Hop til indhold

Gider I fortsat lave hvalpe med DKK tavle ?


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er et spørgsmål om hvad vi "lægger i ordene".

 

Jeg er helt enig i, at at selvom man kun laver ganske få hvalpe, har alle opdrættere en moralsk forpligtelse til, med alle mulige midler, at søge at lave rigtig gode og på alle måder sunde hvalpe.

Det gælder opdrættere af racehunde ligesom det også gælder opdrættere af gadekryds eller de såkaldte ægte hunde uden stamtavle.

 

Men i udtrykket " at forbedre racen" lægger jeg meget mere end dét at lave sunde hvalpe.

En forbedring af en race medfører formentlig en ændring af racen og det kræver flere hundegenerationer og årtier at gennemføre, og bør efter min mening kun foretages af professionelle opdrættere i et samarbejde med kennelklubben.

 

Man bør efter min mening gøre, hvad man kan for at næste generation hunde bliver bare en lille smule bedre.

Og hvorfor skal det overlades til proffessionelle opdrættere, som der ikke er så mange af? Det bør alle opdrættere da tilstræbe.

 

Det behøver ikke at betyde en ændring af racen.

 

Men nogle racer er i tidens løb blevet bedre, og andre er blevet ringere. De skulle jo helst allesammen blive bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 142
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Man bør efter min mening gøre, hvad man kan for at næste generation hunde bliver bare en lille smule bedre.

Og hvorfor skal det overlades til proffessionelle opdrættere, som der ikke er så mange af? Det bør alle opdrættere da tilstræbe.

 

Det behøver ikke at betyde en ændring af racen.

 

Men nogle racer er i tidens løb blevet bedre, og andre er blevet ringere. De skulle jo helst allesammen blive bedre.

 

Det er som om der kun tales racehunde i denne forbindelse.

Jeg synes opdrættere af blandingshunde, og andre hunde unden stambog burde føle sig forpligtet af de samme moralske regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det er som om der kun tales racehunde i denne forbindelse.

Jeg synes opdrættere af blandingshunde, og andre hunde unden stambog burde føle sig forpligtet af de samme moralske regler.

 

Hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er som om der kun tales racehunde i denne forbindelse.

Jeg synes opdrættere af blandingshunde, og andre hunde unden stambog burde føle sig forpligtet af de samme moralske regler.

 

Det er jo netop derfor, man opdrætter med stamtavle, så kan man se resultaterne på længere sigt.

 

Det er der sporten og interessen ligger hos mange opdrættere. For mig er blandingshunde og hunde uden stambog uinteressante i den sammenhæng, selv om de selvfølgelig er lige så søde, og de kan jo ikke gøre for deres herkomst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det er jo netop derfor, man opdrætter med stamtavle, så kan man se resultaterne på længere sigt.

 

Det er der sporten og interessen ligger hos mange opdrættere. For mig er blandingshunde og hunde uden stambog uinteressante i den sammenhæng, selv om de selvfølgelig er lige så søde, og de kan jo ikke gøre for deres herkomst.

 

Jeg har da også svært ved at se dem der har valgt sig en hund uden stamtavle, skulle genere dem der kun ønsker stambogsførte hunde, jeg finder ikke at de to tyber hundehold har nogen sammenligning overhovedet, udover kærlighed til hunden!:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er et spørgsmål om hvad vi "lægger i ordene".

 

Jeg er helt enig i, at at selvom man kun laver ganske få hvalpe, har alle opdrættere en moralsk forpligtelse til, med alle mulige midler, at søge at lave rigtig gode og på alle måder sunde hvalpe.

Det gælder opdrættere af racehunde ligesom det også gælder opdrættere af gadekryds eller de såkaldte ægte hunde uden stamtavle.

 

Men i udtrykket " at forbedre racen" lægger jeg meget mere end dét at lave sunde hvalpe.

En forbedring af en race medfører formentlig en ændring af racen og det kræver flere hundegenerationer og årtier at gennemføre, og bør efter min mening kun foretages af professionelle opdrættere i et samarbejde med kennelklubben.

Ja, jeg kan godt se hvad du mener. Vi er også nogen stykker, der har diskuteret om det ikke er forkerte ord at bruge. Især fordi der i mange tilfælde slet ikke sker en forbedring af racen.

 

Måske skal man i stedet bare fokusere på at avlshundene ikke afviger fra standarden og "bare" bidrager med noget, der ikke forringer racen.

Man skal selvfølgelig ikke holde op med at forsøge at avle sunde hunde, men tror da egentligt du har ret i, at der i mange tilfælde skal en del mere til end at enkelte opdrættere forsøger at forbedre racen på den måde vi taler om her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor?

