Hop til indhold

Fremadsendelse


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Target er et helt fantastisk redskab. Jeg bruger det også til fremsending.. og en million andre øvelser:blink:

 

Har du ikke en musemåtte? Den kan du sagtens bruge. Og så start inde i stuen. Det er klart min opfattelse at hundene meget hurtigt generaliserer i denne øvelse. Så når hun har lært targetøvelsen, så betyder det ikke så meget om det er et fladt target (som eks. musemåtte) eller et hævet target (som spand). Farve og form betyder heller ikke så meget.

 

Den helt store fordel her, er at hunden rent faktisk skal tænke sig om for at løse opgaven. Med godbid på spanden er der mere tendens til at hunden kører på autopilot eller "gps-mode" og ikke rigtigt forstår hvilken adfærd de rent faktisk får belønning for.

 

Behøver jeg at nævne at jeg er stor targetfan??:lol:

 

Må jeg så ikke bare fortsætte med min grydelap:mrgreen: Den er faktisk meget ala musemåtte i størrelse.. Det er sårn nogen i gummi.. fåes i fakta til næsten ingen penge:-D

 

Er det lige meget om det er med poten eller næsen så? For vi har jo startet det med poten.

 

Jeg har altså også en doven hund, tro det eller ej om en hyrdehund, men hun kan være ret svær at begejstre, medmindre hun leger med andre hunde, eller jeg hopper rundt sammen med hende.

 

I forbindelse med at vi starter til AG her i august, har jeg også trænet fremadsending.

 

Først gjorde jeg som dig, fik Gracie til at sidde og lagde en godbid på et låg et godt stykke fra hende, og når jeg sagde fremad og svingede lidt med armen, luntede hun hen og tog godbidden, og fik et klik samtiddigt. Så luntede hun tilbage til mig og fik også klik og godbid.

 

Luna spurter:mrgreen: (det er jo mad...;-))

 

I et forsøg på at tænde hende lidt, satte jeg et spring op på vejen. Samme lunten hen over springet, og et blik der fortalte mig, at hvis jeg synes det var sjovt, skulle hun da nok gøre det.

 

DET blik kender jeg ALT for godt:mrgreen:

 

Så jeg ændrede taktik og begyndte at træne med target i form af en musrmåtte. I to dage fattede hun nada og en pind, selvom jeg skubbede rundt med musemåtten og klikkede hver gang hun tilfældigt trådte på den med en forpote.

På 3.dagen gik der et lys op for hende, og hun fattede endelig at en pote på musemåtten betød klik og godbid. Jeg lagde efterhånden måtten længere og længere væk fra mig, og Gracie satte tempo på, fordi hun vidste hun skulle markere måtten for at få et klik, og derefter hen til mig for at få godbidden, og så skulle hun jo skynde sig ud og trampe på måtten igen.

Nu går det stærkt, og det er tydeligt vi begge synes det er sjovt nu.:mrgreen:

 

Årh det lyder godt.. Vi har jo starten og hun ved godt (eller meget tæt på at vide det 100%) at poten skal på grydelappen..

 

Og ja, vi synes begge det er sjovt.. For igen er der jo mad involveret (Luna) og jeg kan se iveren.. Dejligt:lun:

 

Tak skal I have:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mmm okay.. Jeg har vel egentlig påbegyndt det ude hos Vibber.. En gummigrydelap som hun skulle sætte poten på. Så for lige at være sikker på at jeg forstår dig korrekt:

 

Jeg kan så rykke grydelappen længere og længere væk.. Men hvordan jeg får hende op i fart ud til grydelappen, det tror jeg bliver svært.. men det kommer måske helt af sig selv, når hun fatter target=klik=guf???

 

Men pt er vi jo på det stadie, hvor hun skal have guffen såsnart jeg har klikket.. Det vil jo blive lidt svært, hvis hun står ude på target og jeg så står f.eks 5 meter væk? Så der skal hun så komme retur for at få guffen? Så det er 2xløb. Mmm det må da komme an på en prøve:-D

 

Sorry, jeg er fatsvag:oops:

 

Det handler i starten om at Luna skal forså at hver eneste gang hun rammer target så får hun klik og bøf:-D

Når hun forstår det så øger du afstanden, når hun i høj fart nærmer sig target så klikker du, dvs du klikker nu lige før hun rammer target, du klikker på forskellige tidspunkter og afstande, men altid når hun er i høj fart, klik aldrig når hun lunter.

