Hop til indhold

Hvad kan din hund gøre for dig?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har siddet og surfet lidt på nettet og fandt dette svar på spørgsmålet om aktivering:

 

Think of one or two daily tasks your dog can help you with. Service dogs who assist people with disabilities regularly fetch keys, phones and remotes, open doors and make beds. Though I'm not disabled, one of my dogs pulls each item of clean laundry out of the dryer and carries it to me at the folding table. These behaviors are useful, and they help give your dog a job.

 

Jeg syntes det lyder som god og sjov aktivering og har nu sat mig for at finde to ting som Luna kan hjælpe mig med i dagligdagen :mrgreen:

 

Hvad kan du finde på at din hund kunne hjælpe til med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i morges samlede Misja mine nøgler op fra gulvet for mig, det er en af de bedste øvelser jeg nogen sinde har lært hende :klap:

 

Når fingrene er stive og ømme og knæ og lænd nægter at bukke sammen træder Misja til :lun: og samler alt det op jeg beder hende om: hendes snor, halsbånd, flexline, mine handsker, nøgler, strømper, bukser, håndklæde, viskestykke....Ja, You name It :blink:

 

Hun synes tydeligt at det er det aller fedeste, ja hun ligner virkelig en så glad og fornøjelig lille hund når hun samler ting op for mig og selvfølgelig får hun enorme mængder verbal ros og er der guffer i nærheden, får hun også lidt af det.

 

Men sjovt nok virker det til at verbal ros gør hende tonse-glad og at godbidderne er sækundere :vedikke::vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i morges samlede Misja mine nøgler op fra gulvet for mig, det er en af de bedste øvelser jeg nogen sinde har lært hende :klap:

 

Når fingrene er stive og ømme og knæ og lænd nægter at bukke sammen træder Misja til :lun: og samler alt det op jeg beder hende om: hendes snor, halsbånd, flexline, mine handsker, nøgler, strømper, bukser, håndklæde, viskestykke....Ja, You name It :blink:

 

Hun synes tydeligt at det er det aller fedeste, ja hun ligner virkelig en så glad og fornøjelig lille hund når hun samler ting op for mig og selvfølgelig får hun enorme mængder verbal ros og er der guffer i nærheden, får hun også lidt af det.

 

Men sjovt nok virker det til at verbal ros gør hende tonse-glad og at godbidderne er sækundere :vedikke::vuf:

 

Ih, jeg er så misundelig, jeg kæmper stadig med at få Luna til at syntes apportering er sjovt, så jeg er nødt til at finde på noget der ikke lige umiddelbart indebærer apportering.

 

Men hvor er Misja altså bare dygtig :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i morges samlede Misja mine nøgler op fra gulvet for mig, det er en af de bedste øvelser jeg nogen sinde har lært hende :klap:

 

Når fingrene er stive og ømme og knæ og lænd nægter at bukke sammen træder Misja til :lun: og samler alt det op jeg beder hende om: hendes snor, halsbånd, flexline, mine handsker, nøgler, strømper, bukser, håndklæde, viskestykke....Ja, You name It :blink:

 

Hun synes tydeligt at det er det aller fedeste, ja hun ligner virkelig en så glad og fornøjelig lille hund når hun samler ting op for mig og selvfølgelig får hun enorme mængder verbal ros og er der guffer i nærheden, får hun også lidt af det.

 

Men sjovt nok virker det til at verbal ros gør hende tonse-glad og at godbidderne er sækundere :vedikke::vuf:

 

Liva samler også op for mig, finder selv sin foderflaske, når det er madtid og hjælper med at bære varer hjem/ind fra bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, jeg er så misundelig, jeg kæmper stadig med at få Luna til at syntes apportering er sjovt, så jeg er nødt til at finde på noget der ikke lige umiddelbart indebærer apportering.

