Hop til indhold

Haltende hvalp på knap 6 mdr


Amocca
 Share

Recommended Posts

Mine svigerforældres lab/border blandingshvalp halter på det ene forben, når hun har været igang med megen aktivitet - fx. lange løbeture på stranden, eller langvarig hundeleg... :???:

 

Det skræmmer mig lidt, hun er en tung hvalp og bliver en stor tung hund en dag... Hun er knap 6 mdr. Jeg tænker det kan være vokseværk, men ville det så kun komme efter megen aktivitet? :vedikke:

 

Jeg så det for første gang i går aftes - vi var 4 hunde, 2 børn og 6 voksne til juleaften, så der var gang i den... men de siger, det sker af og til, at hun begynder at halte på det ene forben... og så går dte over igen efter hvile...

 

Jeg håber det er vokseværk, men min indre dæmon siger AD... jeg tvivler dog på, at jeg får dem overtalt til at få hende fotograferet...

 

Nogen der kan fortælle mig hvordan vokseværk "ser ud"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador
Mine svigerforældres lab/border blandingshvalp halter på det ene forben, når hun har været igang med megen aktivitet - fx. lange løbeture på stranden, eller langvarig hundeleg... :???:

 

Det skræmmer mig lidt, hun er en tung hvalp og bliver en stor tung hund en dag... Hun er knap 6 mdr. Jeg tænker det kan være vokseværk, men ville det så kun komme efter megen aktivitet? :vedikke:

 

Jeg så det for første gang i går aftes - vi var 4 hunde, 2 børn og 6 voksne til juleaften, så der var gang i den... men de siger, det sker af og til, at hun begynder at halte på det ene forben... og så går dte over igen efter hvile...

 

Jeg håber det er vokseværk, men min indre dæmon siger AD... jeg tvivler dog på, at jeg får dem overtalt til at få hende fotograferet...

 

Nogen der kan fortælle mig hvordan vokseværk "ser ud"?

 

Ja, kan godt forstå, at dine alarmklokker ringer. Der kan googles flere artikler frem om "vokseværk" i hunde. Nogle kan ved røntgen påvise forhold, der åbenbart er uskadelige, mens andre - som vi jo ved -kan påvise mere bekymrende forhold. Godt du er opmærksom på hunden, måske du kan nævne det igen for ejerne???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det kan være alt fra vokseværk, albueproblemer, mus, OCD osv.

 

Jeg husker det som værende en blanding af et par racer?

Ved du om andre i kuldet har problemer?

Ved du hvad de fodrer med?

Er den overvægtig?

Tager de hensyn til, at den ikke er fuldt udvokset mht aktivitet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være alt fra vokseværk, albueproblemer, mus, OCD osv.

 

Jeg husker det som værende en blanding af et par racer? border/lab blanding

Ved du om andre i kuldet har problemer? aner det ikke, de har heller ikke kontakt til andre i kuldet

Ved du hvad de fodrer med? Royal canin hvalpefoder + brugsens det bedste til den voksne, det æder den bette uden tvivl også en del af

Er den overvægtig? nej, men hun er en stor hvalp

Tager de hensyn til, at den ikke er fuldt udvokset mht aktivitet? den laver jo ikke noget - ud over at være i haven og lege med Karla en gang eller to i ugen, men den får lov at drøne op og ned af trapper mange gange dagligt :???:

 

se svar i dit indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
se svar i dit indlæg

 

Måske det så gså kunne være forkert brug af hvalpen - har de ikke læst brugsvejledningen til sådan en størrelse :confused:

 

Megen brug af trapper og ikke så megen anden motion vil jo ikke give muskler, men måske nærmere slide på knoglerne :vedikke:

 

Måske det ikke er så dumt, at den også æder af voksenfodret, hvis den vokser hurtigt - bare ærgerligt, at voksenfodret ikke er noget godt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det så gså kunne være forkert brug af hvalpen - har de ikke læst brugsvejledningen til sådan en størrelse :confused:

 

Megen brug af trapper og ikke så megen anden motion vil jo ikke give muskler, men måske nærmere slide på knoglerne :vedikke:

 

Måske det ikke er så dumt, at den også æder af voksenfodret, hvis den vokser hurtigt - bare ærgerligt, at voksenfodret ikke er noget godt :vedikke:

 

Nej, de har ikke læst brugsanvisningen og jeg forstår til stadighed ikke hvorfor de skulle have endnu en hund :vedikke: Men har desværre efterhånden opgivet at trænge igennem til dem :cry:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde vokseværk, og han haltede faktisk mest, når han havde hvilet og skulle i gang igen, så det lyder ikke helt som hos den du kender...

