Hop til indhold

FT springer og adfærd


Gæst Focus
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg ville høre om nogen herinde har erfaringer med FT springer og deres adfærd generelt og i forhold til andre hunde?

 

Min næste hund skal være en FT springer - det er næsten sten sikkert.

 

Jeg ser mig selv som rimelig hundekyndig og har planer om at træne hunden til jagt og det vil blive efter mine metoder som er bløde og på hundens premisser.

 

Hvordan er de hanhund kontra tæve? Altså deres forskelligheder....bort set fra de er han og tæve:-D

 

Racen er svært at finde info om - i hvert fald i forhold til deres adfærd.

 

Jeg håber nogen herinde kan give mig nogle gode input til racen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er sikker på brugeren Tacora snart iler til, og falder over dit indlæg. Og så skal du nok få masser af info. Han har nemlig selv FT springer, og kan derfor fortælle ud fra egne erfaringer - modsat mig der har standard springer, og kun har nogle halvudokumenterede meninger om FT.

 

De FT'ere jeg har mødt, har kørt utrolig højt, men det kan meget vel bunde i, at de ikke er blevet mentalt aktiveret behørigt, og derfor har kravlet på væggene. Syntes det generelt ses hos spaniels, at aktiveres de ikke korrekt bliver de destruktive og udadreagerende. Og nogle glemmer desværre, at jagtsæsonen blot er en lille del af et samlet hundeliv.

 

Så jeg ville gå efter at finde en hund efter linjer, der kan arbejde. Men som også kan finde ud af at slappe af, og dermed ikke vil få et stressproblem. Kender til et par hunde (forskellige racer), der underaktiveres og som følge deraf får kroniske stresssymptomer. Hvilket på den lange bane kan give allergilignende problematikker, forhøjet blodtryk og så videre.

 

For mig ville det vigtigste ved valg af FT herhjemmefra, være at være sikker på helbredsstatus i stamtavlen. Hos FT er det nemlig ikke et krav at øjenlyse eller fotografere hofter inden avl. Hvilket er problemer i racen. Både hos standard og hos FT.

 

Faktisk tror jeg, at skulle jeg vælge FT, ville jeg i stedet tage til Sverige og vælge pendanten "jagt springer". De registreres i den svenske kennelklub, og der er krav til sundhedstest inden parring. Hvilket betyder du kan gå mange, mange led tilbage og finde sundhedsstatus på hundene bagude. Og gøre brug af stamtavlen som det glimrende værktøj det er.

 

Kig på den svenske spaniel- og retrieverklubs hjemmeside Svenska Spaniel och Retrieverklubben, hvor du kan finde svenske opdrættere af jagt springere.

 

Må sige det i øvrigt undrer mig, at man på FT klubbens hvalpeliste kan finde virkelig mange parringer, hvor en eller begge forældredyr hverken er markprøvepræmierede eller sundhedstestede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret :-)

 

Jeg er også sikker på at en spaniel trives bedst med daglig og fornuftig aktivering. Derudover er jeg også bevidst om at en FT er en hund med højt aktivitets niveau og derfor heller ikke skal overaktiveres, da det jo kan gøre det samme skidt for hunden og øge et evt stressniveau. Altså den skal lige så vel lære at slappe af, som den skal lærer alt det andet i livet :blink: Så alt det er jeg med på hvordan jeg skal gribe an...tror jeg - lige ind til jeg får den:-D

 

Det er trist at du oplevere at der er mange som ikke fungere fordi de kommer et forkert sted hen, hvor der ikke er forståelse for hvilken "jagt maskine" man har købt - jeg håber at kunne modbevise det en dag og fremvise en velafbalanceret FT vovse:-D

Oplever du slet ikke nogle som er fornuftige og velafbalanceret?

 

DKK stamtavle kontra DJR stamtavle...se det er en helt anden snak. Jeg har altid sværget til DKK stamtavle, for så fik man jo en rask hund og kunne følge anerne langt tilbage osv osv. (Nu vil jeg jo ikke blive uvenner med nogen her inde omkring dette emne) Men jeg har oplevet flere gange at folk med som har hunde med DKK stamtalve alligvel ender op med hunde, som har dårlige hofter, har dårlige albuer, har uhensigtmæssig adfærd, ja og flere og flere hunde som udvikler allergi. Dette sker sikkert i lige så stor stil hos hunde uden DKK stamtavle, men sikkerheden i en DKK stamtavle forsvinder for mig på en eller anden måde.

 

Jeg har kigget på flere kennler med FT springer og vil alligvel prioritere en opdrætter som har fokus på det med øjenlysning og hofter og dem er der alligevel nogle af.

 

Har lige kigget hvalpelisten igennem og ja der er mange som ikke er præmieret, men så er man jo så heldig at kunne vælge dem fra, hvis det skulle være 100 % det man kiggede på - jeg vil også kigge efter hunde som har høj arbejdsiver, men som kan slukke igen:-D Nu ved ikke helt hvordan det er med spaniels, men hos mange andre racer bliver der jo også avlet hunde med DKK stamtalve, som ikke har udrettet det helt store hverken til udstilling eller til evt. prøver, så man skal nok selv sorterer lidt i hvalpelisterne:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK stamtavle kontra DJR stamtavle...se det er en helt anden snak. Jeg har altid sværget til DKK stamtavle, for så fik man jo en rask hund og kunne følge anerne langt tilbage osv osv. (Nu vil jeg jo ikke blive uvenner med nogen her inde omkring dette emne) Men jeg har oplevet flere gange at folk med som har hunde med DKK stamtalve alligvel ender op med hunde, som har dårlige hofter, har dårlige albuer, har uhensigtmæssig adfærd, ja og flere og flere hunde som udvikler allergi. Dette sker sikkert i lige så stor stil hos hunde uden DKK stamtavle, men sikkerheden i en DKK stamtavle forsvinder for mig på en eller anden måde.

 

En tavle i sig selv, uanset hvor den kommer fra, giver ikke sikkerhed for noget som helst.

AT tro dét, er en temmelig stor fejl.

 

Har man købt en hund der viser sig at være alt andet end hvad man troede man købte, så ligger fejlen næsten med sikkerhed ved én selv, for så har man ikke brugt tavlen til dét den er der for: som et arbejds- og selektionsredskab.

Har man ikke brugt tavlen til dét, så ja. Så er tavlen værdiløs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er sikker på brugeren Tacora snart iler til, og falder over dit indlæg. Og så skal du nok få masser af info. Han har nemlig selv FT springer, og kan derfor fortælle ud fra egne erfaringer - modsat mig der har standard springer, og kun har nogle halvudokumenterede meninger om FT.

 

De FT'ere jeg har mødt, har kørt utrolig højt, men det kan meget vel bunde i, at de ikke er blevet mentalt aktiveret behørigt, og derfor har kravlet på væggene. Syntes det generelt ses hos spaniels, at aktiveres de ikke korrekt bliver de destruktive og udadreagerende. Og nogle glemmer desværre, at jagtsæsonen blot er en lille del af et samlet hundeliv.

 

Så jeg ville gå efter at finde en hund efter linjer, der kan arbejde. Men som også kan finde ud af at slappe af, og dermed ikke vil få et stressproblem. Kender til et par hunde (forskellige racer), der underaktiveres og som følge deraf får kroniske stresssymptomer. Hvilket på den lange bane kan give allergilignende problematikker, forhøjet blodtryk og så videre.

 

For mig ville det vigtigste ved valg af FT herhjemmefra, være at være sikker på helbredsstatus i stamtavlen. Hos FT er det nemlig ikke et krav at øjenlyse eller fotografere hofter inden avl. Hvilket er problemer i racen. Både hos standard og hos FT.

 

Faktisk tror jeg, at skulle jeg vælge FT, ville jeg i stedet tage til Sverige og vælge pendanten "jagt springer". De registreres i den svenske kennelklub, og der er krav til sundhedstest inden parring. Hvilket betyder du kan gå mange, mange led tilbage og finde sundhedsstatus på hundene bagude. Og gøre brug af stamtavlen som det glimrende værktøj det er.

 

Kig på den svenske spaniel- og retrieverklubs hjemmeside Svenska Spaniel och Retrieverklubben, hvor du kan finde svenske opdrættere af jagt springere.

 

Må sige det i øvrigt undrer mig, at man på FT klubbens hvalpeliste kan finde virkelig mange parringer, hvor en eller begge forældredyr hverken er markprøvepræmierede eller sundhedstestede.

 

Det svar jeg hurtigst iler til med er omkring sundhed og ditto manglende krav i DJR.

Som jeg har sagt mange gange før så har den ene klub ikke noget at lade den anden høre af. Det er muligt SPK har krav om øjenlysning og HD fotografering; men det er jo intet værd.

Det der er noget værd er den enkelte opdrætter holdning og indstilling til sit opdræt, derfor kan det ligesågodt være ad frivillighedens vej som via tvang !

