Hop til indhold

Steriliseret midt i løbetid og ½ år gammel


Petrine
 Share

Recommended Posts

I dag blev Baby steriliseret, havde håbet hun ikke nåede løbetiden, men dyrlægen tog på ferie :evil: og Baby gik i løbetid for 14 dage siden.

 

Hun har fået et mini-ar, er limet istedet for syet, selvfølgelig meget dårlig da hun blev hentet kl 16.

 

Og så havde hun en cyste på livmoderen :cry: det skulle ikke betyde noget, men godt den kom ud.

 

Har oprettet tråden, for at aflive myterne om sterilisation, at det ikke må ske for tidligt og slet ikke under løbetiden :engel: - så håber at kunne opdatere og fortælle, hvor normal og velfungerende Baby bliver.

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag blev Baby steriliseret, havde håbet hun ikke nåede løbetiden, men dyrlægen tog på ferie :evil: og Baby gik i løbetid for 14 dage siden.

 

Hun har fået et mini-ar, er limet istedet for syet, selvfølgelig meget dårlig da hun blev hentet kl 16.

 

Og så havde hun en cyste på livmoderen :cry: det skulle ikke betyde noget, men godt den kom ud.

 

Har oprettet tråden, for at aflive myterne om sterilisation, at det ikke må ske for tidligt og slet ikke under løbetiden :engel: - så håber at kunne opdatere og fortælle, hvor normal og velfungerende Baby bliver.

 

Det er altid interessant at følge andres erfaringer, når deres tæver er blevet steriliseret.

 

Jeg vil følge tråden - ikke fordi det er for tidligt for Nana, men fordi jeg stadig er meget i tvivl om jeg overhoved skal gøre det.

Jeg er bange for at hun bliver mere rolig end hun er i forvejen, for så får jeg sgu' en hund, der ikke er til at lave noget med overhoved :???:

Den hund er sgu' ikke til at hidse op :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver spændende, at følge Baby og se om det er er sandhed eller fordom, der er på spil....

Hvad er årsagen til, at hun er blevet steriliseret?

 

Det er altid interessant at følge andres erfaringer, når deres tæver er blevet steriliseret.

 

Jeg vil følge tråden - ikke fordi det er for tidligt for Nana, men fordi jeg stadig er meget i tvivl om jeg overhoved skal gøre det.

Jeg er bange for at hun bliver mere rolig end hun er i forvejen, for så får jeg sgu' en hund, der ikke er til at lave noget med overhoved :???:

Den hund er sgu' ikke til at hidse op :rolleyes:

 

Min 8 årige tæve blev steriliseret i foråret og hun er lige så stort et fjollehoved, som hun altid har været.

Her for en uge siden var vi på et sportrænings kursus og træneren nævnte mange gange, at man altså ikke kunne mærke hun var 8 år.

Jeg var faktisk helt pinlig berørt over hendes opførelse, hun sprang op, bed i ærmer osv, opførte sig som en stor hvalp:oops: også hjælper det jo ikke meget, at jeg gang på gang gentog, at sådan er hun altså ikke normalt:engel: hun var bare så tændt på, at lave noget.

Så sterilisation er absolut ikke ensbetydende med rolig hund. De eneste forandringer vi rigtig oplever er en ikke alt for køn pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver spændende, at følge Baby og se om det er er sandhed eller fordom, der er på spil....

Hvad er årsagen til, at hun er blevet steriliseret?

 

Vel nærmest religiøs overbevisning - alle der ikke skal yngle bliver snittet (bortset fra manden, han nægter), det er praktisk, forhindrer livmoderbetændelse mm, undgår pms og så synes jeg generelt, det er god stil.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Vel nærmest religiøs overbevisning - alle der ikke skal yngle bliver snittet (bortset fra manden, han nægter), det er praktisk, forhindrer livmoderbetændelse mm, undgår pms og så synes jeg generelt, det er god stil.

Samt kræft i livmoderen ej at forglemme:engel:

 

Emma er blevet mere energisk efter hun fik fjernet det hele da hun var 10 år, akut...

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt for manden, at han har fået en allieret i Samson:mrgreen:

 

Men, ja mange gode grunde - men selv om vi havde en rigtig grim oplevelse med livmoderbetændelse, så skal My altså ikke snittes.

