Hop til indhold

Hvalp trænes til kattebakke, god ide?


viviansen
 Share

Recommended Posts

Jeg er skrevet op til endnu en lille yorki og om 30 dage får jeg, at vide om tæven er drægtig så det er bare rigtig spændende:lol:

 

Jeg gør mig selvfølge allerede mange tanker om hvordan vi får den bedst mulige start med den lille ny, og føler mig egentlig godt rustet da jeg jo i forvejen har en yorki og dermed ved hvilke specielle ting der gør sig gældende når man får så lille en hund.

 

En af de ting, som dog, bekymre mig er renligheds træningen. Med My tog det 3 år før hun var istand til, at holde sig de 5-6 timer vi var væk hjemmefra:shock: og det har krævet rigtig meget træning, at komme dertil.

 

Hun var faktisk 6 mdr før hun holdt op med bare, at sætte sig hvor, som helst når hun var trængende. Og der efter begyndte hun, at oprette faste toiletter 2-3 steder i huset. Det har vi så arbejdet på, at få ændret og det lykkedes så først her i sommers. Vi har siden i sommers kun haft to uheld og det er altså stort!

 

Jeg har en formodning om, at en del af årsagen kan findes i hendes opvækst forhold, for lille hvalpegård hvor hvalpene ikke havde mulighed for, at søge væk for, at besørge, samt arvelighed. I bagklogskabens lys kan jeg se, at hendes mor nok ikke var renlig eftersom hun tissede inde 2 gange mens vi var der.

 

Hvalpen jeg skal have kommer fra super opvækst forhold og moren er renlig mens far vist stadig kan have uheld ind imellem, han er 2 år.

Men jeg ved fra udlandske fora, at der faktisk er en del yorkier der aldrig bliver helt renlige og mange bliver trænet til kattebakke.

 

Nu er tanken ny for mig, da jeg synes det er det smartest hvis hunden besørger udenfor men jeg må indrømme, at jeg bliver lidt træt når jeg tænker på hvor mange gange iløbet af en dag, jeg har været i haven med My og hvor mange uheld jeg har tørret op de sidste 3 år.

 

Nu er det jo ikke tænkt på den måde, at hunden ikke skal gå tur eller lære, at besørge udenfor men som en mulighed for, at komme på toilet når vi ikke er hjemme.

 

Det jeg bare ikke ved er, om det bliver endnu sværer for hvalpen når den både skal lære, at tisse udenfor og i kattebakke og om det i virkeligheden vil være lige så svært, at lære den at bruge kattebakken som, at besørge udenfor? hvad tror i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kattebakke er vildt smart, selv ville jeg bare vælge avis!

 

Da jeg fik Petrine var hun avis-tisser og jeg bruger det stadig, når vi er ude at rejse, sådan en 8-12 timers togtur eller i lufthavnen, hvor man ikke kan komme ud, så går jeg lige på toilettet med avisen og Petrine tisser på kommando.

 

Venindens Yorkie / chihuahua går på kattebakke, det er helt fint derhjemme, MEN...grus i tæerne bliver trampet rundt, upraktisk når man er ude (kan ikke slæbe kattebakken med = Baby sætter sig på gulvtæppet).

 

Håber mor-yorkie er gravid :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det bliver svært at afvænne hvalpen med at besørge indenfor når den har muligheden for at gøre det på en avis/kattebakke.

 

Og da denne hvalp er fra et godt sted, hvor forholdene er gode, så burde du forhåbentlig ikke løbe ind i de samme problemer igen. Så for at lette renlighedstræningen, så ville jeg ikke begynde også at vænne hvalpen til at det er ok at besørge indenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det bliver svært at afvænne hvalpen med at besørge indenfor når den har muligheden for at gøre det på en avis/kattebakke.

 

Petrine var avis-trænet, med det formål aldrig at blive renlig - hun blev renlig på 2 uger og det var ret nemt, flyttede avisen nærmere og nærmere døren og vupti, så kunne vi se, når hun skulle ud.

 

Tror seriøst, der er noget om små hunde og renlighed, de ER sværere (har aldrig oplevet en stor hund, der flyttede hjemmefra uden at være 80% renlig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det bliver svært at afvænne hvalpen med at besørge indenfor når den har muligheden for at gøre det på en avis/kattebakke.

 

Og da denne hvalp er fra et godt sted, hvor forholdene er gode, så burde du forhåbentlig ikke løbe ind i de samme problemer igen. Så for at lette renlighedstræningen, så ville jeg ikke begynde også at vænne hvalpen til at det er ok at besørge indenfor.

