Hop til indhold

Uhhh hvor har jeg lyst


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår ikke dit spørgsmål, vil du være rar at omformulere det?

 

Hvad mener du med "hellig forargelse" sådan helt præcist?

 

Nu var det jo ikke et spørgsmål til dig, Ninjamor, specielt.. Men du er da så sandelig velkommen til at svare også.. -Det var nærmest et lidt undrende spørgsmålstegn, fordi du og Henning åbenbart har den samme indfaldsvinkel, --ifølge mandens hjemmeside.

 

Men hellig forargelse mener jeg at man ser en sag fra ÉN og kun EN side.. (I denne sammenhæng åbenbart fra samme side? Ingen af jer ønsker hårdhed og smerte i træningen.)

 

Hellig forargelse kan være nødvendigt/uundgåeligt, når man brænder for en sag som f.eks. dyremishandling eller dødsstraf, --men det åbner ikke for debat om emnet.

 

Med "debat" mener jeg en meningsudveksling, der gør begge parter klogere. Og måske endda nærmer parterne til hinanden.

 

Ikke en række indlæg, der kun har til formål at bedømme om noget er "rigtigt" eller "forkert".

 

 

Det kan vist ikke komme bag på nogen, at jeg synes, der er mere "hellig forargelse" end "debat" her på Hundeforum.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 137
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og det er jo her jeg er sådan lidt på sidelinien.

 

Jeg har tidligere reageret på f.eks. en vis radiodyrlæge som havde brevkasser og det kom der bare det ud af at jeg blev beskyldt for at "rønnebærrene var sure".

Dette på trods af at jeg kunne argumentere for at radiodyrlægen ikke var up to date med sin viden om hunde.

 

Uanset at jeg helst ser manden stoppet så vil jeg ikke risikere at få endnu en plet på mit professionelle navn.

 

For nogle år siden advarede Irene J. og jeg i fællesskab i HUNDEN mod forskellige træningsredskaber og legetøj, det blev heller ikke vel modtaget.

 

I disse tider hvor Janteloven har det fint er det risikoen jeg ville løbe ved at være den som advarer mod mandens metoder.

 

Surt :evil:

 

Angreb er det bedste forsvar.

 

Det kan næsten ikke undgås, at hvis du rammer andre med saglig kritik, så vil du få et angreb tilbage. Det viser bare, at nogen har følt sig ramt.

 

Det er kun "pletter" hvis du selv opfatter det sådan.

 

Andre kunne opfatte det som nødvendige skrammer.

Skrammer er jo også tapperhedsmedaljer i en kamp.

 

--Det er da langt værre at gå højglanspoleret og uskrammet gennem livet.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu var det jo ikke et spørgsmål til dig, Ninjamor, specielt.. Men du er da så sandelig velkommen til at svare også.. -Det var nærmest et lidt undrende spørgsmålstegn, fordi du og Henning åbenbart har den samme indfaldsvinkel, --ifølge mandens hjemmeside.

 

Mit navn var nævnt så..

 

Men hellig forargelse mener jeg at man ser en sag fra ÉN og kun EN side.. (I denne sammenhæng åbenbart fra samme side? Ingen af jer ønsker hårdhed og smerte i træningen.)

 

Kun at se en sag fra en side er en enøjethed som jeg ikke beskæftiger mig med. Men pyt med det

 

Det springende punkt må så være hvordan man definerer hårdhed og smerter.

 

"Hårdhed" er et diffust begreb afhængig af brugerens holdning og viden.

 

Men smerte må kunne defineres. Og når hunde skriger under den omtalte træning, jeg har ikke selv set det men hørt det fra flere hundejere som uafhængig af hinanden har været til træning hos omtalte person, så må det enten være på grund af smerte eller en voldsom forskrækkelse. Som jeg så betegner som hårdhed :-)

 

Hellig forargelse kan være nødvendigt/uundgåeligt, når man brænder for en sag som f.eks. dyremishandling eller dødsstraf, --men det åbner ikke for debat om emnet.

 

Jeg mener ikke "hellig forargelse" hører nogle steder hjemme uanset hvad man brænder for. Heller ikke dyrevelfærd.

 

Med "debat" mener jeg en meningsudveksling, der gør begge parter klogere. Og måske endda nærmer parterne til hinanden.

 

Det er så også den vedtagne definition af begrebet.

 

Ikke en række indlæg, der kun har til formål at bedømme om noget er "rigtigt" eller "forkert".

 

Hverken du eller jeg kan bedømme formålet med langt de fleste indlæg. Men nogle bruger at tillægge en debattør en hensigt.

Og det var det jeg gerne ville vide, om du gjorde da du nævnte mit navn.

 

Det kan vist ikke komme bag på nogen, at jeg synes, der er mere "hellig forargelse" end "debat" her på Hundeforum.. :lol:

 

OK

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

 

 

Hverken du eller jeg kan bedømme formålet med langt de fleste indlæg. Men nogle bruger at tillægge en debattør en hensigt.

Og det var det jeg gerne ville vide, om du gjorde da du nævnte mit navn.

 

 

 

 

Jeg kan se, at du stiller mig et spørgsmål.....

Det er ikke så klart formuleret...

Jeg læser det som at du spørger mig, om jeg tillægger dig en hensigt da jeg nævner dit navn....:hmm:

 

.......Jeg læser liiiige det oprindelige indlæg igen:

 

Fra Hennings hjemmeside:

 

Da jeg flyttede hjemmefra, begyndte jeg at arbejde med hunde og heste det var dyr jeg kunne kuminikere med, lære et inbyrdes sprog. Jeg kom på flere træningspladser, men var utilfreds med den måde, man behandlede vores hunde på. Eks. ville en hund ikke gi`hals - træneren bankede den, med et pileris indtil den skreg. Det gjorde mig så vred, at jeg truede ham med politi, og jeg kom der naturligvis aldrig mere.

Det er åbenbart den samme hellige forargelse, der driver såvel Henning som Ninjamor? :lol:

 

 

 

.......Hvad er det for en hensigt, du mener jeg tillægger dig, Ninjamor? :shock:

 

---Jeg morer mig en smule over, at du og den nævnte "Henning" åbenbart begge forarges over hårdhed i hundetræningen..

 

 

Og så sætter jeg mig ud over det, og foreslår at manden angribes med citater fra hans egen hjemmeside --og fra Anders Hallgren, --som I åbenbart også har tilfælles?

 

---Så måske er manden til at nå med citater fra Anders Hallgren osv.. For ikke at tale om henvisninger til Hennings egne ord på hans egen hjemmeside.

 

Jeg tror vi når længere med manden ved at tage udgangspunkt i enigheder end i u-enigheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg kan se, at du stiller mig et spørgsmål.....

Det er ikke så klart formuleret...

Jeg læser det som at du spørger mig, om jeg tillægger dig en hensigt da jeg nævner dit navn....:hmm:

 

Det var hvad jeg gerne ville vide ja

 

.......Hvad er det for en hensigt, du mener jeg tillægger dig, Ninjamor? :shock:

 

Lad nu være med at vride ordene. Jeg SPØRGER, om du tillægger mig en hensigt.

 

---Jeg morer mig en smule over, at du og den nævnte "Henning" åbenbart begge forarges over hårdhed i hundetræningen..

 

OK

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Nej det er han ikke, jeg så ham som "clairvoyant" sidste uge a065.gif

 

Ja, det var en god griner.. :mrgreen:

 

Nu spørger jeg bare lige.. Der kunne vel ikke være en lille bitte chance for at denne berygtede mand i mellemtiden har været på skolebænken og blive opdateret og nu rent faktisk tilbydet et nogenlunde godt og lærerigt kursus for alm. hundeejere? Det er jo set før at nogle "vender" skuden :-)

Tænk om der så stod 5 svært bevæbnede muldvarper parat til at skyde ham i sænk for den mindste detalje.. Det ville være lidt synd, trodsalt :neutral:

Skal lige sige at jeg på ingen måde kender manden og kunne nok heller ikke lokkes af hans hjemmeside. Men man skal jo også passe på ikke at piske en stemning for hårdt op :blink:

 

 

Dejlig rottweiler du har , hvad hedder den?