På den ene side er hun total primadonna og styre alle med hård hånd og på den anden side kan hun blive bange for sin egen skygge, så er rimelig bange for den side får overtaget:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mistet en hund med livmoderbetændelse , som blev opdaget for sent :megaked: og er total paranoid over at det samme skal ske for Nana. Derfor overvejer jeg det!!

 

Emma er blevet mere energisk efter hun fik fjernet det hele da hun var 10 år, akut...

 

Var hun meget rolig inden operationen?

 

Nana har faktisk aldrig været hvalp - hun har altid været en meget rolig huind og stress er en ukendt faktor.

Hun kan sagtens lege med både mig og Bamse, men er meget svær at trække op hvis du prøver at få lidt gang i hende ( fx. i forbindelse med agility træning).

 

Ej, undskyld Petrine - jeg stjæler din tråd :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Vil absolut også følge med i baby´s udvikling. Er selv af den overbevisning, at hvis tæven ingen hvalpe skal have, er det en hel fin løsning at sterilisere. Min egen tæve, der blev steriliseret, blev dog tyk bagefter og mistede fuldstændigt glansen i pelsen :cry: Selv tror jeg bare ikke at jeg ville sterilisere før den var fuldvoksen fordi, I USA har nogle opdrættere steriliseret hvalpe helt ned til 8 uger, men læste for kort til siden om, at en af konsekvenserne ved den praktis, kunne være skøre knogler hos hundene. Så godt nok nedsætter sterilisation risikoen livmoderbetændelse og mælkekirtlekræft, men hvis man gør det for tideligt øger det så istedet risikoen knogleproblemer. Ligesom der er den myte, at de forbliver hvalpet og aldrig rigtigt voksen. Så glæder mig til at følge Baby og høre om hun nogle sinde bliver voksen :hjerte:

 

Min dyrlæge tror ikke på, at det er noget problem, at sterilisere midt i en løbetid, udover det praktiske med at blodkarene til livmoderen er mere fyldte, så der kan være kraftigere blødninger under operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine var et stort angstanfald da jeg fik hende, hun blev steriliseret aldeles omgående....jeg nægter at tro, sterilisering har indflydelse på angst / usikkerhed, men er klar over, at det er en udbredt opfattelse.

 

Kan du forklare hvad du bygger det på?

Jeg er helt enige i, at der er rigtig mange fordele ved, at sterilisere, det har jeg jo også erfaret med Nikka. Men My er ikke særlig påvirket af sin cyklus så jeg skal være ret sikker på, hendes livskvalitet ikke forringes pga endnu dårlige selvtillid eller hvad det nu er.

 

Når Petrine forandrede sig så meget til det bedre kan det jo også skyldes, at hun fik et meget bedre hjem(aner intet om hvor hun kom fra) men altså.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Sterilisering fjerner hormoner, som gør psyken ustabil, derfor kan jeg ikke se, hvorfor det skulle gøre en hund mere usikker. Kombineret med de hunde jeg har set, Petrine var nok det mest grelle eksempel.

 

Jo vi har også arbejdet med hende, men jeg bryder mig ikke om angste hunde (bliver ked af det) og er overhovedet ikke god til det, så hun har næppe fået den mest optimale 'genoptræning'. Har gjort mange ting, som de kloge direkte fraråder.

 

Jeg er muligvis bare stædig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja , du giver mig helt sikkert noget, at tænke over!

Er jo panisk for livmoderbetændelse, kræft osv, så på den måde ville det jo være rigtigt positivt..... men arg.... altså ved sgu ikke om jeg tør - My er den mest sammensatte hund jeg nogensinde har mødt.....

Men glæder mig til, at følge Baby hun er jo halv yorki så det kan da give noget, at gå efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf

Min tæve ændrede heller ikke psyke. Hun forblev frisk og frejdig når det galte om at gø efter fugle og løbe efter områdets katte og sådanne noget. Hun blev bare lidt roligere inden for og mistede lysten til at lege mor for hvalpe, men ellers er hun den samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Må lige sige at man altså overhovedet ikke kan finde ud af om det er fordomme eller ej, ud fra en enkelt eller 10 sager. Min svigermors hund blev også steriliseret efter en ups-parring og synes heller ikke at der er væsentlige forskelle, andet end hun lige pludselig kæmper med vægten, men stofskiftet får jo altså et hak når man neutraliserer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næee, det kan man ikke ikke, men du finder nemt undersøgelser der direkte modsiger hinanden og dyrlæger er tilsyneladende overhovedet heller ikke enige, så her kan personlige erfaringer da være en god hjælp, når man nu er i tvivl.