Jeg har set dejlige Luna, og jeg er helt og aldeles overbevist om at bøf vil få farten op:-D

når først hunden løber i høj fart frem mod target selv om det er plaseret langt ude, så sætter du kommando på, ikke før.

Når kommandoen er på så er der bare tilbage at fjerne target:klap:

nu har du en hund som så snart den hører oret fremad vil løbe frem i høj fart fordi den forventer at høre et klik så den kan komme hjem efter en bøf.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det handler i starten om at Luna skal forså at hver eneste gang hun rammer target så får hun klik og bøf:-D

Når hun forstår det så øger du afstanden, når hun i høj fart nærmer sig target så klikker du, dvs du klikker nu lige før hun rammer target, du klikker på forskellige tidspunkter og afstande, men altid når hun er i høj fart, klik aldrig når hun lunter.

Jeg har set dejlige Luna, og jeg er helt og aldeles overbevist om at bøf vil få farten op:-D

når først hunden løber i høj fart frem mod target selv om det er plaseret langt ude, så sætter du kommando på, ikke før.

Når kommandoen er på så er der bare tilbage at fjerne target:klap:

nu har du en hund som så snart den hører oret fremad vil løbe frem i høj fart fordi den forventer at høre et klik så den kan komme hjem efter en bøf.:5up:

 

Vi prøver.. Men først skal vi lige lære target 110%

Link til indlæg
Del på andre sites

Musemåtte, grydelap, post-it - du går bare i gang:lol:

 

Og ellers - ja, så har Kleo forklaret det så fremragende. Det er altså virkelig en sjov øvelse, og hvis du på et tidspunkt har lyst kan du overføre det til post-its. Så kan du sætte dem på kontakter og lære hende at tænde/slukke lys eller lukke skuffer og skabe.

 

Anyway - fremadsendelse var vist det vi kom fra:slem: Som Kleo siger, så husk at beløn for tempo, når du får afstand på. Luntetrav giver ingen belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Musemåtte, grydelap, post-it - du går bare i gang:lol:

 

Og ellers - ja, så har Kleo forklaret det så fremragende. Det er altså virkelig en sjov øvelse, og hvis du på et tidspunkt har lyst kan du overføre det til post-its. Så kan du sætte dem på kontakter og lære hende at tænde/slukke lys eller lukke skuffer og skabe.

 

Anyway - fremadsendelse var vist det vi kom fra:slem: Som Kleo siger, så husk at beløn for tempo, når du får afstand på. Luntetrav giver ingen belønning.

 

Jamen så må vi i gang.. Kan være vi kan begynde at få noget distance på, inden vi skal over og besøge Dorte.. Så kan vi overraske hende:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger to forskellige former for fremsending - den ene er LP-fremsending, dvs. fremsending til et felt med 4 kegler og bånd omkring. Her bruger jeg target eller lærer simpelthen hunden at feltet = target.

 

"Fri" fremsending - dvs. fremad uden noget egentligt mål, træner jeg ved altid at sende hunden til den naturlige ende af et areal. Det kan være en hæk eller en ændring i terrænet. Starter tæt på og bruger et stykke legetøj (eller et target) som hunden ser, jeg lægger ud. Senere sender jeg bare hunden til "grænsen" og kaster så belønningen ud. Når hunden er sikker på at løbe til grænsen, øger jeg afstanden indtil den kan løbe ca. 50 meter ud i lige linie. Stopkommando (i mit tilfælde = dæk) træner jeg sideløbende på kortere afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil Karla gerne frem i verden, så jeg ved ikke om det vil virke for dig... men for at få max tempo på fra start, så har jeg et "go-ord"... ved os er det "VÆRSGO" og der må først løbes på værsgo!

 

Jeg står lige foran hende og siger ting som: varulv - volvo - viskelæder osv. så hun tilsidst er spændt som en fjeder... så det sekund "værsgo" lyder flyver hun som skudt ud af en kanon...

 

Hos mig bliver det egentlig brugt som impulskontrol - at jeg sikrer mig, at hendes hoved rent faktisk lytter og at hun ikke bare flyver fremad på den første bedste lyd fra mig...

