Hop til indhold

Spørgsmål om Border Collie


ridiger
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg set animal planet hvor de har forskellige racebeskrivelser. Jeg ved ikke om I også har set nogle af programmerne.

 

Men om Border Collien, sagde de at det var en hund som havde brug for at arbejde og store vider. Hvis man ikke aktiverede dem nok, ville hunden selv finde på noget, eller udvikle nyoser.

At det ikke var en hund som ville kunne klare sig inde i byer og lejligheder. Og at racen led meget af HD og noget med øjne. Angående pelsen så skulle den kun børstes en gang om ugen.

 

Nu ved jeg at racen er en brugshund, men jeg har da mødt flere inde i KBH som boede i lejlighed og de fejlede da ingen ting.

 

Kan en Border trives i en lejlighed????

Eller skal den have hus og have for at trives?????

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan en border trives i lejlighed, det kan langt de fleste racer efter min mening ;-)

 

Hvad der afgøre om en hund trives eller ej, er jo den tid man bruger på den, den mængede aktivering man giver den, samt at den får opfyldt de helt basale behov; mad, drikke, søvn osv.

Og de ting har ikke ret meget at gøre med om man bor i lejlighed eller om man har hus og have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan en border trives i lejlighed, det kan langt de fleste racer efter min mening ;-)

 

Hvad der afgøre om en hund trives eller ej, er jo den tid man bruger på den, den mængede aktivering man giver den, samt at den får opfyldt de helt basale behov; mad, drikke, søvn osv.

Og de ting har ikke ret meget at gøre med om man bor i lejlighed eller om man har hus og have.

 

De sagde i programmet at en border som kun blev luftet og den gængse alm. hundetræning, havde store chancer for at udvikle nyoser med at begynde at hyrde feks. fugle, biler m.m.

Det syntes jeg ikke at man hører om herinde, derfor spørgsmålene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu har jeg set animal planet hvor de har forskellige racebeskrivelser. Jeg ved ikke om I også har set nogle af programmerne.

 

Men om Border Collien, sagde de at det var en hund som havde brug for at arbejde og store vider. Hvis man ikke aktiverede dem nok, ville hunden selv finde på noget, eller udvikle nyoser.

At det ikke var en hund som ville kunne klare sig inde i byer og lejligheder. Og at racen led meget af HD og noget med øjne. Angående pelsen så skulle den kun børstes en gang om ugen.

 

Nu ved jeg at racen er en brugshund, men jeg har da mødt flere inde i KBH som boede i lejlighed og de fejlede da ingen ting.

 

Kan en Border trives i en lejlighed????

Eller skal den have hus og have for at trives?????

 

Mine erfaringer med BC er, at man kan 'lave hunden' som man vil - BC´en tilpasser sig sin ejer.. oftest ;-)

Det er så de (heldigvis få) historier man hører om og bider mærke i, hvor det er gået galt og ejeren står med en hund, der er understimuleret (kan også være overstimuleret) og frustreret.

 

Jeg mener sagtens, at man kan holde en BC i lejlighed og også, at den sagtens vil kunne trives - hovedsagen er, at man sørger for, at få den aktiveret tilpas... men det er uanset om man bor i lejlighed, telt eller på en gård.

 

Selvfølgelig kræver en BC mere aktivering end en hund af selskabsracerne - men man køber vel også kun en BC, hvis man vil bruge den til noget - det er en lille arbejdshund, der elsker at arbejde og få stillet udfordringer... netop derfor er det også vigtigt, at den i en tidlig alder lærer, at slappe af.

 

Jeg syntes egentlig BC´en er en rimelig sund race, men det er korrekt, at man i racen vil kunne finde HD, CEA, OCD osv - men man tester sine hunde for det og jeg syntes ikke, at fx HD problemerne er store - det kan dog kun anbefales at tjekke evt valgt kennel grundigt ud... der er efterhånden nogle kenneler, der avler meget efter en ting (fx farve) og går lidt på kompromis med andre ting.

 

Mht pelsen, så børster vi vores igennem jævnligt... ikke fordi de filter eller noget, men for at mindske det de ellers taber på gulvet + at få tjekket hele hunden igennem (ører, tænder, kløer osv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så det også. Jeg genkender sjældent beskrivelserne på hunderacerne - for mig er det ren hyggeunderholdning med billeder. Jeg tror ikke man skal gå så meget op i den information, de giver på 101 Dogs, men bare nøjes med at nyde billederne og lade sig inspirere.

