Hop til indhold

Er lidt i tvivl, er det okay? Legeadfærd..


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Møffe har sjældent leget med hunde på hans egen størrelse, efter han er blevet "stor". Men han har fået en ny bedste ven (dem har han nogle stykker af :blink: ) i en bouvier des flandres, Cash.

 

De leger super duper godt sammen! Men Cash er jo altså højere end Møffe, selvom han er lidt lettere :blink: Så derfor vælter han ikke bare sådan lige!

 

Møffe beslutter sig så en gang i mellem for, at nu skal han lige selv vælte Cash :stupid: Selvom de ellers begge to kan skifte rigtig fint imellem at vælte sig selv og ligge og bide i hinanden.

 

Jeg synes selv, at det virker voldsomt, den måde, han gør det på... Og eventuelt også provokerende (selve det, at nu skal den her hund altså bare væltes!)... Så er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg bør bryde ind og sige "ahah, det der gør man altså ikke, lille ven" eller om det er okay? Synes selv det virker lidt for... Ja, synes det virker usmart, men måske jeg bare er for vant til, at han altid lader de andre overkomme ham selv og de er så små, at bare et lille dut med poten gør, at de vælter nærmest (ser noget mere uskyldigt ud og knap så demonstrativt)?

 

Det ligner, at han skal til at humpe den anden hund, når han gør det, pillede ham flere gange af på den konto - men fandt hurtigt ud af, at det var en metode han brugte til, at vælte den anden.

 

Har endnu kun oplevet ham bruge det mod Cash og Cash siger intet til det, men lader sig derimod bare vælte. Men han er altså også bare så sød, som det er muligt at være :lun:

 

Kan lige vise nogle billeder, som jeg fik af det i dag:

 

Er lidt i tvivl, om han bare er i gang med en bodyslammer her :mrgreen: Eller om det er den der "nu skal han væltes! Crap! Han flyttede på sig!"

attachment.php?attachmentid=32326&d=1283813486

 

Men her er der ingen tvivl:

attachment.php?attachmentid=32327&d=1283813486

 

Heldigvis var der dog mest harmonisk leg og det skal I da også lige have et par billeder af :blink:

attachment.php?attachmentid=32328&d=1283813486

 

attachment.php?attachmentid=32329&d=1283813486

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kratos' mor

DET kender jeg godt. Der er nogle hunde hvor Kratos er enormt voldsom i mine øjne:cry: Det gør mig lidt trist, for det er ikke alle hunde der synes at det er sjovt at blive tumlet sådan med. Jeg har selv spekuleret på det samme.... Han leger meget med en tæve og hun er god til at sige fra når hun får nok - selvom der skal meget til. Jeg har været ved at blande mig flere gange, hvor hendes ejer siger til mig at hun jo godt kan sige fra, når han endelig bliver for meget. Og det reagerer han jo på. Men synes det er liiiige lovlig "dominerende" leg og er meget i tvivl om hvad jeg skal eller ikke skal. Jeg følger lige med her og tak fordi du bragte det på banen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den anden hund ikke blir trykket af det, men tolker det som legeadfærd, synes jeg det er helt fint.

 

Er den anden hund derimod ikke tryg ved det, og lader sig påvirke, mener jeg det bør stoppes.

 

Nogle hunde leger voldsomt, og nogle hunde lærer aldrig at lege sammen. Det skal ikke forceres.

 

Men har begge hunde det godt under legen, uanset hvor vildt det ser ud, skal man bare nyde det..

 

Så, hvis den anden hunds grænser ikke overskrides, er det i mine øjne helt fint..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er totalt enig med AnjaCS. Hundeleg kan virke virkeligt voldsom nogle gange, men begge hunde ser jo ud til at hygge sig med det, og især det billede der viser Møffe på ryggen og Cash liggende, siger mig, at der ikke er nogen der føler sig truet eller underkuet.

 

Og så bliver jeg sådan lidt tude-agtig her sent om aftenen, da jeg har haft en Cash som var mit livs drømmehund (og min avatar), som jeg mistede pga. en helt umulig ulykke under totalt uskyldig hundeleg. Men det er en anden historie og OT.

 

Hvis der ikke er det mindste tegn på utryghed eller aggression fra nogen af parterne, så tror jeg ikke du behøver at være urolig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også enig med de andre :5up:

 

Bamse er også ret voldsom, når han leger med Nana.

Når de leger holder jeg meget øje med hvordan Nana har det og sommetider synes hun da også at det bliver FOR meget og så stopper jeg det.

 

Jeg synes at du skal holde øje med hvordan den anden hund har det og om der er "balance" i hvem der ovenpå/nede :-D...hvis du forstår!

