Hop til indhold

Kræft og avl


Gæst Lottiman
 Share

Recommended Posts

Gæst Lottiman

Hej

Jeg er kommet i den frygtelige situation at min 4 årige Golden Retriever

med 95% sikkerhed har lymfekræft. Jeg har kørt en del til dyrlæge med den sidste måneds tid og nu skal den have fjernet en hel lymfekirtel, for at man med sikkerhed kan sige om det er kræft den har. Men indtil videre forbereder jeg mig på det værste, og alt tyder desværre på at det er kræft der er tale om.

Jeg bor alene og det er min første hund, så min verden var lige ved og styrte sammen, da jeg første gang bemærkede at lymfekirtlerne unde hagen var meget hævede.

Jeg har været så ked af det, at jeg begyndte og lege med tanken om at lade min pragtfulde hanhund besøge en tæve, så jeg kunne få en søn til min vaps og han på den måde kunne leve lidt længere igennem sin søn.

Jeg ved godt nogen vil synes det er en desperat handling, men inden jeg kommer længere i mine planer, ville jeg lige spørge om der er nogen der har noget viden på feltet.

Jeg søger ikke bare en undskyldning for at gøre det, men bare nogel råd om udsigterne ved at lade en hund med evt lymfekræft blive far.

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog en forfærdelig tid du går igennem lige nu, jeg kan egentlig godt sætte mig ind i dine tanker synes jeg :ae:

 

Jeg er ikke helt klar over avegangen på lymfecancer, her vil jeg forslå dig dels at bruge google og så bruge din opdrætter og din dyrelæge.

 

Når det er sagt, så er der jo så meget andet som der skal tages hensyn til og undersøges for før man avler med god samvittighed - synes jeg - har du gjort dig overvejelser om dette ?

 

Jeg tænker på bla. sukkersyge, epilepsi, allergi, HD, OCD, AA, PRA, Patella og hvad er der ellers af ting som en hund kan fejle, i forhold til race og størrelse osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er tavle på din hund kan du sikkert sagtens finde en erstatning for ham, af de samme linier.

Tag kontakt til din opdrætter, hvis det skulle blive aktuelt.

At lade ham parre en tæve, ville jeg synes helt uansvarligt hvis han er konstateret kræftsyg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de andre - aldrig avle på en hund der har nogen form for sygdom, især en så alvorlig!

Selv om arvegangen ikke er 100% kortlagt, er risikoen der stadig for at komme til at gøre fremtidige hundeejere lige så ulykkelige som du er nu.

 

Noget helt andet, du måske også kunne tænke på: Du får aldrig din perfekte hund igen, uanset hvad du gør. Og får du en af hans hvalpe, vil du altid komme til at sammenligne, og måske blive skuffet. Synd for både dig og hvalpen!

Det var i hvert fald det, der afholdt mig fra at lade min egen perfekte hund blive far...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå hvordan du har det, men hvad med at lede en hvalp efter samme forfædre, når den uundgåelige ting sker (håber det bedste for jer og at det først bliver om mange år) inden du gør noget som måske kan sætte andre kommende ejere i den samme situation som du sidder i nu.

 

Krydser fingre, for at det ikke er cancer.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Det er slemt at have så ung en hund, der bliver uhelbredeligt syg...

 

Ligesom de andre, så må jeg også sige, at avl ikke er nogen løsning, men måske kan du finde et "familiemedlem" til din hund, hvis du har stambog på ham..

Dog er der så risikoen for, at du skal det samme igennem en gang til.

For der HAR vist sig en vis ophobning af kræftsygdomme i visse racer..

 

Hvis din hund er sygeforsikret, så kan du høre forsikringsselskabet om de dækker kræftbehandling. Kemoterapi er næsten uden bivirkninger for hunde, og de fleste får et år eller mere med god livskvalitet.

 

 

Aalborg Dyrehospital - Fie´s sygdomsforløb og behandling med kemoterapi

 

--Det ser ud som om at goldens er særlig udsatte for kræft. Det er især kræft i indvoldene, de rammes af, men også lymfom er ret udbredt.

 

Hvis du er til engelsk, så er der en side her der omtaler goldens og kræft.

Og lidt om kost der måske kan forhindre at de bliver syge... Som jeg selv vil kikke rigtig meget på.. Min Silke får i forvejen meget sild og laks og grøntsager, som der foreslås, men jeg vil da give hende mere af de forskellige typer kål.. Og linolie:confused:.

 

Måske kan din egen dreng få forlænget sit liv med kemo og en kost bestående af de rigtige ting..

 

http://dog-breeds.suite101.com/article.cfm/preventing-cancer-in-golden-retriever-dogs

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 years later...

First of all, I pretty much ended up putting more money into my dogs than I made. If it's something you're doing on the side, go for it. But if you're a first-timer and just starting out, I hope you realize what you're getting into. Also, one male dog I had despised the female I bred him with. You also have to watch out for genetic problems. I found out several years later that one of my best males had a genetic disorder that did not show up until he was older and he had unfortunately passed it on to a few of his offspring. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...