Hop til indhold

Hvordan får jeg ro på hunden?


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Igen i dag var vi til rally, og turen derhen og selve ankomsten er bare overhovedet ikke særlig sjov. Motor kører helt op i 18. gear og når vi når i nærheden af træningsstedet er han så vild at han får instant tynd mave.

Han vil næsten ikke have godbidder på vejen, jeg forsøger ellers at træne lidt med ham undervejs, i toget f.eks.

Vi tager hjemmefra i rigtig god tid, så vi har 10 min op til s-toget, 20 min i tog og så har vi cirka en time til at gå hen til træningsstedet stille og roligt.

 

I dag kørte jeg til en forkert station, så vi gik en ret lang tur før vi kom hen til stedet, men det var det samme som sidst, helt overgearet hund som nærmest skriger ved synet af alle de dejlige hunde der står og venter på træningspladsen.

Skal lige siges, at han ikke får lov at hilse på nogen, vi holder afstand til de andre og han kan ikke gå en snuserunde på pladsen først, da der er et hold før os. Vi er desuden kommet i rigtig god tid begge gange :engel:

 

Når vi først er i gang, er det sådan okay (og skal nok blive bedre jo flere gange vi kommer der). Det er med en klat leverpostej foran næsen konstant, men han kan sådan nogenlunde koncentrere sig og vi fik øvet rigtig mange øvelser, prøvede endda at gå en lille bane.

 

 

Vi har øvet passér andre hunde de sidste par uger og det går bestemt fremad, vi har også gået ture nye steder hvor han IKKE kom i nærkontakt med andre hunde og der som sådan ikke skete andet end gåtur og lidt træning.

Vi træner ALTID med ham på gåture, forskellige tricks men også bare "vente" ved lyskryds (sit hvis han begynder at gø) og lignende. Han får jævnligt små godbidssøg, vi leger og så har han selvfølgelig også fri til at snuse og strinte. Går han efter en fært (begynder at trække) skal han give øjenkontakt før han får lov at komme derhen.

 

Jeg tænker, om han skal have lært noget mere selvkontrol? Er der bestemte øvelser som vil være gode til det?

Hjemme er han jo super glad for at træne, visse steder på en gåtur er han også helt på, andre steder er han delvist eller ret ukoncentreret, især hvis der sker meget rundt om - men det øver vi fortsat.

 

 

Eller er det sådan det store hele billede der skal laves om? Sker der for mange ting, så han ikke når at geare ned eller laver vi for lidt med ham :confused: Altså, kan for lidt/for meget have indflydelse på at han bliver så vild når han så skal noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænker, om I måske har mulighed for at tage derud nogle dage, hvor der ikke er træning? Jeg ved ikke, om det vil virke, men jeg tænker, at hvis han opdager, at der ikke altid sker noget spændende, når I den tur med S-toget, vil han måske ikke have så stor grund til at køre sig selv op på turen derop. I kan måske også prøve at vende om på gåturen hen til træningspladsen, hver gang han begynder at køre op. Så han finder ud af, at han kun kommer derhen, hvis han er afslappet og giver kontakt?

 

Men ved det ikke, måske kommer der nogle på banen med bedre forslag. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker, om I måske har mulighed for at tage derud nogle dage, hvor der ikke er træning? Jeg ved ikke, om det vil virke, men jeg tænker, at hvis han opdager, at der ikke altid sker noget spændende, når I den tur med S-toget, vil han måske ikke have så stor grund til at køre sig selv op på turen derop. I kan måske også prøve at vende om på gåturen hen til træningspladsen, hver gang han begynder at køre op. Så han finder ud af, at han kun kommer derhen, hvis han er afslappet og giver kontakt?

 

Men ved det ikke, måske kommer der nogle på banen med bedre forslag. :vedikke:

 

Jeg har faktisk prøvet at tage s-tog med ham, bare et par stop, hvor der så ikke skete andet end at vi gik en lille runde, men det gjorde ingen forskel (selv en lille runde er meget spændende). Og har taget tog hjem 2 gange fra en gåtur hvor han så bare blev ret skuffet over at vi var hjemme og ikke skulle videre - men han kan skam sagtens kende forskel på når vi skal noget og når vi ikke skal noget :vedikke:

 

Jeg kan godt prøve at tage derud alene nogle aftener hvis det måske kan hjælpe :-D

 

Vende om kan jeg også, men så er spørgsmålet om jeg nogensinde når derhen :lol: Vi er afsted i 4 timer som det er nu, og Motor er helt fuldstændig flad når vi når hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

du skal huske på du ikke kan trætte din hund med en gåtur- somregel vil selv en lang tur betyde at hunden har behov for lige at køle ned igen når man kommer hjem.- det er også derfor man aldrig skal gå en lang tur og så forlade sin hund- man skal vente til den er i ro.

 

du skal nærmere trætte ham med nogle opgaver som kræver noget af ham mentalt og så skal du træne kontakt øvelsen (og muligvis nejet også) for det er den du skal bruge ved afledning. i begyndelsen virker det måske kun 1/2 minut men intervallet kan jo øges ved træning.

 

min har også nogle situationer hvor kontaktøvelsen er lidt sværere end andre - men hvis jeg har fiskedeller med så krænger han sig selv ud for at følge med.

 

og ikke for at gnide salt i såret men det er også en af konsekvenserne ved at undlade at vælge for hunden at den skal blive ved flokken når man går tur- med mindre ejeren giver lov til andet. (at den ikke må alle hunde når den vil alle hunde)

Link til indlæg
Del på andre sites

du skal huske på du ikke kan trætte din hund med en gåtur- somregel vil selv en lang tur betyde at hunden har behov for lige at køle ned igen når man kommer hjem.- det er også derfor man aldrig skal gå en lang tur og så forlade sin hund- man skal vente til den er i ro.

Det er jeg ikke enig i, Motor kan sagtens blive både træt og tilfredsstillet af en gåtur, og han vil være endnu vildere hvis han ikke er blevet luftet før vi lander på træningsbanen.

 

du skal nærmere trætte ham med nogle opgaver som kræver noget af ham mentalt og så skal du træne kontakt øvelsen (og muligvis nejet også) for det er den du skal bruge ved afledning. i begyndelsen virker det måske kun 1/2 minut men intervallet kan jo øges ved træning.

 

Vi laver masser af mental træning og kontakt øvelser....

 

min har også nogle situationer hvor kontaktøvelsen er lidt sværere end andre - men hvis jeg har fiskedeller med så krænger han sig selv ud for at følge med.

 

Ja og jeg har leverpostej med, det er det eneste han gider.

 

og ikke for at gnide salt i såret men det er også en af konsekvenserne ved at undlade at vælge for hunden at den skal blive ved flokken når man går tur- med mindre ejeren giver lov til andet. (at den ikke må alle hunde når den vil alle hunde)

 

Så har du ikke forstået noget af det jeg skrev.

Motor går aldrig uden snor på gåture da vi bor i Kbh K så han har slet ikke muligheden for at "forlade flokken", og normalt hilser han ikke på hunde på ture medmindre vi er steder hvor det ligesom er selvsagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen i dag var vi til rally, og turen derhen og selve ankomsten er bare overhovedet ikke særlig sjov. Motor kører helt op i 18. gear og når vi når i nærheden af træningsstedet er han så vild at han får instant tynd mave.

Han vil næsten ikke have godbidder på vejen, jeg forsøger ellers at træne lidt med ham undervejs, i toget f.eks.

Vi tager hjemmefra i rigtig god tid, så vi har 10 min op til s-toget, 20 min i tog og så har vi cirka en time til at gå hen til træningsstedet stille og roligt.

 

I dag kørte jeg til en forkert station, så vi gik en ret lang tur før vi kom hen til stedet, men det var det samme som sidst, helt overgearet hund som nærmest skriger ved synet af alle de dejlige hunde der står og venter på træningspladsen.

Skal lige siges, at han ikke får lov at hilse på nogen, vi holder afstand til de andre og han kan ikke gå en snuserunde på pladsen først, da der er et hold før os. Vi er desuden kommet i rigtig god tid begge gange :engel:

 

Når vi først er i gang, er det sådan okay (og skal nok blive bedre jo flere gange vi kommer der). Det er med en klat leverpostej foran næsen konstant, men han kan sådan nogenlunde koncentrere sig og vi fik øvet rigtig mange øvelser, prøvede endda at gå en lille bane.

 

 

Vi har øvet passér andre hunde de sidste par uger og det går bestemt fremad, vi har også gået ture nye steder hvor han IKKE kom i nærkontakt med andre hunde og der som sådan ikke skete andet end gåtur og lidt træning.

Vi træner ALTID med ham på gåture, forskellige tricks men også bare "vente" ved lyskryds (sit hvis han begynder at gø) og lignende. Han får jævnligt små godbidssøg, vi leger og så har han selvfølgelig også fri til at snuse og strinte. Går han efter en fært (begynder at trække) skal han give øjenkontakt før han får lov at komme derhen.

 

Jeg tænker, om han skal have lært noget mere selvkontrol? Er der bestemte øvelser som vil være gode til det?

Hjemme er han jo super glad for at træne, visse steder på en gåtur er han også helt på, andre steder er han delvist eller ret ukoncentreret, især hvis der sker meget rundt om - men det øver vi fortsat.

 

 

Eller er det sådan det store hele billede der skal laves om? Sker der for mange ting, så han ikke når at geare ned eller laver vi for lidt med ham :confused: Altså, kan for lidt/for meget have indflydelse på at han bliver så vild når han så skal noget?

 

Jeg har ingen ide om Motor er lige så "hunde-syg" som Mio, men da vi startede til Rally gik 95% af tiden med at træne "nej, vi skal ikke over og lege med den hund, vi skal træne".. Det blev langsomt bedre, både i takt med træning men også i takt med at Mio blev ældre og mere "fattet".

Vi brugte meget tid på selvkontrols-øvelser (både alm. kontakt og T-touch) og det var død-hårdt, men idag kender jeg Mio bedre end jeg havde troet jeg kunne.. Jeg ved han skal have et formål med ting, han skal vide præcis hvad han skal, hvad der sker omkring ham og hvad jeg forventer af ham..

Ingen længere pauser i træningen hvor vi ingenting laver eller hvor jeg lytter på træneren, for det kan han simpelthen ikke magte (vi træner selvf. "ingenting", men ikke når han er opkørt), klare kommandoer fra min side, ingen kontakt til andre hunde og af en eller anden grund må jeg ikke sige "fri", så bryder han totalt sammen! :vedikke: tossehund :lun:

 

Ang. optakt, så har jeg fundet ud af at han gerne må være lidt sulten (ikke svært med kræsenpinden :stupid:), han må ikke have lavet noget op til træningen der har stresset ham, men han skal have opfyldt sit "hunde-møde-behov" i løbet af ugen.

Om han har ligget og sovet hele dagen optil eller har været ude på en længere tur har jeg ikke oplevet nogen forskel på, men det er bedst hvis han har været på "toilettet" inden.

