Hop til indhold

Lidt tal på hunde i DK

Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder lige og kigger på lidt tal.

I år 2009 blev der registreret 74.000 hunde i Dansk Hunde Register.

Det samlede antal hunde i Danmark er 585.000

Det betyder, ved et uændret hundejer antal, at gennemsnits alderen for hunde skal være under 8 år, for at undgå en overproduktiuon.

Selv med indregning af aflivning af 12.000 raske hunde, vil gennemsnitsalderen kun stige til ca. 9 år.

Det er ikke mit indtryk, at der bliver væsentlig flere hundejere i Danmark, så hvad der sker med "overskudshvalpene" kan man jo tænke lidt over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder, ved et uændret hundejer antal, at gennemsnits alderen for hunde skal være under 8 år, for at undgå en overproduktiuon.

Selv med indregning af aflivning af 12.000 raske hunde, vil gennemsnitsalderen kun stige til ca. 9 år.

Det er ikke mit indtryk, at der bliver væsentlig flere hundejere i Danmark, så hvad der sker med "overskudshvalpene" kan man jo tænke lidt over.

Jeg forstår slet ikke?

Måske er klokken for mange for mig? En overproduktion? I forhold til hvad? Og hvorfor skal de kun blive 8-9 år?

Kan jeg ikke få skåret det ud i pap, for jeg forstår slet ikke emnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke?

Måske er klokken for mange for mig? En overproduktion? I forhold til hvad? Og hvorfor skal de kun blive 8-9 år?

Kan jeg ikke få skåret det ud i pap, for jeg forstår slet ikke emnet?

585.000 hunde ialt

74.000 hunde registreres om året

Gennemsnitlig levetid = 585.000 / 74.000 = 7,9 år :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

585.000 hunde ialt

74.000 hunde registreres om året

Gennemsnitlig levetid = 585.000 / 74.000 = 7,9 år :engel:

Men sådan kan man jo slet ikke regne det ud..

Alle de hunde der ikke er registreret er jo ikke med..Alle de hunde som dør/bliver aflivet som ½-1-2 år trækker jo de andres gennemsnit ned.. Og jeg ved at rigtig rigtig mange mennesker glemmer at afmelde hunden fra hunderegisteret når de får den aflivet/den dør..

Ligesom folk glemmer at ejerskifte dem derinde :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Der er rigtigt mange hunde, som ikke står i hunderegistret ;-)

:hmm:Mon der er nogle forbrydere der mener det er fjoller,i der er uvigtigt, så må der slås hårdt ned på de formastelige:slem: Kan hundefar så lige polere sin stav:klap::klap::mrgreen:

Den skulle ikke misfortolkes:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
:hmm:Mon der er nogle forbrydere der mener det er fjoller,i der er uvigtigt, så må der slås hårdt ned på de formastelige:slem: Kan hundefar så lige polere sin stav:klap::klap::mrgreen:

Den skulle ikke misfortolkes:blink:

MÅ jeg øjeblikkeligt lige bede om kammertonen, tak! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
MÅ jeg øjeblikkeligt lige bede om kammertonen, tak! :-D

:stupid: Hvornår lærer jeg at tænke mig om:fornaermet:ved jo udmærket at jeg straks er udpeget som synder:blink: gid man var en:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er alle tallene fra DHR? Eller hvorfra har du det samlede antal hunde i DK og antal aflivninger?

Lyder meget sandsynligt, at folk glemmer at afregistrere hunde de har mistet, men alligevel.

Det tal, der påvirker mig mest er de 12.000 aflivninger, af raske hunde vel og mærke (hvis det er faktum), det bliver jo til næsten 33 hver eneste dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er alle tallene fra DHR? Eller hvorfra har du det samlede antal hunde i DK og antal aflivninger?

Lyder meget sandsynligt, at folk glemmer at afregistrere hunde de har mistet, men alligevel.

Det tal, der påvirker mig mest er de 12.000 aflivninger, af raske hunde vel og mærke (hvis det er faktum), det bliver jo til næsten 33 hver eneste dag.

