Hop til indhold

Antal måltider pr dag?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Jeg kan læse mig frem til at det anbefales at man går fra 3 til 2 måltider pr dag når hunden bliver omkring 6 måneder, men jeg har ikke læst nogle begrundelser for det...

 

Så er der nogen fysiologisk eller anden grund til dette? Eller er det bare fordi det er mest praktisk for de fleste ejere :vedikke:

 

Skipper er meget madglad og jeg tror lidt vi får et helvede med ham når vi prøver at nedskære måltiderne :oops: jeg ville også selv synes det var helt forfærdeligt hvis nogen snuppede min frokost :evil: så hvis ikke der er nogle gode argumenter for færre måltider så vil jeg da synes det mest optimale for skipper er fortsat at få 3 måltider...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg tænker at jo yngre hvalpen er desto ofterer skal den spise fordi den blir sulten meget hurtigt igen.

 

Når man har en lille bitte mave, er der ikke plads til så meget mad så de skal spise flere gange end en voksen. ligesom med børn :blink:

 

Ja den er jeg med på :-D men er der nogen grund til at give færre og større måltider bare fordi hans mave er større?

 

Altså ved voksne mennesker snakker man jo om at det er bedst med mange små måltider, men det behøver jo ikke være det samme med hunde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det passer ind i jeres dalig dag ville jeg da også bare fortsætte med at fodre 3 gange dagligt.

 

Obelix er også lige blevet 6 måneder og vi er begyndt at fordele foderet på kun 2 måltider, helt uden problemer.

Men den eneste grund til vi er gået over til de 2 måltider er fordi det er det som passer bedst ind i hverdagen her :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :5up: jeg synes bare det stod så kategorisk flere steder at man skulle nedskære i antallet af måltider at der måske var en god grund til det :-D

 

Han får sit sidste måltid så sent at vi sagtens kan passe et eftermiddagsmåltid ind når vi kommer hjem fra arbejde (altså nu går jeg hjemme for tiden, men der kommer vel et job engang :blink:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan læse mig frem til at det anbefales at man går fra 3 til 2 måltider pr dag når hunden bliver omkring 6 måneder, men jeg har ikke læst nogle begrundelser for det...

 

Så er der nogen fysiologisk eller anden grund til dette? Eller er det bare fordi det er mest praktisk for de fleste ejere :vedikke:

 

Skipper er meget madglad og jeg tror lidt vi får et helvede med ham når vi prøver at nedskære måltiderne :oops: jeg ville også selv synes det var helt forfærdeligt hvis nogen snuppede min frokost :evil: så hvis ikke der er nogle gode argumenter for færre måltider så vil jeg da synes det mest optimale for skipper er fortsat at få 3 måltider...

 

Jeg har ikke gode argumenter for at sætte måltiderne ned. I sær ikke når hunden er madglad i forvejen.

 

Mine hunde er madglade - det er de fleste beagler - og de får deres mad fordelt på 4 gange dagligt - da jeg syntes det virker bedst. Det forhindrer også at de går og spiser alt muligt på gaderne - fordi de aktid har lidt mad i maven.

 

Så giv du bare Skipper mad 3 gange hvis du syntes han fungerer bedst på det :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar får også tre gange om dagen og han er over 1 år nu :-) Jeg kan bare ikke få mig selv til at skære det ned til to, uanset om mængden er det samme.

Oskar elsker mad, og han ved at når de to-benede har spist, så bliver han spurgt: "Er du sulten Oskar?", hvorefter han styrter hen til skabet med hundemaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder her og føler mig helt ond:cry:

Er jeg den eneste, som kun fodrer 1 x dagligt???? Hayly får om aftenen. Hun spiser så halvdelen med det samme, og resten i løbet af natten - sådan har hun haft det det sidste år. Da hun var hvalp fik hun først 3, så 2 gange dagligt, men til sidst rørte hun aldrig det, hun fik om morgenen, og så gik vi over til det kun 1 gang, og så har hun været super til selv at styre det.:5up:

Eneste tidspunkt vi skal være obs på hende, er hvis der er andre hunde, for så spiser hun alt for hurtigt det hele, da hun ikke vil have, at de skal tage hendes mad:slem:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder her og føler mig helt ond:cry:

Er jeg den eneste, som kun fodrer 1 x dagligt???? Hayly får om aftenen. Hun spiser så halvdelen med det samme, og resten i løbet af natten - sådan har hun haft det det sidste år. Da hun var hvalp fik hun først 3, så 2 gange dagligt, men til sidst rørte hun aldrig det, hun fik om morgenen, og så gik vi over til det kun 1 gang, og så har hun været super til selv at styre det.:5up:

Eneste tidspunkt vi skal være obs på hende, er hvis der er andre hunde, for så spiser hun alt for hurtigt det hele, da hun ikke vil have, at de skal tage hendes mad:slem:.

 

Jeg synes bestemt ikke du skal føle dig som den onde hundemor ;-).

 

Hvis Hayly trives med det så er det da fint kun at fodre en gang dagligt :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det med at sætte antallet af måltider om dagen ned, tror jeg mest er et spørgsmål om ejerens bekvemmelighed :blink:

 

Så hvis du har det helt fint med at fodre 3 gange om dagen, så bliv du bare ved med det :5up:

 

Rent personligt glæder jeg mig til at sætte Joya ned på to måltider om dagen, for jeg er simpelthen en tumpe til at få passet det 3. måltid ind i dagen -siger vist lidt om hvor ustruktureret mine dage ofte er :genert::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder her og føler mig helt ond:cry:

Er jeg den eneste, som kun fodrer 1 x dagligt???? Hayly får om aftenen. Hun spiser så halvdelen med det samme, og resten i løbet af natten - sådan har hun haft det det sidste år. Da hun var hvalp fik hun først 3, så 2 gange dagligt, men til sidst rørte hun aldrig det, hun fik om morgenen, og så gik vi over til det kun 1 gang, og så har hun været super til selv at styre det.:5up:

Eneste tidspunkt vi skal være obs på hende, er hvis der er andre hunde, for så spiser hun alt for hurtigt det hele, da hun ikke vil have, at de skal tage hendes mad:slem:.

 

Nej, du er ikke ond :-D

 

Jeg ville gerne fodre 2 gange dagligt og ville gerne fodre 3 gange dagligt da Motor var hvalp.... Men det ville Motor ikke, han har selv skåret måltider fra, så han har kun fået 1 måltid i mange måneder nu. Hunde fungerer jo også forskelligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er meget individuelt, og ja det kan da i nogle tilfælde være hvor bekvemt det er for ejeren, men jeg har også set mange eksempler på, at det er hunden der vælger. Nogle kan lade hunden have adgang til foder dagen lang uden at hunden råspiser, mens andre hunde tømmer madskålen uanset hvor meget der er i, og hvor tit den bliver fyldt.

 

Jeg har en race der let kan få mavedrejning, så jeg deler det op i to små måltider i skålen plus et måltid som fodersøg, og det virker foreløbigt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har på ingen måde et problem med at andres hunde får mad 1 eller 2 gange dagligt så længe det er det der passer hunden (og ejeren) :-D

 

Er faktisk lidt overrasket over at så mange af jer fodrer mere end 2 gange dagligt :genert: men så er vi jo ikke de eneste :mrgreen:

 

Jamen så vil jeg lige være den "sære" her:mrgreen:

 

Ricki er råtfodret og får noget at spise ca. hver anden dag. Der er flere grunde hertil.

 

For det første har en hundemave bedst af at blive fyldt helt op og arbejde tingene godt igennem. Der går ca. 24 timer, før maden kommer ud i den anden ende.

 

For det andet er han kastreret og har meget lavt stofskifte, så han skal have meget lidt at spise. Så hvis jeg valgte at fodre ham hver dag, ville han få 250 g, hvilket han har slugt i løbet af nul komma fem. Samtidig med, at han aldrig ville føle sig mæt.

 

En overgang fik han mad ca. 2 gange om ugen, men når han så skulle af med resten, blev det altid om natten eller når han var alene hjemme. Så det gik jeg bort fra.

 

Så nu spiser han hver anden dag. Han får "festmåltider", hvor han æder til han ikke kan mere. Og han bliver fra tid til anden fastet i 48 timer i træk - ingen godbider, ingen aftenknas og meget kort snor på gåturene:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...