 

Mit eneste råd er at "hænge i" :ae: (hvilket jeg næsten kun formåede pga. vores træner) - Hvis i kan gøre træningsturen til rutine uden for meget nyt hver gang, og træner afledning som du selv beskriver, så tror jeg nok det skal blive bedre med tiden - hvor gammel er Motor nu? Mio er "bagud" i sin modning, og der er først rigtig sket noget her mellem det 2. og 3. år hvad angår selvkontrol. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen ide om Motor er lige så "hunde-syg" som Mio, men da vi startede til Rally gik 95% af tiden med at træne "nej, vi skal ikke over og lege med den hund, vi skal træne".. Det blev langsomt bedre, både i takt med træning men også i takt med at Mio blev ældre og mere "fattet".

Vi brugte meget tid på selvkontrols-øvelser (både alm. kontakt og T-touch) og det var død-hårdt, men idag kender jeg Mio bedre end jeg havde troet jeg kunne.. Jeg ved han skal have et formål med ting, han skal vide præcis hvad han skal, hvad der sker omkring ham og hvad jeg forventer af ham..

Det sidste du skriver, det er Motor om igen, Motor skal også fuldstændig have styr på, hvad det er vi laver. For et halvt år siden hvor han var helt vild fordi der var løbetider SKULLE vi sige højre/venstre når vi drejede for ellers gik han nærmest helt i panik... :vuf:

Ingen længere pauser i træningen hvor vi ingenting laver eller hvor jeg lytter på træneren, for det kan han simpelthen ikke magte (vi træner selvf. "ingenting", men ikke når han er opkørt), klare kommandoer fra min side, ingen kontakt til andre hunde og af en eller anden grund må jeg ikke sige "fri", så bryder han totalt sammen! :vedikke: tossehund :lun:

 

I de pauser hvor træneren forklarer, drysser jeg godbidder i græsset eller klikker og belønner ham for at sidde eller ligge og være i ro. Vi står også et stykke væk fra de andre, meeeen til de afsluttende ord i dag stod vi faktisk I rundkredsen :-D Da næste hold så begyndte at komme, var det så mere end Motor kunne rumme.

Ang. optakt, så har jeg fundet ud af at han gerne må være lidt sulten (ikke svært med kræsenpinden :stupid:), han må ikke have lavet noget op til træningen der har stresset ham, men han skal have opfyldt sit "hunde-møde-behov" i løbet af ugen.

Om han har ligget og sovet hele dagen optil eller har været ude på en længere tur har jeg ikke oplevet nogen forskel på, men det er bedst hvis han har været på "toilettet" inden.

 

Motor spiser aldrig morgenmad, og synes jeg har prøvet at skære ned på aftensmaden dagen før, ikke sikker på at jeg sådan helt kan overskue slet ikke at give ham noget aftenen før træning? :genert:

Det er et formiddagshold, så vi laver egentlig ikke andet end at tage derhen..

Og ja, ham her skal selvfølgelig også på morgentoilette før, men det gør han på vejen eftersom at stedet ligger en time væk fra os.

 

Hundemødebehovet.... hmm, ja. Altså måske skal han have været på en rigtig god legedate aftenen før :hmm: Ellers skal det være om morgenen, men så alligevel, altså så er vi ude i at skulle stå op kl. 7 :shock: Og hvilke hunde er lige ude og lege kl. 7 lørdag morgen?

 

Mit eneste råd er at "hænge i" :ae: (hvilket jeg næsten kun formåede pga. vores træner) - Hvis i kan gøre træningsturen til rutine uden for meget nyt hver gang, og træner afledning som du selv beskriver, så tror jeg nok det skal blive bedre med tiden - hvor gammel er Motor nu? Mio er "bagud" i sin modning, og der er først rigtig sket noget her mellem det 2. og 3. år hvad angår selvkontrol. :5up:

 

Hun er bestemt også både sød og optimistisk, træneren, og altså, når vi ER i gang synes jeg han er ret god. Han gider jo godt at øve og få at vide at han er dygtig.

 

Han er 1 år og ja, det kører gevaldigt i hovedet på ham, men ja, jeg synes bare det er synd for ham, at han ligefrem får dårlig mave fordi han kører sådan op. Den første bummelum der kommer er fin, men når vi når derhen hvor han i dag kunne kende stedet (sidste gang var det der han begyndte at kunne høre hunde gø), splat siger det så :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke noget rigtig klogt at sige - andet end: Stakkels motor:vedikke: Han er jo som en lille dreng, aftenen før juleaften...

 

Min erfaring med min egen hund, som er 3 år og genbrugshund er, at den første gang vi kom til træning, gøede hun helt vildt, og de første 3 gange skulle hun lige lave både stort og småt, dog ikke tyndt.

 

Men allerede fra 2. gang og helt sikkert fra 3. gang fandt hun ud af at hun skulle holde mund. Det eneste jeg gjorde var, at gå rundt på pladsen med hende, væk fra de andre. Og naturligvis bad jeg hende om at være stille.

 

Synes hun har fattet det rimelig hurtigt - men hun er jo også 3 år, og på vej til at blive en rigtig dame :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har desværre ikke noget rigtig klogt at sige - andet end: Stakkels motor:vedikke: Han er jo som en lille dreng, aftenen før juleaften...

 

Min erfaring med min egen hund, som er 3 år og genbrugshund er, at den første gang vi kom til træning, gøede hun helt vildt, og de første 3 gange skulle hun lige lave både stort og småt, dog ikke tyndt.

