Hop til indhold

Hvorfor vente med nummer 2 hund til den første er voksen?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Det er sådan et alment godt råd, at man bør vente til ens første hund har ramt de 2-2,5 år før man får nummer to.

 

Men hvorfor egentlig? Kan jeg få en uddybende forklaring? :-D

 

 

Jeg er med på, at hunden først er voksen når den fylder 2-2½ år, og jeg går ud fra, at den så vil kunne opføre sig fornuftigt overfor hvalpen, men Motor var da ikke mere end hmm, 7-8 måneder tror jeg, da han begyndte at reagere anderledes på små hvalpe - han kastede sig ikke ud i vild leg med dem som med unghunde/voksne hunde, men begyndte derimod at gå nogle små snuserunder med dem først (ret sjovt at se den udvikling).

 

Nummer 2 vil jo have en voksen hund i huset fra starten og vil jo komme gennem de forskellige kønsmodninger méns den anden hund er der.

 

Vil en lille hvalp forstyrre f.eks. omkring den voksne hunds psykiske kønsmodning?

 

Vil den store hund blive tidligere voksen hvis der kommer en hvalp når den f.eks. kun er 1 år gammel?

 

 

Hvad tænker i når i giver rådet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået rådet, ikke givet det:mrgreen:

 

Men en af tankerne er jo, at med en voksen hund i huset, letter du lidt af opdragelsen.

 

2 teenagehunde, tror jeg også er et af argumenterne..

 

Ja, men de er jo ikke teenagere på samme tid, hvis der kun er et år imellem dem? Jeg kan nemmere se, at 2 hvalpe på samme alder kan give nogle problemer, i og med de rammer de provokerende aldre på samme tid.

 

 

... Er det 10-12 måneders alderen hanulve vil flytte fra familien?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at det siges at der skal være 2 år i mellem, men det har vi aldrig brugt :slem:

 

Vi fik Enzo da Zulo var et år, det blev besluttet efter at have snakket med nogle opdrættere af vores race som sagde at da vi har en race der er beregnet til at arbejde sammen, kunne det sagtens gå. Zulo var også af en type hund der havde så meget ro og overskud at han allerede virkede voksen. Han er klart en leder type.

Enzo har været lidt længere om at udvikle sig, så derfor blev der 1½ inden vi fik Zimba, det har også indtil nu været en suces. :-D

 

Om Zulo ville have været længere om at blive voksen kan vi jo af gode grunde ikke vide, men jeg syntes allerede han virkede voksen da han var et ½ år, sådan lidt li'som et lille gammelklogt barn ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Ulve flytter fra familien, hvis de ikke kan indordne sig, omkring kønsmodningen, som for ulves vedkommende falder når de er to år.

 

Ved at vente med nr. 2 hund, til første hunden er 2½ - 3 år giver man førstehundenen chancen for at have fundet sig selv, fundet ud af hvordan verden hænger sammen, modne til og vide hvem den er før den skal til at sætte grænser for en snothvalp :lol:

 

Med en moden hund som første hund risikerer man ikke i samme grad konkurrence mellem hundene når anden hunden når sin modningsalder. Det er især ift. hunde af samme køn man anbefaler en stor aldersforskel pga. konkurrencen hos hunde af samme køn.

 

Ligeledes vil en voksen hund, typisk, have så meget selvdisciplin at dens opdragelse af den yngre hund er rimelig og ikke grænseoverskridende.

 

Første hunden har klart defneret sig selv ift. ejerne på dette tidspunkt så alt i alt er der ro på førstehunden når den når disse 2 - 3 år.

 

Det er at gå efter det sikre at have aldersforskel mellem hunde af samme køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ved godt at det siges at der skal være 2 år i mellem, men det har vi aldrig brugt :slem:

 

Vi fik Enzo da Zulo var et år, det blev besluttet efter at have snakket med nogle opdrættere af vores race som sagde at da vi har en race der er beregnet til at arbejde sammen, kunne det sagtens gå. Zulo var også af en type hund der havde så meget ro og overskud at han allerede virkede voksen. Han er klart en leder type.

Enzo har været lidt længere om at udvikle sig, så derfor blev der 1½ inden vi fik Zimba, det har også indtil nu været en suces. :-D

 

Om Zulo ville have været længere om at blive voksen kan vi jo af gode grunde ikke vide, men jeg syntes allerede han virkede voksen da han var et ½ år, sådan lidt li'som et lille gammelklogt barn ;-)

 

Der er heldgvis masser af tilfælde hvor det fungerer upåklageligt :lol:

 

Hvis nu I havde fået hundene i den anden rækkefølge, kunne der være lagt op til bøvl, med en Enzo som var længere om at blive voksen som hvalpeopdrager til en Zulu som hurtigere modnedes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik Luna præcist da Baldur var 2 år, vi kunne ikke vente længere :lun:

 

Men i dag ville jeg nok have ventet til han var 2,5-3 år, der skete så meget med ham i perioden fra 2-2,5 år, han udviklede sig enormt, og blev meget roligere, mere besindig og indlæring gik pludselig som en leg.

 

Og hvis vi havde ventet med at få hvalp til han var færdig med den udvikling, så tror jeg at det havde været meget lettere for os, end det var at have en unghund og hvalp under samme tag.

 

Baldur var sød og flink overfor Luna, så jeg ved ikke om det havde ændret noget her, men det ville bestemt have taget noget af arbejdspresset fra os med hensyn til at få en unghund og en hvalp til at høre efter hvad der blev sagt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Foruden som andre skriver med hensyn til konkurrence kønnene imellem, kan det være svært at beskytte en lille hvalp mod en vildt opgejlet pupertetshund, der har kræfter til at lege heletiden.Hvalpen har brug for hvile , den halvstore for at afreagerer.

En ellers rimelig velafrettet unghund, kan også nærmest sætte sig ned i udvikling, forstået , som den går flere udviklingstrin ned og bliver total hvalpefjollet igen.Så er det ikke godt for hvalpen , hvis der skal råbes stop, og nej for tit, når de er ved at flytte rundt på møblerne.

Når jeg har haft flere plejehvalpe , ofte søskende, så glor de bare på hinanden, hvis de korrigeres i opførsel og nærmest siger, PUT, vi har hinanden.

Så alle unoder den halvvoksne har, bliver let overført før man opdager det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Tænker også at det må være svært at få trænet og opdraget to hunde på én gang. Selvom de fleste hunde måske kan de vigtigste ting når de er et år, så er der jo stadig meget at arbejde på:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad tænker i når i giver rådet?

 

Dels det ninjamor har beskrevet, og dels den ganske praktiske del af det at have hund, at man, når hunden er de der 2-3 år gammel, HAR lært den at gå ordentligt, Den ER stabil i hjemkaldet, den ER renlig, den KAN være alene hjemme, den kender rutinerne, og er en del af dem osv osv.

 

Det gør det unægteligt en hel del nemmere for én selv, når man med 2 hunde, reelt set "kun" skal gå og opdrage på én af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...