Hop til indhold

Yorkshire eller toypudel eller?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Jeg har en veninde som overvejer at få en lille hund til næste år. Helst allergivenlig.

Men hvilken race vil mon passe bedst?

 

Da min veninde er blevet desensibiliseret for hunde og katte, er det nok smartest med en allergivenlig hund, for alle tilfældes skyld.

Hun havde minipuddel som barn.

Familien har tidligere haft rottweiler, uden hun har reageret på det, men man ved jo aldrig.

 

Familien er lidt forelsket i racen pomeranian, men det er jo ikke en allergivenlig hund.

 

Det er en familie, mor, far og 2 snart voksne børn, som vel flytter hjemmefra på et tidspunkt.

Så kun i hvalpealderen vil der være mange om hunden.

Min veninde arbejder deltids, så hunden skal ikke være alene i 9 timer om dagen.

 

De bor i hus, men har kun en stenbelagt gårdhave. Ingen græsplæne at spæne rundt på. Mit kendskab til toypudel er at de er meget glade for at røre sig, løbelege.

Hvor yorkshireterrieren ikke har helt det samme motionsbehov. Er det rigtigt?

 

Hunden vil få gode daglige gåture, men jeg ved ikke hvor meget aktivitet familien kan tilbyde, jeg er ikke sikker på at de vil gå til hundetræning, agility eller anden aktivitet.

 

Så jeg tror ikke det skal være en race der løber op og ned ad væggene pga overskudsenergi. Hvilken af de to bør de så vælge?

 

De har også været inde omkring bomuldshund. (Ved ikke om det dækker over både coton tulear og bicho frisse) Er der nogen potentielle problemer med den race, er der f.eks. noget med at de ikke er så gode til at være alene hjemme?

 

Jeg vil meget gerne høre om fordele OG ISÆR ulemper ved de forskellige racer, jeg har nævnt her. Og så vil jeg til sidst sende familien link til tråden.

 

Chinese crested er udelukket pga udseendet, powder puff ville jeg se som en mulighed, men jeg har hørt at de er noget forsigtige / sky af natur, og det har familien ikke mod på, det må gerne være en race der ikke er bange af sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at de foretrækker en hund der er lettere end en shih tsu, men det er måske en mulighed. Men jeg har hørt at nogle af dem kommer til at veje op til 9,5 kg, det tror jeg ikke de ønsker.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: holddaop! dem vi kender er ikke meget større en halfdan - 6kg vil jeg tro.

 

ellers synes jeg jo også bichonerne er gode bud, både havanese, coton, frisé og löwchen, men de er jo nok cirka samme størrelse, altså 5-8kg. dem jeg kender, er alle sammen meget kvikke og med en del krudt i røven, og vil nok trives bedst med lidt mental aktivering ud over gåturene - men sådan er det jo nok med stort set alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine, hvad mener du med meget terrier?

 

Jeg kender 3-5 yorkshireteriere (de 3 kender jeg rigtigt godt, de 2 sidste kun sporadisk) og de er alle søde og venlige, supergode til at komme straks når der bliver kaldt på stranden hvor de løber løse, osv., og har tilpas meget ro over sig til at jeg gætter på at det kunne være noget for familien.

 

Og så har jeg mødtes med en minipuddel 2 gange til leg, vi måtte opgive til sidst, hun var enormt vild og grænseoverskridende, busede ind i Guincho mange gange med fuld fart på, og han er ellers ikke sart, og elsker at lege, men hende her var sgu´ for meget af det gode.

 

Og så kender jeg Groa, mini/toypudel, som er sød og omgængelig, men jeg ved også at hun elsker løbelege, og der er jo det med den manglende græsplæne hos min veninde:/ Selvfølgelig kan man så tage ud på friarealer og slippe hunden løs, men alligevel.

 

Ej, det er svært, og selvfølgelig også umuligt at råde udfra mine sølle få erfaringer, og netop derfor er jeg glad for at høre andres meninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart, at en toypudel ikke er det bedste valg, hvis de ikke vil træne med hunden. Og ja, pudler elsker jo at løbe og lege, men det kan jo klares med nogle gode ture til fritløbsområder. Jeg tænker mere, at hvis de ikke vil gå til træning med hunden, risikerer de at stå med en hund med for megen mental overskudsenergi, der måske kan blive rettet nogle uheldige steder hen. Det er jo en super intelligent hund, der gerne vil arbejde.

