Hop til indhold

Hvad bygger din træning på?


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Jo, det kommer netop med tiden - men også fordi jeg ikke har begrænset mig til én forening, én type træning, én type bøger og én type kurser. Jeg læser også de "forkerte" bøger og går til kurser med mennesker, jeg ikke umiddelbart træner som - og får noget med hjem hver gang. Jeg elskede før i tiden, når vi holdt internet-træningsweekender, hvor en masse forskellige mennesker mødtes og trænede alle mulige forskellige ting - her kom virkelig en masse ting på bordet og man kunne så bare plukke ud.

 

Og på-heden er vel også implicit for mig - jeg gider simpelthen ikke træne en hund, der ikke gider træne med mig. Snusning osv. på træningspladsen er ikke okay i min verden - så må jeg simpelthen anstrenge mig noget mere eller se på, om de krav jeg stiller er for diffuse for hunden. Desværre ser jeg alt for mange mennesker, der forsøger at træne øvelser med hunde, hvor den grundlæggende kontakt ikke er på plads - det er dælme svært at få dem til at holde op med! De vil jo gerne videre og have lært hunden noget, men det nytter bare ikke, når de skal slås med omverdenen om opmærksomheden.

 

Det er rigtig godt at være åben også for det man ikke umiddelbart er til. Som du siger får man ALTID et eller andet med hjem om ikke andet så bekræftelse på at den holdning man har holder!

 

Det er rigtigt trist med den manglende fokus og nogle hundeejeres manglende forståelse for at den grundlæggende gensidighed skal være etableret og på plads før man kommer stort videre.

Noget for noget, tillid og respekt begge veje.

 

Men der svarer nok lidt til at ville "pådutte" en person, som synes det fungerer fint med at bruge tre finger på tasturet, at lære tifingersystemet :lol:

Man VED det sidste vil give så meget mere, men så længe personen ikke selv kan se det, er der ikke så meget at gøre

 

Jeg fik et ordentligt kick for et par måneder siden ang. påhed. Jeg havde nogle enetimer med en politihundefører, og at se den hund arbejde uden at skulle lokkes til det med kødboller og hvad har vi her, var en saltvandsindsprøjtning af de helt store.

Der var godt nok noget at arbejde med, noget der ville frem :-D desværre opdagede jeg også hvor meget jeg savner den del af hundearbejdet :cry:

 

Hunden hedder Tarzan og kan ses i en artikel i Hund & Træning.

 

Dette drive, eller bare en brøkdel af det, kan jeg godt savne hos mange af "dagens hunde" :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg har tænkt så det knager :hmm: :mrgreen: men synes stadig det er meget svært at definere på skrift, men here goes...

 

Karla er min første hund, og det tror jeg er ret tydeligt. Hun har måttet "betale" for min manglende evne til at sætte kriterier og holde fast ved dem osv. :oops:

 

Da jeg fik hende havde jeg ikke mange specifikke tanker om min træning, udover at jeg vidste vi skulle løbe agility en dag når hun blev gammel nok :rolleyes: Jeg tror ikke jeg havde bestemt om jeg ville være verdensmester eller om det bare skulle være for hyggens skyld egentlig... havde bare bestemt at jeg ville gå til agility...

 

Ikke fordi man nødvendigvis skal sætte sit ambitionsniveau før kræet kommer ind af døren, men der er mange ting jeg ville ønske jeg havde gjort mig selv klart allerede da hun var ganske lille...

 

Havde jeg sat mig lidt mere ind i hvad en konkurrence agilityhund skal kunne, så havde jeg en hund der:

 

  • Var trænet til at tage initiativ
  • Var modig som en løve
  • Kunne arbejde på stor afstand af fører
  • Havde en stor grad af impulskontrol
  • Havde en stor grad af kropskontrol
  • Havde en god kropslig hukommelse - også med mange forstyrrelser eller når den kører i højt gear
  • Kunne forholde sig roligt i et bur eller en bil
  • Kunne tænde på et sekund når det var nødvendigt

Hvad jeg har, er ikke så langt fra, men de ting jeg "mangler" er ting jeg til stadighed bakser med, fordi de ikke blev indlært grundigt nok da hun var hvalp...

 

Virkeligheden ud fra min liste:

 

  • Karla er super til at tage initiativ. Hun tilbyder rigtigt meget adfærd selv og er meget dygtig til at prøve sig frem...

