Hop til indhold

Tror I man kan få opdrætterne med på den?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Sad og læste Sigurds tråd om hvad der var rimeligt vedr. besøg hos opdrætter og kom til at tænke på mit fremtidige "projekt hundehvalp". Jeg har haft to hunde og begge har haft allergi (selvom det egentlig ikke er racer det ligger specielt til) og er derfor lidt nervøs for at få endnu een med det irriterende problem.

 

For noget tid siden så jeg en udsendelse med en parasitolog der mente at en af grundene til, at antallet af individer med allergi er eksploderet (både hos mennesker og hunde) er, at vi ikke bliver udsat for parasitter mens vi en små. Hmm, interessant ikke?.... og det lyder egentlig logisk i mine ører at et immunforsvar der ikke bliver aktiveret tidligt i livet kan reagere uhensigtsmæssigt senere hen. Derfor har jeg tænkt mig at gøre en indsats for at min kommende opdrætter ikke giver 3 standart ormekure men ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an (har dog forhåbentlig nogle år at spekulere i) :lol: men tænkte at: hvorfor ikke starte en debat om emnet, for det kunne måske ændre den generelle opfattelse af hvad et ansvarsbevidst opdræt er (hvad der lige sælger).

 

Jeg har kun en idè og den går på at tilbyde at betale for fæcesundersøgelser af samtlige hvalpe et par gange mens de er hos opdrætter, men ved ikke hvordan det vil kunne opfattes. Andre der har nogle meninger om den idè eller selv har et bud?. Og hvad ville I der opdrætter hvalpe tænke hvis I stødte på en hvalpekøber der ikke ønskede at deres hvalp skulle have disse standart behandlinger?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder interessant og ikke helt ulogisk :5up:

Men hvordan pokker det skulle gribes an, for at få noget konkret viden, andet end lige fra det kuld man var interesseret i.

Har de noget af den slags igang inde på "landbohøjskolen" ? Det kunne da være fint at få dem med.

Nu kommer der nok ikke hvalpe her de næste par år, men jeg ville da være frisk, på sådan en undersøgelse af et kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan pokker det skulle gribes an, for at få noget konkret viden, andet end lige fra det kuld man var interesseret i.

Den sætning forstår jeg ikke helt?.

 

Har de noget af den slags igang inde på "landbohøjskolen" ? Det kunne da være fint at få dem med.

Den parasitolog der var med i programmet talte engelsk, men man kunne jo godt ringe derind og forhøre sig.

 

Nu kommer der nok ikke hvalpe her de næste par år, men jeg ville da være frisk, på sådan en undersøgelse af et kuld.

 

Og du ville ikke være bekymret for at evt. købere valgte dig fra fordi det jo er standart at behandle forebyggende?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sætning forstår jeg ikke helt?.

Der skal vel mere end ét kuld til, før at man har noget at sammenligne med.

 

 

Den parasitolog der var med i programmet talte engelsk, men man kunne jo godt ringe derind og forhøre sig.

 

 

 

Og du ville ikke være bekymret for at evt. købere valgte dig fra fordi det jo er standart at behandle forebyggende?.

Nej jeg er bestemt meget åbent, for ligepræcis den tankegang du har her

 

Hvis jeg blev valgt fra som opdrætter pga, at jeg ønskede mere viden om noget, så må folk da selv om det, hvis vi ikke undersøger ting, bliver det jo ikke anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Derfor har jeg tænkt mig at gøre en indsats for at min kommende opdrætter ikke giver 3 standart ormekure men ved ikke lige hvordan jeg skal gribe det an (har dog forhåbentlig nogle år at spekulere i) :lol: men tænkte at: hvorfor ikke starte en debat om emnet, for det kunne måske ændre den generelle opfattelse af hvad et ansvarsbevidst opdræt er (hvad der lige sælger).

 

Jeg har kun en idè og den går på at tilbyde at betale for fæcesundersøgelser af samtlige hvalpe et par gange mens de er hos opdrætter, men ved ikke hvordan det vil kunne opfattes. Andre der har nogle meninger om den idè eller selv har et bud?. Og hvad ville I der opdrætter hvalpe tænke hvis I stødte på en hvalpekøber der ikke ønskede at deres hvalp skulle have disse standart behandlinger?.

