Hop til indhold

Anti-træk liner, godt eller skidt?

Gæst Leffe
 Share

Recommended Posts

Grimer er oprindeligt designet til bl.a. heste, som har en lang benet næseryg. Hestens øjne sidder langt fra næseremmen. En hundegrime derimod sidder ofte meget tæt ved øjnene, og næsegrimen irritere hundens øjenregion.

Hunde har i modsætning til heste langt større følsomhed ved snuderegionen, og meget kommunikation fra hundens side er koncentreret omkring dens snudeparti. Dette hæmmes også, når en grime påsættes en hund. Pinning, hvor en hund irettesætter en anden hund ved at gabe over dennes næseryg, er et ofte brugt opdragelsesmiddel hund og hund imellem, men så snart hunden overgiver sig, stopper den irettesættende hund sin pinning. En hundegrime ”pinner” hele tiden og konstant i kraft af sin blotte tilstedeværelse. Det er de færreste hunde, som bryder sig om at være påført sådan et aggregat, og det uden at der overhovedet endnu er tale om at rykke i den!

L. David Mech´s bog ”The Wolf” berettes om pelsjægere, som for at spare på ammunition aflivede indfangede ulve ved netop et kraftigt opadgående ryk. Sund fornuft må jo klart fortælle en, at der er en grund til, at hunden ”servostyres” vha. sådan en grime, og den samme sunde fornuft kan jo også hurtigt konkludere, at grimen brugt på denne måde kan være særdeles sundhedsfarlig for en hund.

Netop - det må være Lises artikel du citerer fra!

Hvis man prøver at tage to fingre og klemme sin hund om snuden, så finder man altså ret hurtigt ud af hvor følsomme de er. Og så prøv at tænk på at en snor strammer hårdt netop der - føj altså. Så vil jeg hellere kvæle dem lidt i et kædehalsbånd... altså hvis jeg skulle vælge mellem pest og kolera;-)

Lige et link for god ordens skyld:

http://hundeskole.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Netop - det må være Lises artikel du citerer fra!

Hvis man prøver at tage to fingre og klemme sin hund om snuden, så finder man altså ret hurtigt ud af hvor følsomme de er. Og så prøv at tænk på at en snor strammer hårdt netop der - føj altså. Så vil jeg hellere kvæle dem lidt i et kædehalsbånd... altså hvis jeg skulle vælge mellem pest og kolera;-)

Lige et link for god ordens skyld:

SOR Hundeskole

Ja det er den fra Lise. Nok den bedste artikel hun har skrevet ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er en fantastisk artikel. Hun er altså også bare knalddygtig og en forfriskende modvægt til godbidsautomat-trænerne:blink:

Tja.. Jeg ved ikke....Jeg er ikke så enig med hende idag som jeg var for 10-15 år siden. Men lige DEN artikel. Den er rigtig go' ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte en af de der elastikliner til min ene svigermor, hun har slem gigt i nakke og skuldre og deres flatter-blanding lavede voldsomme hop når hun så andre hunde, så det endte med at Kirsten kanp turde gå med hende...

Hun er SÅ glad for linen, ja Kajsa laver stadig uhensigtsmæssige hop, men hverken hund eller menneske risikerer at komme til skade

den jeg har købt til hende er iøvrigt Hurttas model, som ikke har det upraktiske store håndtag

[media]http://pettown.dk/images/Hurtta-Pro-straekline-pettown.jpg[/media]

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte en af de der elastikliner til min ene svigermor, hun har slem gigt i nakke og skuldre og deres flatter-blanding lavede voldsomme hop når hun så andre hunde, så det endte med at Kirsten kanp turde gå med hende...

Hun er SÅ glad for linen, ja Kajsa laver stadig uhensigtsmæssige hop, men hverken hund eller menneske risikerer at komme til skade

Og hun kommer ikke flyvende tilbage som en yo-yo når hun hopper :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

nu blev jeg lige nødt til at læse tråden for at fange hvad den kommentar kom af :lol::lol:

Nej, hun kommer ikke flyvende tilbage. Så elastisk er den ikke... den reducerer blot trækket mellem hund og menneske, så det er knap så voldsomt...

Kan sige, at til små hunde har det ingen effekt. Karla kunne overhovedet ikke trække den ud, elastikken, men til en stor hund der kan finde på at lave pludselig voldsomme hop, tror jeg de fungerer udemærket....