 

Men jeg tror måske også, at programmerne er lavet til amerikanere - og ham, der sagde det med at de skal bo på landet, sagde også at det ville fungere at have en bc, hvis man boede i en by, hvor der var grønne områder, så jeg tror bare, at når de siger at det ikke duer med lejligheder, så tænker de på folk, der bor midt inde i en storby og ingen grønne områder overhovedet i nærheden til hunden. Det begrænser nok muligheden for aktivering, vil jeg tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine erfaringer med BC er, at man kan 'lave hunden' som man vil - BC´en tilpasser sig sin ejer.. oftest ;-)

Det er så de (heldigvis få) historier man hører om og bider mærke i, hvor det er gået galt og ejeren står med en hund, der er understimuleret (kan også være overstimuleret) og frustreret.

 

Jeg mener sagtens, at man kan holde en BC i lejlighed og også, at den sagtens vil kunne trives - hovedsagen er, at man sørger for, at få den aktiveret tilpas... men det er uanset om man bor i lejlighed, telt eller på en gård.

 

Selvfølgelig kræver en BC mere aktivering end en hund af selskabsracerne - men man køber vel også kun en BC, hvis man vil bruge den til noget - det er en lille arbejdshund, der elsker at arbejde og få stillet udfordringer... netop derfor er det også vigtigt, at den i en tidlig alder lærer, at slappe af.

 

Jeg syntes egentlig BC´en er en rimelig sund race, men det er korrekt, at man i racen vil kunne finde HD, CEA, OCD osv - men man tester sine hunde for det og jeg syntes ikke, at fx HD problemerne er store - det kan dog kun anbefales at tjekke evt valgt kennel grundigt ud... der er efterhånden nogle kenneler, der avler meget efter en ting (fx farve) og går lidt på kompromis med andre ting.

 

Mht pelsen, så børster vi vores igennem jævnligt... ikke fordi de filter eller noget, men for at mindske det de ellers taber på gulvet + at få tjekket hele hunden igennem (ører, tænder, kløer osv).

 

Men vil så sige at en Bc' er en hunderace som er en "pleacer" mod sin ejer :hmm:

Syntes heller ikke helt at jeg kunne få programmet op Bc' til at passe med det som jeg har oplevet herinde fra og i irl.

 

Men hvor meget aktivere du din hund, hvis man må spørger :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så forleden dag en hvalpeannonce med nogle skønne blandinger. Mener de var Ruhåret hønsehund og Border Collie og måske også en tredje race - kan ikke lige huske.

 

Men ligesom i denne annonce, bliver der tit nævn at det pga. racen/racerne ikke er en hund der egner sig til lejlighed.

 

Jeg kan tildels godt forstå de skriver det, for det er trods alt vigtig at informere interesserede købere om at det altså ikke er en doven hund - for så kan det selvfølgelig hurtigt gå galt.

 

Men samtidig lyder det desværre også, i størstedel af disse annoncer, som om at opdrætter faktisk ville sige nej til en "lejligheds-køber", selvom denne måske ville/kunne tilbyde hunden langt bedre aktivering og flere gåture i hverdagen, end en køber med hus.

 

Min holdning er at man kan holde en hvilken som helst størrelse hund i lejlighed (3. sal er måske ikke så optimalt for en Grand Danois - men håber I forstår hvor jeg vil hen :blink:) sålænge man kommer ud på de ture, og stimulerer sin hund efter dens behov.

 

Hvad forhindrer mig i at starte jagttræning med Ninja selvom jeg bor midt på Frederiksberg ? (lige nu adgangen til bil, men det kommer nok snart :blink:)

 

Jeg synes ikke man skal vælge race ud fra hvor/hvordan man bor, men ud fra ens eget aktivitetsniveau således at det matcher hundens behov for stimulering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udsendelserne er også at finde på Youtube, og der fandt jeg en om aussien. beskrivelsen minder meget om den med border collien, altså aussien skal have masser af motion og udenomsplads og så havde den problemer med øjnene og HD.

