Hop til indhold

Spørgsmål til jer der udstiller.


Drentsche
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo fået en skøn omplaceringshund, som jeg nu skal udstille.

Udstilling er jeg ikke ubekendt med, da jeg har udstillet, nogle af mine jagthunde.

Men nu er det jo en helt "anden måde", at udstille på med min nye hund.

Der skal man både holde hoved og hale oppe, når hunden skal vises frem.

Jeg var så til ringtræning igår (DKK), og spurgte ind til, hvordan jeg lige skulle øve den ting. Jeg fik så at vide, at jeg skulle lade være, at det er meget flottere, at fremvise sin hund frit, det har jeg jo så også altid gjort, med de andre jeg har haft, og jeg giver hende ret, det ser da mere lækkert ud at hunden, viser "sig selv" frem.

Men når jeg nu skal til udstilling her snart, vil jeg jo helst ikke stå der og blafre, imens at de andre fremviser deres hunde med bøjede knæ. :hmm:

Hvad gør I andre med jeres gr.8 hunde, når i skal udstille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engelsk springer og jeg har top'n'tailer.

 

Du vil højst sandsynligt blive den eneste, der freestalker i Welsh-ringen, hvis du begynder på det.

 

Jeg har kun mødt en enkelt, der gjorde det og det var til et skue - bemærkningerne på tilskuerpladser blandt alle de andre udstillere var ikke udpræget positiv, da det jo kræver noget mere plads i ringen end top'n'tailing og det kan genere de andre.

 

Meeeeen du kan jo være med at sætte en ny trend, hvis du begynder at freestalke og så kan det være andre følger med på bølgen :-D

 

Hvorvidt det ser bedre ud, kan jeg ikke rigtig udtale mig om, da jeg ikke har set det udført med succes hos spaniels på en int. udst. (jeg bliver aldrig til BIG eller BIS, så om der er nogen, der gør det der, aner jeg ikke). På skuet så det bare "forkert" ud blandt alle andre, der top'n'tailede, men det er selvfølgelig en vanesag.

 

Jeg tror dog du skal have en fuldstændigt vanvittig god hund og være ekstremt dygtig til freehandling, hvis det skal blive en succes, da vanens magt sidder dybt i folk og dommere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja det har du nok ret i, jeg må ned på knæ :blink:

Han står nu rigtig flot af sig, selv min nye hund. Jeg synes også at det er synd, at de fleste jeg har set, tager et ordentlig greb i halen ( welsher, af gode grunde ikke de kuperede racer) og laver et "knæk", det ser ikke særlig elegant ud.

Jeg er jo vant til, at vise hundene frit stående, så for mig virker det tosset, at skulle hjælpe hunden til at stå :hmm:

Hmm, nu må jeg se, hvor oprørsk jeg synes at jeg skal være :blink:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja det har du nok ret i, jeg må ned på knæ :blink:

Han står nu rigtig flot af sig, selv min nye hund. Jeg synes også at det er synd, at de fleste jeg har set, tager et ordentlig greb i halen ( welsher, af gode grunde ikke de kuperede racer) og laver et "knæk", det ser ikke særlig elegant ud.

Jeg er jo vant til, at vise hundene frit stående, så for mig virker det tosset, at skulle hjælpe hunden til at stå :hmm:

Hmm, nu må jeg se, hvor oprørsk jeg synes at jeg skal være :blink:.

 

Æhm, kommer knækket ikke af, at hunden slapper af i halen?

 

Jeg ved, at cockerfolket bukker halen, så den ser ud til at være kuperet for at få en mere kompakt hund af syn ud af det, men det gør man ikke på springerne.

 

Jeg kan mærke på min tæve, at i det øjeblik jeg har fat i hovedet på hende, så slapper hun fuldstændig af og hviler hovedet i min hånd og halen bliver også afslappet, når jeg tager fat i den, hvilket godt kan give den et knæk af udseende (se billederne).

Især på det billede hvor vi er alene på, ser det ud til at trækker hende i halen, men det gør jeg altså ikke.

 

Jeg løfter dog ikke fronten på hende i hovedet, men med en hånd under ribbenene lige bagved forbenene.

 

Jeg er kun vant til at udstille min spaniel, så jeg har ikke så meget styr på hvordan andre gør det (medmindre de tilfældigvis er i ringen før mig *GG*).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er da muligt, at knækket kommer af, at hunden slapper af, men det viser jo så ikke hundens smukke hale :hmm: nå, det er jo nok noget, jeg bliver nødt til at "vænne" mig til :blink:.

 

 

Hvis hundens smukke hale gør at hunden kommer til at se lang ud i kroppen, så undslår jeg mig at vise den :blink:

 

Og ja, jeg viser dem også i hoved og røv, hvilket også er godt hvis man lige skal lave en stram ryglinie :mrgreen:

 

At freestacke en hund er altsammen meget godt, hvis hunden er til det. Hvis hunden ikke er til det, så skyder man sig selv i foden *10.

Det gælder også de racer hvor man traditionelt lader hunden stå selv, ikke alt ser lige godt ud....

 

Før vi har set hunden er det derfor svært at svare på om det er værd at øve eller ej ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange undlader nu også at holde for meget på halen på welsherne, fordi de har noget mere haleaktion end de andre spaniels. Så der holdes bare under hovedet.

 

Selv syntes jeg endnu ikke at have set en pænt stillet free stacket spaniel. Det ser bare bedre ud på aussier og andet der er lidt mere kompakt og kvadratisk bygget.

 

Når jeg indlærer det, starter jeg ud med at træne at hunden finder sig i at blive holdt under hoved og i hale, og så er jeg ikke det mindste interesseret i hvordan det ser ud i forhold til ben og ryglinje. Så længe hunden bare finder sig i at blive "holdt" og skulle stå stille.

 

Tiden trækkes langsomt som når man indøver alt andet, der kræver selvkontrol. Når hunden kan stå sådan et stykke tid (har ikke haft fast plan for hvor længe det er), begynder jeg at flytte rundt på benene, så den står korrekt og roser og belønner rigeligt for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede lige med en øvet welsh udstiller.

Hun har valgt kun, at holde ved hovedet og lade halen vise sig selv, da hendes hund, står pænere på den måde.

Jeg må prøve mig lidt frem, og se hvad der er bedst for os to.

Den måde at øve hunden, i at blive stillet rigtigt op, har jeg også brugt, ved de andre af mine hunde, så det er nu ikke noget problem.

Det nu var mere, om jeg kunne "tillade" mig, at stille hunden fritstående.

Redigeret af Drentsche
Tilføjelse.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...