Hop til indhold

Et mega dumt spørgsmål!


Gæst WinnieM
 Share

Recommended Posts

Gæst WinnieM

Hej,

 

Jeg erkender blankt, at jeg overhovedet ingen viden har om hundeudstillinger. :genert: så derfor lige et spørgsmål herfra.

 

Ved hestestævner får kun vinderne en rosette

1. plads - rød/hvid rosette

2. plads - blå/hvid rosette

3. plads - grøn/hvid rosette

osv.

 

Ved katteudstillinger får vinderne en roset, hvor deltagerne derefter selv kan købe rosetter til deres kat på udstillingsdagen. (ingen bestemte farver)

 

Hvordan er det ved hundeudstillinger???

 

 

(som sagt så beklager jeg meget min totale uvidenhed):sut:

 

 

Kh Winnie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg erkender blankt, at jeg overhovedet ingen viden har om hundeudstillinger. :genert: så derfor lige et spørgsmål herfra.

 

Ved hestestævner får kun vinderne en rosette

1. plads - rød/hvid rosette

2. plads - blå/hvid rosette

3. plads - grøn/hvid rosette

osv.

 

Ved katteudstillinger får vinderne en roset, hvor deltagerne derefter selv kan købe rosetter til deres kat på udstillingsdagen. (ingen bestemte farver)

 

Hvordan er det ved hundeudstillinger???

 

 

(som sagt så beklager jeg meget min totale uvidenhed):sut:

 

 

Kh Winnie

 

Der findes ingen dumme spørgsmål! Jeg har udstillet nogle få gange, og har heller ikke en anelse om det... Så sætter mig her hos dig og venter på at der kommer én forbi og fortæller os det! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

altså.. jeg ved heller ikke så meget.

 

vi har været på een udstilling, og motor fik very good = et rødt bånd og så blev han placeret som 1. vinder = et rødt bånd mere.

 

noget med, at man kan placere 4 indenfor den samme bedømmelse, meeeener jeg.

 

man skal være mere dygtig for at rosetter og pokaler, men freya3010 har da en hel del! hvornår dé kommer, har jeg så ingen forstand på, men vist noget med at bedste tæve, eksempelvis, går videre til en anden ring, hvor der så samles en masse bedste tæve, han, hvalp.. det må være der rosetterne kommer i brug :hmm:

 

så lidt ved jeg! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Til selve placeringerne på hundeudstillinger bruges der bånd. En form sor silkebånd - eller plastbånd.

 

Rosetterne - som man får "gratis" uddeles til bedste han og bedste tæve i hver race. Til enkelte udstillinger såsom KBHV, DKV, NORDV, EDS, WDS osv. eller med andre ord titel udstillinger bliver der også uddelt en rosette til titel vindere.

 

Man kan derefter købe rosetter, alt efter ens placering, så man kan købe en Very Good rosette, Excellent Rosette og sikkert også en CK rosette her i 2011 (nye udstillingsregler). Derudover bliver der uddelt et certifikat (og på internationale udstillinger et CACIB), hvor man får et bånd i ringen. Man kan så bagefter købe en rosette.

 

Bedst i racen (BIR) går videre til store ring, hvor man skal konkurrere mod de andre i ens gruppe. Hunderacerne er delt op i 10 grupper. De 4 bedste bliver præmieret med en rosette hver. Den bedste i Hver gruppe går videre til Best in show, og igen bliver de 4 ud af de 10 placeret og får en rosette.

 

Det er dog ikke alle lande som uddeler rosetter, mange lande sydover er mere fesne hvad rosetter angår. Derimod går de mere ind for pokaler, men oftest noget som kun uddeles i storering (Grupperne og best in show)

 

Håber det var en ok forklaring. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Hej,

 

Jeg erkender blankt, at jeg overhovedet ingen viden har om hundeudstillinger. :genert: så derfor lige et spørgsmål herfra.

 

Ved hestestævner får kun vinderne en rosette

1. plads - rød/hvid rosette

2. plads - blå/hvid rosette

3. plads - grøn/hvid rosette

osv.

 

Ved katteudstillinger får vinderne en roset, hvor deltagerne derefter selv kan købe rosetter til deres kat på udstillingsdagen. (ingen bestemte farver)

 

 

Hvordan er det ved hundeudstillinger???

 

 

(som sagt så beklager jeg meget min totale uvidenhed):sut:

 

 

Kh Winnie

 

Det er ved fifé udstillinger :)

 

Ved Tica udstillinger får kattene bånd, med forskellige points som de kan samle sammen, den med flest point er så selvfølgelig den bedste kat ;)

 

Jeg ved dog ikke hvor mange points der skal til for at de kan få de forskellige titler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hele bliver jo i øvrigt ganske indviklet fra nu af, hvor der er indført nye gradueringer og nye farver i DKK...

 

Men det bliver nu følgende:

 

Efter enhver bedømmelse og konkurrence udleveres der i alle klasser bånd, hvis farver angiver opnåede præmieringer/placeringer som følger:

 

Særdeles lovende (hvalpeklasse): Lyserødt bånd

Lovende (hvalpeklasse): Lyseblåt bånd

Mindre lovende (hvalpeklasse): Gult bånd

Racens bedste hvalp: Rød roset

Excellent: Rødt bånd

Very Good: Blåt bånd

Good: Gult bånd

Sufficient: Grønt bånd

Disqualified: Gråt bånd

Cannot Be Judged: Brunt bånd

CK (championkvalitet): Rosa bånd

HP (hæderspræmie - avls- og opdrætsklasse): Lilla bånd

1. vinder: Rødt bånd:

2. vinder: Blåt bånd

3. vinder: Gult bånd

4. vinder: Grønt bånd

Dansk certifikat (CAC): Rødt/hvidt bånd

Internationalt certifikat (CACIB): Hvidt bånd

Reserve-CACIB: Orange bånd

Dansk championat: Rødt/grønt bånd

BIR (Bedst i racen): Rød/gul roset

BIM (Bedst i modsat køn): Grøn/hvid roset

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst WinnieM

Hold da fast, det var ikke så lidt!

(jeg kan godt forstå, hvis der er andre, der ikke ligekan hitte rundt i det)

 

Dvs. summa sumarum:

 

1) Ja, der er bånd/ rosetter til de placerede i bestemte farver.

 

2) Ja, der kan efterfølgende købes rosetter af hundeejeren, afhængigt af hundens placering.

Er disse også i bestemte farver?

 

 

kh og takker meget for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil dette betyde at exellent= rødt bånd så skal svarer til det forrige rødt + lilla bånd for 1ste præmie CK.??????

 

Tror ikke jeg forstår dit spørgsmål?

 

I 2010 var excellent lilla bånd og var i princippet det halvgamle 1. præmie med CK (som blev vist ved rødt bånd for 1. præmie og lilla bånd for CK). Man skulle have excellent for at kunne gå i BIK.

 

I 2011 skal man have excellent (rødt bånd) og CK (rosa bånd) for at kunne gå i BIK.

 

Besvarede det spørgsmålet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da fast, det var ikke så lidt!

(jeg kan godt forstå, hvis der er andre, der ikke ligekan hitte rundt i det)

 

Dvs. summa sumarum:

 

1) Ja, der er bånd/ rosetter til de placerede i bestemte farver.

 

2) Ja, der kan efterfølgende købes rosetter af hundeejeren, afhængigt af hundens placering.

Er disse også i bestemte farver?

 

 

kh og takker meget for hjælpen!

 

Der vil være rigtig, rigtig få, der kan hitte rundt i det nu her. For reglerne og præmieringsgraderne er blevet revideret her i 2011. Og Dansk Kennel Klub har ikke været super gode til at få det formidlet. Alle ved det er sket, men der er ikke rigtig nogen, der har helt styr på de nye regler, farver og betegnelser. Ikke engang hos DKK (i hvert fald da jeg talte med dem for få måneder siden).

 

I forhold til dine spørgsmål er det hurtige svar, at det er forskelligt hvor meget der deles ud af rosetter. Der kan være forskel fra specialklub til DKK og fra specialklub til specialklub.

 

Et er dog sikkert. Når hunden bedømmes og placeres i sin klasse, følger der helt sikkert bånd med. Hvilket der også vil gøre, når de placeres i BIK (bedst i køn - først køres hannerne i gennem og placeres så i Bedste Han 1-4. Herefter er det tævernes tur til samme).

 

Hos DKK valgte de i 2010 kun at uddele rosetter til BIR (bedst i racen) og BIM (bedst i modsat køn). De farver kan du se på tidligere postede liste. Herudover giver de rosetter til titelvindere når der er titeludstilling. Såsom Københavnsvinder, Danskvinder etc. Men derudover skal du købe rosetterne.