 

Men hvor er Misja altså bare dygtig :klap:

Jah hun er en rigttig ægte sveske, lige indtil hjertekulen :lun:

 

 

Har du forsøgt at sætte dig for, rent mentalt, at nu skal Luna lære at samle ting op fra gulvet - og så gå i gang med det indre billede, at selvfølgelig kan hun lære det når andre af hendes race kan ?

 

Misja er jo halv spidshund og da hun var ung, ville hun fame hverken svømme eller tage ting i munden :badr: Hvis jeg synes det var så fedt, så kunne jeg da bare gøre det selv :fornaermet:

 

Men jeg greb fat i mine indre stædighed og sagde til mig selv at den slags kan alle hunde lære og så blev jeg ved med baglæns kædning i apportering og dvs. (såvidt jeg husker rækkefølgen): det første hun lærte var at holde fast om noget, så at aflevere til hånd, så at samle op og mere behøver Luna jo ikke at lære, før hun kan det samme som mitte.

 

Når i så er hardcore i det (om 2 måneder), så kan du jo putte afstand på så let som ingenting hvis du vil :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla hjalp rigtigt meget med til at putte vasketøjet ind i maskinen da hun var en stor hvalp - men eftersom ret mange af sokkerne endte ude i haven isetedetfor i maskinen :lol: så gik dte lidt i glemmebogen igen...

 

Men måske skulle man genoptage det :hmm:

 

Nu er Luna ikke hvalp længere, men jeg er ret sikker på at ovenstående også ville blive vores resultat af den øvelse :lol:

 

Jah hun er en rigttig ægte sveske, lige indtil hjertekulen :lun:

 

 

Har du forsøgt at sætte dig for, rent mentalt, at nu skal Luna lære at samle ting op fra gulvet - og så gå i gang med det indre billede, at selvfølgelig kan hun lære det når andre af hendes race kan ?

 

Misja er jo halv spidshund og da hun var ung, ville hun fame hverken svømme eller tage ting i munden :badr: Hvis jeg synes det var så fedt, så kunne jeg da bare gøre det selv :fornaermet:

 

Men jeg greb fat i mine indre stædighed og sagde til mig selv at den slags kan alle hunde lære og så blev jeg ved med baglæns kædning i apportering og dvs. (såvidt jeg husker rækkefølgen): det første hun lærte var at holde fast om noget, så at aflevere til hånd, så at samle op og mere behøver Luna jo ikke at lære, før hun kan det samme som mitte.

 

Når i så er hardcore i det (om 2 måneder), så kan du jo putte afstand på så let som ingenting hvis du vil :blink:

 

Jeg tror såmænd godt på at hun kan lære det, men det er bare ikke en naturlig evne eller lydt hun har, tværtimod, så derfor kræver det meget længere tid, og kan derfor ikke bruges til en her og nu øvelse.

 

Vi træner det med en apport, og jeg overvejer rent faktisk at springe det step over, og så måske gå direkte til den genstand jeg egentlig gerne vil have hende til at samle op. På en eller anden måde tror jeg at dette vil virke bedre, måske fordi at selve øvelsen ikke er nær så opstillet og anstrengt, og den dermed vil være sjovere for hende :hmm:

 

Så ja, jeg tror rent faktisk jeg vil have større succes med at træne hende til at samle noget op fra gulvet, end jeg har med at forsøge at få hende til at tage apporten i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

.......Vi træner det med en apport, og jeg overvejer rent faktisk at springe det step over, og så måske gå direkte til den genstand jeg egentlig gerne vil have hende til at samle op. På en eller anden måde tror jeg at dette vil virke bedre, måske fordi at selve øvelsen ikke er nær så opstillet og anstrengt, og den dermed vil være sjovere for hende :hmm:

 

Så ja, jeg tror rent faktisk jeg vil have større succes med at træne hende til at samle noget op fra gulvet, end jeg har med at forsøge at få hende til at tage apporten i munden.