 

Men kan det motivere Luna, at du "hidser" ved "start" og evt. løber med et par gange? eller, som en anden foreslår, løber selv de første par gange, inden hun får lov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vil Karla gerne frem i verden, så jeg ved ikke om det vil virke for dig... men for at få max tempo på fra start, så har jeg et "go-ord"... ved os er det "VÆRSGO" og der må først løbes på værsgo!

 

Jeg står lige foran hende og siger ting som: varulv - volvo - viskelæder osv. så hun tilsidst er spændt som en fjeder... så det sekund "værsgo" lyder flyver hun som skudt ud af en kanon...

 

Hos mig bliver det egentlig brugt som impulskontrol - at jeg sikrer mig, at hendes hoved rent faktisk lytter og at hun ikke bare flyver fremad på den første bedste lyd fra mig...

 

Men kan det motivere Luna, at du "hidser" ved "start" og evt. løber med et par gange? eller, som en anden foreslår, løber selv de første par gange, inden hun får lov?

Det var da en god ide:-D

 

Nej det tror jeg ikke.. Eller det ved jeg næsten... Nogle gange kan jeg godt "tirre" hende, så hun bliver exet og kommer i legehumør, men for det meste glor hun på mig som om jeg er en idiot og går sin vej:shock::vedikke:

 

Jeg tror hun skal "tvinges/presses" (læg mærke til " ":-D) til at synes motion er sjov :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Nu har jeg slet ikke styr på hvordan klikkertræning foregår. Men klikker man så højt at hunden kan høre det ude på 30m? Synes jeg har hørt at, nogle har en ting i halsbåndet, så når de klikker så brummer halsbåndet? - eller er jeg helt ude i hampen?

 

Hvis det er lysten til at tage dummyen i munden og synes dummyen simpelthen bare er så sjov-gnisten der mangler. Hvordan hjælper targettræningen så?

Den eneste jeg kan se for mig virke er, hvor der ikke er en godbid ude på måtten e.lign men det er når hunden kommer tilbage der er en godbid. Dette vil resultere i det bedste frem- og tilbageløb (Når hunden har forstået 100% hvad den skal frem til). Giv aldrig en kommando, hunden ikke forstår.

 

Jeg ville nok starte med at gøre apporteringsgenstanden vidunderlig for hunden - intet mindre. Så hvergang den samme ting bliver taget frem, så ved hunden der skal til at ske sjov og ballade. - Måske ligesom hun reagere på, når du tager aftensmaden frem.

Men hvordan den gnist skal vækkes på, er jeg tom for idéer lige nu. Måske noget i stil med at hun kun har den i 2-3min hveranden dag, og i de minutter så skal der bare være herremeget sjovt. Eller når hun skal have mad, så lad hende holde dummyen i munden, og når hun aflevere den flot til hånd, så sætter du maden ned til hende. Hvis man gjorde det hverdag, så ville hun se dummyen som en forbindelse til at få maden = en meget god ting. Evt. og giv dummyen et navn. Du har måske allerede ubevidst eller bevidst givet maden et navn "Så er der mad Luna" siger du måske når du giver hende mad, så reagere hund positivt på "mad" ordet - så skal hun bare også reagere positivt på "Bob" (Navnet på dummyen ;-)). Det kan også være at "apport" skal have et helt nyt navn. Kan være hun forbinder det ord med nogen virkelig kedeligt og belastende.

 

Men det er svært når man ikke kender hunden. Forslag og idéer kan der være nok så mange af. Men der er jo ingen hunde der er ens, og det er dig der kender hende bedst. Så du må prøve at være lidt kreativ med nogle øvelser. Man kan jo altid prøve, det værste der kan ske er jo "bare" at den ikke fungere - så er det videre til en anden idé.

 

Der kom et par forslag alligevel, selvom jeg troede jeg var tom for idéer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hun har ikke noget mod at tage dummy'en i munden.. Og kan også sagtens sidde og holde og aflevere:-D

 

Hun bærer ting hjem fra supermarked, når vi har været ovre og handle, så den del af det fejler intet. Der går hun fint med ting i munden i 10-15 minutter..