 

Det er lille lystige Lea, der nu er 7 mdr. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Bare ordet grime og jeg var skredet... :badr:

 

Det er da et fantastisk værktøj.. Kan altså ikke hidse mig op over den slags. Kender også en hel del der bruger grime.. Dog ikke til deres hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var en god griner.. :mrgreen:

 

Nu spørger jeg bare lige.. Der kunne vel ikke være en lille bitte chance for at denne berygtede mand i mellemtiden har været på skolebænken og blive opdateret og nu rent faktisk tilbydet et nogenlunde godt og lærerigt kursus for alm. hundeejere? Det er jo set før at nogle "vender" skuden :-)

Tænk om der så stod 5 svært bevæbnede muldvarper parat til at skyde ham i sænk for den mindste detalje.. Det ville være lidt synd, trodsalt :neutral:

Skal lige sige at jeg på ingen måde kender manden og kunne nok heller ikke lokkes af hans hjemmeside. Men man skal jo også passe på ikke at piske en stemning for hårdt op :blink:

 

 

 

 

Det er lille lystige Lea, der nu er 7 mdr. :-)

Jamen velkommen til Hoff :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen Hofdaddy

 

Ja, det var en god griner.. :mrgreen:

 

Bestemt

 

Nu spørger jeg bare lige.. Der kunne vel ikke være en lille bitte chance for at denne berygtede mand i mellemtiden har været på skolebænken og blive opdateret og nu rent faktisk tilbydet et nogenlunde godt og lærerigt kursus for alm. hundeejere? Det er jo set før at nogle "vender" skuden :-)

 

Den mulighed forefindes altid og ville blive hilst velkommen af mig.

 

Der er bare det ved det, at en af mine kursister var hos ham for 3 - 4 måneder siden og da blev der rykket pænt i grimen på hvalpen.

Men alt er da muligt...

 

Tænk om der så stod 5 svært bevæbnede muldvarper parat til at skyde ham i sænk for den mindste detalje.. Det ville være lidt synd, trodsalt :neutral:

 

Det ville i så fald kun være synd for "muldvarpene" at de fik en lang næse... ;-)

 

Skal lige sige at jeg på ingen måde kender manden og kunne nok heller ikke lokkes af hans hjemmeside. Men man skal jo også passe på ikke at piske en stemning for hårdt op :blink:

 

Ja.

Jeg synes heller ikke der ER en oppisket stemning omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da et fantastisk værktøj.. Kan altså ikke hidse mig op over den slags. Kender også en hel del der bruger grime.. Dog ikke til deres hunde..

 

 

Tja, jeg kan nu heller ikke ligefrem hidse mig op. Jeg synes bare det er klamt. Man kunne jo overveje bare at lære dyret at få ordenligt i snor. Hvor svært kan det være...nå ja, svært for nogle. Det kræver jo en arbejdsindsats...

 

Derudover er du Hoffdaddy over fra Jubii ? Det er for træls man ikke kan få det samme navn overalt...ja altså for mig for så løber jeg sludder i hvem der er hvem ha ha ha

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var en god griner.. :mrgreen:

 

Nu spørger jeg bare lige.. Der kunne vel ikke være en lille bitte chance for at denne berygtede mand i mellemtiden har været på skolebænken og blive opdateret og nu rent faktisk tilbydet et nogenlunde godt og lærerigt kursus for alm. hundeejere? Det er jo set før at nogle "vender" skuden :-)

 

:-)

 

Tjah, uanset at han nævner Hallgren (som jo har fulgt godt med tiden siden han oprindeligt kom på banen), så nævner han jo altså også hr. Arne Sørensen. Denne er åbenbart det helt store forbillede, og det tyder vist ikke på nogen specielt revolutionerende opdateret indsigt udi hundepsykologi;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tanten
Tjah, uanset at han nævner Hallgren (som jo har fulgt godt med tiden siden han oprindeligt kom på banen), så nævner han jo altså også hr. Arne Sørensen. Denne er åbenbart det helt store forbillede, og det tyder vist ikke på nogen specielt revolutionerende opdateret indsigt udi hundepsykologi;-)

 

Men hvem ved egentlig hvem der har ret i deres "viden" eller idiologier?

Hvordan "beviser" man at man har ret i den slags emner/teorier?