 

Ja, det er jo lige det men hvis hunden alligevel gør det indenfor, som det var tilfældet med My så vil det være rart hvis det var mig der valgte hvor det skulle foregå:mrgreen: men jeg tænker også om man er nødt til, at vælge enten eller fordi hvalpen elles bliver forvirret - en gang bliver den sat på avis og næste gang bliver taget udenfor, måske vil det forhale hele processen......

måske skal jeg kaste energi i, at få den avis renlig og så senere bruge samme metode som Petrine:hmm:men ja håber, at bedre opvækst forhold vil gøre en forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror seriøst, der er noget om små hunde og renlighed, de ER sværere (har aldrig oplevet en stor hund, der flyttede hjemmefra uden at være 80% renlig)

 

Lige præcis, før jeg fik My var jeg overbevidst om, at urenlighed måtte skyldes ejerens manglende indsats, da mine to store hund har været ganske nemme og gøre renlige, men hold op hvor er jeg bare blevet klogere:stupid:og mange andre småhunde ejere kan jo bekræfte, at det ofte ER meget svært og mange små hunde bliver livet igennem ved med, at have jævnlige uheld, dette har jeg heller ikke oplevet med de store hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm der kan måske være noget om det med at små hunde er svære at gøre renlige, måske kommer "tæppetisser" derfra? Ved det ikke, bare en tanke...

Min farmor havde en hund engang, som KUN ville tisse indenfor på en avis. Den var meget syg da den var hvalp og de fik af vide at den ikke måtte komme ud (maaange år siden), så de lærte den at tisse/skide på en avis i badeværelset. Når den så var færdig (med at skide), kom den ind til dem og vendte rumpen til dem. Så vidste de at den havde skidt og gik så med den ude i badeværelset, hvor de gjorde rent og hvor hunden fik tørret rumpen. HEHE. Egentlig en god idé når de nu ikke havde (eller troede) de havde andre muligheder.

Problemet var bare, at da den blev ældre og blev rask, så NÆGTEDE den at gå tur. De måtte slæbe den udenfor, hvor den gik meget kort og så måtte de bære den hjem...

Håber du finder den løsning der passer jer bedst. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være, at der er forskel på hvor lang tid det tager at renlighedstræne forskellige racer, men personligt har jeg aldrig kunne mærke forskel på små og store hunde, som jeg har haft i hjemmet.

Carlas hvalpe (bomuldshund) var renlighedstrænede inden de flyttede i nye familier og havde kun hhv. 2 og 4 uheld.

 

Snak med opdrætteren, når tæven er konstateret drægtig og spørg ind til hvad hun gør for at renlighedstræne hvalpene. Det er altså guld værd hvis opdrætter har trænet renlighed inden hvalpen flytter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror seriøst, der er noget om små hunde og renlighed, de ER sværere (har aldrig oplevet en stor hund, der flyttede hjemmefra uden at være 80% renlig)

Det tvivler jeg på er sandt. Renligheds spørgsmålet bunder vist nærmere iarv, miljø og ejers + opdrætters tidlige indsats.

 

Personligt har jeg erfaring for det modsatte.

Stella, cairnterrier, 7,5 kg: renlig fra opdrætter ved 8 uger

Asta, Stabyhoun, 20 kg. renlig som 18 måneder gammel, indtil da min 3 ugentlige uheld

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde har en volpino italiano som jo også er en lille hund på 3 kg. Den er 4 år, men er stadig ikke renlig. Hun er garvede hundeejer og hendes forældre har en kennel, og hun har gjort en stor indsats for at få den renlig, men alligevel har den stadig uheld.

 

Så har jeg en anden veninde som har to yokier, og de er 1 og 5 år og ingen af dem er renlig. Hun har givet helt op.

 

Så måske er der vitttrlig noget om det. Men hvordan det så kan være ved jeg ikke. De er jo ikke dummere. Måske har de en mindre blære, men det burde jo ikke have noget at sige, for de drikker jo også mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det bliver spændende og se hvordan det kommer til, at gå for ingen tvivl om, at denne hvalp kommer fra et rigtig godt opvækst miljø og renligheds træningen vil være påbegyndt inden jeg får den.

 

Årstiden er dog ikke med os, da hvalpen vil blive født i starten af januar og yorkshire terriers er ekstemt kuldeskære. Om vinteren er der lange perioder hvor My slet ikke vil gå tur fordi hun fryser. Hvorimod hun om sommeren snildt kan gå en tur på et par timer hvor hun løber i hælene på Nikka.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om, at de små hunde generelt er sværere, at renligheds træne og generelt noget ældre end hunde af større racer, før de forstår konceptet, men selvfølgelig er der mange undtagelser.