Det tror jeg også at du vil have og det er en "fejl" imø, kun at indøve med dummy/apportbuk - en fejl jeg selv har lavet. Da jeg så efter mange år blev imobil i perioder og havde brug for hendes hjælp, var det langt mere besværligt (relativt set fordi hun var god til apportering i forvejen) at vænne hende til at tage fx. metal i munden.

 

Rigtig mange shaper med et stort udvalg af genstande og materialer fra dag 1 og sådan vil min næste hund også få serveret øvelsen fra start af. Jeg tror at man selv synes det er sjovere og at det vil smitte af på hunden hele vejen igennem, så se at finde noget andet - en gammel klud med knude på fx., den er let at få fat i og behaglig for hunden og så ellers bare der ud af med lette ting i første omgang (lette for hunden at få fat i med munden) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg også at du vil have og det er en "fejl" imø, kun at indøve med dummy/apportbuk - en fejl jeg selv har lavet. Da jeg så efter mange år blev imobil i perioder og havde brug for hendes hjælp, var det langt mere besværligt (relativt set fordi hun var god til apportering i forvejen) at vænne hende til at tage fx. metal i munden.

 

Rigtig mange shaper med et stort udvalg af genstande og materialer fra dag 1 og sådan vil min næste hund også få serveret øvelsen fra start af. Jeg tror at man selv synes det er sjovere og at det vil smitte af på hunden hele vejen igennem, så se at finde noget andet - en gammel klud med knude på fx., den er let at få fat i og behaglig for hunden og så ellers bare der ud af med lette til først (lette for hunden at få fat i med munden) :blink:

 

Jeg tror bestemt også at det er lettere for hunden med forskellige materialer, eller at det vil gøre de forskellige øvelser lettere senere hen. Og det ville have været endnu lettere hvis jeg havde trænet der fra hun var hvalp af, både for at få hende vænnet til forskellige ting, men nu kæmper jeg jo også imod den indlæring der hedder, at det er meget sjovere at stikke af med genstanden (dog ikke apporten, den kæmper vi stadig med at hun overhovedet vil tage i munden).

 

Men nu skulle dette ikke være en debat om apport, og jeg er overbevist om at der må være ting Luna kan gøre for mig som ikke indebærer at bære noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Her er der en tråd hvor jeg virkelig kan være med :genert:

 

Har virkelig haft stor glæde af Bravo her i tiden, hvor min ryg driller og jeg ikke kan bøje mig ned - dvs at alt hvad der ligger på gulvet og som ikke vejer mere end rimeligt - det løfter Bravo op til mig :5up:

 

Han samler sko op, tabte nøgler, tabt bestik, tøj jeg har smidt osv. Det er virkelig praktisk med en hund, der glad og gerne tager alt muligt i munden og afleverer det pænt, ikke at forglemme. :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste drente, Mollie, er rigtig god til at hente sko.

Vores hunde har det bedst, med at møde os med sko i munden, og det er ikke altid at de kommer på plads. :blink:

Så hvis jeg mangler en makkersko, til den jeg skal have på, skal jeg bare vise hende, den jeg vil have makkeren til , så går hun på "jagt" efter den.

Hun samler ting op for mig og åbner skuffer, ikke at jeg ikke selv kan, men hun hygger sig med at hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu skulle dette ikke være en debat om apport, og jeg er overbevist om at der må være ting Luna kan gøre for mig som ikke indebærer at bære noget :-D

 

Når nu Luna ikke er meget for at bære noget, så kan hun måske være den, der træder på pedalen på sådan en pedalspand så den åbner - og så kan du være den, der samler op? :mrgreen: Det er jo fysisk, så mon ikke hun synes det er morsomt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste drente, Mollie, er rigtig god til at hente sko.

Vores hunde har det bedst, med at møde os med sko i munden, og det er ikke altid at de kommer på plads. :blink:

Så hvis jeg mangler en makkersko, til den jeg skal have på, skal jeg bare vise hende, den jeg vil have makkeren til , så går hun på "jagt" efter den.

Hun samler ting op for mig og åbner skuffer, ikke at jeg ikke selv kan, men hun hygger sig med at hjælpe.