Men jeg har nu det indtryk at man sagtens kan have en aussie i en lejlighed. Gracie vil hjertens gerne være på farten sammen med mig en hel dag, og tager jeg cyklen, har jeg følelsen af at hun kan trave solen sort ved siden af den. Men er der dage der ikke sker så meget, sover hun bare. Jeg synes egentlig ikke hun kræver ret meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Men vil så sige at en Bc' er en hunderace som er en "pleacer" mod sin ejer :hmm:

Syntes heller ikke helt at jeg kunne få programmet op Bc' til at passe med det som jeg har oplevet herinde fra og i irl.

 

Men hvor meget aktivere du din hund, hvis man må spørger :oops:

 

Ja - en BC er i allerhøjeste grad en pleaser... når du siger den skal springe, vil den spørge dig hvor højt...men igen, der er forskel på BC´erne inden for racen.

 

Du må gerne spørge om aktivering, men tvivler på at du vil kunne bruge svaret til ret meget - jeg aktiverer vores et sted mellem 0 og 10 timer i døgnet.

 

De sidste 3 uger har jeg ligget 100% brak pga min ryg og min kæreste har haft hænderne fulde med pasning af geder, heste, får og arbejde + at passe mig, så der har hundene måtte nøjes :vedikke: heldigvis har de, fra de er flyttet ind lært, at slappe af og ikke forvente, at skulle ud og træne mange timer hver dag - selvfølgelig vil de gerne, men der er ingen brok, hvis der ikke er arbejde til dem.

 

Normen er dog, at de hver dag kommer ud og løbe en god tur + at de også bliver trænet (enten agility eller hyrde - eller begge dele og også lidt trick for sjov) og så har de i de perioder med meget aktivitet en tvungen fridag, hvor den bare står på afslapning.

 

Jeg døjer noget med ryggen - så i de perioder, hvor jeg ikke kan så meget, der er deres aktiviteter fodersøg i haven, kødben, med ud og fodre dyrene og så leger de selv en del sammen - haven er til for dem og der er både legetøj, agilitytunnel osv, som de kan få lang tid til at gå med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - en BC er i allerhøjeste grad en pleaser... når du siger den skal springe, vil den spørge dig hvor højt...men igen, der er forskel på BC´erne inden for racen.

 

Du må gerne spørge om aktivering, men tvivler på at du vil kunne bruge svaret til ret meget - jeg aktiverer vores et sted mellem 0 og 10 timer i døgnet.

 

De sidste 3 uger har jeg ligget 100% brak pga min ryg og min kæreste har haft hænderne fulde med pasning af geder, heste, får og arbejde + at passe mig, så der har hundene måtte nøjes :vedikke: heldigvis har de, fra de er flyttet ind lært, at slappe af og ikke forvente, at skulle ud og træne mange timer hver dag - selvfølgelig vil de gerne, men der er ingen brok, hvis der ikke er arbejde til dem.

 

Normen er dog, at de hver dag kommer ud og løbe en god tur + at de også bliver trænet (enten agility eller hyrde - eller begge dele og også lidt trick for sjov) og så har de i de perioder med meget aktivitet en tvungen fridag, hvor den bare står på afslapning.

 

Jeg døjer noget med ryggen - så i de perioder, hvor jeg ikke kan så meget, der er deres aktiviteter fodersøg i haven, kødben, med ud og fodre dyrene og så leger de selv en del sammen - haven er til for dem og der er både legetøj, agilitytunnel osv, som de kan få lang tid til at gå med :-)

 

Er ikke helt sikker på at jeg forstår helt :oops: mener du udstilling- kontra brugshund eller noget helt andet. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Er ikke helt sikker på at jeg forstår helt :oops: mener du udstilling- kontra brugshund eller noget helt andet. :vedikke:

 

Både og - du vil også kunne se en stor forskel inden for begge dele... derfor kan det kun anbefales at tjekke kenneler ud og lære forældrehundene godt at kende og allerbedst tjekke hvalpe ud fra tidligere kuld.

 

Men sådan er det sikkert inden for alle racer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv en ausie og en border collie blanding. Mine hunde bliver aktiveret en del og sover når der er roligt. De passer til mit temperment og de kan arbejde meget og vi kan derfor lave en del sammen i løbet af en dag uden de mister gejsten...

