Hop til indhold

Risikoen ved narkose..


Gæst dachs
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er nyt medlem på dette forum og jeg elsker hunde. Jeg har en gravhund som jeg elsker meget højt.

 

I morgen skal min gravhund have fjernet nogle tænder. Det er pga tandsten og en mindre betændelse i tandkødet.

 

Er der en stor risiko forbundet med at ens hund skal i narkose. Det er en såkaldt skåne-narkose, hvilket betyder mild narkose.

 

Det skal lige siges, at min hund er 16 år gammel. Men han er en stærk hund, og for en uge siden fik han taget en blodprøve der kunne bekræfte at dens organer er sunde.

 

Han fik for 6 mdr. siden fjernet tænder under en narkose, og dagen efter var han frisk igen.

 

Men hvor stor en risiko er der egentlig ved, at ens hund skal i narkose. Og er der en meget større risiko for ældre hunde?

 

 

Jeg er enormt nervøs. Jeg får ikke sovet i nat. Jeg kan simpelthen ikke bære tanken om at skulle sige farvel til min bedste ven.

 

På forhånd tak :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke mene, din dyrlæge ville putte din hund i narkose medmindre vedkommende mener, at hunden kan klare det.

 

Men ja, der er altid en risiko, ligesom der er ved os mennesker, når vi skal i narkose.

 

Det hjælper dig ikke, det ved jeg.. Men det er facts.

 

Men som sagt, ville jeg ikke mene, at dyrlægen ville gøre det, hvis risikoen var større end normalt

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej JeanetteH.

 

Og tak for dit svar.

 

Men hvad nu hvis dyrlægen vurderer, at denne tandsten samt betændelse er en irritation for hunden med nedsættende livskvalitet til følge?

 

Ville dyrlægen med andre ord ikke behandle denne irritation hvis risikoen var for stor (narkosen)?

- og dermed lade hunden leve med det?

 

Undskyld min lidt ligefrem måde at spørge på. Men jeg er enormt nervøs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh det kan kun din dyrlæge svare på.:genert: Men når jeg har afleveret Luna til røngten etc, hvor hun skal i narkose, så ved jeg at der bliver lyttet til hjerte og lunger etc før de gør noget.

 

Han klarede det fint for 6 mdr siden, så mon ikke han også gør det i morgen:-D Det krydser jeg ihvertfald fingre for:-)

 

Endnu engang tak.

Problemet er, at jeg desværre ordkløver. Vores dyrlæge fortæller om den risiko der er forbundet ved narkose. Det er en risiko hun skal informere mig om.

Hun kan jo ikke love mig, at alt nok skal blive godt hvis det modsatte skulle vise sig. Men mon ikke vores dyrlæge inderst inde regner med at det hele går godt ud fra hendes erfaringer, statistik og mavefornemmelse?

 

Men sådan helt objektivt set, så er der vel kun en mindre risiko forbundet med "narkose"... set ud fra en dyrlægevidenskabelig betragtning?

Link til indlæg
Del på andre sites

nøøj, hvor har jeg det forfærdeligt lige nu. Jeg går rundt med denne klump i halsen samt tendens til tårer.

 

Hvad plejer i andre at gøre aftenen før jeres hund skal have en risikabel behandling ved dyrlægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå i seng og sov, så du er klar til dagen i morgen. Din dyrlæge ville aldrig anbefale en tandoperation på en 16 år gammel hund, hvis ved kommende ikke mente, at kræet kunne stå det igennem, så ind og sov, så du er frisk, når vaps skal hentes ved dr. Dyr. Du skal jo forkæle den bette oven på eventyret og ikke knalde ud og sove :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du er nervøs. Mine ene hund kom i narkose sidste tirsdag. Han skulle have fjernet en fedtknude på halen og have renset tænder. Jeg er også altid såå nervøs, min vejer 6 kg og er lille ligesom din.