 

Hvor sejt :klap:

 

Når nu Luna ikke er meget for at bære noget, så kan hun måske være den, der træder på pedalen på sådan en pedalspand så den åbner - og så kan du være den, der samler op? :mrgreen: Det er jo fysisk, så mon ikke hun synes det er morsomt?

 

Jeg tror hun ville syntes det var rigtig sjovt, hun skal både bruge sin krop og den larmer :5up:

Så skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal bruge sådan en spand til, altså hvad jeg skal opbevare i den (som du kan høre, så ejer jeg ikke allerede sådan en) :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund, max, er da også super hjælpsom med de daglige pligter. Han gør dem i hvert fald en del sjovere.

 

I går hjalp han mig fx med at "fange" dynen da jeg redte sengen, og da jeg senere lagde vasketøj sammen på sengen, var han ikke sen til at lægge sig på ryggen og gnubbe sig godt rundt i det sammenfoldede vasketøj - og så kunne jeg jo starte forfra ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror hun ville syntes det var rigtig sjovt, hun skal både bruge sin krop og den larmer :5up:

Så skal jeg bare finde ud af hvad jeg skal bruge sådan en spand til, altså hvad jeg skal opbevare i den (som du kan høre, så ejer jeg ikke allerede sådan en) :hmm:

 

 

Hvis du får fat i en, så smid noget tungt i bunden, så den står fast; det nemmere for hende at ramme og få låget til at åbne, hvis den ikke skøjter afsted tænker jeg - (selvom hun sikkert ville synes det var skideskægt :engel:).

 

Det er lidt sjovt at du tænker mere over hvad du skal putte i spanden, end hvordan hun skal lære det :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er der en tråd hvor jeg virkelig kan være med :genert:

 

Har virkelig haft stor glæde af Bravo her i tiden, hvor min ryg driller og jeg ikke kan bøje mig ned - dvs at alt hvad der ligger på gulvet og som ikke vejer mere end rimeligt - det løfter Bravo op til mig :5up:

 

Han samler sko op, tabte nøgler, tabt bestik, tøj jeg har smidt osv. Det er virkelig praktisk med en hund, der glad og gerne tager alt muligt i munden og afleverer det pænt, ikke at forglemme. :hjerte:

 

Det kan vi også...:-D det ligge bare til begge mine labber at hente og bringe ting. Det startede med at den at den gamle lab, i sine unge dage, hjalp med at bære mælkekartonen, æggebakken, køkkenrullen osv. fra bilen og ind i køkkenet uden huller eller savl i /på tingene med verbal ros og guf :klap: ...og så blev de to... :-D og lige så stille lærte den anden det også.

Avisen fra naboen, nøglerne, fjernebetjeningen ect. op fra gulvet, madskålen efter de har spist/ædt bliver afleveret, hente sko og andre ting jeg bede dem hente/samle op. :5up:

:vuf: Den yngste hund skal bare lære, at når sutsko stå ved siden af sengen om morgenen, så er de ikke blev væk og behøver ikke at blive "fundet" med en lille løbetur rundt i huset, hvorefter han så at aflevere dem på sengekanten :lol: ... og han skal også lære at køkkenskabe og skuffer skal lukkes og ikke åbnes og tømmes, når man er alene hjemme :lol: dog uden at ødelægge noget, men det er pokkers til arbejde at rydde op og vaske viskestykker, karklude og håndklæder bagefter :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Groa er god til at finde de ting jeg "taber", både inde og ude. Er ret slem til at "tabe" min udbrændte mobillos når jeg går tur.:mrgreen:

 

Har forsøgt at få Petrine til at finde fjernbetjeningen til TV (den forsvinder altid i dyner, puder og rod), men uden succes.

 

Når vi spiser i sengen rydder Petrine bagefter krummer væk :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nova er jo min hjælpehund

 

Hun kan samle alt op jeg taber.

