Hop til indhold

Kattepine... lejekontrakt !


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Jeg er kommet i lidt af en kattepine og håber på nogle gode råd og evt en hjælpende hånd.

Jeg har købt et lille hus som jeg nu vil leje ud men dertil skal der udarbejdes en lejekontrakt. Naturligvis hjælper min advokat men lige dette punkt omkring husdyrhold er mit smertenspunkt og her søger jeg om gode råd.

 

Lejer må gerne holde hund.. ikke noget problem. Men efter den nye hundelov og de 13 forbudte racer så er der ting som advokaten mener der skal føres ind. Vi er enige om at alle racer er velkommen i huset men skal jeg indføre nogle krav omkring det med at færdes løs med hunden ?

Huset ligger på min private vej så jeg sætter reglerne, men jeg har jo et hav af katte og kan ikke forvente at alle hunde elsker dem ligeså højt som mine hunde gør. Derfor mener jeg at jeg godt kan indføre at hunden skal holdes i snor udenfor det lejet hus og dennes tilhørende have. Mundkurven vil jeg simpelthen ikke forlange, jeg hader at se hunde med mundkurv og da vejen er min så skal dette være op til ejer/lejer selv.

 

Hvordan mener i at dette kan formuleres så jeg ikke lyder som en forkrampet gimpe men helst som en der er åben overfor alle racer. Ville I blive støt hvis I skulle leje et hus og fik at vide at når I gik tur med hunden udenfor det lejet område skulle/skal I føre den i snor ??

 

:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville absolut ikke blive stødt over sådan en klausul. Det er dit hus og din grund, og du skal da først og fremmest sørge for at dine katte og hunde er i sikkerhed. Hvis det viser sig at lejerens hund kommer godt ud af det med dine dyr, kan du jo verbalt give dem tilladelse til at lade hunden løs, men for din egen retslige sikkerhed virker det som en helt naturlig og logisk løsning at inkludere en klausul i lejekontrakten om at lejerens hund skal føres i snor.

Og selvfølgelig at de skal overholde den nuværende hundelov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nærmere jeg ville undre mig, hvis hunden godt måtte rende frit. Det synes jeg ikke lyder sippet - og som HundensVen siger, så lyder alle lejekontrakter som om de er skrevet af sure og mistænksomme personer, der tror man kun er ude på ballade. Sådan er det vist bare :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår ikke helt - du skriver: "hunden skal holdes i snor udenfor det lejet hus og dennes tilhørende have". Dvs på grunden huset ligger, skal hunden ikke være i snor og eftersom det er privat ejet, gælder mundkurv og lignende regler jo ikke. Udenfor grunden gælder Moder DK's love og dem behøver du jo ikke ridse op i en kontrakt?

 

Kan du ikke bare få indført et eller andet med, at der er katte og de ikke skal jagtes?

 

Er der hegn mellem din private grund og denne nye? Går dine katte over på den anden grund? For så er det jo lige meget om det er en chihuahua eller en tornjak der flytter ind - det handler vel "bare" om, at hunden ikke skal jagte kattene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår ikke helt - du skriver: "hunden skal holdes i snor udenfor det lejet hus og dennes tilhørende have". Dvs på grunden huset ligger, skal hunden ikke være i snor og eftersom det er privat ejet, gælder mundkurv og lignende regler jo ikke. Udenfor grunden gælder Moder DK's love og dem behøver du jo ikke ridse op i en kontrakt?

 

Kan du ikke bare få indført et eller andet med, at der er katte og de ikke skal jagtes?

 

Er der hegn mellem din private grund og denne nye? Går dine katte over på den anden grund? For så er det jo lige meget om det er en chihuahua eller en tornjak der flytter ind - det handler vel "bare" om, at hunden ikke skal jagte kattene?

 

der ligger en gård (min hvor jeg bor) og ved siden af ligger så det hus jeg lige har købt. (det er stykket fra m in ejendom for 19 år siden og jeg lægger den nu tilbage så det hele høre under samme matrikkel) dog har huset sin egen have. men fra huset og op til offenlig vej er der en privat vej (min) på godt 200 m. Det er på denne vej og tilstødende marker at jeg vil have indført at hunden skal være i snor. Hva de gør for enden af denne og på offenlig vej kan jeg ikke blande mig i.

Der kommer hegn op omkring den bolig jeg udlejer men jeg kan ikke indføre at de skal holde hunden i snor eller at den ik må jagte mine katte i den have som høre til lejemålet. Jeg er også ret sikker på at mine katte godt kan gå udenom når der først er en fremmede hund.

 

det jeg mest er itvivl om er måde man kan udforme dette så det på ingen måder virker sippet eller stødende.

Link til indlæg
Del på andre sites

der ligger en gård (min hvor jeg bor) og ved siden af ligger så det hus jeg lige har købt. (det er stykket fra m in ejendom for 19 år siden og jeg lægger den nu tilbage så det hele høre under samme matrikkel) dog har huset sin egen have. men fra huset og op til offenlig vej er der en privat vej (min) på godt 200 m. Det er på denne vej og tilstødende marker at jeg vil have indført at hunden skal være i snor. Hva de gør for enden af denne og på offenlig vej kan jeg ikke blande mig i.

Der kommer hegn op omkring den bolig jeg udlejer men jeg kan ikke indføre at de skal holde hunden i snor eller at den ik må jagte mine katte i den have som høre til lejemålet. Jeg er også ret sikker på at mine katte godt kan gå udenom når der først er en fremmede hund.

 

det jeg mest er itvivl om er måde man kan udforme dette så det på ingen måder virker sippet eller stødende.

 

Jeg synes nu ikke du behøver at bekymre dig om at lyde sippet. Jeg ville få en juridisk kyndig til at hjælpe med at formulere det korrekt, så der ingen misforståelser er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh så forstår jeg, så det er sådan set på din private grusvej. Klart.

 

Så er jeg enig med alle andre - det er ikke sippet, og hvis du får en lejer ind, afleverer lejekontrakten og de ikke forstår (hvis nu jeg f.eks. var lejeren hehe), så er det da nemt nok at sige, det er grundet mine katte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...