 

Jeg kender ikke så meget til yorkien, men jeg synes da, at det lyder som et godt bud. Faktisk synes jeg også, at powder puffen lyder som et godt bud. Jeg kender ikke til, at de skulle have ry for at være sky - de eksemplarer, jeg har mødt, har været sjove, glade hunde og ikke sky. Men derfor kan du jo godt have ret, jeg er absolut ikke ekspert i forhold til den race. :vedikke: Jeg ved dog, at deres aktiveringsbehov ikke skulle være kæmpestort (altså, selvfølgelig skal de aktiveres, men de kan nøjes med mindre end f.eks. pudler, vil jeg mene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker umiddelbart, at en toypudel ikke er det bedste valg, hvis de ikke vil træne med hunden. Og ja, pudler elsker jo at løbe og lege, men det kan jo klares med nogle gode ture til fritløbsområder. Jeg tænker mere, at hvis de ikke vil gå til træning med hunden, risikerer de at stå med en hund med for megen mental overskudsenergi, der måske kan blive rettet nogle uheldige steder hen. Det er jo en super intelligent hund, der gerne vil arbejde.

 

Jeg kender ikke så meget til yorkien, men jeg synes da, at det lyder som et godt bud. Faktisk synes jeg også, at powder puffen lyder som et godt bud. Jeg kender ikke til, at de skulle have ry for at være sky - de eksemplarer, jeg har mødt, har været sjove, glade hunde og ikke sky. Men derfor kan du jo godt have ret, jeg er absolut ikke ekspert i forhold til den race. :vedikke: Jeg ved dog, at deres aktiveringsbehov ikke skulle være kæmpestort (altså, selvfølgelig skal de aktiveres, men de kan nøjes med mindre end f.eks. pudler, vil jeg mene).

 

Jeg tænker netop også sådan mht. pudler og mentalt overskud.

 

Det med powderpuffen har jeg fra en jeg mødte for et par uger siden, med sin powder puff. Hun sagde at det ikke var ualmindeligt for racen.

 

I dag har jeg fået at vide at russisk toy terrier også er en allergivenlig race, det vidste jeg ikke. Jeg har tidligere læst at det er en aktiv hund, som ikke er frygtsom. En anden skrev i et forum at den havde chihuahuaens gode egenskaber, men ikke de dårlige, den skulle være mere social.

Den jeg kender er ikke overaktiv, og hun er ung.

Så det var måske også en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker netop også sådan mht. pudler og mentalt overskud.

 

Det med powderpuffen har jeg fra en jeg mødte for et par uger siden, med sin powder puff. Hun sagde at det ikke var ualmindeligt for racen.

 

I dag har jeg fået at vide at russisk toy terrier også er en allergivenlig race, det vidste jeg ikke. Jeg har tidligere læst at det er en aktiv hund, som ikke er frygtsom. En anden skrev i et forum at den havde chihuahuaens gode egenskaber, men ikke de dårlige, den skulle være mere social.

Den jeg kender er ikke overaktiv, og hun er ung.

Så det var måske også en mulighed.

 

Jeg vidste heller ikke, at den skulle være allergivenlig, men så lærte jeg da noget nyt. :-) Det er jo en sjælden race, så det er måske ikke så let at finde en hval? Jeg mener dog, at der er en opdrætter med russiske toy terriers herinde, der et par gange har annonceret med nye kuld. Brugeren hedder vist kennel mini-champ eller noget i den retning. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også kigget meget på powder puff'en, men droppede den igen. Du kan læse mere om den her:

Chinese Crested - Temperament

 

De har tendens til nervøsitet, men på plussiden er de virkelig aktive og elsker agility. De har et meget, meget, meget stort behov for kontakt med deres ejer, og kaldes for velcrohunden rigtig mange steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge Dværg frem for Toy, da Dværg er mere robust end Toy. Dværg ligger på omkring 5-6 kg.

 

Hvis der bliver gået ture med hunden hver dag hvor den kan løbe frit eller i flex ser jeg intet problem i haven. Groa har boet 4 år i en lejlighed på 2. sal.

Mental stimulering kan man sagtens lave i haven eller inden døre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine, hvad mener du med meget terrier?

 

Blev bare overrasket over at en yorkshire, som ser nuttet og taske-agtig ud, kan indeholde SÅ meget terrier. Elske alle fremmede, være så egenrådig, have SÅ meget temperament. Men tilstået, det er baseret på et kuld hvalpe og opdrætterens hunde, så kan sagtens være de bare er en .... terrier-holdig yorkshire-linie :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Blev bare overrasket over at en yorkshire, som ser nuttet og taske-agtig ud, kan indeholde SÅ meget terrier. Elske alle fremmede, være så egenrådig, have SÅ meget temperament. Men tilstået, det er baseret på et kuld hvalpe og opdrætterens hunde, så kan sagtens være de bare er en .... terrier-holdig yorkshire-linie :oops:

 

Har oplevet det samme som dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

I min hundebog står der også, at der er forbavsende meget terrier i den med hele dens liv og sjæl.

