Hop til indhold

Gider I fortsat lave hvalpe med DKK tavle ?


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg kan ikke tage klynkende opdrættere alvorligt, opdræt er - eller burde være - en livsstil/hobby ikke et erhverv.

 

Jeg er IKKE en klynkende opdrætter. :engel:

Jeg er en klynkende hundeelsker. :lol:

 

Jeg bliver så ked af, at der p.g.a. prisen gåes på kompromis med kvaliteten.

Men sådan er jo, de fri markedskræfter. Så må vi jo bare håbe, at der kan rettes op på skaderne, når markedet igen vender, for det vil det helt sikkert gøre.

I mellem tiden må de, som ønsker stamtavle på deres hvalp, jo så bare vente og betale en dyrere pris.

Jeg har endnu ikke truffet beslutning om, jeg fortsat vil producere under DKK eller jeg vil søge markedet med den større efterspørgsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som hvalpekøber må jeg også sige at hvis vores næste hund skal være raceren så bliver det med dkk stamtavle uanset prisen. Jeg kunne ikke drømme om at købe en ægte hvalp uden stamtavle da jeg vil vide hvordan forældrenes sundhedstilstand m.m. er.

Jeg tror og håber at der stadig vil være rigtig mange hvalpekøbere der vægter sundheden højere end en billigere købspris. Men selvfølgelig vil der altid være folk der ønsker en ren labrador til 1000 kr :rolleyes:

 

At jeg måske kunne blive fristet til at prøve en blandingshvalp engang det er en helt anden sag der er stamtavlen jo ligesom udelukket på forhånd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror såmænd ikke at der bliver færre købere til de dyre tavlehunde. For rigtig mange af os der sværger til DKK hunde er sundheden og anerne så vigtige at prisen kommer i 6. række... Om Nura havde kostet 6, 10 eller 15 tusinde havde jeg stadig købt hende... Ikke fordi jeg vælter i penge, men simpelthen fordi det er en engangsudgift og er en god investering i forhold til langtidssundhed, prægning og support...

 

Jeg synes det er helt fint det strammer for at få et kennelmærke. Ville også være for sundhedrestriktionerne blev strammet på mange racer...

 

Fint at der findes købere som dig. :-)

Men så er du sikkert også ærgelig over, at flere og flere opdrættere måske vælger DKK fra.

Det vil helt klart gøre markedet sværere at gennemskue for køberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er IKKE en klynkende opdrætter. :engel:

Jeg er en klynkende hundeelsker. :lol:

 

Jeg bliver så ked af, at der p.g.a. prisen gåes på kompromis med kvaliteten.

Men sådan er jo, de fri markedskræfter. Så må vi jo bare håbe, at der kan rettes op på skaderne, når markedet igen vender, for det vil det helt sikkert gøre.

I mellem tiden må de, som ønsker stamtavle på deres hvalp, jo så bare vente og betale en dyrere pris.

Jeg har endnu ikke truffet beslutning om, jeg fortsat vil producere under DKK eller jeg vil søge markedet med den større efterspørgsel.

 

Hånden på hjertet - hvor mange penge forventer du at kunne spare ved at opdrætte uden for DKK, hvis du, som du skriver tidligere, stadig ikke vil gå på kompromis med kvaliteten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hånden på hjertet - hvor mange penge forventer du at kunne spare ved at opdrætte uden for DKK, hvis du, som du skriver tidligere, stadig ikke vil gå på kompromis med kvaliteten.

 

Nej, det kan du nok have ret i. :oops:

Så det realistiske alternativ for mig er nok, at stoppe avlen. Men også det vil sætte køberne og vore hunde i en dårligere situation, hvis udbuddet af kvalitetshvalpe generelt sænkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint at der findes købere som dig. :-)

Men så er du sikkert også ærgelig over, at flere og flere opdrættere måske vælger DKK fra.

Det vil helt klart gøre markedet sværere at gennemskue for køberne.

 

Endnu en grund til at blive i DKK..

 

Der kan du få rådgivning og gå på hundewebben og kontrollere at sundhedsoplysningerne er korrekte. Et stort plus, da alle kan fuske med sundhed og afstamning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg er IKKE en klynkende opdrætter. :engel:

Jeg er en klynkende hundeelsker. :lol:

 

Jeg bliver så ked af, at der p.g.a. prisen gåes på kompromis med kvaliteten.

Men sådan er jo, de fri markedskræfter. Så må vi jo bare håbe, at der kan rettes op på skaderne, når markedet igen vender, for det vil det helt sikkert gøre.

I mellem tiden må de, som ønsker stamtavle på deres hvalp, jo så bare vente og betale en dyrere pris.