Iøvrigt skal man lede endnu længere efter en standard spaniel med meriter fra en efterårsmarkprøve (hvis de findes)

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svar jeg hurtigst iler til med er omkring sundhed og ditto manglende krav i DJR.

Som jeg har sagt mange gange før så har den ene klub ikke noget at lade den anden høre af. Det er muligt SPK har krav om øjenlysning og HD fotografering; men det er jo intet værd.

Det der er noget værd er den enkelte opdrætter holdning og indstilling til sit opdræt, derfor kan det ligesågodt være ad frivillighedens vej som via tvang !

Iøvrigt skal man lede endnu længere efter en standard spaniel med meriter fra en efterårsmarkprøve (hvis de findes)

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

 

Tænkte nok, at vi skulle i gang med den her igen. Og jeg gentager gerne mig selv: når man ikke undersøger for en lidelse, er det ikke ensbetydende med, at den ikke eksisterer i racen! Så fordi din standard har en meget lille statistisk risiko for at være PRA bærer grundet ophav, så ved du det da, og kan arbejde væk fra det - modsat din FT, hvor du ikke aner hvad chancen er, eftersom der ikke er øjenlyst generationer tilbage. Ergo er der statistisk en mulighed for at hunden selv er enten bærer eller syg uden at udvikle sygdommen.

 

Og ja, der er desværre langt mellem standard præmieret på markprøve. Men ser det som værende meget spøjst, at folk som regel vil have en FT fordi de vil have en hund der kan arbejde, men det er de færreste kuld, der laves på det grundlag - i hvert fald de seneste gange jeg har set på DJR hvalpelisten. Så hvor er belægget for at sige at der er mere jagt i en FT end i en standard, nu efterhånden ingen af dem har en præmiering at vise frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se at der er mange meninger og holdninger til en stamtavle og hvor den kommer fra. Men mit oplæg gik nu mere på adfærd og ikke selve stamtavlen. Jeg har taget et valg og er afklaret med, at jeg skal have en hund uden DKK stamtavle.

 

 

Så masser af input til adfærden ville være skønt :-D Det er det som jeg har brug for at blive klogere på. Det andet har jeg taget et valg omkring og er afklaret med at det bliver en hund med DJR stamtavle:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg ville høre om nogen herinde har erfaringer med FT springer og deres adfærd generelt og i forhold til andre hunde?

 

Min næste hund skal være en FT springer - det er næsten sten sikkert.

 

Jeg ser mig selv som rimelig hundekyndig og har planer om at træne hunden til jagt og det vil blive efter mine metoder som er bløde og på hundens premisser.

 

Hvordan er de hanhund kontra tæve? Altså deres forskelligheder....bort set fra de er han og tæve:-D

 

Racen er svært at finde info om - i hvert fald i forhold til deres adfærd.

 

Jeg håber nogen herinde kan give mig nogle gode input til racen :-)

 

FT springeren har det generelt fint med andre hunde. Dog er ejerens håndtering af hvalpen (gælder vel for alle racer) jo af afgørende betydning for hvordan hvalpens fremtidige forhold til andre hunde bliver.

Jeg har aldrig haft en FT tævehund; men jeg vil ikke menen det har afgørende betydning rent træningsmæssigt om du vælger hanhund eller tævehund. Det har større betydning når man skal på have hunden med på jagt. Det er ikke sjov at have en løbetidstæve med på jagt !

Racen er som spaniel generelt er beskrevet i litteraturen, en let dresserbar og samarbejdende race.

Forskellen på FT'eren og standarden er at FT'eren har betydelig større jagtlyst, er meget lettere at træne i de jagtlige dicipliner. Men det vigtigste er nok at man med en FT'er skal gøre tingene rigtigt fra starten. Da de er ekstremt lærenemme er det også meget nemmere at indlære uønsket adfærd som så skal afindlæres.

 

Du er velkommen til at hente inspiration på www.tacora.dk

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Og ja, der er desværre langt mellem standard præmieret på markprøve. Men ser det som værende meget spøjst, at folk som regel vil have en FT fordi de vil have en hund der kan arbejde, men det er de færreste kuld, der laves på det grundlag - i hvert fald de seneste gange jeg har set på DJR hvalpelisten. Så hvor er belægget for at sige at der er mere jagt i en FT end i en standard, nu efterhånden ingen af dem har en præmiering at vise frem?

 

Når jeg har været rundt og kigge på kenler og været ude og se hunde arbejde, kan de være fantastiske til at arbeje og bruges eks. til dagligt arbejde hos en skytte, men uden at være præmieret på en markprøve. Det ville selvfølgelig se flottere ud med en præmiering på en stamtavle, enig i det:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen,

 

Tak for svaret, det vil jeg gøre...altså kigge på din hjemmeside :-) Dejligt at høre at det er en hund som fungere godt med andre hunde. Det kræver selvfølgelig en del arbejde fra mig selv, men det skal jeg nok lægge i hunden. De hunde jeg har set har så meget fokus på deres fører og arbejdet, så det har været svært at se hvordan de har det med andre hunde.

Lige et spørgsmål mere: Der står flere steder at hunden ikke må gå på jagt selv. Men man kan vel godt hive den en tur med i skoven og gå tur ikk? Jeg lufter tit min anden hund i hundeskoven og det vil jeg gerne blive ved med nemlig. Selvfølgelig skal FT vovsen ikke bare styrte af sted og kun have øje for sig selv... men man kan vel gå en tur med den, som man kan med så mange andre jagthunde???

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte nok, at vi skulle i gang med den her igen. Og jeg gentager gerne mig selv: når man ikke undersøger for en lidelse, er det ikke ensbetydende med, at den ikke eksisterer i racen! Så fordi din standard har en meget lille statistisk risiko for at være PRA bærer grundet ophav, så ved du det da, og kan arbejde væk fra det - modsat din FT, hvor du ikke aner hvad chancen er, eftersom der ikke er øjenlyst generationer tilbage. Ergo er der statistisk en mulighed for at hunden selv er enten bærer eller syg uden at udvikle sygdommen.

 

Og ja, der er desværre langt mellem standard præmieret på markprøve. Men ser det som værende meget spøjst, at folk som regel vil have en FT fordi de vil have en hund der kan arbejde, men det er de færreste kuld, der laves på det grundlag - i hvert fald de seneste gange jeg har set på DJR hvalpelisten. Så hvor er belægget for at sige at der er mere jagt i en FT end i en standard, nu efterhånden ingen af dem har en præmiering at vise frem?

 

Jeg synes det er mindst ligeså pinligt som du at DJR's hvalpe liste ser ud som den gør og det tror jeg faktisk også FT klubben's bestyrelse gør.

Når jeg vurderer, hvilken type som er bedst til jagt baserer jeg det ikke på hvalpelister; men på deltagelse i jagt (rigtig jagt ikke kun praktisk jagt) Der er meget langt mellem de standard spaniels som kan arbejde som stødende hund på rough shooting og langt de fleste af dem jeg møder har alt for dårlige apporteringsevner.

Jeg møder mange spaniels af både FT type og standardtype på træningspladsen og undskyld jeg siger det lige ud; men det kan godt være man har krav om øjenlysning og HD; men man har i mine øjne avlet de vigtigste egenskaber ned på et niveau, hvor det bliver alt for svært for almindelige jægere at få bare en nogenlunde brugbar jagthund ud af en standard spaniel.

 

Man brude i begge klubber have krav om præmiering på prøver før avl !!!

Forskellen på de to klubber eller grupper af opdrættere er at i spk regi har man udstlling som hovedinteresse og i Ft klub regi har man jagt som interesse.

 

Jeg kan jo så spørge dig vedr. spk:

Hvorfor kræves der ikke anden præmie på markprøve for stambogsføring, når der kræves anden præmie på udstilling ?

Det mest åbenlyse svar er, fordi SPK ikke prioriterer jagt i forhold til udstilling (exteriør)!

 

Hvorfor kan man ikke blive DKmCH (Dansk markprøvechampion) uden udstillingspræmiering, når man kan blive DkuCH uden markprøvepræmiering ?

Det mest åbenlyse svar er, fordi SPK ikke prioriterer jagt i forhold til udstillling (exteriør)!

 

Hvorfor afholdes der så få (ca. 8 om året) markprøver i SPK ? (heraf halvdelen om foråret, hvilket ikke er at sammenligne med jagt)

Det mest åbenlyse svar er, fordi der ikke er interesse for flere blandt SPK’s medlemmer. Til sammenligning holder FT klubben hvert år ca. 50. (alle i jagtsæsonen)

 

Hvorfor er der ikke større interesse for og deltagelse af spaniels på DKK’s markprøver for stødende og apporterende hunde ?

Det mest åbenlyse svar er, fordi SPK’s medlemmer ikke interesserer sig for jagt/markprøver. Jeg har derudover hørt fra en af SPK’s egne trænere (som også er dommer) at man simpelthen ikke i SPK regi, blandt de få interesserede, kunne finde hunde som kunne matche Retrivernes niveau !