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna leger også sådan, hun har sjældent succes med det pga. hendes lille størrelse, men hun forsøger ihærdigt :blink:

 

Det ligger bare til nogen hunde at lege mere voldsomt end andre, og så længe modparten ikke lader sig gå på af det, og legen ser ud til at være ligeværdig, så kan jeg ikke se noget problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi møder tit en labrador/noget blanding, når de 2 leger, så gør de også den ting du snakker om, klamrer sig sådan (hurtigt) fast for at vælte den anden, de er så lige stærke, så det lykkes aldrig. Har stået meget og gloet, da jeg nemlig også troede det var humpe-leg, men det er det ikke.

Motor gør det aldrig på små hunde f.eks., har kun set ham gøre det på 2 på hans samme størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wauw han burde da blive professionel bryder ham Møffe! :lol: Han er da faktisk ret sej til det, har lige luret hvad for et ben han skal fælde for at vægten falder :lol:

Jeg har set Dumle gøre det et par gange. Han har forsøgt det ved Lexus, men der virker det aldrig (Lexus er så så sød at han selv smider sig efter), men ved cocker vennen Aslan virker det helt perfekt. Altså har jeg faktisk kun set Dumle lege sådan med hunde han kender rigtig godt og hvor han har styr på grænserne.

Jeg stopper ikke Dumle, men der er heller ingen af de hunde der viser ubehag ved det, så jeg ville som Anja siger stoppe det hvis den anden hund viser ubehag.

Gjorde Dumle det ved Nova ville jeg nok stoppe ham, men her har han andre bissetricks (som at rykke hende i ørerne ned fra vindueskarmen når han vil være der :shock::lol:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med flertallet.

 

For mig er lyd som regel tegn på dårlig leg - kombineret med en høj intensitet - selvfølgelig er der til tider også lyd på god leg, men his man er opmærksom så tror jeg ikke man er i tvivl når man hører/ser dårlig leg.

 

Det der ville jeg ikke være bekymret for - slet ikke når du siger at det er harmonisk og de skiftes til at være nede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Wauw han burde da blive professionel bryder ham Møffe! :lol: Han er da faktisk ret sej til det, har lige luret hvad for et ben han skal fælde for at vægten falder :lol:

Jeg har set Dumle gøre det et par gange. Han har forsøgt det ved Lexus, men der virker det aldrig (Lexus er så så sød at han selv smider sig efter), men ved cocker vennen Aslan virker det helt perfekt. Altså har jeg faktisk kun set Dumle lege sådan med hunde han kender rigtig godt og hvor han har styr på grænserne.

Jeg stopper ikke Dumle, men der er heller ingen af de hunde der viser ubehag ved det, så jeg ville som Anja siger stoppe det hvis den anden hund viser ubehag.

Gjorde Dumle det ved Nova ville jeg nok stoppe ham, men her har han andre bissetricks (som at rykke hende i ørerne ned fra vindueskarmen når han vil være der :shock::lol:).

 

Det var da godt nok bisset :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun tilslutte mig.. Bassil kan aldrig følge med de andre i løbeleg - så han ender også med at skulle lægge dem ned..

 

Lonny's Luna slog kolbøtter da de legede.. men hun vendte troligt tilbage hver gang og spillede lækker overfor Bassil :lun:

 

Ja, det var kun os mennesker der tænkte at det da vist var lidt for farligt, Luna vendte tilbage hver gang, og det på trods af at han både væltede hende, jokkede på hende og faldt over hende :lol:

 

Så selvom det nogen gange ser skummelt ud i vores øjne, så skal vi nok vænne os til at se på om vores hunde er ok med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for svar :-D

 

Kan godt se, at min 'frygt' bliver gjort til skamme :rolleyes: Synes bare, at det virker så voldsomt, men det er måske bare fordi jeg ikke er vant til at se ham lege med hunde på hans egen størrelse :vedikke:

 

Hmm, men må i hvert fald forsøge at være opmærksom!

 

DET kender jeg godt. Der er nogle hunde hvor Kratos er enormt voldsom i mine øjne:cry: Det gør mig lidt trist' date=' for det er ikke alle hunde der synes at det er sjovt at blive tumlet sådan med. Jeg har selv spekuleret på det samme.... Han leger meget med en tæve og hun er god til at sige fra når hun får nok - selvom der skal meget til. Jeg har været ved at blande mig flere gange, hvor hendes ejer siger til mig at hun jo godt kan sige fra, når han endelig bliver for meget. Og det reagerer han jo på. Men synes det er liiiige lovlig "dominerende" leg og er meget i tvivl om hvad jeg skal eller ikke skal. Jeg følger lige med her og tak fordi du bragte det på banen:5up:[/quote']

 

Det var da så lidt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

(Undskyld; er hoppet direkte til besvar - men nåede at skimme et par indlæg).

 

Tror også som flertallet, at der er tale om leg. Den letteste måde at undersøge det på, er ved at fjerne over-monsteret, og se hvad den "kuede" gør. Hvis den selv hopper tilbage for at fortsætte legen, så er alt jo f-j-ong til badesejlads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...