Jeg har endnu ikke truffet beslutning om, jeg fortsat vil producere under DKK eller jeg vil søge markedet med den større efterspørgsel.

 

Du har for kort tid siden oprettet en tråd, hvor du luftede dine moralske tvivl ang. din afvisning af hvalpekøbere. Tror du ikke, uden at jeg skal have luftet fordomme, at du ved at gå efter efterspørgselen udenfor DKK risikerer at skulle sige nej til flere hvalpekøbere?

 

Jeg mener, hvis du ser DKK som et kvalitetsstempel og folk er villige til at købe hvalp udenom DKK, er disse hvalpekøbere så ikke underlødige ift. det du tidligere har skrevet :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da kun sige, at jeg er for denne stramning!

 

Nok er der opdrættere, der kan deres kram, selvom de ikke har taget nogen opdrætteruddannelse. De har lært gennem erfaring, gennem erfarne venner og ved selv at læse og undersøge om emnet.

 

Men jeg går ikke ud fra, at dette tiltag virker med tilbagevirkende kræft?

 

Så det vil jo ramme "nye" "storproducenter". For det er først, når man er oppe på x antal kuld i løbet af så og så lang en periode, at kennel mærket kræves.

 

Og har man tænkt sig at producere så mange kuld, så kan man ved gud også godt tage en (to dages!) uddannelse, så man ved noget om emnet! Så slipper man til gengæld også for selv at opstøve visse basisting op.

 

Det er jo de færreste, der kun får et par kuld, der ønsker et kennelmærke :-D

 

Og nej, jeg vil fortsat ALDRIG købe andet end med DKK-stamtavle - og ej heller opdrætte andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det kan du nok have ret i. :oops:

Så det realistiske alternativ for mig er nok, at stoppe avlen. Men også det vil sætte køberne og vore hunde i en dårligere situation, hvis udbuddet af kvalitetshvalpe generelt sænkes.

 

Nu ved jeg ikke hvad race du avler.. Men som labrador-ejer er det bestemt ikke mit indtryk at udbuddet på kvalitetshvalpe er på vej ned.

Tværtimod..

Alle går mere og mere op i sundhed, brugsevner og ikke mindst eksteriør. Så alle dem avler kvalitets-kuld med baggrunden i orden, de har ikke problemer med at komme af med hvalpene.

Og labberne er stadig helt til tops med x antal stambogsførte hvalpe om året.. Kan ikke huske tallet, men de ligger nr 1 på DKK's liste

 

De danske labber er også i høj kurs i udlandet, da det meste danske opdræt er prima-kvalitet. Men det jo igen også et spørgsmål om at komme over landegrænsen og udstille vores kvalitetshunde på FCI-udstillingerne..

 

Noget der er umuligt uden DKK-tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

[

 

Du har for kort tid siden oprettet en tråd, hvor du luftede dine moralske tvivl ang. din afvisning af hvalpekøbere. Tror du ikke, uden at jeg skal have luftet fordomme, at du ved at gå efter efterspørgselen udenfor DKK risikerer at skulle sige nej til flere hvalpekøbere?

 

Jeg mener, hvis du ser DKK som et kvalitetsstempel og folk er villige til at købe hvalp udenom DKK, er disse hvalpekøbere så ikke underlødige ift. det du tidligere har skrevet :confused:

 

Siger du, at hvalpekøbere som køber DKK hvalpe er bedre hundeejere end dem som køber tavleløse hvalpe ??? :slem:

Det tror jeg ikke man skal gøre på en side som denne. :hmm:

Ihvertfald tror jeg ikke du har ret, men jeg har aldrig prøvet, at sælge andet end -dkk registrede hvalpe, så jeg kan jo ikke være sikker.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Siger du, at hvalpekøbere som køber DKK hvalpe er bedre hundeejere end dem som køber tavleløse hvalpe ??? :slem:

 

Overser du spørgsmålstegnet med vilje?

jeg spurgte: "hvis du ser DKK som et kvalitetsstempel og folk er villige til at købe hvalp udenom DKK, er disse hvalpekøbere så ikke underlødige ift. det du tidligere har skrevet"

 

Jeg stiller spørgsmål ift. det du tidligere har skrevet. Hvis du ud af dette udleder, at jeg synes et eller andet om købere til DKK og ikke DKK hunde, så står det for din egen regning.

 

Det tror jeg ikke man skal gøre på en side som denne. :hmm:

 

Hvis det nu havde været det jeg mente, så måtte jeg vel selv om det. Du snakker som sædvanligt bare udenom

 

Ihvertfald tror jeg ikke du har ret, men jeg har aldrig prøvet, at sælge andet end -dkk registrede hvalpe, så jeg kan jo ikke være sikker.:vedikke:

 

Nu kan jeg pludselig huske hvorfor jeg normalt undgår at blande mig i dine tråde.

Jeg stiller SPØRGSMÅL. DU konkluderer, hvad jeg mener og jeg får aldrig svar på mine spørgsmål.

Det kan man naturligvis også kalde en "debat", men det bliver bare uden mig. Men det var måske også hensigten :???:

 

Min fejl at jeg havde glemt dette

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her står jeg sikkert alene med; men jeg syntes DKK er ude på et sidespor i forhold til mange ting. Blandt andet når det gælder de penge, de vil hive ind på kennelmærker. For mig virker det udelukkende som en pengemaskine. Men kan også være et forsøg på at skræmme hvad de tror er useriøse opdrættere.

 

Nu kender jeg flere der har en vægtig uddannelse fra KVL, hvilket giver dem meget mere viden om genitik og lignende, end hvad der kan hentes af informationer på DKK's opdrætteruddannelse (som du jo i øvrigt kun kan gå på, hvis du har taget deres åndssvage basisuddannelse, hvor du betaler for et foredrag om organisationen).

 

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke er frivilligt at tage det kursus, og dermed kunne bruge det som et markedsføringsværktøj - fremfor det er noget der stikkes langt ned i halsen på alt og alle. Man skriver vel for pokker under på under alle omstændigheder, at man følger klubbens regler, også etiske og moralske, når man opdrætter et kuld hvalpe.

 

En FCI tavle er for mig det eneste rigtige. Men må sige at jeg, efter stramning for erhvervelse af kennelmærke - samt den massive prisstigning!, undersøger muligheden for at søge det gennem en anden kennelklub under FCI.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her står jeg sikkert alene med; men jeg syntes DKK er ude på et sidespor i forhold til mange ting. Blandt andet når det gælder de penge, de vil hive ind på kennelmærker. For mig virker det udelukkende som en pengemaskine. Men kan også være et forsøg på at skræmme hvad de tror er useriøse opdrættere.

 

Nu kender jeg flere der har en vægtig uddannelse fra KVL, hvilket giver dem meget mere viden om genitik og lignende, end hvad der kan hentes af informationer på DKK's opdrætteruddannelse (som du jo i øvrigt kun kan gå på, hvis du har taget deres åndssvage basisuddannelse, hvor du betaler for et foredrag om organisationen).

 

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke er frivilligt at tage det kursus, og dermed kunne bruge det som et markedsføringsværktøj - fremfor det er noget der stikkes langt ned i halsen på alt og alle. Man skriver vel for pokker under på under alle omstændigheder, at man følger klubbens regler, også etiske og moralske, når man opdrætter et kuld hvalpe.

 

En FCI tavle er for mig det eneste rigtige. Men må sige at jeg, efter stramning for erhvervelse af kennelmærke - samt den massive prisstigning!, undersøger muligheden for at søge det gennem en anden kennelklub under FCI.

 

Nej du står ikke alene. Jeg og andre opdrættere, jeg har talt med, mener også snart "skruen er strammet for meget."

Det er hverken fordi vi vil lave hvalpe af dårlige kvalitet eller fordi vi ikke på mange områder er glade for DKK og deres arbejde.

Men markedet går altså bare i en anden retning end DKK gør, så der bliver simpelthen ikke brug for så mange opdrættere, der laver hvalpe med stamtavle fremover.

For nogle år siden efterlyste jeg selv en stramning på et andet område gennem DKK. Dengang fik jeg begrundelsen, at de ikke ville stramme, for så var der bare for mange opdrættere der meldte sig ud.

Denne holdning har de åbenbart ikke mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har for kort tid siden oprettet en tråd, hvor du luftede dine moralske tvivl ang. din afvisning af hvalpekøbere. Tror du ikke, uden at jeg skal have luftet fordomme, at du ved at gå efter efterspørgselen udenfor DKK risikerer at skulle sige nej til flere hvalpekøbere?

 

Jeg mener, hvis du ser DKK som et kvalitetsstempel og folk er villige til at købe hvalp udenom DKK, er disse hvalpekøbere så ikke underlødige ift. det du tidligere har skrevet :confused:

 

Ok hvis dit indlæg skal opfattes som spørgsmål, skal jeg da gerne svare, men jeg vil nu hellere høre din mening, fremfor igen at skulle uddybe min egen.

Som tidligere skrevet har jeg aldrig lavet hvalpe uden stambog fra DKK, så jeg kan ikke vide om jeg bliver nødt til at afvise flere købere, hvis jeg laver tavleløse hvalpe eller hvalpe med anden stambog end DKK.