 

Men allerede fra 2. gang og helt sikkert fra 3. gang fandt hun ud af at hun skulle holde mund. Det eneste jeg gjorde var, at gå rundt på pladsen med hende, væk fra de andre. Og naturligvis bad jeg hende om at være stille.

 

Synes hun har fattet det rimelig hurtigt - men hun er jo også 3 år, og på vej til at blive en rigtig dame :-D

 

Kan godt være i har ret i, at det går over af sig selv.

 

Havde overvejet at lade ham hilse på nogle af hundene på holdet, for efter han har hilst er han sådan ok ligeglad med hunden (medmindre det er en meget dejlig tæve ;-)). Men det vil jo nok ikke ændre på hans ankomst, men måske på hans koncentration i starten.

 

Har engang spurgt Ninjamor (da vi gik til træning i Søndermarken) om det ville hjælpe hvis jeg tog derud nogle gange, gik en kort tur og så tog hjem igen. Men det mente hun ikke, da hunden jo stadig vil huske de gange hvor der rent faktisk skete noget spændende.

Motor kan jo sagtens se hvornår vi skal NOGET og hvornår vi ikke skal.

 

Måske er det bare ulempen ved at tage på langfart for de ekstra spændende ting :vedikke: Han gør det ikke når vi kører i bil, men vi får altså ikke bil før næste år engang.. Og det kan jo heller ikke passe, at han ikke kan komme med i tog. Men helt ærligt, så gik jeg de sidste par hundrede meter og overvejede om det var rally træningen værd :oops: MEN - det er det, og han er sgu rigtig god til øvelserne herhjemme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Din beskrivelse af Motor minder lidt om Luna :oops:

 

Dog har hun det fint med at komme på træningspladsen, men hver eneste start på vores gåture ser sådan ud (bortset fra tyndskiden)...

 

For Luna er det et spørgsmål om manglende miljøtræning, og det at vi skal passere hendes yndslingsjagt objekter (katte) hver gang vi skal ud og gå.

 

Jeg træner meget rolige øvelser disse steder (sit, dæk, plads osv.), men min erfaring med Luna er, at det der virker bedst, rent faktisk er at stå helt stille og bare glo, lave lidt fodersøg på stedet (som samtidig får hende til at snuse i græsset). Jo mere jeg forsøger at forhindre hende i at koncentrere sig om det hun gerne vil fokuserer på, jo mere ophidset er hun næste gang vi skal forbi... Så derfor har det haft en god effekt at standse op og sige, at nu skal vi ikke andet end bare at stå her og glo. Dog må vi heller ikke stå for længe, da hun så igen begynder at køre op, så det er lidt af en balancegang, men det at stå stille og kigge er det der har bedst indflydelse på vores næste gåtur.

 

Jeg har fået en træner til at hjælpe mig med dette problem, fordi jeg har lidt svært ved at få hende ned i gear, og jeg føler, ligesom dig, at det nok er noget stemningsmæssigt der skal ændres før vi helt kan komme videre.

Vi har ikke trænet endnu, men min hjemmeopgave er, at vi har et tæppe og dette tæppe skal jeg lære Luna at forbinde med ro, så 2-3 gange hver dag sætter vi os på det, og hun skal lægge sig ned og jeg skal få hende til at slappe af imens jeg stryger hende langsomt ned ad ryggen (hvilket ikke er let, da Luna ikke er en særlig tålmodig dame :blink:)

.

Når Luna så har lært at forbinde tæppet med absolut ro, så tager vi tæppet med hen til det sted hvor hun gearer op, og her sætter vi os så. Præcist hvad vi så gør, det er jeg ikke helt klar over da vi endnu ikke har gjort det, men jeg skal medbringe Luna's absolut yndlingsgodbidder.

 

Jeg er selv ret spændt på projektet, for jeg har godt nok svært ved at se det for mig, Luna liggende roligt på et tæppe lige ved siden af kattene :hmm:

 

Jeg håber du kan bruge bare lidt af ovenstående :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Har engang spurgt Ninjamor (da vi gik til træning i Søndermarken) om det ville hjælpe hvis jeg tog derud nogle gange, gik en kort tur og så tog hjem igen. Men det mente hun ikke, da hunden jo stadig vil huske de gange hvor der rent faktisk skete noget spændende.

Motor kan jo sagtens se hvornår vi skal NOGET og hvornår vi ikke skal.

 

Der skal rigtigt mange gange "ingenting" til for at opveje en eneste gang hvor der sker det, han forventer...

Tiden er en vigtig faktor og hvis du kunne tage derhen for bare at sidde på en bænk og lave ingenting 3 - 4 timer dagligt et stykke tid, ville han få slettet forventningen om det han åbenbart forventer skal ske.

Indtil dette er sket burde han ikke opleve det andet og det er jo lidt vanskeligt samt den forkerte tid på året, brrrr....

 

Det undrer mig at han kører så voldsomt op, altså hvad ER det han kører op over?

Er det reelt hundene eller er det forventningen om den "kamp" der nu kommer? Kampen om hvem der skal have og får opmærksomhed. Du eller andre hunde...

Han kan jo være i konflikt mellem at ville begge dele. Føle sig presset.

 

Hvis det er hundene han kører så højt op over, hvad er det da i de sociale relationer som stresser ham?

 

Selv ville jeg ud fra din beskrivelse tage på ture ud til ingenting, både korte og lange ture - og også ture til træningspladsen hvor han ikke skulle deltage i træningen.

