Hop til indhold

Agility og aussien

Gæst Bam Bam
 Share

Recommended Posts

Gæst Bam Bam

Jeg har været til et par agility stævner og det har altid været BC`er der har vundet. Så jeg kom til, at tænke på.

Findes der aussier på topplan i agility i Danmark?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist rimeligt få der er i øjeblikket, men jeg mener at der har været et par stykke :-D Men sådan top-topplan som i AG champs. og lign. det sker vist ikke lige så tit, hvis det overhovdet er sket ;-)

Men bare vent, nu starter mig og chivas og linda og Koda til agility, i dag (med teori), så om et par år så skal du bare se :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist rimeligt få der er i øjeblikket, men jeg mener at der har været et par stykke :-D Men sådan top-topplan som i AG champs. og lign. det sker vist ikke lige så tit, hvis det overhovdet er sket ;-)

Men bare vent, nu starter mig og chivas og linda og Koda til agility, i dag (med teori), så om et par år så skal du bare se :mrgreen:

Kan det ikke også hænge sammen med at der er overvægt af udstillinglinjer inden for aussien i Danmark? Altså jeg tænker at "udstillingmodellen" måske er for tung til at være med på topplan?

Jeg ved ikke ret meget om det, så det er bare en tanke:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der findes aussier på topplan i agility her i DK. Det har jeg ikke lige undersøgt.

Men nu er borderen meget mere udbredt her i landet end aussien, så det er klart man ser mange flere bordere på topplan indenfor hundesporten.

Jeg begynder selv til agility med min aussie her i næste måned, og forestiller mig ikke at den er mindre egnet til det end borderen. Men måske er border collien generelt lidt hurtigere, da den er lettere bygget end aussien?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bam Bam

:mrgreen::klap::5up::5up: Fedt. Så har i ihvertfald en der hepper på jer :banan:

Der er selvf. heller ikke så mange aussier i forhold til BC`er, men er en aussie ligeså hurtig på banen som BC`en?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop
Jeg ved ikke om der findes aussier på topplan i agility her i DK. Det har jeg ikke lige undersøgt.

Men nu er borderen meget mere udbredt her i landet end aussien, så det er klart man ser mange flere bordere på topplan indenfor hundesporten.

Jeg begynder selv til agility med min aussie her i næste måned, og forestiller mig ikke at den er mindre egnet til det end borderen. Men måske er border collien generelt lidt hurtigere, da den er lettere bygget end aussien?

Aussien er jo generelt lidt tungere end Borderen, og da det er 100/dele sekunder der konkurreres på, kan det godt betyde noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ikke også hænge sammen med at der er overvægt af udstillinglinjer inden for aussien i Danmark? Altså jeg tænker at "udstillingmodellen" måske er for tung til at være med på topplan?

Jeg ved ikke ret meget om det, så det er bare en tanke:blink:

Jo, helt klart, mange aussies er for tunge i rumpetten til rigtig at kunne være med i toppen på agilitybanen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen::klap::5up::5up: Fedt. Så har i ihvertfald en der hepper på jer :banan:

Der er selvf. heller ikke så mange aussier i forhold til BC`er, men er en aussie ligeså hurtig på banen som BC`en?

Tak tak :mrgreen:

Nej, en aussie, i hvert fald hvis den skal se bare nogenlunde korrekt ud i forhold til racestandarten, vil sjældent kunne følge med en border rent tempo mæssigt, men igen, det er det jo de færreste af de store racer der kan ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo ofte, men så ligner de som regel heller ikke en aussie ret meget af udseene, det er jo ikke meningen at en aussie skal være let og langbenet, men det er selvfølgelig en smagssag :blink:

Men skal en aussie ikke netop være forholdsvist let for at kunne arbejde flere timer i træk? (spørger hende der ikke aner en dyt om aussier:roll:)

Jeg tænker bare at en tung hund har svært ved at arbejde så lang tid i træk.

Hvordan så den oprindelige aussie ud? Findes der nogle billeder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men skal en aussie ikke netop være forholdsvist let for at kunne arbejde flere timer i træk? (spørger hende der ikke aner en dyt om aussier:roll:)

Jeg tænker bare at en tung hund har svært ved at arbejde så lang tid i træk.

Hvordan så den oprindelige aussie ud? Findes der nogle billeder?

SÅ tunge er de jo heller ikke :blink: Min showaussie, hanhund er 55cm. og ligger på 23-24 kg. Og ser ud som jeg mener at en aussie gerne skal se ud :mrgreen:

Til samligning så vejer min Tervueren tæve, en race som vi ser flere af på agility banen, 26-27 kg. når hun er på sin ideal vægt, men er så selvfølgelig også 5-10 cm. højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg har så en Aussie som ikke er en "show" hund, hun er ikke sååå stor igen, og vejer omkring de 19kg. Men helt lille er hun nu heller ikke.