 

  • Karla er en tøsedreng. Hun forventer at mor tager sig af alt der er skræmmende, eller at det kan gøes væk. En modigere hund ville have været ønskeligt. Om det er 100% min fejl ved jeg ikke, en del ligger nok i hendes personlighed, men jeg ville ønske jeg havde fremelsket modet mere i hende fra hvalp.

 

  • Karla er ikke specielt god til at arbejde på afstand. Hun elsker den tætte kontakt og fokus via øjenkontakt. Ikke forstået på den måde, at hun løber på "svipture" når hun er på afstand, tværtimod - hun forsøger desperat at komme "hjem" til mor.

 

  • Impulskontrol = Skt. Petersborg! Jeg havde lidt samme ide som Petrine, da Karla var yngre: fuld fart fremad og så skidt med resten! Det duer IKKE til en hund som min ;-) Så jeg træner og træner og træner impulskontrol med hende - og hvergang jeg "slapper af" og tænker - NU SIDDER DET FAST! Så ryger det igen... Så sent som i søndags havde jeg en hund der tyvstartede!

 

  • Karla har super kropskontrol! Her er noget jeg har gjort rigtigt :mrgreen: Vigtigheden af dette har åbenbart været tilstede allerede da jeg fk hende, for her er noget jeg har trænet fra hun var ganske ung. Og aldrig har haft problemer med...

 

  • Den kropslige hukommelse kniber det derimod med! Felter fx. er fantastisk til træning, men når adrenalinet først pumper rigtigt, så ryger de til højre og venstre. Dette handler i høj grad også om hendes manglende impulskontrol og min manglende evne til at være konsekvent! i denne træning... Da en bold også kan gøre at basale signaler som dæk, bak, sit og touch kan ryge ud af vinduet sammen med hjernen...

 

  • Bur og biltræningen lavede jeg slet ikke da hun var hvalp. Det faldt mig simpelthen ikke ind, at jeg skulle bruge det til noget :stupid: Jeg øver det til stadighed, og hun er da også rigtigt god til buret i en konkurrencesituation - men alle andre steder? glem det :roll: Hun kan ikke vente i en bil i over 15 minutter uden at gå i stress-mode, så der ligger også et stort arbejde foran os...

 

  • Tænding har hun tilgengæld - og det er lykken. Ikke noget med langsomme starter eller træghed - når der skal arbejdes er hun på på på!

Summasummarum må være, at jeg har fejlet flere steder - og selvom jeg efterhånden nok kommer til at få rettet op på de fleste af mine fejl, så bliver de nok aldrig så gode som havde jeg trænet dem fra hun var ganske lille. Jeg håber og tror på, at jeg kan gennemføre de fleste af disse ting med nummer 2 hund, men så fejler jeg sikkert et andet sted med den :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja for det første træffer jeg et meget bevidst valg inden jeg begynder træningen:

Jeg søger meget grundigt efter en hvalp der har de egenskaber jeg ønsker til det jeg træner. Eftersom min træning bygger på:

 

 

  • positiv forstærkning, negativ straf og ekstinktion
  • Hundens egetinitiativ
  • systematisk brug af betinget forstærker

Ja så lykkes dette nemmere hvis hunden er nem at belønne: dvs madglad og har stor legeinteresse. (Nu træner jeg IPO så jeg vælger jo en race der egner sig til dette)

Men når man ønsker at undgå straf (positiv straf) så bliver livet meget lettere for en selv hvis hunden er FØDT med stor legeinteresse.

 

Sandt nok kan stort set alt trænes - men vejen til mål kan blive utrolig lang hvis man først skal bruge lang tid på at lære hunden at lege.Det gider jeg ikke hvis jeg kan vælge en hund der har det med i kufferten

 

Desuden går jeg en stor bue uden om sky og usikre individer for de lader sig meget nemt forstyrre og bliver stressede i situationer med mange lyde/forstyrrelser og så bliver det igen en stor opgave at belønne dem.