 

Derfor ha jeg købt FT spaniel og anbefaler FT spaniel hvis man vil bruge hunden på jagt og må så desværre undvære en DKK stambog !

 

:vinken: venlig hilsen Steen Stenild

p.s unskyld inlægget blev lidt langt og måske lidt væk fra trådstarters spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Steen,

 

Tak for svaret, det vil jeg gøre...altså kigge på din hjemmeside :-) Dejligt at høre at det er en hund som fungere godt med andre hunde. Det kræver selvfølgelig en del arbejde fra mig selv, men det skal jeg nok lægge i hunden. De hunde jeg har set har så meget fokus på deres fører og arbejdet, så det har været svært at se hvordan de har det med andre hunde.

Lige et spørgsmål mere: Der står flere steder at hunden ikke må gå på jagt selv. Men man kan vel godt hive den en tur med i skoven og gå tur ikk? Jeg lufter tit min anden hund i hundeskoven og det vil jeg gerne blive ved med nemlig. Selvfølgelig skal FT vovsen ikke bare styrte af sted og kun have øje for sig selv... men man kan vel gå en tur med den, som man kan med så mange andre jagthunde???

 

Da jagtlysten hos FT'eren er ekstrem stor er det meget vigtigt at den aldrig får lov at jage selv.

En spaniel må ikke arbejde længere væk en ca 15 meter fra føreren og det skal man bevidst arbejde med fra starten.

Hvis man vil have en hund som af sig selv arbejder indenfor 15 meter skal der arbejdes bevidst på det og det betyder bl.a. at man ikke bare lukker den ud i haven. Man er nød til selv at gå med. Man slipper heller ikke hvalpen sammen med den gamle hund.

Den må aldrig få lov at rejse vildt eller bare have oplevelser me vildt uden man selv er tilstede.

De vigtigste ting at indlære fra starten er sit/stop, apportering (lige ud og lige hjem) kontakt, kontakt, kontakt og atter kontakt.

 

Og jo man kan gå tur med dem uden problemer og i hundeskoven sammen med andre hunde. Man skal bare prioritere sin indlæring og sine mål de første par år.

Når grundindlæringen sidder fast kan hunden sagtens skelne mellem leg og jagt.

Foruden at bruge min FT'er på jagt bruger jeg ham også til Rally og Agility.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de lange svar :-) Er der noget trænings material i form af bøger eller andet som kan anbefales?

 

Ja der findes da noget literatur; men du skal være opmærksom på at litteratur om hundetræning skrevet af jægere for jægere, nok savner de mest moderne træningsmetoder.

Det er desværre i jagthundekredse de gamle hårde metoder er mest sejlivede.

 

Der findes kun en dansk bog af betydning, FT spaniels og retrivere af Niels Egelund Fadderbøll og Ole Geert Dam. Så er der en Svendk af Steen Christofferson og på engelsk en af Joe Irving. Du kan finde en bogliste på www.tacora.dk på siden om springer spaniel og under Litteratur

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan kun anbefale at høre efter hvad steen siger:) Jeg har selv en Ftér og bruger stadig steens side og af og til også steen pr. mail som hjælp. Jeg troede også jeg var hundekyndig da jeg købte Funky, men ingen havde da forberedt mig på den orkan der ramte mit liv.:blink: Jeg TROEDE jeg havde haft brugshund før (Schæfer, dobermann og husky) men tog så grusomt fejl..

 

Nu efter et år med "kræet" tror jeg har knækket koden til at få ro på dyret, men det kræver sin hundefører at have sådan en. Jeg er bestemt ikke afvisende for at få en igen eller en mere, men for filan det er ikke en hund for alle.

 

Der til sagt er de skønne, sjove og fulde af underlig påfund. Man keder sig ALDRIG i selvskab med en FTer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser Funky skøn ud :-) Godt du har knækket koden....vil du dele den?:genert: Jeg har stort kendskab til border collien og syntes at de to hunde, altså border og FT minder enomrt meget om hinanden. Så jeg håber at kunne bruge noget af min erfaring derfra:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad jeg kender til Bordere og FTére er det slet ikke sammenlignligt;-)

 

Jamen "koden" består i at (hvis man ikke bruger den til jagt) at bruge dens fysisk evner på ligefod med dens intelligens.

Derudover er det et hit at bruge "stoppet" (lært af Steen), da det ligger helt latent i hunden at bruge det.

 

Funky bliver brugt til agility, wp, lydighed, narko og klikkertræning og tingene kombineret giver et godt resultat.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...