Stressmave er et symptom på at han ikke håndterer situationen særlig godt, det ved du, så det må være det vigtige at finde ud af nøjagtigt hvad i situationen der stresser ham så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er bare noget generelt!!!!!. Jeg synes afledning kan være et fantastisk redskab at benytte sig af, men tænker også på at hunden måske bliver vænnet til at der skal foregå noget hele tiden, når den er ude.

 

Tænker også lidt at hunden måske lærer at hvis den udviser uro,... 1-2-3, så kommer der en aktivitet. :vedikke: Jeg ville nok forsøge at finde et sted hvor hunden kunne te sig fuldstændig åndsvag uden at genere nogen og så vente det væk, så den lærer at dens urolige adfærd ikke udmynter sig i noget den kan finde positivt.

 

Og så ville jeg reagere med at lade kedsomheden træde ind, fra det første øjeblik hunden begynder at køre op,.... altså det stik modsatte af afledning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha. Det lyder bestemt ikke dumt, altså det er jo det at tage roen hjemmefra med ud i verden, og jeg kan godt se en pointe i, at hvis hunden ikke kan finde roen i maven så er der en genstand til at "forklare det" med :hmm:

 

Det kan vi sagtens prøve. Jeg når det nok ikke til på lørdag. Det kunne være i toget han skulle ligge på det, og selve gåturen fra tog til træning er jo kun 20 min, men vi har næsten en time til det, så der er fin tid til diverse.

Jeg havde også overvejet at indlægge et godbidssøg på vejen, hvis jeg kan få ham til at spise.

 

Altså ja, den der dårlige mave, det er for meget. Kan ikke være sundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal rigtigt mange gange "ingenting" til for at opveje en eneste gang hvor der sker det, han forventer...

Tiden er en vigtig faktor og hvis du kunne tage derhen for bare at sidde på en bænk og lave ingenting 3 - 4 timer dagligt et stykke tid, ville han få slettet forventningen om det han åbenbart forventer skal ske.

Indtil dette er sket burde han ikke opleve det andet og det er jo lidt vanskeligt samt den forkerte tid på året, brrrr....

Vi går stadig steder hen og bare er, vi kan sagtens sætte os på en bænk undervejs på en almindelig gåtur, Anders sætter sig nogle gange og læser avis på formiddagsturen, hvor Motor så bare ligger på græsset og stener lidt. Men det er nok på vej hjem, altså ikke i starten af turen.

 

Det undrer mig at han kører så voldsomt op, altså hvad ER det han kører op over?

Er det reelt hundene eller er det forventningen om den "kamp" der nu kommer? Kampen om hvem der skal have og får opmærksomhed. Du eller andre hunde...

Han kan jo være i konflikt mellem at ville begge dele. Føle sig presset.

:vedikke: Jeg aner det ikke. Måske tror han det er et sted hvor han må løbe frit og snuse og lege med hunde som det passer ham? Han har snude-hilst på 2 hunde, han har ikke leget eller noget med nogen derude. Og altså, første gang kunne han jo ikke vide hvad det var vi kom ud til, men han reagerede instant da han HØRTE hunde gø. Vi skulle om 2 hjørner før vi var på pladsen.

Vi har et fast sted vi tager hen når han skal løbe frit, hvor der er hundetræf. Måske troede han at det var det?

 

Jeg synes han var fin da vi ligesom kom i gang med træningen, med leverpostej vil han gerne både sit og stå. Stadig rimelig ukoncentreret, men med lyde og sådan ville han gerne træne.

 

Hvis det er hundene han kører så højt op over, hvad er det da i de sociale relationer som stresser ham?
Hvad mener du med hvad der stresser ham i sociale relationer?

 

Selv ville jeg ud fra din beskrivelse tage på ture ud til ingenting, både korte og lange ture - og også ture til træningspladsen hvor han ikke skulle deltage i træningen.

Stressmave er et symptom på at han ikke håndterer situationen særlig godt, det ved du, så det må være det vigtige at finde ud af nøjagtigt hvad i situationen der stresser ham så meget.

Det med ture ud til ingenting, det gør vi jo, eller altså, det er vel en almindelig en gåtur, eller mener du pakke en taske og drage med s-tog, gå en kort tur og så tage hjem?

Nogle gange går vi til Vesterbro eller Sydhavnen, der hilser vi ikke på hunde men selve det at gå tur et sted hvor der dufter at fremmede hunde, er jo bonus.

 

Og ja, jeg er sgu også ret ked af at han reagerer SÅ voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er bare noget generelt!!!!!. Jeg synes afledning kan være et fantastisk redskab at benytte sig af, men tænker også på at hunden måske bliver vænnet til at der skal foregå noget hele tiden, når den er ude.

 

Tænker også lidt at hunden måske lærer at hvis den udviser uro,... 1-2-3, så kommer der en aktivitet. :vedikke: Jeg ville nok forsøge at finde et sted hvor hunden kunne te sig fuldstændig åndsvag uden at genere nogen og så vente det væk, så den lærer at dens urolige adfærd ikke udmynter sig i noget den kan finde positivt.

 

Og så ville jeg reagere med at lade kedsomheden træde ind, fra det første øjeblik hunden begynder at køre op,.... altså det stik modsatte af afledning.

 

Jo, det har vi gjort før, men dengang var det i forbindelse med løbetider og han kørte op .. beyond. Så meget at han blev bange for mig, etc.

Nu er det sådan, at når han trækker for meget mod en duft, skal han give øjenkontakt før han får værsgod. Trækker han for meget for bare at komme frem, så er det forskelligt om jeg stopper og venter på han kommer hen og runder mig, eller om jeg går modsatte vej.