 

Jeg bliver altid hos mine dyr indtil de sover, så de ikke skal sidde alene hos andre. Kan du mon også det ?

 

Bedøvelse gik fint, han var dog lidt længe om at vågne, da de havde givet ham lidt ekstra, da der var meget tandsten og det tog lidt længere tid end beregnet.

 

Jeg kom før han vågnede helt, og sad med ham på skødet til han var frisk nok til at tage hjem.

 

Han var noget træt resten af dagen og tissede lidt der hvor han lå. Næste dag var han super frisk igen. :-D

 

Så det skal nok gå godt for jer. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du er nervøs. Mine ene hund kom i narkose sidste tirsdag. Han skulle have fjernet en fedtknude på halen og have renset tænder. Jeg er også altid såå nervøs, min vejer 6 kg og er lille ligesom din.

 

Jeg bliver altid hos mine dyr indtil de sover, så de ikke skal sidde alene hos andre. Kan du mon også det ?

 

Bedøvelse gik fint, han var dog lidt længe om at vågne, da de havde givet ham lidt ekstra, da der var meget tandsten og det tog lidt længere tid end beregnet.

 

Jeg kom før han vågnede helt, og sad med ham på skødet til han var frisk nok til at tage hjem.

 

Han var noget træt resten af dagen og tissede lidt der hvor han lå. Næste dag var han super frisk igen. :-D

 

Så det skal nok gå godt for jer. :blink:

 

Hej og tak for dit svar.

Jeg har desværre ingen anelser om hvordan jeg reagerer i morgen. Jeg ved dermed ikke om jeg kan holde til at være hos ham før bedøvelsen og før han vågner. Men det skylder jeg ham.

Han er 16 år gammel. Men han er stærk bygget og organerne er sunde.

Men han lever jo ikke for altid. Og det må jeg indse. Så det bliver hårdere for hver gang han er ved dyrlægen.

 

Såfremt alt går som forventet, så skulle det hele ca tage en time. Og så beholder dyrlægen vores hund yderligere en time for at observere den.

 

Dyrlægen sagde, at det er gode tegn, at vores hund stadig kan løbe/springe, har en god appetit og kan rulle på ryggen.

 

Det er hårdt, at tænke på alle de gode stunder jeg har haft med min hund. Det lyder nok lidt som et paradoks, men det gør altså ondt. Jeg er virkelig ikke klar på at slippe ham endnu., selvom det kan lyde egoistisk - så er han heller ikke klar på det endnu, heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle.

Tusind tak for opbakningen:vinken:

 

Vores elskede hund er nu hjemme igen. Han er lidt groggy, så han får masser af hvile oven på et godt solidt måltid.

 

Det var virkelig hårdt at aflevere ham hos dyrlægen. Hårdere var det, at afvente opringningen fra dyrlægen (hvordan det var gået osv.) Jeg gik rastløs rundt uafbrudt i 2 timer og gjorde mig alle mulige tanker. Så jeg er også enormt udkørt nu.

 

Der blev fjernet 2 tænder. Dyrlægen var yderst omhyggelig, og klippede blandt andet også kløerne.

Dyrlægen havde taget et røntgenbillede. Hun var meget forbløffet over at se resultatet. Hun havde aldrig set en så flot rygsøjle hos en ældre hund, og specielt ikke en 16-årig gravhund. Muskulaturen er også overraskende god.

 

Så blev det alligevel jul i år :-)

 

Endnu engang mange tak for jeres opbakning. God jul til jer og jeres familier (hvilket naturligvis også betyder jeres hunde)

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev det alligevel Jul på jer. Fantastisk at han klarede det så godt. Turde ikke skrive ind, for en god bekendt, der ejede min ene hunds far mistede ham netop pga en tandudtrækning af en kindtand.

Han var nær 14 år og ellers i superform. Og hjertet virkede Ok , men han fik desværre hjertestop i narkosen, men da en blid død uden smerter. Og genoplivning var forgæves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...