 

Men efter valg af et godt individ så prioriterer jeg:

 

 

  • grundig social/miljøtræning hvilket bla. indebærer at min hund skal kunne belønnes i en hvilken som helst situation og ignorere alt andet end mig og belønning. Kan den ikke det, er det usandsynligt at jeg overhovedet kan få den til at arbejde i en sådan situation.
  • jeg arbejder med at opbygge et stort fundament af grundfærdigheder til flydniveau
  • så sættes signaler på
  • generaliseringstræning
  • kædning
  • konkurrencetræning

 

Ja det var jeg lige kunne komme i tanker om:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Jeg bliver jo ind i mellem bedt om at holde kurser i henholdsvis lydighed og rally, og det har jo tvunget mig til at tænke lidt over, hvordan det egentlig er, jeg træner :genert: Det er nok meget sundt.....

 

Så nu vil jeg "tvinge" jer andre til at gøre det samme :mrgreen: Og "jeg klikkertræner" eller "jeg bruger kun positive metoder" er ikke godt nok - det gør hovedparten jo (i teorien i hvert fald) i dag. Så hvilke byggesten bruger I, når I skal skabe en god firbenet træningsbuddy?

 

Og ja - skal nok selv lægge ud.... men det bliver først i næste indlæg :mrgreen:

 

Lige nu venter jeg på Njord falder ordneligt til, for indtil videre er der ikke noget de bider fast, han har slet ikke tid når der er så mange nye lyde og lugte :lol:

 

Men når han tisser ude roser jeg ham til skyerne og stikker ham en godbid..

 

Jeg har prøvet at introducere ham for klikkerne idag, men han ser ikke ud til at forstå sammensæting af klik og så godbid, man kan se han bare tænker "årh hvad godbid" og helt ignorere klikket, så jeg venter lige et par dage og håber på han så er mere modtageligt :)

 

Ellers så er det uden straf, hvor det aller værste er et "nej" eller "Njord" som jeg bruger når min datter er i nærheden, ellers tror hun at det er hende jeg siger nej til :)

 

Kom virker også, men der tror jeg nu mere det er fordi han er hvalp og ser mig som sin mor, så det skal han nok glemme på et tidspunkt :) Indtil videre har jeg hvertfald en lille uldklump i hælene hvorend jeg går :lol:

 

Det minder mig om jeg skal have lavet nogle mindre godbider når jeg skal igang med klikkeren, jeg bruger Training bites fra Olivers, men til en lille d/s hvalp er de lige en tand for store, så der går alt for lang tid med at spise :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kan prøve :genert:

 

Jeg starter med at bruge f.eks. sit eller dæk (sit er nemmest for mig :mrgreen:) og holder så en godbid foran hundens næse. Godbidden er i en lukket hånd og jeg klikker for at hunden stopper med at forsøge at få fat på godbidden. Senere udvider jeg så til at jeg rent faktisk forsøger at lokke hunden ud af position med en godbid/legetøj i åben hånd, en skål, vildt løb osv. og klikker stadig for at hunden vælger at blive siddende. Forlader hunden positionen, sker der ikke andet end at belønningen forsvinder.

 

1000 tak :-)

 

Det må jeg prøve at træne på her hjemme!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at introducere ham for klikkerne idag, men han ser ikke ud til at forstå sammensæting af klik og så godbid, man kan se han bare tænker "årh hvad godbid" og helt ignorere klikket

 

Oj, tell me about it! De der madglade hunde, de registrerer bare INTET, når der er mad!

 

Det tog mig en hel uge at betinge klikkeren på Møffe, hans hjerne forsvandt som duk for solen, når der var mad. Og jeg forsøgte flere gange dagligt :stupid: Men lykkedes gjorde det da heldigvis til sidst :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

-Og så lærte jeg (måske?) noget nyt om min schæfercollie i dag. På vej hjem gennem byen, hev jeg min target stick frem, (som jeg havde øvet lidt med hende den anden dag), for at vise Martin at hun kendte den. Og vupti, den var jo meget, meget nemmere for hende at være dygtig med, dvs dutte på den hele vejen ned ad gaden, end det er for hende at skulle vælge at give øjenkontakt frem for at se efter ting.

Så havde en hund der blev meget roligere i sit kropssprog, selvom der var godbider involveret, og som ikke hele tiden fandt ting at gø af :mrgreen:

 

....det store spørgsmål er så hvorvidt det også vil virke på vej op til markerne, dvs inden løb, leg og træning :genert:

Desuden kan jeg kun gøre det hvis jeg ikke har begge hunde med ud (eller som i dag, vi begge er ude), ellers bliver det vist noget rod :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...