 

Personligt giver jeg ikke mine hvalpe ormekur medmindre at jeg ser de har orm.

Det kan enten ses som orme i afføringen eller ved tynd afføring.

Men jeg vil da gerne høre mere om, hvad der får dig til at ønske disse ormekure fravalgt.

Jeg har aldrig haft et kuld, hvor der ikke mindst én gang har været behov for at give ormekur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der er jo mange hunde der ikke har allergi? Som har fået samme ormekure - eller, nu ved jeg ikke hvor mange mærker der er, men med de vilde antal af hvalpe årligt, må der være mere tilfælles ved allergi end kun en ormekur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ville jeg ikke hoppe på , alene af den grund at køberer ville irriteres over at skulle til DR dyr adskillige gange med bæ-prøver, betale for undersøgelse, recept og så på apoteket, måske op til 5 gange.

Sådanne hvalpe vil være så svage, at andre sygdomme let kommer til.

Og jeg af-ormer også inden parring.Og under drægtighed, da hvalpe fyldt med orm mistrives og ofte kaster op og får diarre.

Især 1 ste gang fødende tæver kan have en masse hvilende orm i sig, der videreføres med moderkage , naglestrengsforbindelsen.Før hen fødtes hvalpe med så stor invation af orm at de ikke havde plads i maven/tarm til ernæring og simpelhen døde af underernæring, totalt udspilede og med store smerter.Eller i deres sårbarhed fik stort udbrud af hårsækmider.

Jeg synes at hvalpes tarmsystem er meget sårbart og da de fjernes tidligt til nye omgivelser, i en unaturlig alder, er dette for risikabelt.

En DKK hund forventes at være sund ved salg,og ikke en kandidat til akut dyrlægebehandling.

Jeg kender dette med ormebefængte hvalpe fra de græske hvalpe. De uheldigste får store hoveder(ligner biafrabørn), kroppen følger ikke med vækst, maven er i uorden og de mistrives i den tid de burde være under udvikling. Min egen fik jeg rettet op, men hendes udvikling blev da mindst en måned eller mere forsinket, hun lignede som 3 mdr´s et skelet med store hofteben stikkende op og alle ribben kunne tælles. Det skal lige pointeres, at jeg vidste hun var svag, meget svag.Så jeg var forberedt på at gå til dyrlæge dagen efter hun landede. For 1 stee gang.

Og jeg har haft plejehvalpe som var aformet mindst 3 gange inden og efter de kom til DK og alligevel stadg var inficerede. Fordi tæven og hvalpene som små nyfødte ingen behandling havde fået.

Men jeg forstår godt din mening om naturlig opbygget modstandskraft mod diverse, men kan ikke se, at seriøse opdrætterne der vil afleverer en sund hvalp med overskud til ny familie, turde binde an med dette.

Tænk hvis man stod med et kuld på 5-8 hvalpe i 8 ugers alderen der alle var svagelige og ikke kunne sælges.Fordi man som opdrætter skal skrive under på ,at hvalpen er uden fejl og mangler.Hvis man afleverede dem alligevel , hang man måske på f.eks 5 gange 5 konsultationer hos dr dyr+ ormemiddel. Måske 25 gange 8oo kr. Og en skide dårlig samvittighed overfor hvalpene. Og et enorm dårlig navn som opdrætter.

Jeg håber andre byder ind med deres mening.

Desuden vil en højt elsket tæve jo også få det skidt pzykisk, hvis hendes kuld ikke trives.

 

Mener disse hvalpe kan købes hos mange mindre seriøse opdrætter eller importører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt giver jeg ikke mine hvalpe ormekur medmindre at jeg ser de har orm.

Det kan enten ses som orme i afføringen eller ved tynd afføring.

Men jeg vil da gerne høre mere om, hvad der får dig til at ønske disse ormekure fravalgt.

Jeg har aldrig haft et kuld, hvor der ikke mindst én gang har været behov for at give ormekur.

 

Hej:-D Tror du ikke hun mener det er bedre at gøre som du gør, og behandle efter behov, i stedet for bare automatisk at behandle forebyggende 3 gange, uanset om hvalpene viser symptomer eller ej?

Jeg ved det ikk', sådan synes jeg bare godt det kunne forstås:-D

Ormekure slår vel ligesom pencelin meget andet ihjel end det det er lavet til at bekæmpe, der findes vel mange ting i tarmene som er gode for fordøjelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej:-D Tror du ikke hun mener det er bedre at gøre som du gør, og behandle efter behov, i stedet for bare automatisk at behandle forebyggende 3 gange, uanset om hvalpene viser symptomer eller ej?

Jeg ved det ikk', sådan synes jeg bare godt det kunne forstås:-D

Ormekure slår vel ligesom pencelin meget andet ihjel end det det er lavet til at bekæmpe, der findes vel mange ting i tarmene som er gode for fordøjelsen :-)

 

Jo, præcist. For en del opdrættere har det jo været rutine at give tæven ormekur inden fødslen og hvalpene ormekur 3 gange (og nogle endda oftere). Det har for mig virket som om opdrættere har kæmpet om "seriøsitet" ved at fremhæve at hvalpene har fået x antal ormekure.

 

Men den nyeste forskning indenfor hunde viser faktisk at risikoen for immunbaserede sygdomme (f.eks. allergi) stiger hvis immunforsvaret hos den nyfødte hvalp ikke har noget fornuftigt at tage sig til og at en hvis mængde orm er den bedste måde at stimulere immunforsvaret til at udvikle sig korrekt.

 

Om man skal til at undersøge fæcesprøver fra de enkelte hvalpe er jeg ikke sikker på, men en fornuftigt (læs: begrænset) brug af ormemidler er absolut fornuftig.

 

Jeg forventer at ved mit kommende kuld får tæven ikke ormekur inden fødslen og så får hvalpene en enkelt ormekur, men markant senere end de 3 uger hvor mange starter med at give ormekure.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt giver jeg ikke mine hvalpe ormekur medmindre at jeg ser de har orm.

Det kan enten ses som orme i afføringen eller ved tynd afføring.

Men jeg vil da gerne høre mere om, hvad der får dig til at ønske disse ormekure fravalgt.

Jeg har aldrig haft et kuld, hvor der ikke mindst én gang har været behov for at give ormekur.

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at man ikke skal behandle for orm hvis man ved de er der, men som det er hos langt de fleste opdrættere og også hos folk der har hovsakuld, gives det pr.automatik 3 gange uanset om hvalpene har orm eller ej.

 

Men der er jo mange hunde der ikke har allergi? Som har fået samme ormekure - eller, nu ved jeg ikke hvor mange mærker der er, men med de vilde antal af hvalpe årligt, må der være mere tilfælles ved allergi end kun en ormekur.

Selvfølgelig er der andre ting i spil, ligesom ikke rygere der udvikler rygerlunger og storrygeren der aldrig får problemer med lungerne, men er der en udslagsgivende faktor synes jeg jo ligeså godt at man kan fjerne den.

 

Den ville jeg ikke hoppe på , alene af den grund at køberer ville irriteres over at skulle til DR dyr adskillige gange med bæ-prøver, betale for undersøgelse, recept og så på apoteket, måske op til 5 gange.
Hvor får du det fra?. Det er da ikke noget jeg har skrevet ihvertfald.

 

Sådanne hvalpe vil være så svage, at andre sygdomme let kommer til.

Og jeg af-ormer også inden parring.Og under drægtighed, da hvalpe fyldt med orm mistrives og ofte kaster op og får diarre.

Især 1 ste gang fødende tæver kan have en masse hvilende orm i sig, der videreføres med moderkage , naglestrengsforbindelsen.Før hen fødtes hvalpe med så stor invation af orm at de ikke havde plads i maven/tarm til ernæring og simpelhen døde af underernæring, totalt udspilede og med store smerter.Eller i deres sårbarhed fik stort udbrud af hårsækmider.

