sonja77 Skrevet December 29, 2010 Rapporter Share Skrevet December 29, 2010 Jeg går i overvejelser omkring evt. at få hvalp til sommer (en lille løvehvalp ). Der er mange ting, jeg skal have tænkt igennem. En af de ting, jeg er bekymret for, er gøen, fordi det jo kan give problemer med naboerne. Da jeg havde Shabi, og hun hylede og gøede, når hundene var alene, var især min overbo jo rasende og truede med at få mig smidt ud. Tyson gør så godt som aldrig, når jeg er hjemme (undtagen hvis det ringer på eller banker på døren, men der kan jeg hurtigt stoppe ham). Han gør heller ikke så meget, når han er alene. Nogle dage siger han ikke en lyd, når han er alene. Men i visse situationer gør han: Når det ringer på (når lokalavisen kommer to gange om ugen, eller hvis der kommer en pakke til mig), når min nabo får post (hun får nemlig post gennem brevsprækken, så postbuddet skramler ved hendes dør) og når der er trapperengøring og gulvmoppen slår mod min dør. Normalt gør han et minuts tid eller der omkring. Det synes jeg er et ok niveau - pomsen ER jo en meget vagtsom race, så det er næppe realistisk at forvente, at han kan lære aldrig at "slå alarm", når der ikke er nogen til at stoppe ham/belønne ham for at være stille - og det niveau kan naboerne sagtens leve med - selv min sure overbo. :blink: Men jeg kunne godt være nervøs for, at en ny hund ville lære at gø af dørklokken og posten sammen med Tyson, og at Tyson så ville blive ved med at gø i længere tid, fordi han fik "backup". Hunde forstærker jo tit hinanden i deres gøen. Måske er der også den risiko, at hvis Tyson bliver knyttet til den nye hund, vil han blive mere vagtsom, når de er alene, fordi kan så synes, at han skal beskytte både den og lejligheden, og dermed vil begynde at gø i flere situationer (f.eks. bare naboerne der går op og ned i opgangen). Hvad tænker I, der har flere hunde - hvad er jeres erfaring med at få hund nr. 2? Skaber det mere gøen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jeg går i overvejelser omkring evt. at få hvalp til sommer (en lille løvehvalp ). Der er mange ting, jeg skal have tænkt igennem. En af de ting, jeg er bekymret for, er gøen, fordi det jo kan give problemer med naboerne. Da jeg havde Shabi, og hun hylede og gøede, når hundene var alene, var især min overbo jo rasende og truede med at få mig smidt ud. Tyson gør så godt som aldrig, når jeg er hjemme (undtagen hvis det ringer på eller banker på døren, men der kan jeg hurtigt stoppe ham). Han gør heller ikke så meget, når han er alene. Nogle dage siger han ikke en lyd, når han er alene. Men i visse situationer gør han: Når det ringer på (når lokalavisen kommer to gange om ugen, eller hvis der kommer en pakke til mig), når min nabo får post (hun får nemlig post gennem brevsprækken, så postbuddet skramler ved hendes dør) og når der er trapperengøring og gulvmoppen slår mod min dør. Normalt gør han et minuts tid eller der omkring. Det synes jeg er et ok niveau - pomsen ER jo en meget vagtsom race, så det er næppe realistisk at forvente, at han kan lære aldrig at "slå alarm", når der ikke er nogen til at stoppe ham/belønne ham for at være stille - og det niveau kan naboerne sagtens leve med - selv min sure overbo. :blink: Men jeg kunne godt være nervøs for, at en ny hund ville lære at gø af dørklokken og posten sammen med Tyson, og at Tyson så ville blive ved med at gø i længere tid, fordi han fik "backup". Hunde forstærker jo tit hinanden i deres gøen. Måske er der også den risiko, at hvis Tyson bliver knyttet til den nye hund, vil han blive mere vagtsom, når de er alene, fordi kan så synes, at han skal beskytte både den og lejligheden, og dermed vil begynde at gø i flere situationer (f.eks. bare naboerne der går op og ned i opgangen). Hvad