Til tider lykkedes det de troværdige samfundsborgere, eller skal vi sige de ærlige embedsmænd, at fortælle en sansynlig historie der er uden for den vedtagne lov, men som passer med det makværk der var grundlaget for det der var hensigten med det der kørte igennem tinget, det var bluf som man har til vane at stemme om, det er så dansk så ingen tar notits af l..det, bare min mening....men nu er jeg jo også en :banan::banan::banan::banan: og udenfor rækkevide, hvad angår love,:shock: men hundeloven er så vigtig en lov at den nok skal kvæle en hund eller to, :slem: og så er jeg den der er smuttet, jeg skal ikke nyde noget, når de kloge tolker :shock::mrgreen:

Nogen sætter en ære i deres arbejde, og en ære i at nedgøre det de ikke regner, jeg er i grunden nået op på deres plan, og det er ikke rart:megaked::damn::damn::damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tallene med antal registreringer og samlet antal af hunde i Danmark har jeg fra DHR ´s side.

Hvis mange glemmer at afmelde deres hunde når de dør, gør det jo kun overproduktionen forholdsmæssigt større.

Så hvis du bliver påvirket af det tal på 12.000 raske hunde, som hvert år aflives, skal du nok ikke begynde at tænke på, hvad der sker med alle de mange hvalpe, som ikke kan sælges.:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sådan kan man jo slet ikke regne det ud..

Alle de hunde der ikke er registreret er jo ikke med..Alle de hunde som dør/bliver aflivet som ½-1-2 år trækker jo de andres gennemsnit ned.. Og jeg ved at rigtig rigtig mange mennesker glemmer at afmelde hunden fra hunderegisteret når de får den aflivet/den dør..

Ligesom folk glemmer at ejerskifte dem derinde :evil:

Du har ret i, at alle de hunde som dør unge trækker den gennemsnitlige levealder ned.

Men hvis folk glemmer at afmelde deres hund når den dør, betyder det, at det samlede antal hunde i Danmark er lavere end DHR har registreret, hvilket "trækker" den anden vej, med hensyn til beregningen af overproduktion.

Desuden mener jeg, at alle hunde bliver afmeldt i DHR ved en vis alder 18 år tror jeg.

Så samlet tror jeg desværre, at der stadig findes en "pæn" overproduktion af hvalpe, og jeg kunne godt tænke mig, at undersøge hvad der egentlig sker med denne overproduktion, selvom jeg nok godt på forhånd kan konkludere, at de nok bliver aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er forbavset over, at ingen har en viden -, en fornemmelse af -eller bare et bud på, hvad der sker med de hvalpe, som der ikke kan findes hjem til.

Er det er tabu emne, som ingen ønsker at se i øjnene, eller holdes det så godt skjult, at ingen har det mindste kendskab til det.

Jeg synes da godt man kan "tale" om dette emne, selvom det måske ikke er så hyggeligt, der er jo trods alt 14 dage til jul endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er forbavset over, at ingen har en viden -, en fornemmelse af -eller bare et bud på, hvad der sker med de hvalpe, som der ikke kan findes hjem til.

Er det er tabu emne, som ingen ønsker at se i øjnene, eller holdes det så godt skjult, at ingen har det mindste kendskab til det.

Jeg synes da godt man kan "tale" om dette emne, selvom det måske ikke er så hyggeligt, der er jo trods alt 14 dage til jul endnu.

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Du har jo allerede i indlægget ovenover skrevet, at din egen konklusion er, at de bliver aflivet. Hvad skal vi andre så gætte på? At de alle bliver fløjet til USA og finder nye hjem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke helt jeg forstår. Du har jo allerede i indlægget ovenover skrevet, at din egen konklusion er, at de bliver aflivet. Hvad skal vi andre så gætte på? At de alle bliver fløjet til USA og finder nye hjem?

Ok det vil jeg så opfatte som at jeg har ret i, at der aflives mange hvalpe herhjemme.

Det bør man så huske på, næste gang formiddagsbladene slår stort op, at en ulovligt importeret hvalpekuld er blevet aflivet ved grænsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel meget forskelligt hvad der sker med dem.

