Hop til indhold

Kan sportræning blive for meget


ridiger
 Share

Recommended Posts

Jeg vil jo gerne gå til sportræning ude i Hedensted (der hvor Lykkeliv starter) Hvis jeg kan få det til at passe sammen med min uddannelse.

Kom til at nævne dette til en familiemiddag og jeg skulle straks augmentere med de andre hundeejere om det.

Da de mente at Bubber er blevet for gammel til at gå til træning. Bubber bliver jo 11 år her til januar. Men jeg syntes ikke at en hund bliver for gammel til sportræning, da det jo forgår i hundens tempo.

Nu har jeg så diskuteret det med andre hundefolk og de er af den samme mening om at Bubber er blevet for gammel, at jeg nu er kommet i tvivl. og derfor dette spørgsmål.

 

Kan en hund blive for gammel til at gå til sportræning?

Da den gamle hund bliver mentalt træt for hurtigt?

Redigeret af ridiger
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da bare at gøre sporene den længde, der passer til Bubber.. I mine øjne....

 

Det var også min tanke.

 

Jeg synes da tvært imod, at det ville være synd for Bubber, hvis du stoppede med at træne med ham, bare fordi han er seniorhund. :confused: Så længe du tager hensyn til, hvad han kan kapere, så er det da kun sundt for ham at holde hjernen i gang. :vedikke:

 

En af de hundefolk som jeg snakkede med er en som underviser i lydighed og brugte det argument, at jeg ikke ville få noget for pengene, da ældre hunde blev mentalt træt for hurtigt?

Og i de bøger som jeg har læst stod der at det er godt at holde hunden igang uanset alder. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

I 2008 der blev årets brugshund (schæfer-regi) vundet af en 11-årig schæfertæve :5up: Hun havde både været med til sporhunde DM, og sluttede karrieren på toppen... Hun døde sidste år 12 år gammel.

 

Det må man vist sige er meget godt klaret af en gammel hund ;-)

Men spor kræver god form hos hunden, men det kommer jo også efterhånden. Så bare igang med Bubber :5up:

 

Faktisk vil jeg sige, at sportræning er langt bedre for en ældre hund, i forhold til en lang og udmattende gåtur...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også min tanke.

 

 

 

En af de hundefolk som jeg snakkede med er en som underviser i lydighed og brugte det argument, at jeg ikke ville få noget for pengene, da ældre hunde blev mentalt træt for hurtigt?

Og i de bøger som jeg har læst stod der at det er godt at holde hunden igang uanset alder. :vedikke:

 

Det handler vel om at aktivere og stimulere Bubber efter hvad der passer ham og i den henseende er det da ligegydigt hvad det koster.

 

Det er det daglige der giver effekten og ikke den ugentlige træning hos instruktøren og så passer man jo træningen til, så den passer den individuelle hund.

Ældre/gamle hunde kan live helt fantastisk op ved at opleve nyt så se du bare at melde ham til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også min tanke.

 

 

 

En af de hundefolk som jeg snakkede med er en som underviser i lydighed og brugte det argument, at jeg ikke ville få noget for pengene, da ældre hunde blev mentalt træt for hurtigt?

Og i de bøger som jeg har læst stod der at det er godt at holde hunden igang uanset alder. :vedikke:

 

Altså.. så skulle folk også holde sig fra hvalpe og unghunde hold - på det ene går hundene kolde halvvejs pga. den unge alder..

Og på det andet er hundene kogt af pga. hormoner..

 

JEG synes det er fantastisk at du tilbyder din ældre hund noget som han kan holde til fysisk.. Så længe de spor du smider er i noget terræn han kan klare og på fornuftige længder - men det kan en god sportræner helt sikkert fortælle meget mere om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaa jeg er helt enig med de andre. Og Bubber har da mange gode år i sig endnu, tror faktisk en ældre hund ville aldre endnu hurtigere hvis den IKKE havde ugens bedrift at se frem til og et dejligt (tilpasset) indholdsrigt liv.

 

Pensionen skal da være guld værd for en vovse som har været sammen med en i så mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det glæder mig da, at vide, at der er nogle som har samme mening som mig :-)

Jeg bruger Jellingskov til at ligge nogle hyggespor og der "liver" han op, jeg kan se og mærke at det er noget som han brænder for.

Desuden syntes jeg, at han klare det godt, samt han elsker at søge efter sin mad, når det bliver smidt som fodersøg.

 

Det er også en af grundene til tanken opstod med sportræningen kom, samt at der ville være en instruktør på.

Kom dog noget i tvivl, da instruktøreren sagde, at det var han for gammel til :damn::damn::damn: Man skal ikke lytte til de forkerte folk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes da det er fedt at Bubber bliver holdt i gang :-D

 

Hvor skal I træne henne og hvilken slags spor er det?? Flytter jo til Vejle lige om lidt, og kunne godt overveje at starte til sportræning :engel:

 

 

Hundehuset i Hadsten. Lykkeliv er startet som træner der. (ved ikke om hun evt er sportræner)

Jeg skal evt. træne id-spor. Prøvede at lave et blodspor, det gamle sted hvor vi gik og Bubber gav mig den største finger, for at sige det på dansk :roll:

 

Velkommen til Hundehuset i Hadsten

Link til indlæg
Del på andre sites

Hundehuset i Hadsten. Lykkeliv er startet som træner der. (ved ikke om hun evt er sportræner)

Jeg skal evt. træne id-spor. Prøvede at lave et blodspor, det gamle sted hvor vi gik og Bubber gav mig den største finger, for at sige det på dansk :roll:

 

Velkommen til Hundehuset i Hadsten

 

Tak :-D

 

Men der er da langt til Hadsten, så vidt jeg husker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv... Bubber og jeg kommer ikke til at gå til spor ude i Hedensted, da man skal være medlem af DKK og det er jeg ikke :megaked:

 

Så på nuværende tidspunkt går vi spor ovre i skoven og uden instruktør :cry:

Øv bøv nu sad jeg lige og læste med glæde og skulle til at skrive "bare se at komme i gang osv." og så skal i ikke gå der alligevel :cry:

 

Men i går jo allerede til spor, bare jer to alene sammen :hjerte: og jeg synes det er super at du holder ham i gang og finder glæde ved hans glæde - for sådan er det jo, uanset hvad vi laver med dem bare de kan lide det og synes det er sjovt og i deres tempo :blink:

 

Kan du ikke melde dig ind i DKK og så komme i gang?

 

Misja er 8 år og vi er startet på helt ny trænings form, herlig udfordring og bare sjovt at lave sjov sammen :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv bøv nu sad jeg lige og læste med glæde og skulle til at skrive "bare se at komme i gang osv." og så skal i ikke gå der alligevel :cry:

 

Men i går jo allerede til spor, bare jer to alene sammen :hjerte: og jeg synes det er super at du holder ham i gang og finder glæde ved hans glæde - for sådan er det jo, uanset hvad vi laver med dem bare de kan lide det og synes det er sjovt og i deres tempo :blink:

 

Kan du ikke melde dig ind i DKK og så komme i gang?

 

Misja er 8 år og vi er startet på helt ny trænings form, herlig udfordring og bare sjovt at lave sjov sammen :banan:

 

Ikke sådan som min økonomiske situation er i øjeblikket, er jo studerende. :megaked:

Jeg var inde på DKK´s hjemmeside og det koster ca 500,- og træningen vil koste 400,-

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke sådan som min økonomiske situation er i øjeblikket, er jo studerende. :megaked:

Jeg var inde på DKK´s hjemmeside og det koster ca 500,- og træningen vil koste 400,-

Nej det kan jeg godt se, øv altså :cry:

 

Men ja, jeg ved godt det lyder lidt tamt når nu du har haft næsen sat op efter det andet - men vær glad for det i har samme og nyd alt det liv du giver ham af og med glæde.

 

Kunne han tale ville han sikkert fortælle dig, at han slet ikke har behov for at gå i nogen klub men at han elsker alle hans spor du laver bare til ham og alle de gåture og eventyr du folder ud på hans vej, bare for ham :hjerte: Og at du er hans i hjerte, for alt det du gør og har gjort i hele hans liv, bare for ham :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, manner. Bliver helt fornærmet på både din og min hunds vegne! Min ældste fylder 11 i 11, og hun elsker at blive brugt til noget. Hvis jeg ikke trænede med hende, ville hun da for alvor sygne hen!

 

Så hun kommer med ud og løbetræne, så hun er i form til alt det hun gerne vil, og har overskud til at bruge hovedet. Vi går til rally (eller det vil sige, vi træner selv og så smutter vi til prøver), hun ryger med på jagt - og så vil jeg i det nye år se om jeg kan nå at få en LP1 på hende (hun kan ikke længere høre, så skal lige have tjekket op hos en dommer, at jeg ikke mister alt for mange point ved at have håndsignaler i stedet for verbale) og så vil jeg gå blodspor.

 

Har heldigvis aldrig været ude for, at nogen siger det vil være synd for hende.

 

Synd, den påtænkte træning ikke blev til noget. Men træn for pokker, træn. Fingeren til de der siger, at hunden skal have lov at ligge og svinde ind!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

yes se da at få lavet nogle spor, hun kan få glæde af!

og så er det også bedre med en ældre hund at få hende kørt mentalt træt, istedet for bare en masse gåture.. så det måske slider på kroppen.

Og når du nu siger hun elsker det, så kan jeg ikke se hvorfor i ikke bare skulle fortsætte.

 

men pas nu hellere på! ... lige pludselig får du en hund, der går med næsen godt plantet nede i alle de spor han kan finde, i håb om at der måske står en halv bøtte paté for enden... :blink:

 

sådan en hund har jeg ihf fået efter vi startede med spor :blink: også selvom vi ikke har sportrænet (bortset fra fodersøg), siden foråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oh, manner. Bliver helt fornærmet på både din og min hunds vegne! Min ældste fylder 11 i 11, og hun elsker at blive brugt til noget. Hvis jeg ikke trænede med hende, ville hun da for alvor sygne hen!

 

Så hun kommer med ud og løbetræne, så hun er i form til alt det hun gerne vil, og har overskud til at bruge hovedet. Vi går til rally (eller det vil sige, vi træner selv og så smutter vi til prøver), hun ryger med på jagt - og så vil jeg i det nye år se om jeg kan nå at få en LP1 på hende (hun kan ikke længere høre, så skal lige have tjekket op hos en dommer, at jeg ikke mister alt for mange point ved at have håndsignaler i stedet for verbale) og så vil jeg gå blodspor.

 

Har heldigvis aldrig været ude for, at nogen siger det vil være synd for hende.

 

Synd, den påtænkte træning ikke blev til noget. Men træn for pokker, træn. Fingeren til de der siger, at hunden skal have lov at ligge og svinde ind!

 

Det er også min mening at blive ved med at ligge spor ud til Bubber, men indrømmer gerne, at jeg godt ville have haft en klub med instruktør at træne i :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også det lyder som en fin idé at holde ham i gang.

Jeg er lidt i tvivl om hvor du havde tænkt dig at træne til at starte med. Du skriver først Hadsten og derefter Hedensted. Er det bare mig der ikke lige forstår det?

Vi træner selv i Hundehuset i Hadsten og er super glade for det, men det er så Rally vi træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...