!

 

Ja, det er rene påstande du smider om dig! Og hvordan kan det være billigere at kastrere en hanhund, end at vælge en tæve? Det er cirka dobbelt så dyrt at få steriliseret en tæve, som at få en hanhund kastreret :mrgreen:

 

Jeg har haft en del kastrater og eftersom jeg ved, hvordan man behandler en kastrat (præcis som en hver anden hund), så har de intet mistet i personlighed og er ikke blevet skyggen af sig selv, men har fortsat et liv som hund, på samme niveau som før, men selvfølgelig, hvis man sætter sig ned og ynker hunden for operationen, så kan den helt sikker tage skade og blive ynkelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Kastration kan være "nødvendigt" når folk ikke ved hvordan man skal omgås hunde og gøre dem til et billede af dig selv.

 

Har haft hunde i hele min livstid, kender til hunde, der bliver et nervevrag uden rigtigt træning og fremmest stimulation, hvori de kan bevise sig selv.

 

Hanhunde der bliver kastreret mister og bliver skyggen af sig selv.

 

Det er rene påstande vi smider omkring os!

Jeg medgiver, at for nogle ekstremer og uengageret hundeejere er det vejen frem. Derfor var en tæve måske det rette valg, men det er billigere at kastrere en hanhund!

 

:sjov: Så blev man da lige sat i bås som uengageret hundeejer, der ikke gider bruge penge på sin hund :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
det skal du ikke være ked af, der er nogle stykker af os herinde :lol:

 

Vi bliver nok snart meldt til dyreværnet :genert:

 

Puha.... Tænkt sig... Har endda også en steriliseret tæve....

 

Er sgu' ikke egnet til at få hund.... Må hellere få afbestilt den bc :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til petrine

 

-Jeg skriver ikke om hvor dyrt det er!

 

Det er pointen, en hanhund med problemer er ikke en hvilken som helst hund.

 

De har netop mistet noget af deres personlighed, vel hele grunden til de kastreres. Vel lige netop derfor du anser dem som hunde de er!

 

Nej, jeg ynker dem ikke, men bruger det. Altså ikke kastration!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Stenshoej

 

-Hvorfor ikke?

 

Det er et fysisk indgreb, der forhindrer en adfærd som er upassende!

Jeg synes heller ikke det kan sammenlignes... Jeg har haft to intakte hanhunde, der blev helt vildt stresset når der var en tæve i løbetid i nabolaget. De ville ikke spise, lå hele tiden og peb og de ville nærmest ikke engang med ud at gå. Heldigvis boede der ikke SÅ mange tæver i nærheden, så det gik da hurtigt over. Men hvis det skete næsten en gang om måneden, fordi tæver kom i løbetid på skift, ville problematikken jo være en hel anden..

Ligesom for mennesker er det ikke sundt at være stresset en stor del af tiden og derfor ville jeg helt sikker have overvejet at kastrere dem, hvis problemet var større..

 

Desuden er der tale om to vidt forskellige drifter.. Kønsdriften er nok en af de stærkeste drifter - så kan det da godt være, at hunden har en trang til at gø, men det kan slet ikke sammenlignes med driften for at formere sig, så arten kan overleve... Du kan lære din hund at holde op med at gø forholdsvis nemt... Du kan altså ikke lære en hund at lade være med at ville formere sig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til petrine

 

-Jeg skriver ikke om hvor dyrt det er!

 

Det er pointen, en hanhund med problemer er ikke en hvilken som helst hund.

 

De har netop mistet noget af deres personlighed, vel hele grunden til de kastreres. Vel lige netop derfor du anser dem som hunde de er!

 

Nej, jeg ynker dem ikke, men bruger det. Altså ikke kastration!

Hvorfor mister de deres personlighed? Mister kvinder så også deres personlighed, hvis de får fjernet livmoderen?

 

Personlighed sidder altså i hjernen ;-) Det har da ikke en fløjtende fis med hormoner at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Petrine

 

-Det kan måske godt være. Mit syn på hunde får man ud af pakken. Hvad adfærdsbehandler og dyrlægere beslutter sig for kan jeg kun vende tommelfingeren ned af. De er ansat til gøre hunde moderne, hvilket de ikke er. Heller ikke udstillingsbranchen når de skærer stemmebåndet over eller bruger pakke nr. 1337 til hunden, af psykologiske knep. Måske er det dem, der skulle falde for kørekortet til hund, for bringe et andet emne på banen omkring hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Til Miss_Minelli

 

Jo det koster velsagtens penge!

 

Tjooo.... Har da kalkuleret med at opdrætter vil have en slat for at overlade en hvalp til mig :mrgreen:

Og dyrlægen arbejder mig bekendt ikke gratis, i så fald er jeg blevet snydt :hmm:

 

Har ikke helt forstået hvordan i alverden du får penge mast ind i en debat om debarking :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad adfærdsbehandler og dyrlægere beslutter sig for kan jeg kun vende tommelfingeren ned af.

 

Så er vi nok bare grundlæggende forskellige i vores tilgang til hunde - jeg tror mange mennesker er ret meget klogere end mig, både adfærdsbehandlere mht adfærd og dyrlæger mht sygdomme, men gad godt være sådan en alvidende, der ikke havde brug for råd og vejledning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til petrine

 

-Intet med alvidendehed at gøre, men når en dyrlæge foreslår eller nærmere henleder tanker på kastration ved vedkommende og i virkeligheden intet ved om hvad forgår med min hvalp eller ser år frem i tiden. Derfor får sår "mange" kastreret, deres hanhvalp inden den er 2 år henne. Desværre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes debarking er ganske forfærdeligt - og troede også at det havde været forbudt i DK i lang, lang tid! Selvom vi nogengange når Ayo er RIGTIG træls ude i haven, godt kan true med at hun får fjernet sit stemmebånd hvis ikke hun holder kæft! :engel::lol: så ville det skære mig dybt i hjertet at se en hund som gerne ville gø, men bare ikke kunne. Så vil jeg hundrede gange hellere have en hund som rent faktisk gøer når nogen går forbi haven, end en hund som rigtig gerne vil, men bare ikke kan. Stakkels hund! Dog satser jeg endnu mere på at få hende trænet fra at gå når folk går forbi.. ;-)

 

Og så kan kastration og debarking bare SLET ikke sammenlignes i min verden. For visse hanhunde, med virkelig stærke hanhunde-bedrifter, så kan det faktisk være voldsomt stressende at være intakt og havde alle lyster og bedrifter - og så kan man faktisk været voldsomt ulykkelig når der er tæver i løbetid i området. Og har man en hanhund som har det sådan, men som aldrig skal i avlen, så er det da for hanhunden selv, meget bedre at få kuttet bollerne, så han kan glemme de lækre tæver i løbetid lidt, og faktisk være helt normal og ikke fuldstændig skør i bolden, fordi naboens tæve er i løb! Jeg ville ikke kastrere en hanhund uden grund - men havde jeg en hanhund som var fuldstændig kuller pga. løbetids-tæver, eller havde stor trang til at strejfe af samme grund eller som strintede überalles, så blev den altså kastreret omgående! Færdig slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Therese

 

Hormoner har en afgørende udvikling af vores personlighed. Gider jeg slet ikke diskutere.

 

Og slet ikke hvis man ikke anerkender kastrations effekt!

 

Men samtidigt begrunder det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle tæve blev også steriliseret fordi hun var dybt ulykkelig og stresset over konstant at være falsk drægtig. Den stakkels hund havde jo flere dage med hvalpefødsler og pasning end hun havde uden. Til sidst var det så slemt at hun hverken kunne gå ture, træne eller andet, fordi hun bare skulle passe sine hvalpe. Hun blev falsk drægtig op til en løbetid, efter en løbetid, hver gang hun fik en ny bamse, eller når hun fandt en gammel bamse frem, som hun ikke havde leget med længe. Det var faktisk rigtig belastende og synd for hende til sidst, det påvirkede hende helt vildt - derfor valgte vi sterilisering, og hvilken ro det gav hende :kys: det andet var sgu synd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Miss_menelli

 

Jo for man skærer noget over, hvilket forgår i et hvilket som helst indgreb, der ændre eller begrænser hundes adfærd. Derfra er der ingen forskel. Det har jo i virkeligheden alt at gøre om penge!

 

Hunde som en del af fødekæden, istedet for sikre den!

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Therese

 

Hormoner har en afgørende udvikling af vores personlighed. Gider jeg slet ikke diskutere.

Ved du hvad lille skat? Så skulle du måske overveje at lade være med at starte diskussionen... Men det er faktisk også lige meget... Når du nu ikke kan argumentere for dine udsagn, vil jeg mene, at jeg får ret... Og det kan jeg ret godt lide :mrgreen: Så fred være med det :blink:
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine blev steriliseret fordi hun blev bims, Bastarden blev det bare fordi og har ikke fortrudt det et sekund - og jeg gider godt diskutere det, men måske ikke i denne tråd :engel:

 

Er dog enig med Jukon, tror hormoner har noget med personlighed at gøre, færre hormoner giver ro og overskud til at fokusere på andet end at yngle. Og vedstår at manden med meget jævne mellemrum er ekstra belastende og skal have ekstra meget skæld ud :engel: er helt vildt spændt op, hvilken effekt det får på Fønix, når han bliver kastreret (forventer intet, men det kunne da være)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...