Hop til indhold

Debarked hunde?

Inkognito
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg lige faldet over denne artikel: Det bliver forbudt at skære hundes stemmebånd over - Politiken.dk

Her bliver der fortalt, at en udstiller/opdrætter tit oplever på udstillingerne, at hundene ikke kan gø på grund af debarking.

Jeg synes jeg har været til en del udstillinger i DKK-regi i Danmark og jeg har ikke bemærket, at der har været hunde, der burde kunne gø ikke kunne.....

Jeg har hørt om indgrebet af en tidligere bekendt, der havde meget med USA at gøre og hun fortalte, at det var ekstremt normalt der på de store kenneler, men jeg havde ikke indtrykket af, at det var normalt i Danmark.

Er det mig, der har sovet på udstillingerne og er det "in" i Danmark at få debarket sine hunde?

Jeg er klar over, at man nok godt kan møde importerede amerikanske og canadiske hunde, der er debarket netop fordi det er så brugt i USA, men danskopdrættede hunde i så stor stil, at man "tit" møder dem på udstillinger?

(og så levede jeg da i den forvisning om, at det allerede var forbudt i Danmark under dyreværnsloven)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det har jo åbenbart heller ikke været tilladt, men det har bare ikke været direkte nævnt:

Ifølge Per Juel Rasmussen har debarking ikke været tilladt på grund af dyreværnslovens generelle bestemmelser, derfor sker indgrebene ikke i Danmark.

Kendte faktisk ikke til det, før jeg snakkede med en samojedeejer, der fortalte, at en samojedekennel har haft problemer med det, fordi den havde importeret debarked hunde...

Men godt, at det bliver fastsat 100%, hvis der vitterligt er nogen, der gør det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hørt det på en udstilling. Jo, engang hvor en springerkennel havde en impoteret australsk hanhund der havde fået det gjort dernede.

Men har aldrig set det på en udstilling, og har aldrig før hørt om nogle danske opdrættere der har praktiseret det. Og syntes ellers nok der bliver sladret rigeligt i udstillingsverdenen, så ville undre mig hvis det ikke var dukket op et eller andet sted hvis det var tilfældet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Har heller ikke hørt om dansk opdrættede hunde som har fået det foretaget - sikkert fordi det allerede har været ulovligt i mange år.

Kender dog til amerikansk importerede hunde som har fået det foretaget.

Det ret tydeligt hvis de har fået det foretaget; det lyder ikke som en lavmælt gøen, men som en meget meget hæs søløve agtige lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rart at høre at jeg ikke er den eneste, der ikke har mødt en danskopdrættet hund, der er blevet debarket :-D

Jeg har også altid levet i den overbevisning at det var ulovligt, men vi ved vidst alle, at bare fordi noget er ulovligt er det ikke ensbetydende med at det ikke bliver gjort.

Jeg mener bare se på kupering af hunde - det bliver jo foretaget på den anden side af grænsen af en dyrlæge, hvis hundene er heldige :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

I Tyskland er kupering strengt forbudt, og det bliver håndhævet. Man kan ikke udstille en kuperet hund.

Det er det snart i det meste af europa - frankrig undtaget.

Ikke destomindre er der stadig f.eks. ørekuperede hunde i landet, hvis man skal stole på billeder rundt omkring.... Man ser dem bare ikke på udstillinger.

Jeg ved godt, at man ikke kan udstille en kuperet hund :-D

Jeg tror på, at ingen dansk dyrlæge hverken vil kupere (uden medicinsk grund) eller debarke hunde, men jeg kan da godt have mine tvivl omkring lande, hvor dyrevelfærd generelt ligger på et meget lille sted på trods af en evt. lovgivning.

Når man kan tage hvalpe fra deres mor, inden de fylder 8 uger og sælge dem videre, så kan man vel også se det fornuftige i debarking eller kupering :cry: Ingen naboer, der klager over støjen og ingen ører/haler, der kommer i klemme diverse steder......

Min svigermor har fortalt om en hund de havde i hendes unge dage, der var blevet debarket herhjemme (det er nok ihvertfald 30 år siden) lige før det blev gjort ulovligt - dengang var der ingen, der tænkte på, at det var synd for hunden.

Det blev gjort af hensyn til naboerne i beboelsesopgangen og nej, hun kunne ALDRIG nogensinde finde på at gøre det i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 year later...

Har opdaget at det er en gammel tråd, men mon der er nyt om emnet?

Kendte faktisk ikke til det, før jeg snakkede med en samojedeejer, der fortalte, at en samojedekennel har haft problemer med det, fordi den havde importeret debarked hunde...

One wonders why de kunne finde på at debarke en samojede :hmm:

Ej spøg til side, jeg kunne slet ikke forestille mig Motor ikke have lyd på, han ville muligvis også dø af depression hvis den manglede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nogen der har en Toller her i nærheden, og den førsøger at gø men det er meget lavmældt. Spekulerer lidt på om den er modificeret, for jeg tror de har haft en før der gøede på samme måde.

Eller lyder Tollere bare lidt mærkeligt?

De lyder bare generelt mærkelige. Når du endelig hører dem "gø" overhører du det ikke, for så lyder det som et eller flere gennemtrængende skrig. Indtil da er det en hvisken :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Der er nogen der har en Toller her i nærheden, og den førsøger at gø men det er meget lavmældt. Spekulerer lidt på om den er modificeret, for jeg tror de har haft en før der gøede på samme måde.

Eller lyder Tollere bare lidt mærkeligt?

tollere lyder ikke synderligt mærkeligt.

men tror flere af dem har en grænse der skal overskrides i forhold til at gø.

fx Robin sagde ikke en lyd før han var 7 mnd, og jeg endelig fik ham lært at halse på kommando.

efter den grænse var brudt har han ikke problemer med at skulle sige noget

Link til indlæg
Del på andre sites

tollere lyder ikke synderligt mærkeligt.

men tror flere af dem har en grænse der skal overskrides i forhold til at gø.

fx Robin sagde ikke en lyd før han var 7 mnd, og jeg endelig fik ham lært at halse på kommando.

efter den grænse var brudt har han ikke problemer med at skulle sige noget

Okay. Jeg kender to tollere, der begge har en meget skinger, nærmest skrigende gøen. Den ene har ikke problemer med at anvende denne meget skingre tone :lol: men det er en form for gøen. Den anden skriger når den bliver ivrig (det gør den første så også), men hvisker ellers også. Ejeren har lidt problemer med at få halsgivning på, men den er så også kun omkring et år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

men debarking...

det forstår jeg ikke! fint at man er træt af at hunden gøer..

så må man træne det fra den, eller anskaffe sig en stille hund..

det er ikke ok i min verden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Okay. Jeg kender to tollere, der begge har en meget skinger, nærmest skrigende gøen. Den ene har ikke problemer med at anvende denne meget skingre tone :lol: men det er en form for gøen. Den anden skriger når den bliver ivrig (det gør den første så også), men hvisker ellers også. Ejeren har lidt problemer med at få halsgivning på, men den er så også kun omkring et år.

det var også meeeeget skingert gø de første måneder vi prøvede at indlære.. men det kan lade sig gøre at få rigtig lyd ud af dem :lol:

skriget er jo det tollerne er kendt for :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her toller skriger ikke, men nogenlunde som en normal hund når jeg går forbi med hundene. Men det lyder bare som den er forsynet med lyddæmper eller sådan noget, for der er kun meget lidt lyd på.. Det der undrer mig er at de allerede for mange år siden havde en anden toller der lød nogenlunde ligesådan. Det er 15 år siden, og det kan ikke være den samme hund. Godt nok er den de har nu ikke helt ung, men den er heller ikke 15. Må se om jeg kan fange det på video en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender 3 sheltier som er importeret fra USA, som er debarked. Møder rigtig mange dansk sheltier og de gør på toppens af deres lunger :-)

Ang at gø "sjovt" så har jeg en cocker der gør meget mærkeligt, lavt og underligt lyder det. Det har han gjordt hele sit liv og han er ikke debarked.

Det er forbudt i danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sygt at skære "stemmebåndet" over på hunde uanset hvilket belæggrunde, der må foreligge. Foregår det virkeligt i hunde-verdenen, i så faldt må de fratages "certifikatet". Det jo sammenlignes med kastrationen og andet unaturlig omgang med hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kan det. Skære stemmebåndet over på en hund eller testikeldrengen eller hvad de gør, kan sammenlignes. Ved godt dyrlægerne er stor tilhængere af det, de tjener jo penge på det, men ikke jeg. Passende smiley!

Ville ikke undvære min hund uden nosser, hans drift som hanhund, en rigtigt hanhund som er oplært i professionen. Men desværre noget lovgivningen ikke giver mulighed for at forbyde på nuværende tidspunkt!

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Ja, det kan det. Skære stemmebåndet over på en hunde eller testikeldrengen eller hvad de gør, kan sammenlignes. Ved godt dyrlægerne er stor tilhængere af det, de tjener jo penge på det, men ikke jeg. Passende smiley!

Ville ikke undvære min hund uden nosser, hans drift som hanhund, en rigtigt hanhund som er oplært i professionen. Men desværre noget lovgivningen ikke giver mulighed for at forbyde på nuværende tidspunkt!

Hm, jeg er ikke helt enig. Kastration kan være nødvendigt på nogle hunde.

Jeg kendte engang en schæferhan der rent psykisk var et nervevrag, fordi han boede på vej med 4 tæver der havde løbetider forskudt af hinanden. Han pev, strintede indendørs, rystede, kunne ikke sove, kunne ikke træne.

Ejeren havde så valget imellem at flytte fra sin store grund nær stranden og skoven, hvor hunden rendte løs når de gik tur (perfekt indkald) ELLER at få hunden kastreret.

Han (hunden) var stadig sit glade jeg, meget aktiv og "på", men han fik ro i sjælen om man så må sige, han fik sin nattesøvn, sin træning som han elskede (agility), sine ture på strand og i skov, og fik tusind gange mere livskvalitet.

Så jeg synes, at du er meget sort/hvidt. Ja, der er nogle dyrlæger og hundeejere, der tager for let på kastration - men nogle gange er det sgu mere synd for hunden IKKE at få det gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

jeg synes ikke debarking og kastration kan sammenlignes? debarking kan ikke være nødvendigt.. det er vist bare ren og skær for at please ejernes ører? (siges uden overhovedet at sætte mig ind i det).. men sådan opfatter jeg det?

Link til indlæg
Del på andre sites