Modsatte vej udløser en hel del klynk og jeg må trække til nogle gange, men når han så går fint som han skal, får han dygtig og vi vender om igen. Som regel er 1-2-3 gange vende om fint, så reagerer han på ah-ah derefter.

 

Nu gik jeg så helt bevidst hen mod den ene legepark, og da han begyndte at gå for hurtigt, stoppede jeg. Men så kaster han sig lidt frem og tilbage og der kommer mange cykler på den sti, så jeg satte mig og havde fat i selen ved brystet så han ikke kunne hoppe ud foran en cykel.... og så ignorerede jeg ham i en 20 minutters tid mens han først peb. Så skreg. Så hylede. Så gøede en laaaang serie skingre gø.

 

Tilsidst blev han helt optaget af en lyd i sivene, og jeg kunne mærke han slappede mere af. Og så gik vi hjemad, det ville han såmænd gerne.

 

Men så mødte vi et par hunde, jeg får ham til at sidde for at holde ham i ro, nummer 1 gik fint, nummer 2 begyndte han at knurre af.

Jeg tænker lidt, at sådan en skrigetur IKKE gør ham mere rolig - kan godt være at det er fordi jeg skal gøre det 20 gange i træk, men mener bare, så ér han ligesom kørt op og det kan nemt komme til at gå ud over andre hunde. Ikke ment sådan at han får lov at springe hen til dem, men ja, forstår du hvad jeg mener?

 

På vej hjem laver han også den med at bide i mig og i snoren, så turen har nok været lidt for meget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hans "kvæg-kultur", altså har i nogle bestemte ruter i går med ham morgen og aften, eller er det noget hist og pist gåværk?...

 

Jeg har selv kørt Saga ind i en fast morgen og aften tur, ikke den samme rute, men en bag om huset om morgen og op mod elværket om aften. det har gjort at hun kan nå at få snuset lidt, men også gøre det hun nu skal, enda pisse 2 gange. Eftermiddagsturen, tages lidt på klods, hvor vi nu lyster at gå hen, men er det et sted vi ikke ahr været i en rum tid, ja så tager det hende den længere tid at få hul igennem, og kontakten bliver dårligere (selvom hun er ganske god kontakthund)...

 

Jeg ved ikke om jeg er helt gal på den her, men Motor lyder lidt som en hund der kunne have godt af nogle meget faste rammer i sin hverdag:vedikke: Mylerbæen kan jeg desværre ikk hjælpe med:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hans "kvæg-kultur", altså har i nogle bestemte ruter i går med ham morgen og aften, eller er det noget hist og pist gåværk?...

 

Jeg har selv kørt Saga ind i en fast morgen og aften tur, ikke den samme rute, men en bag om huset om morgen og op mod elværket om aften. det har gjort at hun kan nå at få snuset lidt, men også gøre det hun nu skal, enda pisse 2 gange. Eftermiddagsturen, tages lidt på klods, hvor vi nu lyster at gå hen, men er det et sted vi ikke ahr været i en rum tid, ja så tager det hende den længere tid at få hul igennem, og kontakten bliver dårligere (selvom hun er ganske god kontakthund)...

 

Jeg ved ikke om jeg er helt gal på den her, men Motor lyder lidt som en hund der kunne have godt af nogle meget faste rammer i sin hverdag:vedikke: Mylerbæen kan jeg desværre ikk hjælpe med:engel:

 

Mjah, jeg synes sådan rimelig meget at vi laver det samme :hmm:

Ham og Anders går formiddagstur, før gik de ind til parken hvor han enten legede eller de bare gik en tur på volden, og så enten gik han hjem eller blev cyklet. Nu går de mere på Fælleden, da vi lige holder lidt han-hunde pause oppe fra parken. Der har de så mødtes med en schæfer et par gange, og leget, der er et indelukke hvor han kan løbe uden snor.

 

Jeg henter Motor kl. 17 og alt efter hvad Anders har lavet, går jeg det ene eller det andet sted hen. Islands brygge har nogle plæner hvor vi kan træne, parken har jeg så nogle gange taget ham op i hvis vi ikke har leget med hunde et par dage.

Og så fælleden, man kan gå af rimelig mange forskellige stier, men allesammen dufter altid nyt og spændende :lol:

Nogle gange går vi til Vesterbro, men det er ikke så tit, synes det er så mange biler og mennesker.

 

Hjem og få mad og nogle godbidder i aktiveringshalløj og lignende. Så plejer han at slappe lidt af eller tygge i et ben, og så leger vi tit på den sidste tur, som bare går op til en nærliggende plæne. Eller øver rally/tricks/stå/hvad end.

 

Lørdag er han min, der er vi lige begyndt til rally. Søndag er sådan, familiedag, kommer an på hvor frisk han (eller vi :genert:) er hvor langt vi sådan går.

Mandag er han kun nogle gange alene hjemme. Og generelt er han alene cirka 5 timer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah, jeg synes sådan rimelig meget at vi laver det samme :hmm:

Ham og Anders går formiddagstur, før gik de ind til parken hvor han enten legede eller de bare gik en tur på volden, og så enten gik han hjem eller blev cyklet. Nu går de mere på Fælleden, da vi lige holder lidt han-hunde pause oppe fra parken. Der har de så mødtes med en schæfer et par gange, og leget, der er et indelukke hvor han kan løbe uden snor.

 

Jeg henter Motor kl. 17 og alt efter hvad Anders har lavet, går jeg det ene eller det andet sted hen. Islands brygge har nogle plæner hvor vi kan træne, parken har jeg så nogle gange taget ham op i hvis vi ikke har leget med hunde et par dage.