 

Tror man skal passe på med sige at de hyrdehunde racer her ikke kræver meget mere aktivering end andre racer, for tror grunden til at folk herinde ikke mener de er så krævende er fordi de er aktive hundefolk og elsker at lave noget med deres hunde, og ikke tænker aktivering af borderen som en pligt men en glæde...

 

Jeg bryder mig meget lidt om de situationer hvor folk anskaffer sig disse racer fordi de synes racen er smuk, i tilfælde går det godt men kunne nemt frygte det også ville gå galt med hunde som bliver aktiveret forkert...

 

Så glad for tv programmer som fortæller at det er en race som kræver en del mental aktivering, men lejlighed ville jeg godt mene man kunne have en border collie i hvis man kom ud og fik aktiveret sin hund alligevel.. Synes tit det kan være sådan at hunde i lejligheder kommer mere ud og får en på opleveren, end dem hvor de har stor have de kan lukke deres hund ud i...

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Har selv en ausie og en border collie blanding. Mine hunde bliver aktiveret en del og sover når der er roligt. De passer til mit temperment og de kan arbejde meget og vi kan derfor lave en del sammen i løbet af en dag uden de mister gejsten...

 

Tror man skal passe på med sige at de hyrdehunde racer her ikke kræver meget mere aktivering end andre racer, for tror grunden til at folk herinde ikke mener de er så krævende er fordi de er aktive hundefolk og elsker at lave noget med deres hunde, og ikke tænker aktivering af borderen som en pligt men en glæde...

 

Jeg bryder mig meget lidt om de situationer hvor folk anskaffer sig disse racer fordi de synes racen er smuk, i tilfælde går det godt men kunne nemt frygte det også ville gå galt med hunde som bliver aktiveret forkert...

 

Så glad for tv programmer som fortæller at det er en race som kræver en del mental aktivering, men lejlighed ville jeg godt mene man kunne have en border collie i hvis man kom ud og fik aktiveret sin hund alligevel.. Synes tit det kan være sådan at hunde i lejligheder kommer mere ud og får en på opleveren, end dem hvor de har stor have de kan lukke deres hund ud i...

 

:mrgreen:

 

Det har du helt ret i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De sagde i programmet at en border som kun blev luftet og den gængse alm. hundetræning, havde store chancer for at udvikle nyoser med at begynde at hyrde feks. fugle, biler m.m.

Det syntes jeg ikke at man hører om herinde, derfor spørgsmålene.

 

Jo det er da rigtigt, men selvom man bor i lejlighed, er der jo ingen der siger at man kun skal give hunden de gængse lufteture og så træning én gang om ugen, hvis det er sådan man har tænkt sig at holder sin boder collie (eller andre brugsracer), hvordan skulle den så have større glæde af at bo i hus med have -og deraf mindre risiko for at udvikle uheldige tendenser??? Det kan jeg ikke lige se :vedikke:

 

Men det er da korrekt, at hvis det er hvad man har tænkt sig at tilbyde hunden af aktivering, så skal man ikke have en Border Collie hvis man bor i lejlighed............men det skal man så heller ikke om man så bor i et mindre palads, hvis det er den aktivering man har tænkt sig at tilbyde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det er da rigtigt, men selvom man bor i lejlighed, er der jo ingen der siger at man kun skal give hunden de gængse lufteture og så træning én gang om ugen, hvis det er sådan man har tænkt sig at holder sin boder collie (eller andre brugsracer), hvordan skulle den så have større glæde af at bo i hus med have -og deraf mindre risiko for at udvikle uheldige tendenser??? Det kan jeg ikke lige se :vedikke:

 

Men det er da korrekt, at hvis det er hvad man har tænkt sig at tilbyde hunden af aktivering, så skal man ikke have en Border Collie hvis man bor i lejlighed............men det skal man så heller ikke om man så bor i et mindre palads, hvis det er den aktivering man har tænkt sig at tilbyde :blink:

 

Det er nok fordi dem som jeg har mødt i irl kun gik til træning en gang om ugen og så de gense lufte ture de andre dage. (Om de blev mentalt stimoleret når de var hjemme, skal jeg ikke kunne udtale mig om) Dog uden at de begyndte at hyrde fugle osv. At jeg ikke kunne få det til at passe med at de ikke var egnet til lejlighed. Boede daværende på Amager.