Hvis han havde leget meget en dag, ku han også også halte værre dagen efter, men stadig værst når han havde ligget stille.

Han blev tjekket af dyrlægen da det startede, for jeg tænkte straks det værste, så de sku måske også få deres tjekket. Så får man også ro i sindet.. Min er heldigvis helt frisk igen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min har også haltet lidt indimellem- men jeg er så heldig at jeg går tur med min dyrlæge- så vi har hele tiden kunnet følge det sammen og hun har ikke fundet noget alarmerende på ham.

 

Det vigtigste er at din hund aldrig er eller bliver udmattet- dage hvor den halter, skal turene minimeres, flyt aktiveringen indendørs til mentalaktivering................ og du skal huske at give den gode pauser på gåturen.

 

Min går som oftest fri - på haltedagene kom han i longe- så han ikke kunne tage for vilde ture- så det handler om at tage forbehold på ømme dage.

Og så iøvrigt sørge for din hund ikke får for meget vægt at slæbe rundt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min har også haltet lidt indimellem- men jeg er så heldig at jeg går tur med min dyrlæge- så vi har hele tiden kunnet følge det sammen og hun har ikke fundet noget alarmerende på ham.

 

Det vigtigste er at din hund aldrig er eller bliver udmattet- dage hvor den halter, skal turene minimeres, flyt aktiveringen indendørs til mentalaktivering................ og du skal huske at give den gode pauser på gåturen.

 

Min går som oftest fri - på haltedagene kom han i longe- så han ikke kunne tage for vilde ture- så det handler om at tage forbehold på ømme dage.

Og så iøvrigt sørge for din hund ikke får for meget vægt at slæbe rundt på.

 

Tak for de fine råd, men det er ikke min hund, så jeg har meget lidt at sige i denne sammenhæng...

 

Hunden går ikke ture, den er i haven, så det kommer ikke af for lange gåture... mentalaktivering er en by i Rusland... kræet er dog ikke overvægtig, det er vel altid noget :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder ikke rart -så kan der jo være noget i vejen.......og så bør den vel undersøges af en dyrlæge . Jeg hader at få sådan noget at vide. Min genbo har en hund- jeg aldrig har set. En beagle, endda. Den lever hele sit liv i haven og bag nedrullede gardiner. Suk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Update på hvalpebassen, hvis halten blev så udtalt at den røg til røntgen!

 

Den er vokset for hurtigt, ifølge dyrlægen og har fået blodansamlinger i albueleddet, mener jeg de sagde...

 

Den er nu sat på streng diæt og må kun få afmålt mændge foder, ingen guffer eller andet... For at sikre, at hun ikke vokser helt så hurtigt...

 

Men... måske er det bare mig der har misforstået noget - de har fået at vide, at hvalpen under ingen omstændigheder måtte æde af den voksne hunds foder og KUN måtte få hvalpefoder... er det bare mig, eller plejer man ikke netop at give hvalpe der vokser for hurtigt voksenfoder istedet for hvalpefoder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Update på hvalpebassen, hvis halten blev så udtalt at den røg til røntgen!

 

Den er vokset for hurtigt, ifølge dyrlægen og har fået blodansamlinger i albueleddet, mener jeg de sagde...

 

Den er nu sat på streng diæt og må kun få afmålt mændge foder, ingen guffer eller andet... For at sikre, at hun ikke vokser helt så hurtigt...

 

Men... måske er det bare mig der har misforstået noget - de har fået at vide, at hvalpen under ingen omstændigheder måtte æde af den voksne hunds foder og KUN måtte få hvalpefoder... er det bare mig, eller plejer man ikke netop at give hvalpe der vokser for hurtigt voksenfoder istedet for hvalpefoder?

 

Jeg har hørt det lige omvendt, at det er vigtigt at hvalpe får hvalpefoder for IKKE at vokse for hurtigt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Update på hvalpebassen, hvis halten blev så udtalt at den røg til røntgen!