Og så fælleden, man kan gå af rimelig mange forskellige stier, men allesammen dufter altid nyt og spændende :lol:

Nogle gange går vi til Vesterbro, men det er ikke så tit, synes det er så mange biler og mennesker.

 

Hjem og få mad og nogle godbidder i aktiveringshalløj og lignende. Så plejer han at slappe lidt af eller tygge i et ben, og så leger vi tit på den sidste tur, som bare går op til en nærliggende plæne. Eller øver rally/tricks/stå/hvad end.

 

Lørdag er han min, der er vi lige begyndt til rally. Søndag er sådan, familiedag, kommer an på hvor frisk han (eller vi :genert:) er hvor langt vi sådan går.

Mandag er han kun nogle gange alene hjemme. Og generelt er han alene cirka 5 timer.

Okay ja det lyder jo ikke helt tosset:blink:

 

Og tiderne ligger også rimeligt fast morgen og aften?

 

(hvilket minder mig om at jeg skal have kørt en B-hund i stillig til morgen tur kl 6:rolleyes: hun er vant til kl 7:oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay ja det lyder jo ikke helt tosset:blink:

 

Og tiderne ligger også rimeligt fast morgen og aften?

 

(hvilket minder mig om at jeg skal have kørt en B-hund i stillig til morgen tur kl 6:rolleyes: hun er vant til kl 7:oops:)

 

Ja + - en halv time eller lignende. Så faste at han vågner til dem. Hvilket heller ikke altid er bomben :mrgreen:

 

Hm, og altså, så kommer der selvfølgelig de "andre" ting ind imellem. At vi tager i skoven, på stranden, til hundetræf med HF, vi skal op og trække snart igen o.l. Men synes jeg prøver at dele det ud, så det ikke er hver weekend/hver uge.

 

Læste engang et eller andet sted, at hunde osse havde brug for at dufte og se noget nyt, så derfor prøver jeg sådan at zappe lidt frem og tilbage mellem stederne, men de er alle i gåafstand, så derfor bliver det jo det samme i løbet af ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvad mener du med hvad der stresser ham i sociale relationer?

 

At hvis det er de andre hundes tilstedeværelse er det noget socialt. Og hvad er det så i det, der får ham til at stresse?

 

Er det positiv forventning om at skulle være social?

Er det frustration over ikke at være social hurtigt nok?

Er det frustration over ikke at kunne nå alle hunde på en gang?

Er det usikkerhed overfor andre hunde?

Er det fordi han vil mule de andre og der er for mange?

Er det fordi han vil mule de andre og det kun kan gå for langsomt?

Er det noget mellem ham og dig/Anders?

Er det en negativ forventning til hvad der skal ske i situationen?

som at han føler sig presset til en bestemt opførsel og derfor kommer i konflikt?

Eller noget helt 10'ende

Dette er bare nogle tænkte eksempler, som ikke har noget specielt med Motor at gøre, men som jeg har oplevet kan være årsagen.

 

Det med ture ud til ingenting, det gør vi jo, eller altså, det er vel en almindelig en gåtur, eller mener du pakke en taske og drage med s-tog, gå en kort tur og så tage hjem?

Nogle gange går vi til Vesterbro eller Sydhavnen, der hilser vi ikke på hunde men selve det at gå tur et sted hvor der dufter at fremmede hunde, er jo bonus.

 

Jeg tænker med "trænings" forberedelse med hele oppakningen på.

 

Eller også at du vender om straks han begynder at køre op...

 

Og ja, jeg er sgu også ret ked af at han reagerer SÅ voldsomt
.

 

Det kan jeg godt forstå :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Da Carlo var mindre trænede vi hos en hundetræner - rigtig sød, men hun forstod sig ikke rigtig på min type hund. Hundene legede i kæmpe bunker i 15min - Carlo elskede det...

 

Med det resultat at han hylede og skreg i bilen når vi var på vej dertil, kontakt var en by i Rusland, og jeg blev trukket ned til træningspladsen med en pibende hund foran mig. Efter deres leg var kontakt stadig en by langt borte, han kunne slet ikke falde ned igen.

 

Mange (eller i hvertfald nogen) er uenige i det efterfølgende, men fred være med det.

 

Jeg har været SÅ glad for at træne hos SOR, fik virkelig nogle redskaber til at få kontakt til min meget sociale hund selv i belastende situationer. Hele humlen gik på at der var et valg og en konsekvens (hvilket jo ikke nødvendigvis er et negativt begreb) af det valg - det er noget Carlo kan forholde sig til. Han profiterer af selv at skulle tænke og handle, men udfra nogle rammer jeg har lagt for ham. Det har givet ham evnen til at kunne lægge bånd på sig selv/beherske sig... Selvfølgelig er der smuttere, men er på vej den rigtige vej.

 

Tør slet ikke tænke på hvad for en hund jeg havde fået hvis jeg var blevet hos den første træner..

 

Jeg tror jeg ville kræve lidt mere af ham, frem for at tilbyde ham nye ting undervejs. Det skal nogen gange bare være røvsygt at være hund :-)

Meget god ide med at tage hen på pladsen og bare være uden at der sker noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, sådan :-D Det må bestemt være det sociale.

Af det du har skrevet, er det nok disse:

 

Er det positiv forventning om at skulle være social?

Er det frustration over ikke at være social hurtigt nok?

Er det frustration over ikke at kunne nå alle hunde på en gang? (Det ved jeg faktisk ikke helt - men han vil meget gerne snuse hvad det er for nogle hunde, om det er hunner omkring løbetid og så har han en for-kærlighed for meget store hanhunde, han vil bare gerne gå efter dem/med dem og se hvad de laver).

Der er for mange?

 

Desuden er han begyndt at blande sig ved at gå imellem hvis 2 hunde kommer op og toppes. Hmmmmmm! Måske er han for meget på vagt i store hundeflokke? Selvom vi kun er 6 hunde på holdet + trænerens + en der øver med 2 hunde på næste mark.

 

Hvis vi har været i parken med ham og der er 2-4 hunde, så leger han med en af dem, sådan rigtig god leg.

Men hvis der kommer flere, så leger han ikke, men løber rundt og snuser til de nyankomne, tisser om kap og egentlig har mere travlt med at følge med i hvad der sker til at han kan koncentrere sig om en super god hundeven.

 

Og ja, det med frustration over ikke at kunne snuse og hilse hurtigt, han sidder på en springfjeder når vi går tur og jeg beder ham sætte sig så han nemmere kan holde sig rimelig rolig, før han skal hilse.

 

Er det noget mellem ham og dig/Anders?

Er det en negativ forventning til hvad der skal ske i situationen?

som at han føler sig presset til en bestemt opførsel og derfor kommer i konflikt?

 

Han vil meget, meget gerne have os allesammen med på tur for tiden, har jeg bidt mærke i. Aner ikke om det betyder noget.

 

Og johh, altså i og med jeg vel kræver hans opmærksomhed på træningspladsen (med leverpostej og lokke-lyde), så presser jeg ham måske for meget?

 

 

Jeg tænker med "trænings" forberedelse med hele oppakningen på.

 

Eller også at du vender om straks han begynder at køre op...

 

Nu prøver vi at "drage afsted" i eftermiddag, med den store taske.Jeg skal lige være sikker på at vi gør det rigtigt?

 

Vi tager med et tog et sted hen. Allerede der, hvis han begynder at pive og rumstere rundt, hvad så?

 

Ude af toget går vi et bestemt sted hen, og der skal vi så bare sidde og være? Rose ham for ro, eller hvordan? Ikke noget med at træne?

 

Når han kører op på vej hen til stedet, så vender vi bare om hver eneste gang? Efter lidt tid kommer han normalt hen og går pænt ved siden af mig, så vender jeg tilbage, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Og ja, det med frustration over ikke at kunne snuse og hilse hurtigt, han sidder på en springfjeder når vi går tur og jeg beder ham sætte sig så han nemmere kan holde sig rimelig rolig, før han skal hilse.

 

Okay

 

 

Han vil meget, meget gerne have os allesammen med på tur for tiden, har jeg bidt mærke i. Aner ikke om det betyder noget.

 

Hvordan viser han det?

 

Og johh, altså i og med jeg vel kræver hans opmærksomhed på træningspladsen (med leverpostej og lokke-lyde), så presser jeg ham måske for meget?

 

Ved det ikke, men det skal tages med i overvejelserne og han føler sig plaget af et krav.

 

F.eks. hvis han nu normalt er lydhør og lydig, så ligger denne vane i ham samt på et eller andet plan "at sådan gør man" altså ham. Jeg har oplevet at nogle lydige hunde kan blive enormt frustrerede over at ville følge andre impulser end det ejeren beder om, i min tolkning fordi de er vant til at "skulle" være lydige, og disse hunde bliver pibende og opkørte.

Det jeg så har instrueret i har været at hunden blev sat fri og selv måtte vælge ejeren til. Når dette valg var foretaget forsvandt problemet!

 

 

 

Nu prøver vi at "drage afsted" i eftermiddag, med den store taske.Jeg skal lige være sikker på at vi gør det rigtigt?

 

Vi tager med et tog et sted hen. Allerede der, hvis han begynder at pive og rumstere rundt, hvad så?

 

I det omfang det er muligt: Vend om med det samme!

 

Ude af toget går vi et bestemt sted hen, og der skal vi så bare sidde og være? Rose ham for ro, eller hvordan? Ikke noget med at træne?

 

Sidde i ro, ignorer ham til dels, han skal selv finde roen.

Ikke træne

 

Når han kører op på vej hen til stedet, så vender vi bare om hver eneste gang?

 

Ja

 

Efter lidt tid kommer han normalt hen og går pænt ved siden af mig, så vender jeg tilbage, ikke?

 

Det kunne du. Med det kendskab jeg har til ham ville jeg dog ikke lade mig nøjes med at han kom tilbage, jeg ville vide 100% at han var "på mig" og det kan jeg vide, hvis han tager øjenkontakt så jeg kunne se om han var tilistede eller ej.

 

Derfor: Frivillig tilbudt øjenkontakt fra Motors side er adgangsbillet til at vende i den ønskede retning. Ingen leverpostej, ingen godbid.

 

Du forholder dig passivt.

Lavmælt ros for kontakt er fint og straks går I

 

Han skal naturligvis ikke bevare øjenkontakten mens I går, så det skal han have tegn til.

 

Når dette sidder så godt at han hurtigt tilbyder øjenkontakten skal denne forlænges, så han ikke bare tror han lige kan skotte til dig og så var det det.

 

Længere henne i forløbet giver øjenkontakten også adgang til en lille øvelse som nu er billetten til at gå videre/det han vil i situationen. Ingen guf, men naturlig forstærker.

 

Det korte af det lange er at du skal virke sådan lidt kølig og han skal lave arbejdet for at få dig til at forstå hvad han vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...