Har du prøvet at sælge hvalpe med anden - eller uden stambog, hører jeg da gerne om dine erfaringer.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit andet spørgsmål. Jeg vil ikke forholde mig til om folk der køber hvalpe uden DKK stambog ermere underlødige. Jeg konstaterer blot, at der er sket en markedsændring. Om det så skyldes at det er blevet for dyrt at producere hvalpe med DKK stambog eller andre ting tør jeg ikke sige. Hvad tror du ??

Link til indlæg
Del på andre sites

NU er det ikke for at gå op i petitesser, men flere skriver noget i stil med at man burde kunne klare et todages kursus, hvis man vil opdrætte.

I forhold til de nye regler for kennelmærke (og loven om hundehold/opdræt), er opdrætterkurset ændret fra to til fire dage og koster nu 4500 kr.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo blevet lovpligtigt, at folk, der opdrætter mere end to kuld hvalpe om året, skal have en relevant uddannelse. Det gælder for alle ikke kun DKK opdrættere.

 

Der er så DKKs opdrætteruddannelse blevet godkendt.

 

Interessen for racehunde har aldrig været større, det viser Verdensudstillingen i Herning.

 

Jeg kender en del opdrættere med opdrætteruddannelse, der stadigvæk opdrætter hunde til rimelig pris.

 

Drivkraften i mange opdræt er ikke penge, men æren. Det, at have succes med sit opdræt, er en god følelse. Så pyt med at det har været dyrt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Drivkraften i mange opdræt er ikke penge, men æren. Det, at have succes med sit opdræt, er en god følelse. Så pyt med at det har været dyrt.

 

Drivkraften kan ikke være penge, men derfra og så til at sige PYT med pengene, det har jeg altså ikke råd til. Bør man så ikke opdrætte hvalpe ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Drivkraften kan ikke være penge, men derfra og så til at sige PYT med pengene, det har jeg altså ikke råd til. Bør man så ikke opdrætte hvalpe ??

 

Jeg siger ikke "pyt med pengene:blink:", men pyt med at det har været dyrt. Det koster jo penge at have en hobby.

 

Men efter min erfaring kræver det et godt job at opdrætte hunde. Så jeg holdt op, da jeg blev pensioneret.

 

Efter min mening skal man have råd til udgifterne på et kuld hvalpe og ikke regne med en indtægt. Hvis det så går godt, og hvalpene er solgt, når de er 8 uger, kan man glæde sig over de penge, man får i hånden. For udgifterne er betalt.

Men man kan også stå med flere hvalpe efter 8 uger, så er det både et stort arbejde og store udgifter. Det ved man jo aldrig på forhånd, så det må man være indstillet på.

 

Det er billigere at købe de hunde, man har brug for:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I får lige et skud på mit sidste kuld, hvor der blev født 4 stk og den 1 ste døde straks. Tæven fik sit 1 ste kuld sidste år med kun 2 stk og en døde straks. Den resterende kunne ikke få gang i mælkeproduktionen alene og fik en fostermor af samme race.

Og fik så staks moderløse hvalpe fra Ammestuen , der godt nok blev primært flasket.

Så i år ville jeg gerne have et større kuld, så vi var til fertilitets , også:

 

 

Fert test, ægløsning:750 kr

Parring: 1000 kr

betal /hvalp ialt:4500 kr

Røntgen inden fødsel : 750 kr

efterføds kontrol + en hvalpeundersøgelse :1000 kr

Dyrlæge, en hvalp (svømmer): 750kr

Ormekur: 250 kr

El-lampe/vask : 250 kr

Dkk reg: 1200 kr

Vacc.+ chip: 2000 kr

Foder incl modermælks erstatning: 2000 kr

Kiropraktorcheck pga mistanke: 500 kr

TC-scanning vedr. mistanke?? :4300 kr

2 x kiropraktorcheck: 1000 kr.

 

Dette skulle beløbe sig til ca 20.000 kr.

En hvalp solgt til 8000 kr

En til 6,500 Kr pga begyndende underbid.

Begge disse har vist endnu ikke fået sten i pungen, så der skal refunderes ca 1/3 af prisen.

 

Så kommer der så et underskud på 20.000 minus 14,500 kr = 5,500 kr minus evt yderliger 5000 kr= minus 10,500 kr.

Men , men den hvalp jeg ikke kunne sælge og har beholdt , har så stort set stået mig i 9,500 kr.

Og så har jeg sikkert ikke husket alle udgifter. Hvis der havde været brug for et kejsersnit = 12000 kr, så haavde det været et meget dyrt kuld.

