Hop til indhold

Gode råd angående fældning

Gæst Louisek
 Share

Recommended Posts

Gæst Louisek

Hej :-D

Jeg håber, der er nogen herinde, der kan hjælpe mig lidt.

Jeg har en dalmatiner, der fælder helt ekstremt meget.

Det er sådan, at når man aer ham ned ad ryggen, så kan man næsten samle en håndfuld hår samtidig.

Jeg ved, at dalmatinere fælder jævnt hele året rundt, men jeg er lidt i tvivl om, om det er meningen, at han skal fælde så meget hele tiden? Mine sorte sofaer lever et hårdt liv :-D

Håber, der er nogen, der vil dele erfaringer. Og hvis det bare er meningen, han fælder så meget, om der er noget man kan gøre alligevel? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Ja som Dorte spørger, og ellers, hvis det er fordi han fælder grundet varmen, så kan du enten købe en furminator (den virker i hvert fald super godt på min korthårskat) eller du kan gøre en klud våd, vride den og så tørre hunden med den 1-2 gange dagligt, synes man får MANGE hår samlet på den måde, som ellers havde sat sig... overalt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louisek

Hvor er I hurtige - Tak!

Han får Hills. Det, der hedder Adult Large Breed med kylling.

Det virker som et godt foder, hans mave er altid, som den skal være, og udover fældningen er hans pels skinnende og meget blød. Og han ELSKER det :-D

Men sig endelig til, hvis det kan være det forkerte foder, jeg giver ham.

Han får ikke andet, altså tilskud eller lignende.

Tror ikke, det er på grund af varmen, for det var det samme i vinters (fik ham i marts som etårig, så har kun erfaringer derfra). Men tak for rådet med en våd klud, det lyder som en super ide :-D Og nemt... :-D

Er furminateren egentlig ikke kun, til hvis hunden har underuld, eller hvad det hedder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

Jeg håber, der er nogen herinde, der kan hjælpe mig lidt.

Jeg har en dalmatiner, der fælder helt ekstremt meget.

Det er sådan, at når man aer ham ned ad ryggen, så kan man næsten samle en håndfuld hår samtidig.

Jeg ved, at dalmatinere fælder jævnt hele året rundt, men jeg er lidt i tvivl om, om det er meningen, at han skal fælde så meget hele tiden? Mine sorte sofaer lever et hårdt liv :-D

Håber, der er nogen, der vil dele erfaringer. Og hvis det bare er meningen, han fælder så meget, om der er noget man kan gøre alligevel? :-D

Jeg har selv været dalmatiner ejer og haft en hund som fældede jævnt pænt.

Dog virker det lidt ekstremt med din dalmatiner - så jeg tænker at en kostomlægning ville gavne ham. Dalmatinere må ikke få for meget protein - derudover vil jeg anbefale et olie tilskud i form af rapsolie - Borago eller kæmpenatlysolie som indeholder GLA i store mængder.

Brug ikke en furminator på ham - da dalmatinerpelsen godt kan være lidt tynd - brug i stedet en børste med medium dupper og tør ham efter med en engangs vaskeklud som tager de sidste hår. Børst ham gerne et par gange i ugen.

Vær også opmærksom på at de fleste hunde lige nu fælder meget da de skal til at tillægge dem deres vinterpels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en korthårsviszlamix, ala din i pelsen, altså helt uden underuld.

Det bedste for hende er ikke disse furminator eller King coat til underuld, men en massagebørste af gummi. Den gør ingen skade eller tager ikke fat i tynd hud, med tager de løse hår. Det mest behagelige for en hund som din.

Og underuldsfjernerer er dyre og dur ikke til din, købe en med gummidupper, desværre står der ikke fabrikat på min, men den er grå med sort gummi. Og meget behagelig for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louisek

Ja, jeg tænker også, at en furminator må gøre lidt av, når pelsen er så tynd :-)

Men vil prøve en gummibørste med dupper - kan godt se dem for mig :-D

Og så tror jeg også, jeg vil overveje noget olie - det kan vel ikke skade at prøve.

Er der nogen, der ved, om der er meget protein i det foder, jeg giver?

Tak for alle de gode råd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står der er 22.7% protein i foderet hvilket er udmærket for en dalmatiner - det må IKKE overstige 25 %

Dog er det ikke et foder jeg ville give mine hunde da der både er majs og soja i.

Min dalmatiner var multiallegisk og kunne ikke tåle ris,majs og soja og en hel masse andre ting.

Denne sammensætning kan også have betydning for pels og hud og dermed fældning.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge et foder uden for meget korn i hvert fald soja, og majs. Evt et foder med havre/byg/kartofler

Olivers er et bud og Golden eagle

Selv foder jeg mine beagles med olivers og luposan kornfri i øjeblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Åh klart, hvis han slet ikke har noget underuld, nej så skal du nok ikke bruge furminator.

Men kluden burde stadig virke til de løse hår, og så sådan en gummi dut børste til at få lidt ekstra af.

Synes du skal overveje at give ham lidt olie ovenpå maden, godt for pels og hud. Har han egentlig tør hud?

Fandt ikke lige indholdsfortegnelsen på Hills, men personligt kigger jeg på hvad der er mest af i foderet og jeg fodrer ikke med korn, hehe har gjort det i 3 uger og jeg lyver ikke når jeg skriver at det der kom ud cirka var 5-doblet :shock:

Altså selvfølgelig skal det der kommer ud være "en god form" men pelsen kan også give en ide om, hvorvidt foderet fungerer for hundeen, og jeg tror du kunne få noget ud af at søge på nogle fodertråde herinde, der må være andre som har skrevet om hunde der fælder lige i overkanten.

Tillykke med ham ellers :-D Vi vil gerne se et billede, de er så smukke, sådan nogle dalamantinere :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv ejer af en grand danois, som heller ikke har underuld... Jeg bruger en almindelig hårbørste til mennesker og derefter en våd klud... Det virker og er billigt :5up:

Hunden EEEELSKER at bliver børstet med menneskebørsten, både med og mod hårene :5up::vuf:

Ja det kan man også bruge - eller støvsugeren - det elskede Pongo :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger selv en gummi børste til Bella ( boxer ) og jeg er bare super glad for den i denne tid.

Hun får en tur morgen og aften og tørre hende lige over med en engangsvaskeklud.

Den er også supergod hvis hunden lige skal i bad, bare pas på ikke at stoppe afløbet :lol:

Jeg har købt min ved www.apporten.dk til kun 35-40 kr. Den store bløde børste du kan se der inde, købte jeg også. Den er super god til at fjerne de sidste hår og gøre pelsen blank. ( fjerne støv og fnuller )

Link til indlæg
Del på andre sites