Hop til indhold

Hund med underbid - opdrætters ansvar?


Stjernetosse
 Share

Recommended Posts

Halløjsa.

 

Min venindes hund har efter tandskifte fået underbid. Jeg gav hende jo straks mine papirer fra opdrætterseminar i beagleklubben - papirer fra DKK oprindeligt - hvor et forkert bid står anført til at give køber 1/4-1/3 tilbage af købsprisen. I mine øjne er det meget normalt at der refunderes ved forkert bid - det er jo en fejl på hunden.

 

Min veninde har haft taget kontakt til opdrætteren, som siger at hun har kontaktet DKK og fået at vide at forkert tandstilling er en mangel og derfor ikke giver nogen refundering af købsprisen :confused:

 

Det forstår jeg jo slet ikke - Hvorfor har jeg en skrivelse fra DKK med diverse satser der gives tilbage i forhold til forskellige fejl som hunden kan have, når opdrætteren her påstår at der kun er tale om en mangel :confused:

 

Er der nogle der har mere på skrift eller lignende vedr. bidfejl?

 

Jeg mener jo helt bestemt at opdrætter uden at blinke burde refundere noget af købsprisen...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 55
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg husker fra opdrætterkursus (slut 2009) så har hvalpekøber ikke krav om refussion, hvis tandfejlen ikke er invaliderende eller kræver operation ell. lign. og hunden er købt som familiehund.

 

Men jeg synes da at din veninde skal ringe til DKK's jurist og få et klart svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad hvalpekøber har ret til eller ej, så mener jeg også at anstændige opdrættere ville refundere!

 

Synes det er så pinligt, at der skal være så meget besvær for købere når de køber en hund med fejl. Opdrætter burde automatisk tilbyde at refundere!

Link til indlæg
Del på andre sites

alle mine hvalpe er solgt som alm. familie hunde, jeg har understreget at det ikke er udstillingshunde jeg laver, dvs en bidfejl som ikke påvirker hunden vil ikke give refusion, HD-AD og lign vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

alle mine hvalpe er solgt som alm. familie hunde, jeg har understreget at det ikke er udstillingshunde jeg laver, dvs en bidfejl som ikke påvirker hunden vil ikke give refusion, HD-AD og lign vil.

 

Fair nok... I mine øjne er det jo også bare en fejl, så jeg synes man som opdrætter burde give en eller anden form for refussion...

 

I henhold til købeloven er en fejl vel også en fejl - eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
alle mine hvalpe er solgt som alm. familie hunde, jeg har understreget at det ikke er udstillingshunde jeg laver, dvs en bidfejl som ikke påvirker hunden vil ikke give refusion, HD-AD og lign vil.

 

Min hund har også en lille, ubetydelig bidfejl - der dog diskvalificerer hende i avl.

 

Hun er købt som familiehund, så derfor er det eneste, der giver mig penge tilbage, fejl i hendes helbred. (Hun har f.eks. en lille udposning ved navlen, der vil blive dækket hvis den skal opereres væk). Ligeledes tror jeg faktisk også jeg får pengene igen ved invaliderende HD, men det er jeg ikke helt sikker på.

 

HAVDE jeg købt hende som avlshund ville jeg have fået alle mine penge igen - fordi hunden med en bidfejl jo i princippet ville være værdiøs.. Men på den anden side kunne opdrætteren jo så også have været mere kritisk i forbindelse med valg af hvalp til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en DKK hvalp sælges som familiehund, mener jeg ikke, at alle senere mangler skal erstattes. Her f.eks mindre haleknæk, lidt skæve tænder, evt manglende blivende tænder, sammenvoksede trædepuder, farvefejl, der ikke ses som yngre og derfor ikke er oplyst køber.

De skal da være så væsenlige at de forringer hundens liv eller nye ejers pengepung væsenligt.

Men hvis hunden skal tandkorrigeres for at kunne indtage føde eller bare lukke munden er der nok lidt at komme efter.

Men alle fejl ala tandretning/nedslibning , bortoperation af ikke nedfaldne testikler, patellafejl osv koster faktisk altid mere end hvalpen.

Man kan som opdrætter stå med et kuld 7 ugers , der alle ser Ok ud, og så efter begyndende tandskift sker der underlige ting med kæbelængder.

Man skal da være yderst selvsikker for at sælge sine hvalpe, som at alle bliver Exelent.

For mig er det opdrætters ansvar, hvis denne forældredyrskombination før har givet hunde med samme fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu betragtes hunde jo som en varer i følge købeloven, og jeg ved at hvis der er den mindste fejl på varer fra forretninger så får man pengene tilbage eller byttet til lignende vare.

 

Hvilke ting kan man egentlig kræver nedslag i prisen eller en form for refusion for?

Har ofte hørt at langhårede schæfer hvalpe bliver solgt billigere, eller dalmatiner hvalpe med farve fejl også sælges til nedsat pris, eller en skudræd jagthund osv.

 

Er det fuldstændig op til opdrætter, eller er der nogle regler der skal følges?

Altså selvom det er en fejl på hunden der ikke genere hunden så er det vel en fejl, ligesom en bluse med en skønheds fejl, den varmer jo stadig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu betragtes hunde jo som en varer i følge købeloven, og jeg ved at hvis der er den mindste fejl på varer fra forretninger så får man pengene tilbage eller byttet til lignende vare.

 

Hvilke ting kan man egentlig kræver nedslag i prisen eller en form for refusion for?

Har ofte hørt at langhårede schæfer hvalpe bliver solgt billigere, eller dalmatiner hvalpe med farve fejl også sælges til nedsat pris, eller en skudræd jagthund osv.

 

Er det fuldstændig op til opdrætter, eller er der nogle regler der skal følges?

Altså selvom det er en fejl på hunden der ikke genere hunden så er det vel en fejl, ligesom en bluse med en skønheds fejl, den varmer jo stadig.

 

Som flere andre har skrevet, så kommer det an på hvad hunde er solgt som. Min border er eks. solgt som arbejdshund, så skulle han få eks. pigmentfejl eller skævt bid (der ikke generer ham i hverdagen) så er jeg ikke berettiget til nogen erstatning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en DKK hvalp sælges som familiehund, mener jeg ikke, at alle senere mangler skal erstattes. Her f.eks mindre haleknæk, lidt skæve tænder, evt manglende blivende tænder, sammenvoksede trædepuder, farvefejl, der ikke ses som yngre og derfor ikke er oplyst køber.

De skal da være så væsenlige at de forringer hundens liv eller nye ejers pengepung væsenligt.

Men hvis hunden skal tandkorrigeres for at kunne indtage føde eller bare lukke munden er der nok lidt at komme efter.

Men alle fejl ala tandretning/nedslibning , bortoperation af ikke nedfaldne testikler, patellafejl osv koster faktisk altid mere end hvalpen.

Man kan som opdrætter stå med et kuld 7 ugers , der alle ser Ok ud, og så efter begyndende tandskift sker der underlige ting med kæbelængder.

Man skal da være yderst selvsikker for at sælge sine hvalpe, som at alle bliver Exelent.

For mig er det opdrætters ansvar, hvis denne forældredyrskombination før har givet hunde med samme fejl.

 

Denne forældrekombi var første gang - i det hele taget var det vidst opdrætters første kuld. Men jeg var med ovre og se dem som 5 ugers (ca) og der spottede jeg med det samme én hvalp med underbid i den alder. Nu hvor de er voksne er der min. 3 fra kuldet med bidfejl... Skidt kombi...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne forældrekombi var første gang - i det hele taget var det vidst opdrætters første kuld. Men jeg var med ovre og se dem som 5 ugers (ca) og der spottede jeg med det samme én hvalp med underbid i den alder. Nu hvor de er voksne er der min. 3 fra kuldet med bidfejl... Skidt kombi...!

 

Det er godt nok ikke heldigt! Håber ikke de er solgt som udstillingshunde og håber bestemt ikke at opdrætter laver samme kombi igen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Som flere andre har skrevet, så kommer det an på hvad hunde er solgt som. Min border er eks. solgt som arbejdshund, så skulle han få eks. pigmentfejl eller skævt bid (der ikke generer ham i hverdagen) så er jeg ikke berettiget til nogen erstatning.

 

Men ligesom med andre varer hvorfor skal man så betale lige så meget for en "dårligere kvalitet" en bluse varmer jo ikke mindre hvis den har en forkert syning, eller en misfarvning og der tror jeg da de færreste ville give fuld pris...