 

Nu er det ikke fordi min overbevisning er videnskablig funderet men jeg har efterhånden talt og skrevet med mange hundeejer af henholdsvis store og små racer og der tegner sig et tydligt billede. Og det som jeg finder en anelse nedslående er, at der faktisk er en del, som aldrig bliver renlige.

 

Skulle det ske er det selvfølgelig ikke en katastrofe, det er trods alt ikke de store mænger så lille en hund tisser men jeg vil gøre meget for en renlig hund:engel: så jeg klør på og går ind i det med tro på det nok skal lykkes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror seriøst, der er noget om små hunde og renlighed, de ER sværere (har aldrig oplevet en stor hund, der flyttede hjemmefra uden at være 80% renlig)

 

Der kan måske være noget i at mindre hunde kan have sværere ved renlighedstræningen...

 

..Men hverken Nike eller Ninja tøvede med at lade vandet i de første måneder (og selvfølgelig helst i det eneste rum med gulvtæppe :damn:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror der er mange faktorer i renlighed, jeg har også hørt at vinterhvalpe er langsommere. Vic var næsten 4 måneder om at blive helt renlig, det var bare hårdt, men når jeg læser om nogen hvor det har taget 3 år, så kan jeg self. godt se...(tænker 3 år, så var vi døde af træthed:oops: )

 

Men i starten der skulle Vic tisse hver kvarter/halve time, og der var self. højt sne, og han hadede at komme ud i det sne. Så det var ingen succes. Det var mange måneder med af og på med støvler og overtøjet :lol:

Så fik vi influenza begge to :roll: og kæresten fik tilstødende lungebetændelse, så bestemte vi at købe en puppytrainer, imens vi var syge, han skulle jo også blive rask og tilbage på job, det var noget svært når man løb ud og ind i frostvejret med feber!

 

For dem der ikke ved hvad en puppy-trainer er, så er det en plastik-ramme, hvor man ligger en slags stor flad ble på, og hvalpen kan så tisse der.

Den skulle vi ha' købt fra starten af:5up:. Det var dog lidt ulækkert at starte den, for den skulle jo lugte af tissested, for han forstod at han skulle tisse på den første gang. Så da jeg var ude med ham måtte jeg have sådan et underlag med og suge tis op med :eek: Så gik det ellers nemt derfra, vi skiftede underlag flere gange om dagen og satte faste lufteture, og han blev mere og mere renlig :klap:og om natten tissede han på puppy-traineren.

 

Nu vil nogen måske sige, vi bare kunne ha' brugt aviser, det prøvede vi skam også inden vi købte puppy-traineren. Det viste sig at være en fin aktivitet. Jeg lagde godt med aviser en dag, inden jeg skulle i Netto. Da jeg kom hjem, til en rigtig glad hund, var alle aviserne flået til konfetti :klovn: Det havde været fin aktivitet imens jeg var væk :lol: og han havde så tisset, hvor aviserne ikke lå :lol:

 

 

Men noget har jeg lært! hund nr. 2 der kommer til at sove i bur fra starten af i soveværelset, så jeg kan høre når den skal ud, og vi skal have en sommerhvalp, for nøj hvor er det koldt og hvor er det barskt for sådan en lille mus at komme ud i vinterkulden, især når den ikke har så meget pels. Om sommeren har man også den fordel, at man kan lukke den ud i haven og småtisse, hvis man har have altså. Vi havde ikke haven indhegnet og der lå 40 cm godt frossen sne da vi fik Vic så det kunne vi godt skyde en hvid pil efter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg er jo igang med Njord, og jeg syntes faktisk han indtil videre er ret dygtig, og han er ikke en stor hund :)

 

Pøller er alle undtagen 1 lavet udenfor

 

Tisseriet er ikke så slemt, vi snakker om 2-3 gange indenfor om dagen, resten bliver gjort udenfor.. Og de 2-3 gange er mest i dagtimerne, om natten sover han

 

Hos opdrætter har han været vand til at terresse døren bare blev lukket op og så kunen de rende ud og gøre det som de nu skulle, det tror jeg har meget at gøre med hvor renlig hvalpen er når den kommer hjem

 

Njord er nu 8 uger, og kommer ud hver 2-4 time i dagtimerne (kommer lidt an på hvordan det passer sammen med min datter) og vi har ingen natlig luftetur

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...