 

Det er nok de færreste der basere deres valg på et enkelt tilfælde:blink:

Jeg gør ihvertilfælde ikke, for så var My jo allerede steriliseret, da jeg jo selv har gode erfaringer fra min anden tæve. Men deres temperementer kan så overhovedet heller ikke sammenlignes, de er som dag og nat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må lige sige at man altså overhovedet ikke kan finde ud af om det er fordomme eller ej, ud fra en enkelt eller 10 sager. Min svigermors hund blev også steriliseret efter en ups-parring og synes heller ikke at der er væsentlige forskelle, andet end hun lige pludselig kæmper med vægten, men stofskiftet får jo altså et hak når man neutraliserer.

 

Helt enig, men der er en del der udtaler sig skråsikkert, at steriliserer man midt i løbetiden, så er der 100% risiko for at hunde 'bliver hængende i løbetiden' mentalt og duftmæssigt. Nogle udtaler at det er livsfarligt, nogle dyrlæger tager avancerede blodprøver for at finde det eneste rigtige tidspunkt at sterilisere på.

 

Min dyrlæge melder klart ud, der er risiko for inkontinens og foderet skal nedsættes til 80% af tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf
Helt enig, men der er en del der udtaler sig skråsikkert, at steriliserer man midt i løbetiden, så er der 100% risiko for at hunde 'bliver hængende i løbetiden'

 

Synes altid der er folk der udtaler sig skråsikkert om ting man ikke kan udtale sig skråsikkert om :rolleyes:

 

Så kan jeg bedre forstå det og dyrlæger kan sgu da aldrig blive enige om noget som helst:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge melder klart ud, der er risiko for inkontinens og foderet skal nedsættes til 80% af tidligere.

Det har han helt ret i, min tæve får så lidt mad, at jeg nogen gange skammer mig, bare for at holde hende i pæn foderstand.

Hun er også blevet lidt inkontinent, men ikke noget der gør, at det er et problem for hverken hende eller os.

Men hendes pels, uha, den ser frygtelig ud, den er der intet godt at sige om, hun ligner rent faktisk, noget der er løgn :shock:, savner hendes smukke blanke pels.

Ud over det, er hun ligeså dejlig, som hun plejer at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine var et stort angstanfald da jeg fik hende, hun blev steriliseret aldeles omgående....jeg nægter at tro, sterilisering har indflydelse på angst / usikkerhed, men er klar over, at det er en udbredt opfattelse.

 

Jeg synes ofte jeg oplever at neutraliserede hunde tiltrækker meget opmærksomhed/usikkerhed fra andre hunde, og derfor bliver forsøgt "humpet".. det er i mine øjne en mulig kilde til at gøre en usikker/nervøs hund mere forvirret.. :hmm:

Det er dog sagt uden at jeg har nogen personlig erfaring eller speciel viden inden for området.. :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ofte jeg oplever at neutraliserede hunde tiltrækker meget opmærksomhed/usikkerhed fra andre hunde, og derfor bliver forsøgt "humpet".. det er i mine øjne en mulig kilde til at gøre en usikker/nervøs hund mere forvirret.. :hmm:

Det er dog sagt uden at jeg har nogen personlig erfaring eller speciel viden inden for området.. :vuf:

Den har jeg også hørt herinde før. Men faktisk blev Laki forsøgt humpet oftere, da han var intakt. De eneste gange han er blevet humpet efter kastrationen har været af en hvalp/unghund i kønsmodningsfasen, og den pågældende hund er stoppet igen med det, så jeg tror ikke de episoder efter kastrationen har så meget at sige om Lakis "kastrationslugt"/"kastrationsadfærd" snarere at den andens hormoner rasede lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jeg også hørt herinde før. Men faktisk blev Laki forsøgt humpet oftere, da han var intakt. De eneste gange han er blevet humpet efter kastrationen har været af en hvalp/unghund i kønsmodningsfasen, og den pågældende hund er stoppet igen med det, så jeg tror ikke de episoder efter kastrationen har så meget at sige om Lakis "kastrationslugt"/"kastrationsadfærd" snarere at den andens hormoner rasede lidt.

 

:oops: På skippers vegne takker jeg for diskretionen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...