Nu har vi aldrig løbet AG før...så om hun er hurtigere end en show Aussie er svært at svare på.

Ligeledes om hun er på højde med en BC'er i hurtighed... :-)

Dog er hun VIRKELIG lille når vi eksempelvist har mødt andre Aussies som er noget mere pelset at se på :-)

Redigeret af Chili Con Caia
glemte det med Bc'eren :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Men det handler jo ikke kun om vægt, men også rigtigt meget om kropsbygning... de fleste Aussies man ser er jo meget korte i kroppen - hvilket (i min logik) gør dem til dårlige(re) springere... :vedikke:

Hvis nogen har set en foxterrier løbe agility, så er deres krop meget kort i forhold til deres ben, de laver "bunnyjump" henover forhindringerne... ikke optimal springteknik, da dette slider meget mere på hunden + det giver et kortere spring (og dermed et længere løb til næste forhindring og længere banetid) end hvis den bruger de store muskler i bagpartiet til at propellere sig selv fremad og henover springet med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det handler jo ikke kun om vægt, men også rigtigt meget om kropsbygning... de fleste Aussies man ser er jo meget korte i kroppen - hvilket (i min logik) gør dem til dårlige(re) springere... :vedikke:

Hvis nogen har set en foxterrier løbe agility, så er deres krop meget kort i forhold til deres ben, de laver "bunnyjump" henover forhindringerne... ikke optimal springteknik, da dette slider meget mere på hunden + det giver et kortere spring (og dermed et længere løb til næste forhindring og længere banetid) end hvis den bruger de store muskler i bagpartiet til at propellere sig selv fremad og henover springet med...

Tak for forklaringen. Så giver det hele jo ret meget mening:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringen. Så giver det hele jo ret meget mening:-D

jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg faktisk aldrig har set en aussie løbe ag (tror jeg ikke :hmm:) ihvertfald ikke af de "kompakte" showmodeller... så det kan sagtens være, at det slet ikke er noget der gør sig gældende...

Det var bare en tanke - efter at have set på fox terriere - der er også har lange ben og korte kompakte kroppe

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skal lige skynde mig at sige, at jeg faktisk aldrig har set en aussie løbe ag (tror jeg ikke :hmm:) ihvertfald ikke af de "kompakte" showmodeller... så det kan sagtens være, at det slet ikke er noget der gør sig gældende...

Det var bare en tanke - efter at have set på fox terriere - der er også har lange ben og korte kompakte kroppe

Jamen det lyder da som en plausibel forklaring.

Er der nogen der ved hvor stor forskel der er på en udstillingsaussie og en arbejdslinje aussie? Er der mon ligeså stor forskel som hos borderen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du nok ganske ret i, Cody, er meget sådan "stiv" i sin krop og bevægelser, selvom han kan bevæge sig hurtigt nok, og når han ligger på skødet føles det som om at han vejer mindst 10 kg. mere en Chivas, men det gør han ikke, Chivas er bare meget smidiger og kan ligsom "krølles sammen" som man ønsker når han ligger på skødet :mrgreen:

Men det har muligvis også noget med hale kontra ingen hale at gøre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

QUOTE]

Jeg går ellers og synes at borderen har længere ben og mindre/kortere krop end aussien. Det er bl. andet det jeg kigger efter, når jeg skal skelne mellem de 2 racer. Når jeg ser min aussie ved siden af en border, synes jeg pludselig min hun har meget krop og ret korte ben til sammenligning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så en Aussie som ikke er en "show" hund, hun er ikke sååå stor igen, og vejer omkring de 19kg. Men helt lille er hun nu heller ikke.

Nu har vi aldrig løbet AG før...så om hun er hurtigere end en show Aussie er svært at svare på.

Ligeledes om hun er på højde med en BC'er i hurtighed... :-)

Dog er hun VIRKELIG lille når vi eksempelvist har mødt andre Aussies som er noget mere pelset at se på :-)

Det er også det jeg tænker, når jeg ser Caia. Hendes kropsbygning ser atletisk ud, og hun virker meget let og adræt i forhold til de aussier af udstillingslinjer, jeg har set. Faktisk minder hun i mine øjne på mange måder om borderen i kropsbygning.

Men jeg synes klart, at man ser flest udstillingsaussier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Det er også det jeg tænker, når jeg ser Caia. Hendes kropsbygning ser atletisk ud, og hun virker meget let og adræt i forhold til de aussier af udstillingslinjer, jeg har set. Faktisk minder hun i mine øjne på mange måder om borderen i kropsbygning.

Men jeg synes klart, at man ser flest udstillingsaussier.

Nemlig:blink:

Men om hun er ligeså hurtig som en border collie er svært at svare på.. hehe!

Link til indlæg
Del på andre sites