 

En glad hund, intelligent, stor tilpasningsevne, fornøjelig og kærlig, som elsker mange gåture. Pelset skulle dog været et helt kapitel for sig at holde. Jeg har dog aldrig nogensinde hørt, at det skulle være en allergivenlig hund? Det tror jeg virkelig, at familien bør tjekke meget mere op på og finde bevis for det flere steder end hos en opdrætter, så de er helt sikre på, at det er sandt.

 

Löwchen?

Link til indlæg
Del på andre sites

I min hundebog står der også, at der er forbavsende meget terrier i den med hele dens liv og sjæl.

 

En glad hund, intelligent, stor tilpasningsevne, fornøjelig og kærlig, som elsker mange gåture. Pelset skulle dog været et helt kapitel for sig at holde. Jeg har dog aldrig nogensinde hørt, at det skulle være en allergivenlig hund? Det tror jeg virkelig, at familien bør tjekke meget mere op på og finde bevis for det flere steder end hos en opdrætter, så de er helt sikre på, at det er sandt.

 

Löwchen?

 

Jo, den er god nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke meget jeg lærer :mrgreen: Troede kun det var nogle bichon'erne, pudlen og så naturligvis min favorithund chinese crested/powder puff.

 

Kender du til en hjemmeside, hvor der står hvilke hunde, der er allergivenlige? (og som er 100% korrekt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke meget jeg lærer :mrgreen: Troede kun det var nogle bichon'erne, pudlen og så naturligvis min favorithund chinese crested/powder puff.

 

Kender du til en hjemmeside, hvor der står hvilke hunde, der er allergivenlige? (og som er 100% korrekt)

 

Om den er 100 pct. korrekt ved jeg ikke, men Københavns Dyrehospital har denne oversigt:

 

Lav-allergene hunderacer

 

Som de også skriver, er det jo ikke alle allergikere, der kan tåle de såkaldt allergivenlige racer. De racer, der kun har en blå prik, er de mest allergivenlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg jo har en yorki kan jeg lige komme med lidt input.

Det er en allergi venlig hunderace, som ikke fælder. Ønsker man, at holde den i fuld pels kræver det meget pelspleje, jeg synes helt personligt de er langt sødere i den kortklippet version og så kan man nøjes med en ugentlig børstning og et bad hver anden til tredje uge.

 

Den er en livlig, legesyg og glad lille hund, som rigtig gerne vil træne, men det er en terrier og den gør ikke noget uden at få belønning.

 

De vil gerne med på lange gåture og er utrolige udholdne men de trives også fint med mindre ture og bliver ikke rastløse af den grund. De fleste er dog ikke særlig glade for, at komme ud i alt for megen regn og rusk.

 

Vagt og jagt instinkt er tilstede og kan være udpræget men min erfaring er, at det er meget forskelligt fra hund til hund.

 

De er ikke så gøende, som f.eks Chihuahuaen min gøer ikke når der kommer gæster eller af andre hunde men mere af fugle eller katte, som vover sig ind på hendes teritorium.

 

Det er en hund, som har behov for, at være tæt på sin familie så hvis der er meget alenetid og man ikke ønsker hund i møbler og seng skal ikke vælge denne race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man får Pudlen hverdagsklippet er den nem at børste igennem. Man skal påregne klipning 4-5 gange om året, men tilgengæld har man ikke hundehår over alt.

Pudler er meget samarbejdsvillige.

Vil anbefale man køber en med tavle da der desværre er nogle Pudler med dårlige knæ.

 

Det med knæene er nok desværre generelt for de fleste små racer.

Vil en pudel kunne klare at bo som beskrevet uden at blive sluppet løs på et fristed dagligt? Eller vil den begynde at kravle op og ned ad væggene? For jeg ved ikke helt om familien kan leve op til at lade hunden rende frit hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med knæene er nok desværre generelt for de fleste små racer.

Vil en pudel kunne klare at bo som beskrevet uden at blive sluppet løs på et fristed dagligt? For jeg ved ikke helt om familien kan leve op til det.

 

det er rigtigt, men ved at opdrætterne gør rigtig meget for at avle sig ud af sygdommen.

 

Behøver ikke komme fri hver dag, men der skal være hjernegymnastik hver dag, der er meget fra Irenes bog der kan bruges ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...