Hop til indhold

Jeg tror vi har taget fejl...


LilleBali
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt en ny mundkurv til Karina. Som nogen af Jer nok ved, har jeg nogen problemer med at Karina gør udfald. Baseret på andres erfaringer bla. herfra, har jeg kategorisk nægtet at købe en nylonmundkurv, I ved en af den slags der lukkes rundt om munden, og som man (også jeg selv) mente var dyreplageri, da hunden ikke kan åbne munden, og heller ikke halse og komme af med varmen. Det er så åbenbart forkert :hmm: Jeg var idag i Petworld, da jeg ville købe en mundkurv af plastic, som vi kunne bruge midlertidigt, indtil hendes mundkurv af læder og metal kom hjem. Ekspedienten viste mig straks denne af nylon, og jeg sagde at sådan én skulle det bestemt ikke være, da hunden jo hverken kan åbne munden, halse eller modtage godbidder. Hun overtalte mig så til at prøve den på Karina, som jeg jo havde med, og det er jo faktisk en ganske ok mundkurv :shock: Hun kan åbne munden, modtage godbidder, gø og også skrige af andre hunde (:rolleyes:)Der er plads til cirka to fingre mellem mundkurv og mund, altså sådan i siden, hvis I forstår? Og så dækker den udover hendes snude, så hun lissom ikke kan gribe fat i noget med tænderne. (Det er altså svært at forklare :oops:) Den er slet ikke som jeg havde indtryk af at den slags mundkurv var. Ja faktisk har jeg været meget forarget når jeg har set andre folk gå med den slags mundkurve, og synes det har været det vildeste dyreplageri. Jeg har taget fuldstændig fejl :oops:

I får lige et par billeder af Prinsessen:

[ATTACH]33464[/ATTACH]

 

[ATTACH]33465[/ATTACH]

Hvad synes I? Er den stadig så slem? Jeg synes altså ikke, men kom endelig med Jeres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh, stakkels lille pige - hun ligner jo en bokser med hjelm på! :genert:

 

Men når det nu SKAL være, så synes jeg egentligt at den her i nylon virker lidt mere behagelig for hende, end den du tidligere viste os billeder af i metal....for da lignede hun da godt nok en amerikansk rugby-spiller....

 

Den her ser meget blødere og hundevenlig ud...så gør som de siger i reklamerne:" prøv den - prøv den" ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg tænker på er om hun kan åbne munden nok til at få tungen ud og halse hvis hun får det varmt :hmm:

 

Men det er jo svært at vurdere ud fra et billede...

Dét kan hun. Det troede jeg ikke hun kunne, men det kan hun. Til sommer, hvis vi stadig (7-9-13 håber det er væk :x2:)har det problem, vil jeg naturligvis være ekstra obs, og hun vil aldrig have den på alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg tænker på er om hun kan åbne munden nok til at få tungen ud og halse hvis hun får det varmt :hmm:

 

Men det er jo svært at vurdere ud fra et billede...

 

Ja, der er ikke så meget plads som i "metal-buret" og man kan måske frygte lidt at hun bliver lidt overophedet med alt det nylon omkring hovedet? :hmm:

 

Men nu er det jo vintertiden vi går i møde, så nok begrænset hvor varm hun bliver...

 

Men specielt u-hundevenlig synes jeg nu ikke den virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altid være af den mening, at hvis hunden kan åbne munden med den på, kan den også bide. Er hunden først så tæt på en anden hund at der er fysisk kontakt, skal den nok få flyttet det stykke stof, så den kan få fat.

Det er ikke for at gøre dig ked af dit køb, men jeg synes det er falsk sikkerhed. Enten er den "dyrevenlig" og hunden kan gispe og spise, og dermed ikke sikker, eller også er den sikker og dermed ikke dyrevenlig.

 

Du kan heller ikke overhovedet aflæse hendes ansigtsudtryk i den mundkurv, du kan ikke se om hun spænder om munden, eller hun er afslappet med rolig let åben mund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle Schulz
Det eneste jeg tænker på er om hun kan åbne munden nok til at få tungen ud og halse hvis hun får det varmt :hmm:

 

Men det er jo svært at vurdere ud fra et billede...

 

 

 

STAKKELS LILLE HUND.

En lærenem lille hund og så med mundkurv på. Føj.

Kunne man tænke, at det udfaldsproblem kunne trænes væk?

Hilsen Helle

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Altså jeg bryder mig ikke om den, heller ikke selvom den måske umiddelbart ser mindre 'dramatisk' ud end et 'metalbur'.

 

Jeg kan godt se din lille dræberhund ;-) er i stand til at spise godbidder med den på, men så heller ikke mere. Disse stofkurve hæmmer hundene væsentligt mere bevægelsesmæssigt end gitterkurvene. Noget andet der også ofte nævnes som en ulempe ved stofkurvene er, at de sidder klinet helt op ad hundens snude, så sved og savl samler sig og ikke kan komme væk.

 

Men i sidste ende tror jeg du skal stole på din egen mavefornemmelse - husk dog at se bort fra hvor 'dramatisk' en mundkurv ser ud, og tænk udelukkende på, hvordan den er at have på for Karina. Har hun prøvet en af gitterkurvene? Ellers kunne det måske være en ide, bare så du har et sammenligningsgrundlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil altid være af den mening, at hvis hunden kan åbne munden med den på, kan den også bide. Er hunden først så tæt på en anden hund at der er fysisk kontakt, skal den nok få flyttet det stykke stof, så den kan få fat.

Det er ikke for at gøre dig ked af dit køb, men jeg synes det er falsk sikkerhed. Enten er den "dyrevenlig" og hunden kan gispe og spise, og dermed ikke sikker, eller også er den sikker og dermed ikke dyrevenlig.

 

Du kan heller ikke overhovedet aflæse hendes ansigtsudtryk i den mundkurv, du kan ikke se om hun spænder om munden, eller hun er afslappet med rolig let åben mund.

Det havde jeg slet ikke tænkt på :genert: Men jeg kan nu stadig læse hendes kropssprog, og kan også se om hun slikker sig om mundvigene og lign. Men ih altså det er ikke nemt :???: og tak for dine inputs, det er jo lige det jeg søger, noget at tænke over :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg bryder mig ikke om den, heller ikke selvom den måske umiddelbart ser mindre 'dramatisk' ud end et 'metalbur'.

 

Jeg kan godt se din lille dræberhund ;-) er i stand til at spise godbidder med den på, men så heller ikke mere. Disse stofkurve hæmmer hundene væsentligt mere bevægelsesmæssigt end gitterkurvene. Noget andet der også ofte nævnes som en ulempe ved stofkurvene er, at de sidder klinet helt op ad hundens snude, så sved og savl samler sig og ikke kan komme væk.

 

Men i sidste ende tror jeg du skal stole på din egen mavefornemmelse - husk dog at se bort fra hvor 'dramatisk' en mundkurv ser ud, og tænk udelukkende på, hvordan den er at have på for Karina. Har hun prøvet en af gitterkurvene? Ellers kunne det måske være en ide, bare så du har et sammenligningsgrundlag.

Det handler skam ikke om dramatikken, havde faktisk først valgt en med metalbur, men den var for stor og for tung, så imens jeg venter på en mindre har jeg købt denne her. Er glad for dine inputs :kys: Men som beskrevet er der plads til to fingre imellem mund og kurv, dvs. den sidder ikek og skarver og samler sved. Derudover skal hun ikke have den på 24/7, men 'kun' i specifikke situationer hvor jeg har observeret hun er stresset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle Schulz
Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

Du er tydeligvis klogere og mere normalt tænkende end mig, faktisk kan jeg slet ikke være bekendt at have hund, hvad tænker jeg dog på :stupid: HER: Du må godt få min hund, nu du er så klog :roll:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

 

Fint at du er uenig i det valg Hundensven har taget, men tror du virkelig hun tager dit input seriøst når du skriver til hende i den tone? :vedikke:

 

Det kunne jo være at ideen var at Karina skulle vænnes til at være i nærheden af andre hunde, men at man af hensyn til de andre hundes sikkerhed vælger at give hende mundkurv på i starten...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

 

Selvom du måske ikke er enig, så kan du i det mindste svare i en ordentlig tone og i øvrigt er dit svar jo på ingen måder konstruktivt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet den...jeg prøvede sådan en på Nemo, da jeg var helt i vildrede mht at han bed når han skulle have klippet kløer, men jeg var altså ikke overbevist om at han ikke kunne bide aligevel.

 

Det er også den model dyrlægen bruger

Link til indlæg
Del på andre sites

Som mange andre skriver i den oprindelige tråd, så må man da tage hatten af for, at HundensVen tager konskvensen af en aggresiv/stresset (?) hund, der kan finde på at bide (så vidt jeg forstod af den oprindelige tråd?), i stedet for at vente til skaden er sket.

 

Men, Helle, skal alle dem, med store aggresive hunde, der virkelig kan gøre skade og som har tendens til egetkønsaggresion så også droppe mundkurven og træne det væk? Ville du virkelig tage den chance?

 

Edit: HundensVen, måske du kan finde svar på dit oprindelige spørgsmål i denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/debat/19459-nar-det-er-den-forkerte-mundkurv.html ? Det er vidst den samme model de diskuterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

som en klog en gang sagde...

 

der skal spildes før der læres?

 

så hvis der lige ryger nogle bid og lidt på nogle hunde er det i en god sags tjeneste? og den holder i "retten"?

 

og jeg vil MEGET gerne vide hvordan man kan træne sådan noget væk på et par dage :shock: så ville vi da blive lykkelig herhjemme.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man tænke det skulle trænes væk MED mundkurv på?[/quote

 

 

NEJ NEJ NEJ.

Man træner ikke med mundkurv eller grime på.

Man TRÆNER PROBLEMET VÆK, så man undgår kurv og grime.

Du løser ikke et problem ved at stække (mundkurv, stødhalsbånd, antigøhalsbånd m.v.) "synderen" men ved at vænne "synderen " til problemet.

Er Hundeføreren normalt tænkende og hunden rask, kan det på få dage trænes væk.

 

Nu har du tydeligvis ikke læst Hundensvens tidligere indlæg om Karina, og hvorfor hun har valgt at give hende mundkurv på p.t. Men hvis du lige læser igen, hvad hun skriver her i tråden, så er det altså ikke, at hun vil træne udfaldene væk ved at bruge mundkurv. Men derimod at hun vil prøve at træne dem væk - og i samme periode bruge mundkurv. Altså ikke symptomtræning, men reel træning, og i samme periode vil hun så sørge for

fremmede hundes sikkerhed og for ro på egne nerver (hvilket klart vil forbedre træningsomstændighederne) ved at bruge mundkurv.

 

Nu er jeg så også ret sikker på, at Hundensven har brugt positiv tilvænning til at lære Karina at få mundkurven på, og jeg ser bestemt heller ikke en trist, utilpas eller trykket hund på billederne.

 

Og som andre skriver: Det er langt mere konstruktivt at sige tingene på en pæn måde, hvis du vil have en bruger til at lytte til dig frem for bare at gå i forsvarsposition.

 

 

 

 

 

Hundensven: Du får vel stadig mundkurven med metalburet, når det kommer i den rigtige størrelse, eller hvordan? Så ville jeg vælge at bruge den frem for nylonmundkurven.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

 

 

Hundensven: Du får vel stadig mundkurven med metalburet, når det kommer i den rigtige størrelse, eller hvordan? Så ville jeg vælge at bruge den frem for nylonmundkurven.

Jo, jeg regner da med at de får en hjem til mig, det har de da lovet at forsøge ihvertfald. Og der er det bestemt meningen at jeg skal bruge 'cykelkurven' (:mrgreen:) Og Karina er skam allerede HELT vild med den 'cykekurv' jeg har herhjemme, hun danser når jeg finder den frem, for den gi'r jo godbidder :slem: Nylonkurven elsker hun også, da den giver godbidder, men vi skal stadig væk træne og vænne hende til rent faktisk at gå med den :5up: Og tak for din støtte og pæne ord :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, jeg regner da med at de får en hjem til mig, det har de da lovet at forsøge ihvertfald. Og der er det bestemt meningen at jeg skal bruge 'cykelkurven' (:mrgreen:) Og Karina er skam allerede HELT vild med den 'cykekurv' jeg har herhjemme, hun danser når jeg finder den frem, for den gi'r jo godbidder :slem: Nylonkurven elsker hun også, da den giver godbidder, men vi skal stadig væk træne og vænne hende til rent faktisk at gå med den :5up: Og tak for din støtte og pæne ord :kys:

Tilføjelse: Vi har stadig den for store mundkurv liggende herhjemme, og hver gang jeg kommer til at røre ved den, eller jeg flytter den, så kommer hun løbende og tror hun skal ha' godbid :mrgreen: (og selvf. skal hun det :vuf:) Vil bare præcisere at vi ikke bruger den for store mundkurv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...