 

Fordi så mange tror de køber sig en billig hund, hvis de køber en blanding eller en uden papirer.

Men mange gange bliver sådan en hund " en rigtig dyr fornøjelse" p.g.a. diverse arvelige defekter, som ikke er omfattet af nogen garanti.

De som siger, at blandingshunde er sundere end racehunde tror jeg slet ikke på, for som oftest er hverken forældre eller bedsteforældre til sådanne hvalpe helbredschecket.

Men prøv at spørge en dyrlæge, de finder det sikkert helt fint med avl på ucheckede hunde :hmm:Det giver masser af arbejde(penge) på længere sigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop derfor, man opdrætter med stamtavle, så kan man se resultaterne på længere sigt.

 

Det er der sporten og interessen ligger hos mange opdrættere. For mig er blandingshunde og hunde uden stambog uinteressante i den sammenhæng, selv om de selvfølgelig er lige så søde, og de kan jo ikke gøre for deres herkomst.

 

Har du aldrig tænkt på, at der kun er marked for et vist antal hunde. Det er jo langt fra alle der vil eller kan have hund. Når markedet fyldes med importerede - og blandingshunde, bliver der endnu mindre plads til at udvikle og forbedre racehundene.

Det er ikke brødnid men et ønske om, at der gøres plads til et seriøst avlsarbejde,og derigennem sker en forbedring af vore racehunde.

Jeg hører dog til dem, der er meget glad for globaliseringen af hundeavlen, så hurra for internet, exportmuligheder og insemination. Det gavner helt klart avlsarbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du aldrig tænkt på, at der kun er marked for et vist antal hunde. Det er jo langt fra alle der vil eller kan have hund. Når markedet fyldes med importerede - og blandingshunde, bliver der endnu mindre plads til at udvikle og forbedre racehundene.

Det er ikke brødnid men et ønske om, at der gøres plads til et seriøst avlsarbejde,og derigennem sker en forbedring af vore racehunde.

Jeg hører dog til dem, der er meget glad for globaliseringen af hundeavlen, så hurra for internet, exportmuligheder og insemination. Det gavner helt klart avlsarbejdet.

 

Det har jeg bestemt tænkt på. Men jeg kan jo ikke stoppe importen og opdrættet af af hunde uden stambog, hvor gerne jeg end ville.

 

Men interessen for racehunde er større end nogen sinde, hvad den nyligt overståede verdensudstilling beviser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du aldrig tænkt på, at der kun er marked for et vist antal hunde. Det er jo langt fra alle der vil eller kan have hund. Når markedet fyldes med importerede - og blandingshunde, bliver der endnu mindre plads til at udvikle og forbedre racehundene.

Det er ikke brødnid men et ønske om, at der gøres plads til et seriøst avlsarbejde,og derigennem sker en forbedring af vore racehunde.

Jeg hører dog til dem, der er meget glad for globaliseringen af hundeavlen, så hurra for internet, exportmuligheder og insemination. Det gavner helt klart avlsarbejdet.

 

Jeg synes, altså at du blander noget sammen :genert:

 

Ethvert marked består af flere segmenter, som ikke konkurrerer direkte med hinanden fx. Porche og Kia - begge biler, men de konkurrerer ikke om de samme kunder (det samme segment).

 

Og det samme gør sig gældende for hunde, der findes mange forskellige "mærker"/racer hunde - nogle konkurrerer smalt om de samme købere (indenfor samme kategori fx. alle hyrdehunde m/DKK tavle), andre er i bred konkurrence på tværs af kategorier og tavleægthed.

 

Det, man som opdrætter har for opgave, inden man lader sin tæve pare, er at gøre sig klart, hvilket segment/målgruppe man ønsker at ramme, og så gøre det bedste man kan indenfor dette segment. Har man derefter problemer med at komme af med sine hvalpe, må man som opdrætter spørge sig selv, om det er produktet, der er noget galt med, om det er markedsføringen, der halter, eller om der reelt er et marked for ens "produkt" - når dette er klarlagt, kan man handle påny.

 

Men man kan aldrig laste markedet (potentielle kunder og ens konkurrenter) for ikke at købe ens "produkt" - enten tilpasser man sig markedet, eller så trækker man sig tilbage uden bitterhed.

 

Salg af hunde/opdræt er at handle på et frit pg liberalt marked på de samme betingelser, som bilproducenten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke bedre, at producere hvalpe uden stambog, stadig sunde, det vil jeg nemlig ikke gå på kompromis med, men hvalpe som kunne sælges billigere og stadig dække udgifterne.