Selvom jeg måske ikke ønsker at gå på udstilling hver weekend og avle flere kuld om året så vil jeg da ha det jeg betaler for...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre betegner som fejl, der bør refunderes for. Ting som generer hunden (f.eks. større tandfejl) er der jo ikke den store tvivl om, men hvad hvis hunden f.eks. bliver for høj i forhold til standarden? Bør det også erstattes hvis hunden er solgt som familiehund?

 

Hvis hunden får HD, men der ikke ligger HD i hundens "bagland", skal der så stadig refunderes?

 

Og hvad med tvivlstilfælde hvor det ikke er til at sige, om ejeren selv har været med til at "lave ulykker" ved f.eks. at fodre med meget dårligt foder eller motionere alt for hårdt?

 

Jeg synes, at man skal passe meget på med ikke bare at sige at opdrætteren skal tilbagebetale for hvad som helst. Opdræt er ikke en "præcis videnskab" hvor man med 100% garanti kan forudsige, hvad der kommer ud af et kuld, og hundeejeren har jo også et stort ansvar for hvordan hvalpen udvikler sig fysisk og psykisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ligesom med andre varer hvorfor skal man så betale lige så meget for en "dårligere kvalitet" en bluse varmer jo ikke mindre hvis den har en forkert syning, eller en misfarvning og der tror jeg da de færreste ville give fuld pris...

Selvom jeg måske ikke ønsker at gå på udstilling hver weekend og avle flere kuld om året så vil jeg da ha det jeg betaler for...

 

Hvis der står i kontrakten, at du har købt en familiehund, så betaler du også kun for en familiehund, og så kan du ikke forvente at hunden kommer til at ligne en verdensvinder :-D

 

Hvis man ønsker en udstillingshund må man betale ekstra, så medfølger der normalt også nogle flere "garantier" for at hunden kan bruges til det og hvis ikke, så refunderes der et beløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre betegner som fejl, der bør refunderes for. Ting som generer hunden (f.eks. større tandfejl) er der jo ikke den store tvivl om, men hvad hvis hunden f.eks. bliver for høj i forhold til standarden? Bør det også erstattes hvis hunden er solgt som familiehund?

 

Hvis hunden får HD, men der ikke ligger HD i hundens "bagland", skal der så stadig refunderes?

 

Og hvad med tvivlstilfælde hvor det ikke er til at sige, om ejeren selv har været med til at "lave ulykker" ved f.eks. at fodre med meget dårligt foder eller motionere alt for hårdt?

 

Jeg synes, at man skal passe meget på med ikke bare at sige at opdrætteren skal tilbagebetale for hvad som helst. Opdræt er ikke en "præcis videnskab" hvor man med 100% garanti kan forudsige, hvad der kommer ud af et kuld, og hundeejeren har jo også et stort ansvar for hvordan hvalpen udvikler sig fysisk og psykisk.

 

Min schæfertæve er 64 cm i skulderhøjde. Hun ville få 0 på udstilling og ville aldrig kunne avlsgodkendes.

Jeg har givet normal pris for hende, og jeg vil ikke kræve kompensation. Hun er købt som brugs- og familiehund. Hun er temmelig fræk, men det gives der vist ikke erstatning for:mrgreen:

 

Jeg synes ikke, småting berettiger til erstatning. Det er umuligt at forudse, hvordan en hvalp udvikler sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre betegner som fejl, der bør refunderes for. Ting som generer hunden (f.eks. større tandfejl) er der jo ikke den store tvivl om, men hvad hvis hunden f.eks. bliver for høj i forhold til standarden? Bør det også erstattes hvis hunden er solgt som familiehund?

 

jeg er statter ikke "fejl" som ikke har betydning for hundens sundhed eller livsglæde, dvs ingen dækning for en for høj hund:-D

 

Hvis hunden får HD, men der ikke ligger HD i hundens "bagland", skal der så stadig refunderes?

 

HD invirker på hundens liv, så ja her er der erstatning fra mig, jeg vil ikke være dommer over om køber har lavet fejl, hunde skal være HD fri;-)

Og hvad med tvivlstilfælde hvor det ikke er til at sige, om ejeren selv har været med til at "lave ulykker" ved f.eks. at fodre med meget dårligt foder eller motionere alt for hårdt?

Se svar ovenfor:genert:

 

Jeg synes, at man skal passe meget på med ikke bare at sige at opdrætteren skal tilbagebetale for hvad som helst. Opdræt er ikke en "præcis videnskab" hvor man med 100% garanti kan forudsige, hvad der kommer ud af et kuld, og hundeejeren har jo også et stort ansvar for hvordan hvalpen udvikler sig fysisk og psykisk.

 

Mine hunde er solgt som familie og træningshunde, de skal kunne fungere normalt dvs fejl som gør at de ikke kan fungere eller har smerter giver refusion, skønhedsfejl giver ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg synes jo det hele afhænger af hvad hunden er solgt som.

Hvis hunden er solgt som avlshund /udstillingshund/ brugshund osv....

så bør der tilbagebetales et beløb hvis hunden udvikler fejl der på den ene eller anden måde forringer dens chancer for at begå sig godt som det ene eller det andet, det være sig tandfejl, pelsfejl, bygningsfejl, størrelses fejl, temperaments-fejl, eller andre fejl der er "diskvalificerende".

 

Hvis en hund er solgt som udelukkende familiehund, så mener jeg ikke der bør tilbagebetales noget som helst med mindre hunden udvikler HD, AD, har så dårlige tænder at den skal have dem rettet eller anden arvelig sygdom der nedsætter hundens livskvalitet eller kræver dyrlæge hjælp for at blive korrigeret.

 

Selvom hunde teoretisk set bliver betegnet som en vare, så synes jeg ikke man kan sammenligne med en bluse eller andre "døde" varer.

En bluse ændrer sig jo ikke med tiden som en hund (jo den kan miste farven hvis du vasker den forkert eller der kan gå hul i den, men det berettiger dig jo heller ikke til at få dine penge tilbage).

 

Så hvis man køber en hund som familiehund så synes jeg ikke man kan beklage sig over lidt skæve tænder, dårlige vinkler der gør hunden mindre harmonisk at se på, pels fejl, hunden er større/mindre end standarden foreskriver osv i den dur.

 

 

Edit: Eller kortere fortalt som Kleo skriver ovenfor :D

Redigeret af Belzique
post above :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også jeg er kommet frem til at hun ikke har "krav" på noget... Men det kom sig jo af at jeg havde nogle etiske anbefalinger (eller lignende) fra DKK i forhold til fejl og mangler på hunden, hvor de så listede hvad der typisk blev givet penge retur for så at sige. Og der var jo en sats for bidfejl - som underbid. Der var også satser for værre bidfejl - og så troede jeg faktisk lidt pga dette at det var normen.

 

Men det er jo kun anbefalinger, og opdrætteren vælger så selv hvad de vil refundere for - som jeg forstår det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Estrid

Hvis en hvalp fra os fik underbid så ville det ikke give nogen erstatning......men underbid i en vis grad er også normalt , selvom tangbid foretrækkes . Det er sjældent at der direkte dømmes ned på et lille underbid og bid så ekstreme hvor hunden ikke kan indtage føde har jeg aldrig set.

 

De fleste hvalpe vi har solgt har fået kryds i familiehund. Hvis en hanhund der er købt som udstillings-/avlshund bliver kryptokid så gives der ca. ½ pris tilbage. Familiehunde får ikke refusion da hunden er lige god til det den er købt til med 0, 1 eller 2 sten......+ kastration frarådes ved lundehunde fordi operationer , og at være intetkøn er en stressfaktor som øger risikoen for IL.

 

En hvalp der allerede som 6-12 uger har underbid vil kun blive solgt som familiehund, og har hanhvalpe ikke stenene nede før de flytter hjemmefra vil det stå i kontrakten og hvis han skulle ud til et udstillings/avl's hjem vil de sandsynligvis få valget om de vil have ham med et kryds i familiehund.

 

Får hunden IL vil man ikke få refusion da det er noget der (så vidt vi ved) ligger i generne for alle og endnu kan man ikke se om hunden vil blive syg som ung , gammel eller aldrig. Hvis man ikke vil tage den risiko at ens lundehund kan få IL så skal man købe en anden race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undre mig over at der ikke er en ensrettet lov omkring dette indenfor DKK, ved at der hos mange racer er nedsat pris på farvefejl, pelsfejl, tandfejl + på forskellige sygdomme/lidelser og andre hvor hunden skal være ude af stand til at fungere før det udløser noget. Det er jo en jungel. Jeg troede faktisk at hunde kom ind under købeloven og at der derfor gælder de samme regler som når man køber alle mulige andre ting.

Hvordan finder jeg så ud af hvad der gælder i mit tilfælde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...