Jeg klager ikke, og mine første 4 kuld gav da en timeløn hjem, selv om den var lille.

Så når min nuværende tæve giver så få hvalpe , så kræver det lidt opsparing at trække et kuld. Min veninde har også haft underskud på sine 2 sidste kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Fint at der findes købere som dig. :-)

Men så er du sikkert også ærgelig over, at flere og flere opdrættere måske vælger DKK fra.

Det vil helt klart gøre markedet sværere at gennemskue for køberne.

 

Overhovedet ikke... Der er masser af gode DKK opdrættere af cocker spaniels at kigge på når den næste hvalp engang skal findes..

 

Dem der vælger DKK fra opdager jeg slet ikke da min søgen efter hvalp vil starte fra DKK hvalpe/opdrætterliste... Gennem hundeweb synes jeg endog markedet bliver særdeles gennemskueligt - så er det bare op til mig at rådføre mig med dem der er rigtig gode til at læse aner... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Overhovedet ikke... Der er masser af gode DKK opdrættere af cocker spaniels at kigge på når den næste hvalp engang skal findes..

 

Dem der vælger DKK fra opdager jeg slet ikke da min søgen efter hvalp vil starte fra DKK hvalpe/opdrætterliste... Gennem hundeweb synes jeg endog markedet bliver særdeles gennemskueligt - så er det bare op til mig at rådføre mig med dem der er rigtig gode til at læse aner... :-D

 

Jamen det lyder jo nemt :lol:.

Men, det jeg vil kalde, din blinde tillid er det heldigvis de færreste hvalpekøbere der har. Hvis alle valgte som dig ville DKK jo have monopol, det er vel egentlig ikke det man kunne ønske sig ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok hvis dit indlæg skal opfattes som spørgsmål

 

Det var jo derfor jeg brugte spørgsmålstegnene!

 

skal jeg da gerne svare, men jeg vil nu hellere høre din mening, fremfor igen at skulle uddybe min egen.

 

Hvis du vil høre min mening om det emne, så opret en tråd om emnet. Jeg spurgte i denne tråd fordi jeg oplever, at det du skriver her ikke er overensstemmende med det du har luftet tidligere.

 

Om det så skyldes at det er blevet for dyrt at producere hvalpe med DKK stambog eller andre ting tør jeg ikke sige. Hvad tror du ??

 

Det tror jeg intet om, da jeg har ikke undersøgt emnet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte i denne tråd fordi jeg oplever, at det du skriver her ikke er overensstemmende med det du har luftet tidligere.

 

Vi kan vel alle komme i en situation, hvor vi ikke er enige med os selv. :-D

Det tager jeg som en oplevelse.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique
Jamen det lyder jo nemt :lol:.

Men, det jeg vil kalde, din blinde tillid er det heldigvis de færreste hvalpekøbere der har. Hvis alle valgte som dig ville DKK jo have monopol, det er vel egentlig ikke det man kunne ønske sig ??

 

Jeg synes ikke det er en blind tillid. Det er et udgangspunkt for at vælge en opdrætter. Jeg ønsker en hvalp med en tavle hvor jeg kan se hundens aner. Det betyder ikke at jeg anser enhver avler eller enhver DKKtavle som af samme værdi - det er bare et udgangspunkt.

 

Hvis spørgsmålet er, om jeg har større tillid til en DKK-kennel/opdrætter end jeg har til alle andre, så er svaret som udgangspunkt ja. Der findes brodne kar alle vegne men alt det forarbejde det kræver at få en kennelmærke og komme igennem udstillingerne garanterer en eller anden form for arrangement i det man laver.

 

Alternativet, for mig, ville være at skulle lede efter en hundehvalp i den blå avis og lignende steder - og der ville jeg risikere at skulle spilde rigtigt meget tid på at sortere hundehandlere og andre inkompetente hundeopdrætter fra - og ligegyldigt hvad ville jeg aldrig have nogen garanti for at komme hjem med en hvalp, der også som voksen var racetypisk for det jeg havde fået at vide.

 

Jeg synes, i modsætning til dig, slet ikke det ville være trist hvis DKK havde monopol. Så skal der blot være kontrol med div. gebyrer og medlemskontingenter. Jeg tror alle "print-selv" stambogsforeningerne forvirrer hvalpekøbere langt mere end de gavner, og stambøgerne er ofte ikke mere værd end de papir de er printet på.

 

Lige for en god ordens skyld så har vi alle vores dejlige "hul-i-hækken" blandingshunde og dem der bevidst vælger at lave blandinger - og de er for så vidt holdt hele uden for denne diskussion. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...