 

Det sidste syntes jeg gælder alle hunderacer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes de der Dogs 101 udsendelser skal tages med et gran salt. Det virker som om de er tiltænkt seere, som aldrig har haft hund og ikke aner, hvad de skal forvente - overdrivelse fremmer forståelsen. Og det er jo såmænd godt nok, så der ikke er for mange hunde, der ender de forkerte steder, fordi førstegangs-hundeejere måske vælger race kun efter udseende.

 

"101" betyder jo faktisk, at det er den helt basale, grundlæggende begynderviden.

 

Jeg har tre rimeligt store, aktive hunde, og de har god plads, men det behøver de absolut ikke. Jeg kunne sagtens bo i en endog meget lille lejlighed. Så længe de får brugt krudtet og hjernen, samt har et trygt og mageligt sted at hvile, så er de da ligeglade med hvor mange "andre" kvadratmeter man har.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Michelle w

Det er måske værd at huske på at "hundekulturen" i USA ikke er direkte sammenlignelig med danske forhold.

 

F.eks. er det (udfra snak på "internationale" fora) mit indtryk at det der med at gå ture flere gange om dagen, ikke er så udbredt, ligesom en del byfolk ikke traver gennem parken et par timer af gangen:blink:

 

Personligt synes jeg de der dog 101 er fine nok, hvis man bare husker på at der altså ER forskel på hvordan "hundekulturen" er i forskellige lande, og at når de siger "meget udenomsplads", betyder det i reglen bare "kræver en del motion".

 

Jeg har en aussie og en islandsk fårehund -begge forholdsvis aktive racer. Jeg bor i en mindre 2-vær men kun ca 100m fra kæmpe skov og ca 10-15 min (i bil) til stranden.

Derudover er de med hos hesten stort set dagligt. Så de får jo rig mulighed for at løbe rundt uden snor på.

 

Men faktisk er de mere trætte efter måske ½ times gåtur + træning end efter 2 timers gåtur men ingen træning.

Det gælder særligt aussien -islænderen er mulig at køre træt kun med fysisk motion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Har glemt hvilken race, det var, men racen var så lille, at den slet ikke behøver komme udenfor, den kan få rigeligt motion i entreen :shock:

 

Synes 101 er lige så poppet og misvisende som det meste andet på animal planet :oops:

 

Ja ok, den har jeg så ikke set -det er sgu da ellers smart, så kan man bare have den i et hamsterbur eller...?:mrgreen:

 

Jeg har ikke set så mange af dem, men har da set den om BC, og synes da ikke det er helt ved siden af, udover som sagt at man nok lige skal huske at tage forbehold for at USA og DK sådan generelt set, har lidt forskellig måde at have hund på.

 

Men den med lille hund der bare skal have en kattebakke har jeg faktisk set før... skrevet af Jarnved:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
De sagde i programmet at en border som kun blev luftet og den gængse alm. hundetræning, havde store chancer for at udvikle nyoser med at begynde at hyrde feks. fugle, biler m.m.

Det syntes jeg ikke at man hører om herinde, derfor spørgsmålene.

 

Tror de helgardere sig lidt i det program, for at understrege at det virkelig er en arbejdende race.

Har flere gang hørt, at dem sige, at meget motion er en time dagligt :shock:

 

Mange større byer i USA hvor programmet er lavet, er der ikke samme muligheder for gåture uden snor, som der er i større byer herhjemme.

 

Rigtig mange herinde synes ikke border collierne er specielt krævende - Men de bruger garanteret også meget mere tid på deres hunde både med alm. gåture og træning/aktivering, end den gennemsnitlige danske (og især amerikanske) hundeejer og NYDER det!

 

Det kommer jo også an på hvad man sætter border collierne i forhold til - I forhold til en cavalier eller fransk bulldog, så er de krævende.

Dermed ikke sagt at de tilpasser deres ejere, som folk fortæller om i denne tråd - Men vil nu også vove den påstand at ingen af HF's bordere mangler aktivering og motion i det daglige :mrgreen:

 

For har set eksempler på hvor mærkelig bordere kan blive når de ender et sted, hvor folk tror de fungere fint med samme aktivering som mange havehunde i DK får = en smule fodersøg hvis de er heldige.

 

Hele debatten om haver vs. lejlighed er vist efterhånden slået fast - Der er en grund til at "havehunde" er et temmelig negativt klingende ord herinde. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...