Der var en del tæver i det kuld som min (ikke stambogsførte) irske ulvehund stammer fra, og det var svært at finde hjem til dem alle. Men opdrætten beholdt nogen og passer dem som sine egne hunde, og den måde det foregår på kan jeg ikke indvende noget mod.

Så har jeg nogle "russiske" hunde som kommer fra et sted hvor produktionen bare kører uanset at der er et meget begrænset marked for den race. Og endnu mindre marked for fejlprægede hunde af slagsen.

De står i en stald, to fra et kuld som blev født for 2½ år siden, 3 fra et kuld som blev født for 1½ siden, og nu hvalpe fra et nyt kuld som der heller ikke er nogen afsætning i. Stalden kan ikke varmes op, bjælkerne der bærer taget er gamle og der ligger meget sne på det tag for tiden. Hundene fodres fra fælles trug i hver bås hvilket ikke sikrer en ens fordeling af goderne og giver dem ressourceforsvarsproblemer senere i livet hvis de skulle være så heldig at komme ud i et hjem. De kommer ud på en gårdsplads en gang om dagen.

Hundene har stort set ingen kontakt til mennesker og den smule de har er ikke altid positiv. Derfor er de menneskesky, og deres chancer for at komme ud i et hjem er lig 0. Så de kan se frem til at blive stående i den stald til de kradser af, eller taget falder ned i hovedet på dem.

Desværre tror jeg ikke at det er noget enkeltstående tilfælde.

Om det er et tabuemne? Givetvist. Både myndigheder, dyreværn og DKK har set gennem fingrene med dette tilfælde i mange år, dog har DKK nu noget modvilligt ekskluderet opdrættet i et par år efter vedholdende massivt pres. Hundenes videre skæbne er man ligeglad med.

Mht afmelding af døde hunde i hunderegisteret var jeg ikke klar over at dette var påkrævet. Jeg kan dog se at de hunde som jeg har mistet med tiden ikke længere er registreret, så muligvis har dyrlægen afmeldt dem i forbindelse med aflivningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo selv en hvalp , nu 11 mdr, som aldrig blev solgt. Jeg fik ikke en eneste seriøs henvendelse på ham.Så han bliver da her, selvom det kan blive vanskeligt med mor og mormor i huset. Altså mht at undgå parring.

Jeg havde hellere set ham solgt til nogle, der var aktive med racen.

Så vidt der kan læses ud af det materiale Dyrenes Beskyttelse lavede i samarbejde med dyrlæger vedr årsager til aflivning , så skønnes det at der aflives ca 15000 hunde i DK/år.Af disse er jo langfra alle udtjente af alder, voldsomt syge. Årsagerne er ofte mentale problemer med hundene som unge.

Så jeg tror, overskudet ligger i disse unghunde, hvor videreformidling ikke lykkedes og hvalpens opvækst bærer præg af flere ejerer, uden viden om hundehold.Og hovsa anskaffelser.I undersøgelses perioden skulle dyrlægen udfylde et spørgeskema og der fremkom det, at ikke særligt mange havde søgt proffesionel hjælp til genopretning af hunden.

Og så må det skønnes, at de aflivede hunde ofte erstattes af nye, i visse familier med samme dårlige baggrund, som den aflivede.

Jeg tror, det er korrekt at et hundeliv i gennemsnit er under 8 år.

For en stor del bliver knap 2 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg FORSTÅR ikke HVAD der får dig til at konkludere at der er en overproduktion, og endnu mindre at du mener der er noget at forholde sig til???

Statistikker er jo kendt for at ære noget man frit kan tolke, og det lader i mine øjne til at det i hvert fald er gjort her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok det vil jeg så opfatte som at jeg har ret i, at der aflives mange hvalpe herhjemme.

Det bør man så huske på, næste gang formiddagsbladene slår stort op, at en ulovligt importeret hvalpekuld er blevet aflivet ved grænsen.

`Amen helt ærligt Sigurd. Du ved jo godt at mange hvalpe bliver aflivet og ikke bare fordi de ikke kan sælges, når de er 8 uger. Der aflives jo også ved fødslen for at skåne tæven som det så yndigt hedder.

Link til indlæg
Del på andre sites