Men de ændrer jo ikke hundens adfærd, skåner blot fører og hund for det hårde ryk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

nu blev jeg lige nødt til at læse tråden for at fange hvad den kommentar kom af :lol::lol:

Jeg overvejede også lige kort om jeg skulle uddybe, men konkluderede så at det ville ødelægge det sjove i bemærkningen :blink:

Nej, hun kommer ikke flyvende tilbage. Så elastisk er den ikke... den reducerer blot trækket mellem hund og menneske, så det er knap så voldsomt...

Kan sige, at til små hunde har det ingen effekt. Karla kunne overhovedet ikke trække den ud, elastikken, men til en stor hund der kan finde på at lave pludselig voldsomme hop, tror jeg de fungerer udemærket....

Men de ændrer jo ikke hundens adfærd, skåner blot fører og hund for det hårde ryk ;-)

Jeg overvejer rent faktisk lidt sådan en, og jeg er udemærket godt klar over at den ikke ændrer på adfærden (men hvis jeg nu kobler den sammen med dog-e-walken, så kommer det hurtigt :blink:), men det ville skåne Luna's hals (og mine skuldre) når hun får øje på vildt.

Er det korrekt forstået, at snoren ikke bliver længere, den giver sig bare lidt, så du vil stadig kunne træne gå-pænt med den på?

Link til indlæg
Del på andre sites

den jeg har købt til hende er iøvrigt Hurttas model, som ikke har det upraktiske store håndtag

[media]http://pettown.dk/images/Hurtta-Pro-straekline-pettown.jpg[/media]

Den model vil jeg gerne have fingre i :5up:, hvem forhandler den??

Link til indlæg
Del på andre sites

Grimer er oprindeligt designet til bl.a. heste, som har en lang benet næseryg. Hestens øjne sidder langt fra næseremmen. En hundegrime derimod sidder ofte meget tæt ved øjnene, og næsegrimen irritere hundens øjenregion.

Hunde har i modsætning til heste langt større følsomhed ved snuderegionen, og meget kommunikation fra hundens side er koncentreret omkring dens snudeparti. Dette hæmmes også, når en grime påsættes en hund. Pinning, hvor en hund irettesætter en anden hund ved at gabe over dennes næseryg, er et ofte brugt opdragelsesmiddel hund og hund imellem, men så snart hunden overgiver sig, stopper den irettesættende hund sin pinning. En hundegrime ”pinner” hele tiden og konstant i kraft af sin blotte tilstedeværelse. Det er de færreste hunde, som bryder sig om at være påført sådan et aggregat, og det uden at der overhovedet endnu er tale om at rykke i den!

L. David Mech´s bog ”The Wolf” berettes om pelsjægere, som for at spare på ammunition aflivede indfangede ulve ved netop et kraftigt opadgående ryk. Sund fornuft må jo klart fortælle en, at der er en grund til, at hunden ”servostyres” vha. sådan en grime, og den samme sunde fornuft kan jo også hurtigt konkludere, at grimen brugt på denne måde kan være særdeles sundhedsfarlig for en hund.

jaja! Kan godt ske jeg er egoistisk! Men er det ikke bedre at hunden har en halti på frem for at ejeren ikke kan holde kræet, og den laver skade på andre hunde eller mennesker??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede også lige kort om jeg skulle uddybe, men konkluderede så at det ville ødelægge det sjove i bemærkningen :blink:

Jeg overvejer rent faktisk lidt sådan en, og jeg er udemærket godt klar over at den ikke ændrer på adfærden (men hvis jeg nu kobler den sammen med dog-e-walken, så kommer det hurtigt :blink:), men det ville skåne Luna's hals (og mine skuldre) når hun får øje på vildt.

Er det korrekt forstået, at snoren ikke bliver længere, den giver sig bare lidt, så du vil stadig kunne træne gå-pænt med den på?

Den fra Hurtta er en helt almindelig 180 cm line. De sidste 25-30 cm er så en kraftig elastik. Denne elastik giver sig lidt når hunden trækker ud - hvilket reducerer rykket... Den er lidt "stivere" i det, end en almindelig nylonline, fordi den er sat sammen med dette stykke elastik i enden med en ring, håndtaget er også sat på via en ring. Men du kan sagtens træne gå pænt træning / almindelig lineføring med denne line på

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

Jeg griner videre :lol::klap:

Derudover lyder linen da meget smart, når man ikke får ryk, men stadig har kontrol

Link til indlæg
Del på andre sites

jaja! Kan godt ske jeg er egoistisk! Men er det ikke bedre at hunden har en halti på frem for at ejeren ikke kan holde kræet, og den laver skade på andre hunde eller mennesker??

Så synes jeg man skal finde et andet alternativ. Hvis ikke man kan træne sig ud af det, så må man tage et kvælerhalsbånd på. Hellere det end halti. Og naturligvis som et led i træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing
Rykket er der stadigvæk, det er der vst ingen line der kan få til at gå helt væk ;-), men elastikken reducerer det....

Det var også det jeg mente :oops:

Jeg havde engang en hund, der som hovedregel gik pænt, men kom der en bestemt anden hund rundt om hjørnet inden jeg reagerede, så hoppede han frem i linen. Der blev arm, ryg og nakke næsten rykket af led. Der ville sådan en have været god som støddæmper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi når du trækker i en Halti kan det give alvorlige skader på nakke og hals, for ikke at tale om at du kan forskubbe halshvirvlerne. Jeg har desuden set dem brugt flere gange og har endnu til gode at møde en hund, der fungerer normalt med en halti på. Grimer er jo oprindeligt designet til heste, der har en meget lang næseryg. Det har hunde ikke og derfor vil grimen naturligvis komme til at sidde tæt på øjnene. Desuden, så prøv at tænk på hvor følsom hundens snude og ansigtsområde er. Det må da være forfærdeligt at få lagt pres netop der.

Jeg vil aldrig nogensinde sætte halti på min hund. I mine øjne er det et langt mere grænseoverskridende redskab end alverdens grimme halsbånd.

Alt hvad der ikke sidder om kroppen kan jo lave skader hvis man rykker, og hvis man gør det, bruger man ikke grimen rigtigt.

Har selv gået med en bullmastiff (som jo må siges at være kortnæset) med grime og det jeg oplevede var at hovedet blev drejet hen imod mig, når han gik for hurtigt.

Personligt mener jeg at alle finurligheder der skal få en hund til at gå pænt, ikke bør bruges andet end i en kort periode, men foretrækker trods alt ting der ikke gør ondt på hunden,... hvilket jeg ikke mener at grimer gør, forudsat at de bruges med omtanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så synes jeg man skal finde et andet alternativ. Hvis ikke man kan træne sig ud af det, så må man tage et kvælerhalsbånd på. Hellere det end halti. Og naturligvis som et led i træning.

der er jeg så uenig .

man skal bare bruge den korrekt og have 2 linier, en til halti og sin almindelige.

Halti skal kun bruges som korrigations "middel" og man "holder" hunden med den almindelige, det gør hun ikke for voldsomme ryk ved pludselig opstået tilfælde af den hopper frem eller andet.

Det er da så rigtig mange der ikke gør, men kun bruger halti'en og så går den galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er jeg så uenig .

man skal bare bruge den korrekt og have 2 linier, en til halti og sin almindelige.

Halti skal kun bruges som korrigations "middel" og man "holder" hunden med den almindelige, det gør hun ikke for voldsomme ryk ved pludselig opstået tilfælde af den hopper frem eller andet.

Det er da så rigtig mange der ikke gør, men kun bruger halti'en og så går den galt.

Jeg synes det er meget voldsomt at bruge haltien som korrektionsmiddel og igen - så vil jeg godt nok hellere bruge kæde eller pighalsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejede på et tidspunkt at bruge Halti til Luna, ikke for at forhindre hende i at trække, men fordi hun er så sart med hensyn til noget der trykker på hendes hals, selv selen generer hende til tider, og jeg har ikke kunne finde andet end en Halti som på ingen måde lægger pres på hundens hals.

Men da Luna ikke har lært at gå 110% pænt, så har dette så heller ikke været en mulighed...

Link til indlæg
Del på andre sites

SPEDIIIING!!!

- og hundebassen kommer i raketfart på plads.... rigtig mange gange i minuttet.... :hmm:

:sjov::sjov::sjov::sjov::sjov::sjov:

nej, pjat... tror måske at det var noget at overveje til Flipsedyret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites