Hop til indhold

De halvfærdige øvelser - aka. min dårlige samvittighed.. og andres?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Nu fik (dumme) Lonny jo lige mindet mig om, at vi engang havde haft en aftale om, at vi skulle skemalægge vores træning, så vi slap for at have et hav af halvfærdige øvelser :mrgreen::oops:

 

Og så kan jeg jo med fryd berette, at på trods af at skemalægningen ikke rigtigt kom igang, så er jeg faktisk en liiiiiille smule igang med at få nogle af vores øvelser helt færdige...

 

Jeg har valgt at tage dem en for en - og har ikke som sådan den store faste deadline, da jeg ikke vil risikere at køre død idet. Men min første øvelse er elefanten.

 

Nu:

Karla stiller sig på baljen, det sekund hun ser den og kan gå hele vejen rundt begge veje - men KUN hvis jeg bevæger mig rundt med hende... dvs. hun har øjenkontakt hele vejen rundt.

 

Mål:

Karla kan gå hele vejen rundt på baljen uden at jeg behøver at bevæge mig.

 

Første arbejdsmål:

Karla skal bevæge sig uden jeg flytter mig. - denne er opnået. Hun kan gå pænt mange skridt uden bevægelse fra mig. Men ligesåsnart hun kommer til at stå i en position, hvor hun ikke længere har øjenkontakt, så stopper øvelsen for hende...

 

Næste arbejdsmål:

Karla skal kunne bevæge sig, mens jeg står bag hende. - det er her vi skal til at igang nu.

 

Jeg er i den ærgerlige situation, at mit kamera med video i, afgik ved døden (efter jeg tabte det :oops:), så jeg kan ikke filme vores fremgang. Men jeg vil opdatere løbende.

 

Jeg håber at nå væsentlig længere med øvelsen i løbet af weekenden, så jeg kan vise den frem til mandagens rallytræning :-D

 

Andre med halvfærdige øvelser - samt råd og kritik - er meget velkomne i tråden :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, kan jeg nøjes med at arbejde på én halvfærdig øvelse, jeg behøves ikke at liste dem alle op, vel :oops:

 

Om 14 dage skal jeg på træningsweekend igen, og her skulle vi gerne have flyd på "på plads", så det er vel en passende ting at træne...

 

Nu

 

"På plads" er stadig en frivillig adfærd, den har endnu ikke fået noget signal. Hun kan komme ind på plads fra alle vinkler, men ikke fra større afstand end 1 meter.

 

Mål

 

At få sat signal på, vi har øvet det så længe, så jeg tror, at hun rent faktisk kan det til bevidstløshed, jeg har bare aldrig fået sat signal på :oops:

 

Arbejdsmål

 

Ja, det må jo så være at begynde at sige "på plads" hver gang hun kommer i position :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, kan jeg nøjes med at arbejde på én halvfærdig øvelse, jeg behøves ikke at liste dem alle op, vel :oops:

 

for guds skyld nej :lol: lad være med at liste dem op, så skal jeg jo også til det :mrgreen:

 

Jeg er igang med 1 halvfærdig øvelse og så må det være den det handler om. Har netop været i haven og træne 5 minutter og det begynder faktisk at ligne noget... hun er godt nok ved at dreje halsen halvt af led, men hun flytter fusserne, selvom hun har ryggen til mig...

 

Det skal nok nå at blive til noget en dag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

for guds skyld nej :lol: lad være med at liste dem op, så skal jeg jo også til det :mrgreen:

 

Jeg er igang med 1 halvfærdig øvelse og så må det være den det handler om. Har netop været i haven og træne 5 minutter og det begynder faktisk at ligne noget... hun er godt nok ved at dreje halsen halvt af led, men hun flytter fusserne, selvom hun har ryggen til mig...

 

Det skal nok nå at blive til noget en dag :mrgreen:

 

Ja, det skal da nok :-D

 

Balje øvelsen har altid været sjov med Luna, jeg har knoklet og knoklet med et step og det så ikke ud til kom nogen vejne, og pludselig (uden jeg har gjort noget), så tog hun et kvantespring og kunne mere end vi havde øvet, dette skete et par gange og i dag kan hun sagtens gå hele vejen rundt og lidt til (dog kun den ene vej) uden min hjælp :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige siden du nævnte elefantfoden i en anden tråd forleden har jeg tænkt på, om det er ''snyd'' hvis man med en lille cirkel-bevægelse med venstre hånd oppe over hundens hovede guider hunden rundt (samtidig med man bliver stående). Smilla laver nemlig hurtigt øvelsen på den måde nu (fandt ud af det ved et tilfælde) og så bumper hun ellers ind i mit ben på venstre side. Før gik hun også kun 2 skridt af gangen og jeg skulle stå lige over for hende.

 

Er det ''forkert'' at gøre det på denne måde? Jeg tror egentlig hurtigt jeg ville kunne skifte den lille håndbevægelse ud med et signal. Tænkte på om det kunne være en lille (doven) smutvej for dig. :mrgreen: Men det kommer selvfølgelig an på, hvad øvelsen skal bruges til... måske.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige siden du nævnte elefantfoden i en anden tråd forleden har jeg tænkt på, om det er ''snyd'' hvis man med en lille cirkel-bevægelse med venstre hånd oppe over hundens hovede guider hunden rundt (samtidig med man bliver stående). Smilla laver nemlig hurtigt øvelsen på den måde nu (fandt ud af det ved et tilfælde) og så bumper hun ellers ind i mit ben på venstre side. Før gik hun også kun 2 skridt af gangen og jeg skulle stå lige over for hende.

 

Er det ''forkert'' at gøre det på denne måde? Jeg tror egentlig hurtigt jeg ville kunne skifte den lille håndbevægelse ud med et signal. Tænkte på om det kunne være en lille (doven) smutvej for dig. :mrgreen: Men det kommer selvfølgelig an på, hvad øvelsen skal bruges til... måske.. :hmm:

 

Om det er "snyd" kommer vel an på, om man har besluttet sig for 100 pct. at shape øvelsen eller ej. :vedikke: Jeg har også lært Tyson elefanten med cirkelbevægelsen med hånden, men jeg lærte ham så også hele øvelsen vha, guidning, det var før jeg begyndte at shape/klikke. :-)

 

Hvis Amocca har lært Karla det ved at bevæge sig med rundt og dermed "presse" hende fysisk, har hun jo i forvejen "snydt". :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Sonja siger, så er jeg ihvertfald ikke en til at snakke om "snyd" :blink: jeg har fået hende til at gå rundt ved at stå foran hende med øjenkontakt, og hver gang jeg er gået et skridt har hun taget et skridt for at holde øjenkontakt og position ... dvs. vi står overfor hinanden...

 

Men jeg har jo heller ikke brugt øvelsen til at indlære plads med, har kun brugt den til at give hende kropskontrol... så har aldrig været ved siden af hende i øvelsen...

 

Karla reagerer absolut bedst på håndsignaler over verbale signaler, så kunne sagtens finde på at bruge mit twist signal til denne øvelse... nu hvor du skriver det, undrer jeg mig faktisk over, at jeg ikke har forsøgt mig med det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige været så fræk at forsøge mig med at give hende et twist-signal mens hun stod på baljen - og vupti - så kan kræet sgu gå hele vejen rundt :klap:

 

Tak for inspirationen Frk. Smilla - snyd eller ej ;-)

 

Ha ha :klap:Ja, nogle gange skal vi mennesker bare lige finde den rigtige knap at bruge, så hunden forstår. ''Var det bare dét!? '' siger Karla :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor er det bare fejt at starte sådan en tråd! Det kan I altså ikke være bekendt. Så kan vi andre få rigtig dårlig samvittighed over alle de halvfærdige øvelser:blink:

 

Jeg er kun halvt færdig med både bukke og dreje rundt til begge sider. Synes bare lige at det er lidt sjovere at træne felt må jeg indrømme. Men det kan sgu godt være, at jeg skal tage mig sammen og få gjort de to øvelser færdige!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih hvor er det bare fejt at starte sådan en tråd! Det kan I altså ikke være bekendt. Så kan vi andre få rigtig dårlig samvittighed over alle de halvfærdige øvelser:blink:

 

Jeg er kun halvt færdig med både bukke og dreje rundt til begge sider. Synes bare lige at det er lidt sjovere at træne felt må jeg indrømme. Men det kan sgu godt være, at jeg skal tage mig sammen og få gjort de to øvelser færdige!

 

:lol::lol: det er jo netop meningen med tråden, at jeg ikke skulle leve i skammen og den dårlige samvittighed alene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi nu lige er ved de halvfærdige øvelser, så har jeg lige brug for et råd. Jeg har lært Otto at skate og det går super:

 

[media]

[/media]

 

Som man kan se, så har han efterhånden forstået at skubbe fra med bagbenene. Det jeg så rigtig gerne vil hen til, er at han - når han har skubbet fra - hopper op på boardet med alle fire poter. Er der nogen, der har gode råd til at komme dertil? Jeg er gået lidt i stå og kan ikke lige finde den rette løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...