 

Hun kan åbne skabet og hente strømper til mig om morgnen. Hun kan hente madskåle og posten når den kommer.

 

Hun hjælper også med vasketøjet

 

121972_l.jpg

 

121973_l.jpg

 

 

121975_l.jpg

 

121977_l.jpg

 

Når hun har fyldt vasketøjskurven kommer hun så ind med den til mig så jeg kan hænge det op. Her giver hun mig så et stykke af gangen.

 

Derudover kan hun hente mobiltelefonen hvis den ringer og ligger for langt fra mig eller i et andet rum og hun kan tænde lys på kommando.

 

Link til video med hende Hjælpehunden nova del. 1 - HundeGalleri.dk

 

Jeg lærte Nova de ting engang jeg kørte galt og intet kunne. så er det godt med en hjælper.:5up:

Redigeret af sarafia
fejl i opsætning
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du får fat i en, så smid noget tungt i bunden, så den står fast; det nemmere for hende at ramme og få låget til at åbne, hvis den ikke skøjter afsted tænker jeg - (selvom hun sikkert ville synes det var skideskægt :engel:).

 

Det er lidt sjovt at du tænker mere over hvad du skal putte i spanden, end hvordan hun skal lære det :klap:

 

Altså når det kommer til Luna og trampe på ting, så er jeg slet ikke tvivl om at det skal hun nok hurtigt lære :mrgreen:

 

Men det var en rigtig god idé med at putte noget tungt i spanden, men jeg spekulerer stadig over hvad jeg ellers skal have i spanden, hvis hun skal hjælpe mig, så skal der jo næsten være noget i som vi bruger dagligt :hmm:

 

Har forsøgt at få Petrine til at finde fjernbetjeningen til TV (den forsvinder altid i dyner, puder og rod), men uden succes.

 

 

fantastisk idé :5up:

 

Eller lære hende at finde hus nøglerne, Bo lægger aldrig sine nøgler samme sted og han løber altid rundt og leder efter dem...

 

Nova er jo min hjælpehund

 

Hun kan samle alt op jeg taber.

 

Hun kan åbne skabet og hente strømper til mig om morgnen. Hun kan hente madskåle og posten når den kommer.

 

Hun hjælper også med vasketøjet

 

121972_l.jpg

 

121973_l.jpg

 

 

121975_l.jpg

 

121977_l.jpg

 

Når hun har fyldt vasketøjskurven kommer hun så ind med den til mig så jeg kan hænge det op. Her giver hun mig så et stykke af gangen.

 

Derudover kan hun hente mobiltelefonen hvis den ringer og ligger for langt fra mig eller i et andet rum og hun kan tænde lys på kommando.

 

Link til video med hende Hjælpehunden nova del. 1 - HundeGalleri.dk

 

Jeg lærte Nova de ting engang jeg kørte galt og intet kunne. så er det godt med en hjælper.:5up:

 

Dejlige billeder, og hvor er hun dygtig :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna kan jo rent faktisk allerede én ting, jeg bruger den bare ikke...

 

På et tidspunkt var månedens udfordring jo at lære hunden at trække ens sokker af, og det kan hun jo så nu, men jeg bruger det aldrig :hmm:

 

Så i dag er jeg gået i gang med at lære hende at lyne lynlåsen i min trøje ned, så når jeg en gang bliver gammel og affældig, så kan hun hjælpe mig med at tage alt tøjet af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os er det mest Bamse der kan hjælpe til :lun:

 

Han kan hente ting - ikke altid det man beder om, men ting :mrgreen:

Og så er han nordeuropas største sladderhank :blink:. Han kommer prompte og fortæller, hvis Nana hopper over lågen til indkørslen :5up:, hvilket ikke sker så ofte mere (jeg er, for ca. er halvt år siden, holdt op med at gå tur ad den vej - går nu igennem haven og det har hjulpet gevaldigt)

 

Nana kan også trække mine sokker af og for den sags skyld også mine crocs - de er et hit :roll: - de er dejlige bløde at have i munden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...