Hop til indhold

Hvordan opsamler jeg en urinprøve på en tæve?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Jeg fået besked på af vores dyrlæge at tage en urinprøve fra Hayly med på fredag, når vi skal derned igen.

Men hvordan sørme gør jeg det:vedikke:?????

 

Da Hayly er en tæve, så sidder hun ned og tisser. Hun sidder meget lavt - forstået på den måde, at hun nærmest rører græsset, når hun tisser. Så jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan jeg skulle kunne få noget ind under. Dyrlægen sagde "bare", at jeg skulle stille en lille skål ind under, når hun havde sat sig, men når nu hun sidder så lavt, så kan jeg ikke få en skål ind, unden hun vil rejse sig igen.

 

Er der nogen af jer, som har prøvet det, eller har gode råd?

 

Hvis jeg ikke kan få det gjort, kan de selvfølgelig altid lægge et kateter, men vil de helst undgå, da de kan komme til at ridse slimhinden i urinrører herved,

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med suppeskeen, eller en anden langskaftet dyb ske, lyder som en rigtig god ide:5up: Den tror jeg, at jeg vil afprøve.

Men ja nok også en god ide at medbringe en beholde til den opsamlede prøve:lol:

 

Den med underkoppen havde jeg også tænkt, men tror faktisk at jeres bud med skeen, når nu hun sidder så tæt på græsset, er bedre.

 

Tusind tak for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og selvom hun rejser sig, så kommer der et tidspunkt, hvor hun er nødt til at tisse og dermed acceptere skeen;-) Som sagt har jeg selv rendt rundt nede på græsset og lignet et fjols:mrgreen::lol::lol:

 

Jeg tror, at jeg vil afprøve teknikken i haven - så slipper jeg for, de underlige blikke. Er sikker på at folk vil tænke, "Sig mig er hun nu også begyndt at samle tis op efter hunden":lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

God ide:5up:

 

Ved I forresten, hvor længe inden man skal aflevere prøven, at man kan samle den? Altså hvor gammel den må være?

 

Hvis det er som hos mennesker, så siger man så vidt jeg husker, max 5 dage gammel, hvis det er opbevaret i køleskabet

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har brugt suppeske udenfor. Ja husk også beholder eller en-gangssprøjte. Cleo tissede også indenfor, da hun havde blærebetændelse. Jeg rengjorde stedet hun tissede og herefter 2 muligheder:

 

1) sug det op med sprøje

2) klip et hygiejnebind midt over. Læg det så det suger tisset op og vrid det over en beholder:mrgreen: ps det skal bare være de billige bind ellers er det svært at vride op.

 

Min dyrlæge var glad af grin, da jeg selv foreslog ideen, men det virker og steril.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg her til aften indsamlet en prøve, og :megaked::megaked::megaked::megaked::megaked:

- den er meget blodfyldt:cry:

 

Så nu må vi vist afsted til lægen i morgen fremfor fredag - lidt øv, når man så sidder i den modsatte ende af Jylland. Må nok tage til en hernede, for det her skal der gøres noget ved nu!!!!

Har haft hende mistænkt for blærebetændelse, da hun er begyndt at sjat tisse meget. Og denne prøve er vist meget godt bevis på min bange anelse. Nu kan jeg så ikke lade være med at tænke........ Kan det være noget af det medicin hun får, som giver nyreproblemer:vedikke:?

 

Øv hvor er jeg bare træt af alle de her problemer:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg her til aften indsamlet en prøve, og :megaked::megaked::megaked::megaked::megaked:

- den er meget blodfyldt:cry:

 

Så nu må vi vist afsted til lægen i morgen fremfor fredag - lidt øv, når man så sidder i den modsatte ende af Jylland. Må nok tage til en hernede, for det her skal der gøres noget ved nu!!!!

Har haft hende mistænkt for blærebetændelse, da hun er begyndt at sjat tisse meget. Og denne prøve er vist meget godt bevis på min bange anelse. Nu kan jeg så ikke lade være med at tænke........ Kan det være noget af det medicin hun får, som giver nyreproblemer:vedikke:?

 

Øv hvor er jeg bare træt af alle de her problemer:megaked:

Øv, det var slet ikke gode nyheder :cry:

 

Jeg håber du finder en god dyrelæge og ja, måske kan det være medicinen :vedikke:

 

Men jeg XXXXX for at det ikke er noget alvorligt :ae: husk lige at komme med en opdate..

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, det var slet ikke gode nyheder :cry:

 

Jeg håber du finder en god dyrelæge og ja, måske kan det være medicinen :vedikke:

 

Men jeg XXXXX for at det ikke er noget alvorligt :ae: husk lige at komme med en opdate..

 

Jeg fandt den rarest doktormand til Hayly - hold hvor han sød og venlig:5up:.

 

Nå men status er: Blærebetændelse - meget slem:megaked:

- de tjekkede nyretal også, som var helt ok, så det er ikke medicinen:klap:, og infektionen er heller ikke nået op til nyrerne:klap:.

- der blev også tjekket for blæresten, og dem var der heller ikke nogen af umiddelbart i prøverne.

Så heldigvis kan vi i denne omgang nøjes med en almindelig slem omgang blærebetændelse. Hayly er nu sat i behandling, og jeg håber på snarest bedring for hende:-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fandt den rarest doktormand til Hayly - hold hvor han sød og venlig:5up:.

 

Nå men status er: Blærebetændelse - meget slem:megaked:

- de tjekkede nyretal også, som var helt ok, så det er ikke medicinen:klap:, og infektionen er heller ikke nået op til nyrerne:klap:.

- der blev også tjekket for blæresten, og dem var der heller ikke nogen af umiddelbart i prøverne.

Så heldigvis kan vi i denne omgang nøjes med en almindelig slem omgang blærebetændelse. Hayly er nu sat i behandling, og jeg håber på snarest bedring for hende:-D.

Hvor dejligt at i fandt en sød og dygtig dylle :-D

 

Når nu det endelig skulle være noget, så er det sku da heldigt at det "bare" :cry: er en slem omgang blærebetændelse :cry:

 

God bedring med hende :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...