Jeg synes at hvalpes tarmsystem er meget sårbart og da de fjernes tidligt til nye omgivelser, i en unaturlig alder, er dette for risikabelt.

En DKK hund forventes at være sund ved salg,og ikke en kandidat til akut dyrlægebehandling.

Du har vist slet ikke læst mit indlæg. Jeg argumenterer ikke for at der ikke skal gives ormekur selvom hvalpene viser tydelige tegn på at have involdsorm, men bare at opdrætterne lige undersøger om der er orm tilstede før en ormekur gives (noget jeg egentlig også mener at loven siger).

 

Jeg kender dette med ormebefængte hvalpe fra de græske hvalpe. De uheldigste får store hoveder(ligner biafrabørn), kroppen følger ikke med vækst, maven er i uorden og de mistrives i den tid de burde være under udvikling. Min egen fik jeg rettet op, men hendes udvikling blev da mindst en måned eller mere forsinket, hun lignede som 3 mdr´s et skelet med store hofteben stikkende op og alle ribben kunne tælles. Det skal lige pointeres, at jeg vidste hun var svag, meget svag.Så jeg var forberedt på at gå til dyrlæge dagen efter hun landede. For 1 stee gang.

Og jeg har haft plejehvalpe som var aformet mindst 3 gange inden og efter de kom til DK og alligevel stadg var inficerede. Fordi tæven og hvalpene som små nyfødte ingen behandling havde fået.

Men jeg forstår godt din mening om naturlig opbygget modstandskraft mod diverse, men kan ikke se, at seriøse opdrætterne der vil afleverer en sund hvalp med overskud til ny familie, turde binde an med dette.

Tænk hvis man stod med et kuld på 5-8 hvalpe i 8 ugers alderen der alle var svagelige og ikke kunne sælges.Fordi man som opdrætter skal skrive under på ,at hvalpen er uden fejl og mangler.Hvis man afleverede dem alligevel , hang man måske på f.eks 5 gange 5 konsultationer hos dr dyr+ ormemiddel. Måske 25 gange 8oo kr. Og en skide dårlig samvittighed overfor hvalpene. Og et enorm dårlig navn som opdrætter.

Jeg håber andre byder ind med deres mening.

Desuden vil en højt elsket tæve jo også få det skidt pzykisk, hvis hendes kuld ikke trives.

Inden du går helt i selvsving så læs lige hvad jeg egentlig skrev.

Mener disse hvalpe kan købes hos mange mindre seriøse opdrætter eller importører.

Tak for tippet. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke man udefra kan skønne om små hvalpe er befændt med indvoldsorm. Det kan kun en laboratoriprøve af fæces vise. Og når jeg har givet ormekur, så kan der være orm i nogle af de klatter der ligger, og ikke i andre, så måske har kun nogle orm. Men hvem???

Men ormene kommer fra tæven. Og så længe de dier kan de igen smittes.

Jeg er ikke sikker på??? at hvilende orm i tæven kan diagnostiseres ved prøven, før hun er langt henne i drægtighed, da det er hormonafhængigt, hvornår de aktiveres.

Så min mening er da bare at man ikke afleverer en hvalp, med risiko for at den kan have orm. Det gør jo tillige, at dens renlighed forsinkes, at den kan blive svag af tror jeg blodmangel.

Det jeg har set med ubehandlede hvalpe er bare ikke lykken for dem.

 

Jeg forstår godt din mening med ikke at gøre dette unaturlige for de små, i håbet om at de opbygger deres gode immunsystem,men især for 1 ste gangsfødende , tror jeg slet ikke på det dur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Ulla H - jeg tror altså ikke at du har læst ordentligt hvad TS skriver - HUN vil jo betale for fæcesprøverne ;-)

Og mht de andre købere, så står det dem jo frit for, at bede opdrætter om at give deres hvalp inden de får den hjem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg ville som en af de andre evt hvalpekøbere være positivt stemt omkring det du er inde på :5up:

 

Kigger man på islandske heste, der døjer en del med eksem (allergi mod flyvende insekter, bla mitter) så har der været talt en del om, at det muligvis kunne hænge sammen med ormekure og vaccinationer.

 

Det er primært islandsk fødte heste der eksporteres, der døjer med allergierne og man lurer på om det kunne tænkes, at det er pga., at der ikke huserer de samme sygdomme/ormetryk på Island og når hestene så bliver eksporteret og dermed ormebehandlet/vaccineret, at det fucker deres immunforsvar op.

 

Der er ikke den samme tradition for ormebehandling/vaccination på Island, som herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skam læst det. Men kan ikke afgøre, hvad en evt. ormeinficeret svækket hvalps andre tilkomne afledede svagheder kan betyde.

Tæven gør jo rent de første 3-4 uger mindst og vil så heletiden være inficeret medsom smittebærer. Så hun skal også behandles. Jeg gør det ikke, når de er 3 uger, hvis det ikke er en 1 stegangsfødende.

Jeg synes, de små er sarte mht maver. Men en svækket hvalp kan være svær at finde grunden til. Men f.eks udbrud af hårsækmider, diarre, mavetarm infektion og behov for drop pga dehydrering er jo så en risico der vil påhvile opdrætter. For hvorfor bliver den sådan i en periode???

Jeg vaccinerer også inden de er 8 uger, for at de så hurtige kan danne lidt antistof og hurtigerer kan tages med ud. Vaccinationene er jeg faktisk mere nervøs for mht provokationen af kroppen i så ung en alder.

Men har da ikke vovet ikke at vaccinerer mit barn efter de herhjemme almindelige forskrifter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig haft problemer med allergi / eksem, men vælger også race / linie for at undgå det - jeg ville synes, det var noget fis, og forventer min hvalp får ormekur.

 

Hvorfor som hvalpekøber ikke gå efter race / linie uden den slags istedet? Kan vi få hvalpekøberne med på det og forbedre racen fremover?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har skam læst det. Men kan ikke afgøre, hvad en evt. ormeinficeret svækket hvalps andre tilkomne afledede svagheder kan betyde.

Tæven gør jo rent de første 3-4 uger mindst og vil så heletiden være inficeret medsom smittebærer. Så hun skal også behandles. Jeg gør det ikke, når de er 3 uger, hvis det ikke er en 1 stegangsfødende.

Jeg synes, de små er sarte mht maver. Men en svækket hvalp kan være svær at finde grunden til. Men f.eks udbrud af hårsækmider, diarre, mavetarm infektion og behov for drop pga dehydrering er jo så en risico der vil påhvile opdrætter. For hvorfor bliver den sådan i en periode???

Men helt ærligt, hvor galt kan det nå at gå hvis man f.eks. tester for orm en gang om ugen, når de er helt små og hver anden når de bliver lidt ældre?.

 

Og så har jeg vist aldrig helt forstået hvordan en tæve der ikke selv har orm kan smitte hvalpene, men det er bare en generel undren.

 

Jeg vaccinerer også inden de er 8 uger, for at de så hurtige kan danne lidt antistof og hurtigerer kan tages med ud. Vaccinationene er jeg faktisk mere nervøs for mht provokationen af kroppen i så ung en alder.

Men har da ikke vovet ikke at vaccinerer mit barn efter de herhjemme almindelige forskrifter.

Det vil jeg så heller ikke udsætte min hvalp for (for det menes også at kunne udløse allergi) men da jeg regner med at hvalpene er "delt ud" i 7-ugersalderen, kan jeg jo selv bestemme det.

 

Har aldrig haft problemer med allergi / eksem, men vælger også race / linie for at undgå det - jeg ville synes, det var noget fis, og forventer min hvalp får ormekur.

Hvordan gør du det?, for mig bekendt bliver allergi ikke registreret som f.eks. HD og lignende.

 

Hvorfor som hvalpekøber ikke gå efter race / linie uden den slags istedet? Kan vi få hvalpekøberne med på det og forbedre racen fremover?

Jo det lyder da som en fin idè (og jeg ville da heller aldrig anskaffe mig en schæfer eller en westie) men så længe der ikke føres kontrol med det synes jeg ikke man har mulighed for at undgå de evt. linier det ligger i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan gør du det?, for mig bekendt bliver allergi ikke registreret som f.eks. HD og lignende.

 

Det gør man rent faktisk ikke :shock:

 

Det kom helt bag på mig, jeg fik testet Baldur netop fordi at det så kunne indgå i den slags statestikker, men nu har jeg lige tjekket på hundeweb, og der står intet om den resultatet af den undersøgelse :vedikke:

 

Så dette burde måske være et af de første skridt for at komme allergien til livs, nemlig at resultaterne blev offentliggjort, og dermed også blev interesante for opdrættere at få lavet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bestemt allergi vil komme på hundeweb med tiden, men indtil da er det benarbejde - har jo ikke købt hvalp mens hundeweb eksisterede, så jeg kender kun til at opsøge familiemedlemmer, se og spørge; selv den fineste multichamp med 0/A fra røntgen, kan jo sagtens være have en frastødende personlighed, så tror aldrig jeg kommer til at nøjes med hundeweb til valg af hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget stor respekt for allergi, fordi dem jeg kender ofre en bondegård for at holde deres vovser bare lidt hudsunde.

Jeg har ikke af mine nu 16 hunde haft en, men troede, at det var allergi, da min gamle cocker fik hudproblemer, som 10 årig. Det lignede allergi i starten, men var desværre hudcancer.

Og I har da fuldstændig ret, hvis en DKK avlshund proppes med binyrebark, så den ikke går amok med kløe i ringen, så ved ingen udefra jo om dens problemer. Hvis ejeren vælger at tie.

Min gamle veninde havde een der ofte kom i længerevarende medicinske bade + andet hos Dr. Dyr,og som ældre klarede sig meget fint på udstillinger. Heldighed tog hun den aldrig i avl, for problemer dukkede op som unghund, men ingen dommere opdagede gennem årene fejlen ved hunden.

Vaccination ville jeg nok kunne lade være med, men ofte bliver mine først udvælgt til interesserede ved 7 ugeres alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør man rent faktisk ikke :shock:

 

Det kom helt bag på mig, jeg fik testet Baldur netop fordi at det så kunne indgå i den slags statestikker, men nu har jeg lige tjekket på hundeweb, og der står intet om den resultatet af den undersøgelse :vedikke:

 

Så dette burde måske være et af de første skridt for at komme allergien til livs, nemlig at resultaterne blev offentliggjort, og dermed også blev interesante for opdrættere at få lavet...

 

Jeg synes også det ville være en god idè, problemet er bare at allergi er noget ret kompliceret noget og at de tests der bliver lavet ikke helt er til at stole på. F.eks. viste en test at min venindes riesen var multiallergiker og rent faktisk var hun ikke allergisk men havde lymfecancer.

 

Jeg ved ikke om en hund der faktisk er allergisk kan testes negativ, men det er vist de færreste hunde der kan fremvise en helt blank test, så der er ihvertfald også en grænseværdi der skal tages stilling til. Desuden er der visse typer der er arvelige, og nogle som ikke er, så det er også noget man skal vurdere,... tror det vil blive noget rod at lave, men også at skulle bruge som opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Lonny

Den test du beskriver kan jo være lavet for at netop specialklubbben kan danne sig et billede af netop forekomsten af allergi i racen.

Hvis det skulle figurere på hundeweb ville det kræve, at de registrerede hunde alle kun blev tastes af godkendte dyrlæger med dette speciale.

Almindelig praktiserende dyrlæger er jo ikke specialister i alt.

Jeg var netop med i den 1 ste cavalier undersøgelse vedr deres medfødte hjertefejl i 1990erne, betalt af DKK, og senere kom der heldigvis viden på bordet og avlrestrektioner for de seriøse.

Mht allergi så har jeg mindst 2 gange været på opdrætterseminar med b.andet dyrlæge i hudsygdomme Flemmeing Kristensen, så jeg ved allergi er et stort problem.

Men indsamling af viden i forhold til populationen må være vejen frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...