 

Jeg syntes de alle er gode til at agumentere for deres sag. jeg får ofte en forståelse for en mening/ide når jeg for den forklaret og kan så godt følge hvad personen mener. Næste dag kan jeg så godt blive overbevist om det modsatte fordi der kommer en ny spiller på banen der også er god til at forklare hvorfor det er som det er :confused: Nogen der kan følge min tankegang :oops:

 

Jeg kender ikke Arne Sørensen - jeg kom bare til at tænke disse tanker da jeg læste dette indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Derudover er du Hofdaddy over fra Jubii ? Det er for træls man ikke kan få det samme navn overalt...ja altså for mig for så løber jeg sludder i hvem der er hvem ha ha ha

 

Ja jeg er også på Jubii og på HG og på...osv.

Navnet betyder vel kun noget hvis man er særdeles nysgerrig eller hvis der er nogen man helst vil undgå! :blink:

Iøvrigt er mit avatar på Jubii det samme som hér.

 

Er der her jeg skal vedkende, at jeg troede, at lillefod var x-tub - lige indtil et behjertet sjæl var så sød at korrigere mig sidste fredag :genert::mrgreen::engel:

Jeg var ellers overbevist om at x-tub er en hun :???::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Da jeg i sin tid gik på Familiehundens Hundeskole fortalte Henning at Arne Sørensen havde opfundet en grime. Mener det var forløberen for Halti`en.

Han har også skrevet en bog for mange år siden om hundetræning.

 

Okey:5up:

Jeg undrede mig bare over at så stort et forbillede som denne Arne Sørensen skulle være, uden at kunne finde noget om manden:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men hvem ved egentlig hvem der har ret i deres "viden" eller idiologier?

Hvordan "beviser" man at man har ret i den slags emner/teorier?

 

Jeg syntes de alle er gode til at agumentere for deres sag. jeg får ofte en forståelse for en mening/ide når jeg for den forklaret og kan så godt følge hvad personen mener. Næste dag kan jeg så godt blive overbevist om det modsatte fordi der kommer en ny spiller på banen der også er god til at forklare hvorfor det er som det er :confused: Nogen der kan følge min tankegang :oops:

 

Jeg kender ikke Arne Sørensen - jeg kom bare til at tænke disse tanker da jeg læste dette indlæg.

 

Ja, jeg kan godt følge dig.

 

Hvordan kan man vide om man har ret i sin ideologi?

 

Der kan man vel heller ikke, men man kan have en holdning, som er bygget op omkring viden om hvordan hunde/ulve opfører sig overfor hinanden og bruge det som baggrund for hvordan man selv opfører sig overfor sine hunde.

 

Det, og så at jeg ikke går ind for hårdhed i det hele taget har givet mig min ideologi - at hunde er ligeværdige væsener som vi skal respektere og behandle så "naturligt" som muligt, så de har en mulighed for at forstå, hvad vi vil have dem til.

 

Og at det er hundejerens pligt at sørge for at hunden bliver opdraget og trænet uden at blive usat for det som i loven hedder "væsentlig ulempe".

 

Viden omkring hunde/ulve kan man studere sig til og her gælder det at få fat i bøger af folk som ved og ikke bare TROR de ved.

 

For eksempel kan man lære utrolig meget om ulve ved at læse Freddy Worm Christiansen, som kalder en hund for en ulveart.

 

Ulves og hundes adfærd er stort set ens, så kender man til ulveadfærd ved man også hvordan deres og hundes adfærd er overfor hinanden og dermed har man en rettesnor for hvad der er "rigtigt".

Kan du følge mig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Okey:5up:

Jeg undrede mig bare over at så stort et forbillede som denne Arne Sørensen skulle være, uden at kunne finde noget om manden:mrgreen:

 

Han var den eneste kendte "kanon" indenfor problemhunde i 60'erne og noget frem.

 

Jeg har set ham i TV for maaange år siden, men husker ikke andet end at han sagde at hvis en hund bed ham lod han den bare gøre det uden at vise smerte.

 

Din tidligere instruktør har kendt ham ifølge hendes hjemmeside. Fulgte ham på konsultationer nogle år.

 

TIlføjet: Du kan finde hans bøger her: http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field1=forfatter&term1=Arne+S%F8rensen&field2=titel&term2=&field3=emne&term3=hunde&field4=fritekst&term4=&mat_text=&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar=&target%5B%5D=dfa

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...