Er der andre der har gjort sig tanker om dette emne ??

 

Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på at det ikke er stambogen som koster pengene, er man medlem og har kennelmærke koster den 1. stambog 590,00 !

Det er det at lave sunde hvalpe som koster for man kan ikke bare sige "mine hvalpe er sunde" der skal beviser til i form af bl.a. øjenlysninger, HD fotograferinger osv.

Prisen på hvalpe dannes af udbud og efterspørgsel (ligesom på alle andre "varer") og ikke af om DKK stiller krav om en opdrætteruddanelse. Det er dog klart man som opdrætter vil forsøge at få dækket sine omkostninger ved hvalpeproduktionen; men tro endelig ikke at fordi man undværer stamtavlen er alle problemer løst - tværtimod

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Fordi så mange tror de køber sig en billig hund, hvis de køber en blanding eller en uden papirer.

Men mange gange bliver sådan en hund " en rigtig dyr fornøjelse" p.g.a. diverse arvelige defekter, som ikke er omfattet af nogen garanti.

De som siger, at blandingshunde er sundere end racehunde tror jeg slet ikke på, for som oftest er hverken forældre eller bedsteforældre til sådanne hvalpe helbredschecket.

Men prøv at spørge en dyrlæge, de finder det sikkert helt fint med avl på ucheckede hunde :hmm:Det giver masser af arbejde(penge) på længere sigt.

 

 

Er det så sværere at få en sygeforsikring på tavleløse hunde, forsikringselskaber plejer hurtigt at justere pris efter risiko!:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fordi så mange tror de køber sig en billig hund, hvis de køber en blanding eller en uden papirer.

Men mange gange bliver sådan en hund " en rigtig dyr fornøjelse" p.g.a. diverse arvelige defekter, som ikke er omfattet af nogen garanti.

De som siger, at blandingshunde er sundere end racehunde tror jeg slet ikke på, for som oftest er hverken forældre eller bedsteforældre til sådanne hvalpe helbredschecket.

Men prøv at spørge en dyrlæge, de finder det sikkert helt fint med avl på ucheckede hunde :hmm:Det giver masser af arbejde(penge) på længere sigt.

 

Med "helbredschecket" mener du så undersøgelse for arvelige defekter eller mener du at ejere af blandingshunde/hracerene hunde uden stambog ikke går til dyrlæge? Ja, jeg vover et spørgsmål...

 

Jeg har haft mange hunde gennem årene, både racehunde med og uden stambog, stambogshunde og blandinger.

 

Blandingerne har faktisk været de sundeste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med "helbredschecket" mener du så undersøgelse for arvelige defekter eller mener du at ejere af blandingshunde/hracerene hunde uden stambog ikke går til dyrlæge? Ja, jeg vover et spørgsmål...

 

Jeg har haft mange hunde gennem årene, både racehunde med og uden stambog, stambogshunde og blandinger.

 

Blandingerne har faktisk været de sundeste.

 

 

Jeg tror ikke mange ikke stambogsførte hunde, bliver undersøgt for HD, AA, øjen- og hjertefejl osv. medmindre de bliver syge af lidelsen.

Jeg har ihvertfald aldrig hørt om sådanne undersøgelser før en parring.

Med hensyn til dine sunde blandingshunde, har du nok ikke haft så mange at der kan laves en troværdig statestik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var det ikke bedre, at producere hvalpe uden stambog, stadig sunde, det vil jeg nemlig ikke gå på kompromis med, men hvalpe som kunne sælges billigere og stadig dække udgifterne.

Er der andre der har gjort sig tanker om dette emne ??

 

Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på at det ikke er stambogen som koster pengene, er man medlem og har kennelmærke koster den 1. stambog 590,00 !

Det er det at lave sunde hvalpe som koster for man kan ikke bare sige "mine hvalpe er sunde" der skal beviser til i form af bl.a. øjenlysninger, HD fotograferinger osv.

Prisen på hvalpe dannes af udbud og efterspørgsel (ligesom på alle andre "varer") og ikke af om DKK stiller krav om en opdrætteruddanelse. Det er dog klart man som opdrætter vil forsøge at få dækket sine omkostninger ved hvalpeproduktionen; men tro endelig ikke at fordi man undværer stamtavlen er alle problemer løst - tværtimod

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Jamen selvfølgelig har du ret i, at det ikke er det stykke papir, som en stambog er, der koster pengene.

Det som koster, er opfyldelse af alle de krav der stilles både til opdrættere og deres avlsdyr. Jeg finder det også ok, at der stilles krav, hvis det bare var ens for alle.

For hvad hjælper det vores hundebestand, at et mindretalt konstant søger at avle bedre og sundere hunde, mens et flertal avler helt uden nogen kontrol, hverken af dyr eller opdrættere.

Man kan faktisk godt en gang imellem føle sig lidt til grin, når man betaler for sundhedsundersøgelser, udstillinger, brugsprøver osv. før man parrer sin hund, mens man ser "naboen" lave et kuld hvalpe helt uden udgifter til den slags, og så sælger naboen hvalpene bare 1000 kr. billigere end jeg kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke set problemet :genert:

 

Kan man ikke afsætte 2 dage på "skolebænken", hvor man bliver undervist i særledes relevante emner, så som genetik, pleje af drægtig tæve, fødsel, hvalpenes første uger, papirarbejde i forbindelse med registrering af hvalpene i DKK og Hunderegistret - så kan der i min mening sættes alvorlige spørgsmålstegn ved vedkommendes seriøsitet som opdrætter - og så er det kun fint, at vedkommende ikke kan opnå DKK kennelmærke.

 

Ja, i kroner og ører koster det et kursusgebyr til DKK samt 2 feriedage - men det er småpenge i det lange løb.

 

Følger der en eksame med i dette forløb?

Ellers kan man jo diskutere hvor meget det i realiteten ændre på kvaliteten og forbedring af opdrættet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi så mange tror de køber sig en billig hund, hvis de køber en blanding eller en uden papirer.

Men mange gange bliver sådan en hund " en rigtig dyr fornøjelse" p.g.a. diverse arvelige defekter, som ikke er omfattet af nogen garanti.

De som siger, at blandingshunde er sundere end racehunde tror jeg slet ikke på, for som oftest er hverken forældre eller bedsteforældre til sådanne hvalpe helbredschecket.

Men prøv at spørge en dyrlæge, de finder det sikkert helt fint med avl på ucheckede hunde :hmm:Det giver masser af arbejde(penge) på længere sigt.

 

Er der egentlig lavet statistikker for denne udbredte udtalelse bland stambogs opdrætter? Sådan at der rent faktisk er belæg for en sådan udtalelse.

Jeg har personligt hørt om både race og blandings hunde som besøger dyrlægen med henblik på andet end blot et tjek. Og personligt har jeg haft stamborgsførte dyr og blandings racer, udfra det kan jeg ikke konkludere meget andet end at vi indtil videre har været heldige hverken stambogsførte dyr eller blandings racerne har rundet dyrlægen på den front der nævnes her i indlæget (defekter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Mine fremtidige hunde bliver med DKK stamtavle, som min nuværende også er.

 

Så giver jeg gerne det mere for at få hvalpen. For så kan jeg tjekke sundheden i anerne:-D

 

Det er da også et fornuftigt valg, så må man jo bare håbe at den DKK opdrætter finder en fornuftig pris, der passer til de udgifter der er ved at producere de sunde hunde du efterspørger, for så er alle problemer løst på fornuftig vis!:-)

 

Glade avlere, og glade købere, er nu ikke så dårligt, så er ingen snydt!:-)

 

Det er mit syn på den sag!:klap::klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine fremtidige hunde bliver med DKK stamtavle, som min nuværende også er.

 

Så giver jeg gerne det mere for at få hvalpen. For så kan jeg tjekke sundheden i anerne:-D

 

Det synes jeg også burde være holdningen hos hvalpekøbere, for har man ikke råd til at give den smule ekstra en sådan hvalp koster, skulle man nok overveje om man overhovedet har råd til at holde hund. Der skal da ikke mange dyrlægeregninger til for at opveje den forskel i anskaffelsesprisen.

 

Når jeg skal have hvalp igen, skal den også være med stamtavle (her AKC) så jeg kan checke anerne.

 

:oops:.... sagt af en, der næsten udelukkende har genbrugshunde hvis baggrund for det meste er totalt ukendt.... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg tror ikke mange ikke stambogsførte hunde, bliver undersøgt for HD, AA, øjen- og hjertefejl osv. medmindre de bliver syge af lidelsen.

Jeg har ihvertfald aldrig hørt om sådanne undersøgelser før en parring.

Med hensyn til dine sunde blandingshunde, har du nok ikke haft så mange at der kan laves en troværdig statestik.

 

Jeg taler heller ikke om statistik, bare at mine blandingshunde har været de mest sunde.

 

Der er ikke sundhedsrestriktioner på alle racer, så lur mig om kommende avlshunde hos racer uden disse restriktioner alle sammen bliver undersøgt for de lidelser du nævner - eller for andre lidelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...