 

Det er bevægelse, der er "problemet";-)

 

Men gode forslag ellers:-D Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men er det herovre på Sjælland, kunne du da få lov til at møde hende en dag:-D

 

Altid rart med nye øjne på hende:-)

 

Og ellers kommer vi til Esbjerg og Vejen om 2 ugers tid:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lab'Buddy

Selvom hun godt kan have det i munden, så som jeg læser det mangler der glæde ved det. F.eks når hun slet ikke viser interesse for vandapporteringen en anden hund laver, så ved hun ikke hvor sjov en dummy er. Når glæden for dummyen kommer til sin magt, så tror jeg farten automatisk ville følge med.

Hvordan reagere hund når hun har dummyen i munden, eller bære posen hjem var indkøb? Er et med hovedet højt, og logrende hale, eller høj haleføring og lavt hoved? Nu bevæger jeg mig lige ud på dybt vand, for i skrivende stund kan jeg simpelthen ikke huske helt korrekt hvad træneren fortalte engang, men mener det var noget i retningen af: Når hunden har noget i munden, og halen bliver holdt over ryglinjen, så er det fordi hunden er på en eller anden måde er påvirket på en negativ måde, eller ikke er klar over hvad næste skridt skal være..

 

Men set fra en helt anden vinkel. Kunne det være at Luna har smerter når hun løber? Fordi så er det jo ikke så sjovt for hende at fræse rundt. Hun behøver ikke at løbe med halthed for at være et tegn på smerter. Det kan også vises f.eks ved at sidde meget sidelænet (hvalpesit), eller side på halen. Det belaster nemlig ikke så meget som "normal" sit - har jeg ladet mig fortælle.

 

Men Luna er ikke den eneste der mangler at læse håndbogen for labrador. Ingen af mine er speciel madglade, hvilket nogle også kan være helt uforstående overfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom hun godt kan have det i munden' date=' så som jeg læser det mangler der glæde ved det. F.eks når hun slet ikke viser interesse for vandapporteringen en anden hund laver, så ved hun ikke hvor sjov en dummy er. Når glæden for dummyen kommer til sin magt, så tror jeg farten automatisk ville følge med.

Hvordan reagere hund når hun har dummyen i munden, eller bære posen hjem var indkøb? Er et med hovedet højt, og logrende hale, eller høj haleføring og lavt hoved? Nu bevæger jeg mig lige ud på dybt vand, for i skrivende stund kan jeg simpelthen ikke huske helt korrekt hvad træneren fortalte engang, men mener det var noget i retningen af: [i']Når hunden har noget i munden, og halen bliver holdt over ryglinjen, så er det fordi hunden er på en eller anden måde er påvirket på en negativ måde, eller ikke er klar over hvad næste skridt skal være.[/i].

 

Men set fra en helt anden vinkel. Kunne det være at Luna har smerter når hun løber? Fordi så er det jo ikke så sjovt for hende at fræse rundt. Hun behøver ikke at løbe med halthed for at være et tegn på smerter. Det kan også vises f.eks ved at sidde meget sidelænet (hvalpesit), eller side på halen. Det belaster nemlig ikke så meget som "normal" sit - har jeg ladet mig fortælle.

 

Men Luna er ikke den eneste der mangler at læse håndbogen for labrador. Ingen af mine er speciel madglade, hvilket nogle også kan være helt uforstående overfor ;-)

 

Madglæden har vi så til fulde her (heldigvis:oops:):lol:

 

Hun er stolt og glad når hun bærer ting hjem. Halen er vist sårn lige ud for ryggen og så hovedet højt. Snakker folk til hende, logrer hun og er rigtig glad for opmærksomheden:-D Hun kommer også nogle gange hen til mig (her oppe i lejligheden) med en genstand i munden og sidder bare og kigger på mig. Jeg aner ikke lige, hvad det er hun vil.. Apporten har vi så ikke gjort så meget ved, da vi ikke rigtig har trænet i hverdagen siden vi stoppede til træning i 2006. Jeg ville rigtig gerne have fat i sådan en dummy, som hun bærer på det første billede, jeg har lagt ind i denne tråd.. Men kan ikke lige finde dem til en fair pris.. Måske jeg kan få dem i Vejen til udstilling:hmm:

 

Hun kan nok godt trænge til en gang massage, men ellers har hun ikke ondt.. Og hun kan jo sagtens løbe, såsnart der er en gevinst i form af mad:-D

 

Og hun kan også godt lege med andre hunde, hvis det slår hende. Så jeg er næsten (99.9999%) overbevist om at det er ren og skær dovenskab..

 

Men nu er hun min første hund, og jeg har helt klart begået nogle fejl.. Vi har aldrig rigtig leget sammen, hende og jeg.. Det er vi så småt begyndt at lære.. Men det er svært, synes jeg.. For hun er jo ikke sikker på, hvad jeg har gang i.. og bakker væk.. Men vi får da en omgang indimellem:-D

 

Jeg skal tage det lille videokamera med i morgen, når vi skal på tur med tøserne. Så kan vi prøve at lave en apport. Så kan du få lov til at se hende på slap line. Det kan være det gør det nemmere:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret her, for handler det om at få hunden til at apporterer eller handler det om fremadsending f.eks. til felt??

 

Hvis det er apportering, vil jeg helt klart starte med en baglænskædning OG med en klikker i hånden. Det er en længere historie....

 

Fremadsendning vil jeg som så mange andre foreslår bruge et target, dog med den forskel at jeg vil løbe med ud til target og belønne på target, så det bliver attraktivt at løbe ud OG blive stående. Indkald vil være noget du skal træne seperat. Og så som så mange andre har skrevet, så er det klikket hun skal arbejde for at få fordi det betyder guffer for hende.

 

God træning :o) :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt forvirret her, for handler det om at få hunden til at apporterer eller handler det om fremadsending f.eks. til felt??

 

Hvis det er apportering, vil jeg helt klart starte med en baglænskædning OG med en klikker i hånden. Det er en længere historie....

 

Fremadsendning vil jeg som så mange andre foreslår bruge et target, dog med den forskel at jeg vil løbe med ud til target og belønne på target, så det bliver attraktivt at løbe ud OG blive stående. Indkald vil være noget du skal træne seperat. Og så som så mange andre har skrevet, så er det klikket hun skal arbejde for at få fordi det betyder guffer for hende.

 

God træning :o) :-D

 

Det er fremadsendelse:-D Og vi er i fuld sving:-D Men jeg vil ikke løbe med ud.. Pt er vi kun lige ved at finde ud af, at man skal gå hen på target:mrgreen: Efter 2-3 gange sætter hun sig foran mig og prøver et par andre ting.. Så den er ikke 100% endnu, og så længe den ikke er det, bevæger vi os ikke udenfor..

 

Apportering kunne jo være endnu en mulighed for at få hende ud og bevæge sig.. Men det er ikke det, jeg pt fokuserer på..

 

Jeg fik ikke filmet hende i dag, da jeg havde glemt kameraet.. Men hun tonsede da rundt som en skoldet sk*d sammen med de to andre tøser, så hun kan sagtens bevæge sig, når hun vil;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fremadsendelse:-D Og vi er i fuld sving:-D Men jeg vil ikke løbe med ud.. Pt er vi kun lige ved at finde ud af, at man skal gå hen på target:mrgreen: Efter 2-3 gange sætter hun sig foran mig og prøver et par andre ting.. Så den er ikke 100% endnu, og så længe den ikke er det, bevæger vi os ikke udenfor..

 

Apportering kunne jo være endnu en mulighed for at få hende ud og bevæge sig.. Men det er ikke det, jeg pt fokuserer på..

 

Jeg fik ikke filmet hende i dag, da jeg havde glemt kameraet.. Men hun tonsede da rundt som en skoldet sk*d sammen med de to andre tøser, så hun kan sagtens bevæge sig, når hun vil;-)

 

Jamen hun skal selvfølgelig også være 100% klar på hvad det er hun gør før du kan sætte afstand på:lol: Når hun sætter sig ned forand dig, så afbryd øvelsen og start forfra, så hun ikke begynder at lave en kæde, du ved.....2 gange frem til target og så sætte sig ned:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun skal selvfølgelig også være 100% klar på hvad det er hun gør før du kan sætte afstand på:lol: Når hun sætter sig ned forand dig, så afbryd øvelsen og start forfra, så hun ikke begynder at lave en kæde, du ved.....2 gange frem til target og så sætte sig ned:-D

 

Ved at starte forfra... skal jeg så gå helt hen til target igen? og så putte afstand på.. Jeg tror vi er på 3 meter pt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved at starte forfra... skal jeg så gå helt hen til target igen? og så putte afstand på.. Jeg tror vi er på 3 meter pt :-D

 

Nej, bare vend dig væk fra hende, gå selv væk, tag evt target igen og så start igen.