tænker I, der har flere hunde - hvad er jeres erfaring med at få hund nr. 2? Skaber det mere gøen? Chili er jo en Terrier med STORT og de har ry for at kunne gø, ikke kun lidt men til tider meget. Dine bekymringer omkring hund nummer 2/gøen havde vi også.. Vi snakkede MEGET om de dårlige vaner Chili havde ved f.eks. posten, når der blev ringet på, og når der var meget trafik på opgangen. Da vi fik Caia fandt vi hurtigt ud af at posten var et STORT problem for os, i og med at al post kom ind af brevsprækken, og her fik Caia hurtigt den vane at gø når der kom post også.. Hmm. Vi fik det nogenlunde løst ved at sætte en stopper for al unødvendigt post, og heldigvis fik vi hurtigt sat postkasserne op i opgangen, og så var vi ude over det:engel: I laaaaang tid gøede Caia ALDRIG når vi fik gæster, men for ikke så lang tid siden begyndte hun at gø, her er det tydeligt at Chili i den grad har påvirket hende... Vi har fundet ud af at Chili stresser Caia når vi får gæster da Chili som regel begynder at gø ret meget/dog meget kort tid. Vi har så fundet en løsning på det ved at lukke Chili ind i soveværelset med en kong eller andet lækkert imens gæsterne kommer ind. Der kommer ingen lyd fra Chili, og dermed siger Caia heller ikke noget, og der er ro på. Måske har vi været meget heldige mht. Caia i forhold til Chilis gøen. For når der er aktivitet ude på opgangen, sætter Caia sig bare ud i gangen og kigger. Hun siger ingen ting, hvor Chili derimod lige skal sige et vov eller to. Så nej jeg synes ikke at hund nummer 2 har skabt mere gøen når jeg tænker over det. De dårlige vaner Caia har fået mht. posten er løst, og i forhold til gæsterne er det også begyndt at hjælpe rigtige meget at Chili hygger sig med en kong, og enten kæresten eller jeg står klar med gode guffere til Caia og træner kontakt.. ( Hun er ret så vild/ivrig/glad når der kommer gæster, men hun gøer ikke) Når de er alene hjemme bliver der stort set aldrig gøet. Vi har flere gange optaget dem hvor det har været minimalt, og naboerne har heller aldrig klaget.. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Zamzam bjæffer når nogen pusler i opgangen, men kun når de er alene hjemme - det har ikke smittet Petrine og han kommer kun med to bjæf. Petrine bjæffer kun når nogen overtræder dørmåtten og det er mere knurren end bjæffen, men vi har så trænet det intensivt, for hun var jo hemmelig i starten og måtte overhovedet ikke sige en lyd - det er jeg ret begejstret for idag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 jeg tror, at du skal forberede dig på, at det nok blir noget der skal trænes. mine forældres hund nr. 2 er en rigtig alarmhund, og det har hun effektivt lært deres hund nr. 1 - der er meget mere end dobbelt så meget gø, efter hun er kommet hjem til dem. det er så heller ikke noget, mine forældre har gjort noget forsøg på at begrænse. men jeg kunne se, hvordan det smittede halfdan bare i løbet af en uge. jeg vil dog også sige, at en löwchen altså overhovedet ikke er en vagtsom hund, i hvert fald ikke min, så tror ikke det er nogen dum race i dit tilfælde. det kunne aldrig falde halfdan ind at gø af f.eks. lyde i opgangen eller dørklokken. så det burde være noget nemmere at lære din nye hund, at man ikke gør inde, end det har været at lære tyson det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jo, mere gøen herfra og i længere tid efter de er blevet 2. Fra begges sider af. Sheila kan i nogle situationer finde på at sige et par vov, feks hvis hun hører naboen komme hjem og smække med døren og så starter mysla en kavalkade, som hun ellers ikke havde startet. Og sheila bakker hende op, så på den måde gøer de væssentlig længere tid end da de var hver for sig. Nu ved jeg ikke hvor gøende løver generelt er men med den problematik du har med naboer ville en race med høj gø terskel nok være at fortrække:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Nu har jeg jo 3 hunde. Men der er forskel på at have en fremfor to eller flere hunde. De kan virkelig gejle hinanden op. Hvis en gøer kommer de andre helt sikkert med. Nu er mine ikke specielt gøende, mest i haven. Men da jeg kun havde en hund, var der sjældent nogle vuf. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Hvis en gøer kommer de andre helt sikkert med. Vil påstå det er et spørgsmål om træning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Oh yes - stooor forskel her! De kan viiirkelig få hinanden med på ideen - og der skal dælme ikke meget til. Hvis jeg vidste bedre, havde jeg ventet med nr. 2 til jeg boede i hus.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 (rettet) Vil påstå det er et spørgsmål om træning Sikkert Det er ikke et problem inde,( men bor også i hus på landet, så der er ikke rigtig lyde at reagere på indenfor) men ude skal de have lidt hjælp, de små alarm hunde. Redigeret December 29, 2010 af Flaffy,Zozo,Luna hej Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jeg er ikke helt enig i at det kun er et spørgsmål om træning. Hundenes indbyrdes forhold spiller også ind især hvis der er lidt konkurrence ml. dem. Ligesom en ung hund ofte vil vise den "gamle" hvad den kan og sørge for at være parat når noget sker. Dette alene kan give overdrevet gøadfærd. Sonja, jeg fik ikke besvaret din seneste mail, beklager Som jeg kender Tyson ville jeg ikke sætte ham sammen med en anden "vims" hund = lille agil hund, da det er disse der har gøen lige under huden. Som jeg kan forstå på dig er det endnu en lille vims træningshund du ønsker dig... Høj gøtærskel ligger mere til de tungere hunde Basenjien, som jeg har nævnt er både vims, meget lærenem og med meget, meget høj gøtærskel, men nemt opdraget er den ikke og så er den kuldskær... Jeg kan ellers sagtens se den løbe agility og dogdance mm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Oskar-løwen Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Nu bor jeg i hus, og mine hunde udsættes ikke for så meget mærkelig larm, men de gør måske 2-3 gange hver i løbet af en dag. Det sker i haven, hvis der går en hund forbi på fortovet - eller hvis det ringer på døren... Jeg siger nej hver gang, og det bliver til et vov eller to. Luffe har aldrig gøet - kun i haven, når der er andre hunde i sigte. Oskar har gøet lidt, men jeg har stoppet ham hver gang, og nu er det næsten helt væk. Når de er alene gør de ikke - men de har heller ikke hele huset at løbe rundt i (så tror jeg de ville vogte mere). De er i to rum, men de lægger sig begge i deres bure og sover. Nogle gange samme og andre gange hver for sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aussiepower! Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jeg tror det er nærmeste umuligt at spå om den slags.. Her i huset har vi ét gø-monster, Flica, som også er den vi har haft længst, det er helt klart hende der tager sig mest af alermeringen -også når de er alene Man skulle umiddelbart mene, at hun ville "smitte" de andre, men det har endnu ikke været tilfældet, det kan godt ske at fx. Chivas høre en lyd og giver et bjæf, hvilket så vækker Flica, hvorefter hun "tager over" og går i gø-mode -uden at ane hvad hun egentlig gøer af Flica gør meget, og er ofte svær at stoppe, mens de andre sjældent gøer, og som regel er noget nemmere at stoppe -også selvom Flica bliver ved med at gø Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jeg tror det er nærmeste umuligt at spå om den slags.. Det er nok det mest kvalificerede svar man kan få, alt andet er spekulation... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Tak for alle jeres svar. :5up: Det giver noget at tænke over... jeg er ikke sikker på, at jeg tør løbe risikoen. Argh, ville så gerne have råd til at bo i hus, så ville det ikke være et lige så stort issue for mig. Men det har jeg jo ikke råd til, når jeg er alene. Som jeg kender Tyson ville jeg ikke sætte ham sammen med en anden "vims" hund = lille agil hund, da det er disse der har gøen lige under huden. Som jeg kan forstå på dig er det endnu en lille vims træningshund du ønsker dig... Høj gøtærskel ligger mere til de tungere hunde Basenjien, som jeg har nævnt er både vims, meget lærenem og med meget, meget høj gøtærskel, men nemt opdraget er den ikke og så er den kuldskær... Jeg kan ellers sagtens se den løbe agility og dogdance mm. Ja, det er jo små, vimse træningshunde, jeg godt kan lide. :blink: Jeg har længe kunnet tænke mig en löwchen... og alternativer kunne være pudel eller powder puff, som nok går under samme kategori som små, vimse og agile. Det er i hvert fald ikke en stor, tung hund, jeg skal have. Basenjien har jeg aldrig overvejet. Jeg har aldrig mødt en, men man læser jo alle steder, at den er svær at opdrage, og jeg vil jo gerne have en samarbejdsvillig og træningsglad hund til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Tak for alle jeres svar. :5up: Det giver noget at tænke over... jeg er ikke sikker på, at jeg tør løbe risikoen. Argh, ville så gerne have råd til at bo i hus, så ville det ikke være et lige så stort issue for mig. Men det har jeg jo ikke råd til, når jeg er alene. Ja, det er jo små, vimse træningshunde, jeg godt kan lide. :blink: Jeg har længe kunnet tænke mig en löwchen... og alternativer kunne være pudel eller powder puff, som nok går under samme kategori som små, vimse og agile. Det er i hvert fald ikke en stor, tung hund, jeg skal have. Basenjien har jeg aldrig overvejet. Jeg har aldrig mødt en, men man læser jo alle steder, at den er svær at opdrage, og jeg vil jo gerne have en samarbejdsvillig og træningsglad hund til. Jeg kender en som har basenjier hun er aktiv med sine rally, lure cousing og har stillet i dog dancing også.. ved ikke om de er lærenemme eller det er de jo nok ihvertfald når de gider :blink: Ikke mange man ser i diverse sportsgrene syns jeg og jeg tror det er fordi an virkelig skal ligge et arbejde i at finde den rigtige motivationsfaktor, til den enkelte hund, synes ikke jeg har oplevet dem som pleasere som nogle andre racer er lidt mere tilbøjelige til Ja du må på jagt efter en gemal med penge til hus und alles :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 29, 2010 Forfatter Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Ja du må på jagt efter en gemal med penge til hus und alles :blink: Ja, jeg kan godt se, at første skridt på vejen mod at få en hund til, er at finde en kæreste. :hmm: Så det må jeg jo bare gøre, sæt i gang! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tweesa Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Jeg har mødt og småtrænet med basenjier - og de er lækre! Helt sikkert deres egne! Med en myndes værdighed, en terriers arh-klar-dig-selv alt sammen i ret lille krop der er ideel til alle hundesportsgrene.. Og jeg er VILD med dem! Det er så tydeligt de har det godt i flok og eeeheeelsker deres moar. Resten kan fucke af. Ikke at de er bidske, eller slet ikke vil noget - de snuser en af, vurderer og dem jeg mødte kunne man sagtens få til ting.. Indtil de ikke gad mere. ^^ Ejeren kunne dog få dem til.. alt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Ja, jeg kan godt se, at første skridt på vejen mod at få en hund til, er at finde en kæreste. :hmm: Så det må jeg jo bare gøre, sæt i gang! Sæt i gang ja:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts