Hop til indhold

Hvornår forstår hvalpen et nej?


Petrine
 Share

Recommended Posts

Petrine - papillon, 4½ år, hader hvalpe

Bastarden - chorkie, 10 måneder, elsker Petrine

 

Bastarden kommer på besøg, sprudler af glæde, leger vildt og voldsomt med katten, ser Petrine, spurter over, slikker Petrine i hovedet, hopper op ad Petrine

 

Petrine, drejer væk fra Bastarden, knurrer / hvæser, er klart afvisende.

 

Hvornår kan vi forvente, at Bastarden fatter afvisningen? Burde hun ikke forstå den nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hvalpen sådan ved alle hunde der afviser den?

 

Ved Skipper (9½ mdr.) er det meget forskelligt om han fatter et nej. Han er som regel rigtig god med hunde vi møder på gåturen, men når vi fx er sammen med svigerfars westie så lyder det fuldstændig som med Petrine og hvalpen :stupid: jeg sidder hver gang med dårlige nerver og venter på at han bliver bidt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med hvalpe/unghunde er ofte, at hvis de er lidt usikre, så vil en afvisning bare få dem til at forsøge endnu mere ihærdigt, det er simpelthen så nødvendigt for dem at få den anden hund overbevist om at de er søde...

 

Så jeg vil tro han lærer det når han bliver voksen (2 år) og hviler i sig selv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke hjælpe hvalpen med at lære det? Altså jeg mener, en hund skulle vel gerne forstå når vi siger "nej" inden den fylder 2? Kan man så ikke stoppe den eller sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man ikke hjælpe hvalpen med at lære det? Altså jeg mener, en hund skulle vel gerne forstå når vi siger "nej" inden den fylder 2? Kan man så ikke stoppe den eller sådan noget?

 

At hunden ikke håndterer andens hunds afvisning fornuftigt, betyder jo ikke at den ikke kan lære at forstå vores nej.

 

Men ellers ville jeg til enhver tid stoppe hvalpen, også for ikke at risikere at den får en rigtig dårlig oplevelse når den voksne hund siger rigtig fra.

 

Men så længe at den voksne hund ikke er rigtig sur, så ville jeg lade hvalpen forsætte og lære af situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er skrækslagen overfor fremmede hunde, underkaster sig overdrevent - da det var snevejr druknede hun nærmest i sneen, for at underkaste sig. Men når hun så bliver tryg, så elsker hun sin nye ven og er anmasende på samme måde.

 

Og ovenstående stemmer jo så også med min forklaring om at det mest er usikre hunde der reagerer på den måde, og for dem er det så ufatteligt vigtigt at overbevise den anden hund om at de er ufarlige, at de i deres desperate forsøg rent faktisk ender med at rode sig selv ud i lige netop den situation de forsøger at undgå...

 

Jeg ville nok gribe til noget helt andet end at håbe på, at han en dag lærer at accepterer et nej. Kan du ikke sætte dig sammen med dem og sidde og give dem godbidder, det får hvalpen til at forbinde situationen med noget godt og afslappende, og forhåbentlig får det Petrine til at forbinde hvalpen med godbidder. I det hele taget ville jeg fokuserer på at få hvalpen til at få ro på sig så den bedre kan overskue at handle rationelt, fælles fodersøg har haft god effekt når jeg har været i de situationer

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker - og ja, du har jo nok ret :oops:

 

Det går grundlæggende fint, undrede mig bare over, at et så tydeligt SKRID bliver overhørt....og hvorfor er Bastarden så ligeglad med Zamzam? Han siger hverken skrid eller drejer hovedet væk, han står bare stille, som i helt stille.

 

De er ved at finde sammen om, at tæske katten (for sjov), og ellers så fjerner jeg enten Petrine eller Bastarden, når det bliver for anmasende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker - og ja, du har jo nok ret :oops:

 

Det går grundlæggende fint, undrede mig bare over, at et så tydeligt SKRID bliver overhørt....og hvorfor er Bastarden så ligeglad med Zamzam? Han siger hverken skrid eller drejer hovedet væk, han står bare stille, som i helt stille.

 

Han er jo netop ligeglad fordi der ikke er noget farligt ved en hund der står stille og lader ham være usikker i fred, men Petrine som siger skrid pomfrit, hun kan jo godt gå hen og bliver farlig, så nu må han hellere bruge alle resourcer på at få hende over på hans side, giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med hvalpe/unghunde er ofte, at hvis de er lidt usikre, så vil en afvisning bare få dem til at forsøge endnu mere ihærdigt, det er simpelthen så nødvendigt for dem at få den anden hund overbevist om at de er søde...

 

Så jeg vil tro han lærer det når han bliver voksen (2 år) og hviler i sig selv :blink:

 

Åh ja den stooooooore kærlighed "kan du ikke se at jeg er lille og sød" - den praktiserer Willa også ihærdigt overfor Oscar og Asta eks.... Tossede hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ja den stooooooore kærlighed "kan du ikke se at jeg er lille øg sød" - den praktiserer Willa også ihærdigt overfor Oscar og Asta eks.... Tossede hund...

 

Jeg taler også af erfaring, Luna er godt nok næsten to år nu, men hun har bestemt også brugt ungdomsårene på at forsøge at overbevise den storsnerrende hund med klaprende tænder, om at hun var dens aaaaallerbedste ven :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler også af erfaring, Luna er godt nok næsten to år nu, men hun har bestemt også brugt ungdomsårene på at forsøge at overbevise den storsnerrende hund med klaprende tænder, om at hun var dens aaaaallerbedste ven :lol:

 

 

Asta gjorde det også overfor Oscar - og han hadede det!!! Sjovt nok så er Asta lige sådan nu hvor hun er voksen, hun hader(!) Willa for hendes store kærlighed :roll: Og Wils, hun fatter hat - "lille og sød, lille og sød, lille og sød... Kan du ikke se det??? lille og sød, lille og sød, lille og sød"

Link til indlæg
Del på andre sites

Asta gjorde det også overfor Oscar - og han hadede det!!! Sjovt nok så er Asta lige sådan nu hvor hun er voksen, hun hader(!) Willa for hendes store kærlighed :roll: Og Wils, hun fatter hat - "lille og sød, lille og sød, lille og sød... Kan du ikke se det??? lille og sød, lille og sød, lille og sød"

 

Hvor er det bare godt ramt, den sætning beskriver præcist hvordan også Luna var :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er jo netop ligeglad fordi der ikke er noget farligt ved en hund der står stille og lader ham være usikker i fred, men Petrine som siger skrid pomfrit, hun kan jo godt gå hen og bliver farlig, så nu må han hellere bruge alle resourcer på at få hende over på hans side, giver det mening?

 

Bastardhvalpen er en lille pige og hedder Ella. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er meget individuelt. Otto har forstået et nej tydeligt nærmest siden den dag han flyttede ind. Han er jo en signalfølsom hund og det gælder åbenbart også den vej rundt.

Tilgengæld har han stadig sin hvalpede adfærd, hvor han - når en hund siger fra på en let tvetydig måde - forsøger at charme den. Der bliver rullet rundt, slikket mundvige og alle kneb bruges. Det virker dog sjældent:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Vi hvde i går besøg af en beagle, det første Njord gør er at løbe hen og slikke hende i mundvien..

 

VOV , han ligger sig ned, kigger på mig, og prøver igen..

 

Sådan fortsat det, så det endte med vi måtte lukke dem hver for sig :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi hvde i går besøg af en beagle, det første Njord gør er at løbe hen og slikke hende i mundvien..

 

VOV , han ligger sig ned, kigger på mig, og prøver igen..

 

Sådan fortsat det, så det endte med vi måtte lukke dem hver for sig :roll:

 

Men det mener jeg jo så, hvis jeg tolker korrekt, netop er fordi han forstå et nej! For forstod han ikke den anden hunds afvisning, så ville han ikke kaste sig ud i de hvalpede, underkastende signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Men det mener jeg jo så, hvis jeg tolker korrekt, netop er fordi han forstå et nej! For forstod han ikke den anden hunds afvisning, så ville han ikke kaste sig ud i de hvalpede, underkastende signaler.

 

Det gjorde han jo netop også, i og med han prøvede igen og igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Pædagogisk som jeg er, bliver Petrine nu klikkertrænet til angreb på katten, hvalpens yndslingsbeskæftigelse, og de har nu noget til fælles!

 

Under jagten får hvalpen lov at bumpe ind i Petrine og når katten er 'nedlagt' sker det at Petrine slikker katten og hvalpen slikker Petrine i ørerne, uden at blive snerret væk :klap:

 

Håber der ikke er bivirkninger, tror ikke de mener det seriøst med kattejagten og katten kommer selv hen og lægger op til jagt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...