 

Den er vokset for hurtigt, ifølge dyrlægen og har fået blodansamlinger i albueleddet, mener jeg de sagde...

 

Den er nu sat på streng diæt og må kun få afmålt mændge foder, ingen guffer eller andet... For at sikre, at hun ikke vokser helt så hurtigt...

 

Men... måske er det bare mig der har misforstået noget - de har fået at vide, at hvalpen under ingen omstændigheder måtte æde af den voksne hunds foder og KUN måtte få hvalpefoder... er det bare mig, eller plejer man ikke netop at give hvalpe der vokser for hurtigt voksenfoder istedet for hvalpefoder?

 

Jo, det er det jeg har gjort med begge mine når de har vokset for hurtigt. Et par dage med hvalpe/voksenfoder ca. 50/50, så går det i sig selv igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

For 12 år siden fik jeg besked på at skifte til voksenfoder, da min schæferhvalp dengang voksede for hurtigt og havde lidt vokseværk.

 

Enzo voksede også vildt hurtigt til at starte med og var højere end jævnaldrene og lidt ældre schæferbasser - han havde dog heldigvis ingen vokseværk-gener. Men dyrlægen var meget tydelig med at det var vigtigt han forblev på hvalpefoderet, da det var nøjagtigt sammensat til de behov de har i den alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, vil liiige fortydlige - selvfølgelig skal hvalpe ha' sit hvalpefoder, da der er ting i det som de skal ha'. Men i de perioder hvor de begynder at vokse lidt skævt, er der nogle der sværger til at lige blande hvalpefoderet op med voksenfoder, bare i 1-2-3 dage, indtil de ser harmoniske ud igen. Det råd har jeg fulgt med begge mine bordere, Frostie havde flere perioder, Iso har derimod vokset meget harmonisk og har måske fået det 4-5 dage i alt. Det er så korte perioder, og hvalpefoderet bli'r ikke helt skiftet ud, så jeg tror personlig at hvalpen får alt det den skal alligevel. Men det er en omdiskuteret metode, og man må vel bare lytte til sin egen overbevisning. Et alternativ er jo også de "large-breed hvalpefoder" der findes, der er fremtaget netop for at undgå for hurtig vækst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en skrøne at man skal skifte på voksenfoder for at undgå at hvalpen vokser for hurtigt. Det skyldes at der er højere niveau af calcium og fosfor i voksenfoder end i hvalpefoder - og det er disse mineraler der er vigtige i forhold til længdevækst af knoglerne.

 

Hvis man skifter foder bør man skifte til et hvalpefoder til større racer, hvor indholdet af disse mineraler er lavere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, vil liiige fortydlige - selvfølgelig skal hvalpe ha' sit hvalpefoder, da der er ting i det som de skal ha'. Men i de perioder hvor de begynder at vokse lidt skævt, er der nogle der sværger til at lige blande hvalpefoderet op med voksenfoder, bare i 1-2-3 dage, indtil de ser harmoniske ud igen. Det råd har jeg fulgt med begge mine bordere, Frostie havde flere perioder, Iso har derimod vokset meget harmonisk og har måske fået det 4-5 dage i alt. Det er så korte perioder, og hvalpefoderet bli'r ikke helt skiftet ud, så jeg tror personlig at hvalpen får alt det den skal alligevel. Men det er en omdiskuteret metode, og man må vel bare lytte til sin egen overbevisning. Et alternativ er jo også de "large-breed hvalpefoder" der findes, der er fremtaget netop for at undgå for hurtig vækst.

 

Jeg refererede hvad dyrlægen sagde. Det lød på mig som om at han mente at en hvalp skulle have hvalpefoder uanset.

 

Jeg har ikke nok forstand på fodersammensætning og hundeanatomi/knoglevækst osv til at have en stærk personlig mening om det, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg refererer hvad dyrlægen sagde. Det lød på mig som om at han mente at en hvalp skulle have hvalpefoder uanset.

 

Jeg har ikke nok forstand på fodersammensætning og hundeanatomi/knoglevækst osv til at have en stærk personlig mening om det, desværre.

 

Det skal den også, men et hvalpefoder til store racer var nok at foretrække :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...