Hop til indhold

Hvordan har du det med andre dyr.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Der er jo ingen tvivl om at vi Forum brugere elsker vores egne hunde. Men hvordan står det til med andres dyr eller dyr i naturen?.

 

Ofte ænser folk ikke en omstrejfende hund eller kat, eller en fugl der sidder på jorden og ser syg ud. Jeg har venner der ville give deres højre arm for deres hund men som bare trækker på skuldrene af en syg due. Det er åbenbart for besværligt at skulle tage sig af.

 

Jeg griber ind (hvis jeg kan gøre en forskel) når jeg ser dyr der er i problemer. Fandt engang en due som var blevet ramt af en bil, som jeg stortudende måtte aflive på stedet. Når jeg går tur og ser biller der ligger på ryggen vender jeg dem om og engang kørte jeg max 40 km/t hjem fra arbejde fordi min bil var blevet invaderet af myrer (den har folk grinet lidt af) men jeg fik vist allesammen med hjem i god behold.

 

Folk kan komme gående med en ekstra hund og ikke undre sig over at der ikke er en ejer nogensteder, eller man kan løbe ind i folk der kun ser deres egen hund og kun taler om den. Eller ejere der synes mobning er helt okay, at det er noget hundene selv skal finde ud af, indtil det er deres egen der ligger nederst i bunken.

 

Jeg synes ofte at folk udviser stor egoisme. En fantastisk ømhed, interesse og stor kærlighed til deres egen/ egne men lige så stor ligegyldighed overfor andre dyr. Er jeg alene om at have den opfattelse?, eller har I også eksempler på det. Og hvis jeg ikke er, kan man så gøre noget for at ændre den holdning?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, den er altså god, den med myrerne :lol:

 

Da jeg boede i stråtækt idyl på landet for godt 20 år siden havde vi problemer med mus i køkkenet. Vi havde så en levende-fælde, og så tog vi ellers musefælden med mus i og kørte i bil et par km væk fra hvor vi boede. Og satte musen ud på en mark.

Så tog vi hjem og satte endnu en streg på en dertil indrettet tavle. Da sæsonen var ovre, kunne vi tælle over 50 streger :mrgreen:

 

Jeg har også præsteret at bære edderkopper udendørs. Men ind imellem dræber jeg dem i stedet for :oops:

Men samtidig kan jeg sagtens finde på at vende en bille om, går da ikke bare forbi.

 

Da jeg var lille klippede jeg fluer midt over en uges tid i et sommerhus i Sæby, dem der summede rundt på vinduerne :scared: Tænk at mine forældre ikke stoppede mig :???:

 

Da vi var i Venedig så jeg på Markuspladsen duer med forkrøblede ben. Det kunne jeg bestemt ikke li, men jeg transporterede dem ikke til noget dyreinternat.

 

Jeg tror det ligger i tiden at vi ikke blander os i hinandens anliggender, derfor kan hustruvold og børnemishandling også eksistere. Men mon ikke folk generelt ville hjælpe et nødlidt dyr? Hvis de altså har tid, host, host! Altså hvis det ingen ejermand havde...ellers skal der nok desværre lidt mere til :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er jo jæger... Sååhh. Men godt nok en Disney-ficeret en af slagsen. Og der er nogle dyr, der påkalder sig større medynk end andre. Ingen tvivl om, at jo mere nuttede de er, jo mere lyst har jeg til at være sød overfor dem.

 

Har dog aldrig praktiseret at slå kryb i hjel, og sætter altid edderkopper og lignende ud, hvis jeg fanger nogle af dem i at hygge sig i en krog eller en vindueskarm.

 

Duer har jeg eksempelvis ikke det store forhold til, og syntes nogle gange at vores kærlighed til dyr tager overhånd. I mine øjne går vi ikke glip af det store når vi afliver en due med brækket vinge, fremfor at ringe til Falck og få dem til at tage sig af den. Sand historie fra Østerbro, hvor kontormus insisterede på at ringe efter dem, fremfor at lade en kollega aflive den. Gætter så personligt på, at Falck ikke er nået længere end rundt om hjørnet, før end den alligevel led den uundgåelige skæbne.

 

Jeg har stor respekt for alle dyr, store som små og grimme som nuttede. Men mener også, at vi nogle gange skal lade være med at komme alle dyr til undsætning, og lade naturen gå sin gang. Vi skal ikke lade dyr lide unødigt, men vi skal heller ikke redde en fugleunge fra en rovfugl. Selvom det kan være svært, når vi fra barnsben bliver bildt ind, at dyr har det samme følelsesliv som os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nogle glade myrere? :-P

 

 

Jeg tror ikke jeg ser biller, sådan helt ubevidst egoisme, jeg kan nemllig ikke så godt li biller. Myrene har jeg gang på gang set, at de overlever hvis man går på den, men dør hvis man direkte TRÆDER for at dræbe (giver det mening?).

 

Puha og edderkopper, dø, dø, dø, dø, dø...Jeg ved godt det ikke er deres skyld at de er så ulækre, men de vælger selv at kravle ind ad mit vindue!

 

Fluer...Ja jeg er en dæber maskine, men hvis de nu lod mig være, lod jeg også dem være.

 

Fugle, jo dem vil jeg gerne hjælpe. Samme med katte.

Da jeg boede hjemme ved mine forældre, fangede mine forældres hund - bella - en fugl, og vi skyndte os hjem til naboen for så kunne han jo lige fikse det der piven, men da vi ankom var den død, og så fik jeg lige at vide hvordan man skulle aflive en fugl, hvis det skete igen.

 

 

Jeg ville nok undre mig hvis aslan havde et påhæng.

Og hvis han havde, ville jeg da lige tjekke med ejeren, for den burde da vide at hvis man møder nye hunde, ville det da være en fordel at tjekke at Aslan ikke er en agresiv hund, eller !?!?!?!

 

Ja, jeg griner stadig at myrer historien :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg mener ikke dyr har det samme følelsesliv som os.

 

Der er nogle følelser der er de samme, og de kan føle sorg, angst med mere.

 

Hvad jeg mener er, at vi lærer via tegnefilm, at dyrene har ligeså kompleks en tankegang som os, hvilket vi jo meget vel ved ikke er sandt. For så skulle vores hunde eksempelvis også bære nag eller prøve at agere overfor os på baggrund af en udspekuleret dagsorden!

 

Ærligt talt syntes jeg det er enormt problematisk, at vi lærer børn at dyr er som vi ser det i en Disney tegnefilm. Det er grobund for misfortåelser mellem os og de forskellige dyrearter. Vi tillægger dem nogle værdier og evner, de ikke har mulighed for at honorere. I stedet må man lære børn, at man skal have respekt overfor dyrene, og behandle dem ordentligt. Men også at der eksisterer noget der hedder naturens orden, og at vi spiser dyr, der også har haft en mor og en far...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ingen tvivl om at vi Forum brugere elsker vores egne hunde. Men hvordan står det til med andres dyr eller dyr i naturen?.

 

Ofte ænser folk ikke en omstrejfende hund eller kat, eller en fugl der sidder på jorden og ser syg ud. Jeg har venner der ville give deres højre arm for deres hund men som bare trækker på skuldrene af en syg due. Det er åbenbart for besværligt at skulle tage sig af.

 

Jeg griber ind (hvis jeg kan gøre en forskel) når jeg ser dyr der er i problemer. Fandt engang en due som var blevet ramt af en bil, som jeg stortudende måtte aflive på stedet. Når jeg går tur og ser biller der ligger på ryggen vender jeg dem om og engang kørte jeg max 40 km/t hjem fra arbejde fordi min bil var blevet invaderet af myrer (den har folk grinet lidt af) men jeg fik vist allesammen med hjem i god behold.

 

Folk kan komme gående med en ekstra hund og ikke undre sig over at der ikke er en ejer nogensteder, eller man kan løbe ind i folk der kun ser deres egen hund og kun taler om den. Eller ejere der synes mobning er helt okay, at det er noget hundene selv skal finde ud af, indtil det er deres egen der ligger nederst i bunken.

 

Jeg synes ofte at folk udviser stor egoisme. En fantastisk ømhed, interesse og stor kærlighed til deres egen/ egne men lige så stor ligegyldighed overfor andre dyr. Er jeg alene om at have den opfattelse?, eller har I også eksempler på det. Og hvis jeg ikke er, kan man så gøre noget for at ændre den holdning?.

 

Jeg har det som dig. Jeg vender også biller om der ligger på ryggen, jeg hjælper humlebien ud når den har forvildet sig ind, jeg sørger for at frøen har det fugtig når der er tørke, jeg giver pindsvin og fugle adgang til vand. Jeg hjælper hvor jeg kan.

 

Små dyr som fugle afliver jeg hvis de lider. Jeg bryder mig ikke om at gøre det. Men hellere det end at de skal lide. Større dyr sørger jeg for at der kommer kompetente mennesker og aliver.

 

Jeg har ansvar for at min hund behandler andre hunde ordenlig.

 

Alle dyr er levende væsner, som har ret til være her.

 

Må indrømme at flåter de bliver skyldet ud i toilettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Biller, myrer, edderkopper osv. Føj for mig er det bare dyr der ikke burde være sat på denne jord.

 

Men når det så er sagt så holder jeg meget af mange dyr.

Ikke kun mine egne, jeg hjælper gerne andre(s) dyr i nød, men kan dog ofte undre mig over andre folks ligegyldighed når det kommer til deres egne dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint sagt mk101, jeg er jo også jæger, der er godt nok smuttet meget vildt, for næsen af mig fordi at, det bare er så fantastisk, at stå og se på dyrene i deres eget miljø. Jeg nyder at se harerne uden for vinduet lige i øjeblikket, men har på intet tidspunkt Stampe i tankerne, jeg hjælper gerne dyr i nød, men ikke alle skal reddes, Jeg slagter også vores geder herhjemme, selvom jeg lige har stået og nusset dem på halsen. Sådan er det, (og de smager jo fantastisk.)

Derfor kan jeg da godt få en klump i halsen, hvis jeg ser dyr der ikke har det godt, så det ene behøver ikke at udelukke det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jæ æ bange for de 8 benede! :skraek:

 

Har været i terapi på det og det hjalp meget, men :sut::sut:jeg har det ikke godt i deres selskab.

 

I stalde og udenfor er det fint de er og der kan jeg have dem, men de skal ikke komme ind i mit hjem :sut::sut::sut:mmmmmmmm.....

 

Problemet er at jeg respekterer deres ret til liv, så jeg kan heller ikke myrde dem og vil heller ikke have andre gør det, de skal bare transporteres udenfor.

 

Jeg har faktisk haft et par syrede oplevelser med dem, men det er nok lidt langt ude at komme ind på her.

 

Jeg er også en "billevender", og redder snegle og andre smådyr væk fra farezoner og jeg forhindrer mine katte i at tage mus og fugle når jeg kan. Fluer bliver sat ud eller tørret eller hvad de nu har behov for og dagen efter bander jeg ad dem :lol:

 

Mus fanges levende og sættes ud

 

Engang havde jeg en hanekylling som var blevet sjaskvåd helt ind i huden, den fik en cognac og ind i bageovnen på laveste grader til den tørrede - og hikkende kunne sættes ind i hønsegården.

 

Jeg vil så gerne fodre fugle her hvor jeg bor, men vil samtidig ikke hjælpe kattene til fuglesteg, så...

 

Engang for nogle år siden på vej hjem fra træning en forårsaften, skulle jeg passere en branddam og lige præcis denne aften havde de små frøer (på størrelse med tokroner) valgt at forlade dammen, så vejen myldrede af grønt liv.

Vente, vente, vente, nå ikke? Suk. Det blev en omvej på ca 20 km

 

Jeg undgår at gå i fugtigt grønt om morgenen for ikke at træde på sneglene og ormene.

 

Som teenager blev jeg revet til blods fordi en vildkilling var faldet ned fra et lavt tag som moderen og killingerne boede inde bag. Killingen måtte jo op, men for f..... hvor gjorde den redningsaktion nas!

 

Og sådanne historier har vi sikkert alle mange af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok som de fleste andre herinde... Snegle der kravler nede på vejen bliver flyttet ind i sikkerhed, en sommerfugl som var faldet i en pool blev hjulpet op på kanten i solen så den kunne tørre, jeg ringede engang efter Falcks Dyreambulance fordi der sad en due og ikke havde det spor godt :cry: Biller bliver vendt (hvis jeg opdager dem) osv. osv. Dog må jeg indrømme at edderkopper må lade livet, ganske enkelt fordi jeg er for bange for dem til at hjælpe dem ud :oops: Hvepse prøver jeg at få viftet ud, men hvis ikke det kan lade sig gøre, så må de også lade livet, mest af hensyn til min hund :oops:

Nå, ja, og så var der jo liiige den lille missetat på OK-tanken i Rønnede, som skulle have hjælp ik'? :lol:

Og så har jeg engang taget en venindes søn i "skole" da vi var ude og gå med Futte. Pludselig sakkede han lidt bagud og gik underligt og da jeg vendte mig om, viste det sig at han gik og "splattede" skovsnegle ud :evil: Så fik han lige den store lektie om at alle dyr er levende væsner og man skal behandle dem ordentligt. Det havde dog ikke den helt store effekt, han ville vist ikke rigtig forstå det, indtil jeg sagde, at "tænk nu, hvis der kom en kæmpe fod og splattede Futte ud, bare for sjov"... DET virkede! :lol: Han var så glad for Futte, så den sammenligning var noget han kunne forstå :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SUPER sensitiv i forhold til dyr - pattedyr og fugle vel at mærke - jeg har altså ikke noget imod at skylle stankelben ud i toilettet, ej heller ørntviste og andre småkrybsting. - Men jeg reder altid insekter fra pools og lignende :mrgreen:

 

Jeg skal ALDRIG østpå, (verdensmæssigt that is) for jeg ville ikke kunne holde ud at se den måde de holder dyr, eller ikke holder dyr på derovre :megaked:

Jeg kan ikke engang holde ud at se reklamer for wspa - jeg bliver så ked af det - og heller ikke nyheder når der er om endnu et mishandlet dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg mindes ikke at jeg er "billevender". Men edderkopper finder jeg er spændende. Fanger jeg en flue eller en græshoppe så kan jeg godt bruge noget tid på at lede efter er "aktivt" edderkoppe spind og så sætte fluen eller græshoppen "fri" lige ind i spindet. Det er bare min måde at tilgodese edderkopperne på. Specielt når der nu er så mange der hader det lille misforståede dyr.

Nogen må jo kæmpe den ulige kamp for de svage. :mrgreen:

Klipper jeg et dyr med bilen så stopper jeg altid for at få vished om dets skæbne og for at aflive hvis det skulle være nødvendigt.

´

Gider dog ikke tage fasaner med hjem mere.:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1

mk101 og Drentsche :5up: Det at vi er jægere eller tidligere jægere er jo ikke ensbetydene med at vi ikke respektere dyrene. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været i skoven med riflen ude at affyre et eneste skud. Men bare at sidde der og se naturen og dyrelivet kan gøre mig "høj"

At se dyren helt tæt på igennem er bare det fedeste der findes, det er lidt synd for alle dem som aldrig får den oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

mk101 og Drentsche :5up: Det at vi er jægere eller tidligere jægere er jo ikke ensbetydene med at vi ikke respektere dyrene. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har været i skoven med riflen ude at affyre et eneste skud. Men bare at sidde der og se naturen og dyrelivet kan gøre mig "høj"

At se dyren helt tæt på igennem er bare det fedeste der findes, det er lidt synd for alle dem som aldrig får den oplevelse.

 

Jeg kan bare ikke forstå at det ikke kan være samme oplevelse hvis man f.eks. har et kamera med.

 

Et eller andet sted kan jeg forstå jagt på rådyr, da de ingen naturlige fjender har mere men ellers bryder jeg mig ikke om det, for der er for mange der ikke kan ramme ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Jeg kan bare ikke forstå at det ikke kan være samme oplevelse hvis man f.eks. har et kamera med.

 

Et eller andet sted kan jeg forstå jagt på rådyr, da de ingen naturlige fjender har mere men ellers bryder jeg mig ikke om det, for der er for mange der ikke kan ramme ordentligt.

Det er da samme natur oplevelse med et kamera ingen tvivl om det:-D

Jeg kan så ikke forstå idén i travløb og gallopløb hvor hesten bliver banket med pisken eller tøjlerne:confused: Eller alle de mennesker som smider affald/taber i naturen som de ikke gidder samle op, og som dyrene lider en pinefuld fuld død af. Fuldstændigt unødvendigt!

 

En "rigtig" jæger afgiver ikke et skud medmindre h*n er 100% sikker på skudet er dræbende øjeblikkeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mollie-vuffer

Et rigtig godt og interessant spørgsmål.

 

Jeg har det ikke ret godt med biller og edderkopper.. sådan kryb generelt.

Jeg er bange for køer. Så længe de er på den anden side af hegnet går jeg gerne hen til dem, men går ikke ind på marken.

 

Da jeg var en lille pige så jeg en kat slæbe en fugl under en bil, og gik hen på parkeringspladsen (det måtte jeg ikke, men far så det ikke) kravlede under bilen, samlede den døde fugl op, og gik GRÆDENDE ind til min far, med den døde fugl i hænderne, der var ved at lave mad, som så måtte med ud og begrave den Nu!! Så den lille fugl blev begravet uden for mit værelsesvindue med frikadelleske'en. Jeg kan stadig huske min mor måtte ud og lave resten af aftensmaden for vi skulle ud og begrave fugl NU!

 

Men ser jeg løse hunde, så forsøger jeg at komme hen til dem, så de kan komme hjem igen. Ser jeg en hund der sidder helt viklet ind i sine line, så vikler jeg den ud igen. Snakker med en kat, hvis jeg ser den. Sætter vand ud til pindsvinet osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...