Hvis du er ude på 3 m. så ville jeg allerede nu begynde at løbe med hende og belønne på target. Det kan gøre targer mere attraktiv. Du gør det ved at klik-guf på target, klik-guf på target. Faktisk lidt som med din spand med guffer, bare på den måde at hun ikke løber ud til guffer, men at hun får guffer for at løbe ud.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette hvis du ved at hun efter fx 2 gange sætter sig foran dig og prøver noget andet, så prøv at mindske afstanden til target, kort afstand og hurtige klik med bøf så hun får opfattelsen af at det er nemt det her, hun skal bare syntes det er evig skæg og let at få dig til at ryste op med bøf, øg først afstanden når hun pisker frem til target, prøv med små bøf, dvs en lille bitte godbid som hun lige kan smage, gem den evnt lidt inde i hånden og lad hende slikke den ud, lad hende arbejde for at få sin belønning.

Du skal passe på ikke at gå for hurtigt frem, hunden skla ligesom selv bede om mere:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette hvis du ved at hun efter fx 2 gange sætter sig foran dig og prøver noget andet, så prøv at mindske afstanden til target, kort afstand og hurtige klik med bøf så hun får opfattelsen af at det er nemt det her, hun skal bare syntes det er evig skæg og let at få dig til at ryste op med bøf, øg først afstanden når hun pisker frem til target, prøv med små bøf, dvs en lille bitte godbid som hun lige kan smage, gem den evnt lidt inde i hånden og lad hende slikke den ud, lad hende arbejde for at få sin belønning.

Du skal passe på ikke at gå for hurtigt frem, hunden skla ligesom selv bede om mere:5up:

 

Okay, tak, det vil jeg gøre.. Så venter jeg med at øge distancen:5up: Jeg bruger skinke- og kyllingetern, de er små, så der kan hun sagtens komme til at arbejde for det;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette hvis du ved at hun efter fx 2 gange sætter sig foran dig og prøver noget andet, så prøv at mindske afstanden til target, kort afstand og hurtige klik med bøf så hun får opfattelsen af at det er nemt det her, hun skal bare syntes det er evig skæg og let at få dig til at ryste op med bøf, øg først afstanden når hun pisker frem til target, prøv med små bøf, dvs en lille bitte godbid som hun lige kan smage, gem den evnt lidt inde i hånden og lad hende slikke den ud, lad hende arbejde for at få sin belønning.

Du skal passe på ikke at gå for hurtigt frem, hunden skla ligesom selv bede om mere:5up:

 

Jeg er helt enig i at du ikke skal gå forhurtigt frem, men få targetadfærden til at fungerer 100% tæt på dig. Dog er jeg ikke enig i at hun skal arbejde for at få sin guf, som hun jo allerede har arbejdet for at få. Det siger jeg af den simple grund at i indlæringsteorien siger man:

Hvor hurtigt indlæringen sker, varierer med graden af hvorvidt en adfærd er efterfulgt af en forstærker. Hvilket med andre ord betyder, at jo kortere tidsinterval der er mellem adfærd og forstærkning, desto hurtigere vil indlæringen finde sted.

Derfor sørg for at hun får sine guffer hurtigt efter hun har sat sin pote eller snude på target.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare jeg starter ud med at hun løber ud til target og retur.. Så må vi se om det ikke virker, ellers må jeg selv løbe med ud:-D

 

Det er selvfølgeligt fint, men det afhænger af hvad slutresultatet skal være? Er det meningen at hun skal ende med at løb ud og komme retur med det samme ??? Det er nemlig det du belønner hende for lige nu. Du belønner hende nemlig ikke kun for at løbe ud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgeligt fint, men det afhænger af hvad slutresultatet skal være? Er det meningen at hun skal ende med at løb ud og komme retur med det samme ??? Det er nemlig det du belønner hende for lige nu. Du belønner hende nemlig ikke kun for at løbe ud:-D

 

 

Det er det:-D Det der er pointen i det hele er at hun bevæger sig. Men en fremadsendelse er jo altid rar at kunne. (Vi har nu lært det lidt da vi trænede i DcH)

 

Vi træner ikke nogle steder, det er bare rent hygge...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...