 

Gætter på DKK lærer af SKK, og fra nu af tilbyder, at du kan købe lige præcis den roset du vil. Det vil sige du kan købe en roset, hvis du har opnået en excellent uden CK - eller hvis du har opnået en very good. Ja, uanset hvad du har opnået.

 

Farverne på rosetterne vil være lig farven på tilhørende bånd. Og man vil sandsynligvis kun kunne købe det, der står på din kritik at du har opnået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja , jeg forstod svaret. Forhen i mange år gik man efter i 1 ste runde at komme ud med både rødt og lilla bånd.

Nu er jeg bare spændt på, om de nye så indvirker på Avlsgodkendelse, fordi jeg ser det som den er øget en klasse op. Ihverfald for cockerer.

Hvilket kunne komme til at betyde, at ellers rimelig pæne, men urutinerede hunde ikke kan opfylde dette, ihvertfald ved en af de dommere, der går højt op i, at handler og hund virker nærmest proffesionelle.

Og kunne så få nogle nybegyndere til at fravælge at vise deres hunde????Og ihverfald ikke orker at fortsætte hos anden dommer.

Og hermed føler, at de har købt en hund, der er dårligere end den egenligt er ud fra racestandarden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja , jeg forstod svaret. Forhen i mange år gik man efter i 1 ste runde at komme ud med både rødt og lilla bånd.

Nu er jeg bare spændt på, om de nye så indvirker på Avlsgodkendelse, fordi jeg ser det som den er øget en klasse op. Ihverfald for cockerer.

Hvilket kunne komme til at betyde, at ellers rimelig pæne, men urutinerede hunde ikke kan opfylde dette, ihvertfald ved en af de dommere, der går højt op i, at handler og hund virker nærmest proffesionelle.

Og kunne så få nogle nybegyndere til at fravælge at vise deres hunde????Og ihverfald ikke orker at fortsætte hos anden dommer.

Og hermed føler, at de har købt en hund, der er dårligere end den egenligt er ud fra racestandarden.

 

Spurgte nu ikke om du forstod svaret - mere om svaret var i tråd med spørgsmålet.

 

Nej, avlsgodkendelsen rykker sig ikke - som det har været diskuteret et par gange herinde. Selvom der rykkes lidt rundt på farver og "navne" på præmieringerne, så har et grafisk overblik fra SKK slået fast, at 2010 excellent og very good i praksis er delt ud i 2011 excellent med CK, excellent og very good. Mens 2011 good stadig er på højde med 2010 good - også selvom der nu hører et gult bånd til.

 

I mine øjne er der alt for mange hunde, der opnår avlsgodkendelse på et tyndt grundlag. Lad os da bare være ærlige og indrømme, at det bare er et spørgsmål om nok besøg i en udstillingsring inden man får et medlidenheds-good. Har gennem set rigtig mange hunde, der ikke burde få andet end disq. eller 0, som alligevel på en god dag får en good.

 

Tror ikke kravet for avlsgodkendelse ændrer på antallet af nye udstillere. De der får udstilling som hobby er oftest ikke dem, der bare vil have kræet avlsgodkendt. De kommer til gengæld de gange det kræver, for at der er en good i gemmerne, og så ser man ikke meget mere til dem.

 

Du får ikke en voldsomt dårligere bedømmelse blot fordi du har en uprøvet hund. Hvis den vel og mærke er godt konstrueret. Modsat er det dog tilfældet, at en dårlig/middelmådig hund kan handles til noget godt. Det er tilfældet med min egen, der startede ud med en masse 2. og 1. præmier. Men som jeg blev bedre til at trimme og vise endte op som verdensvinder og multich (nå, ja - så blev hun altså også bare bedre med årene).

 

Det kan undre mig, at når det gælder hundeudstilling tror de fleste, at de uden forudsætninger kan komme ind og slå alle andre. I mine øjne er det lidt som at forestille sig, at fordi man har spillet mur i skolegården, har man plads på FCK's førstehold. Man kan have talentet og råmassen, men der skal stadig arbejdes for at få de gode resultater, og for at man kan ryge helt til tops.

 

Tror også den jævne (læg endelig ikke noget negativt i det ord!) hundeejer, som der er flest af, ikke har den store bekymring om hvorvidt de har købt en hund, der ikke lever fuldt ud op til racestandarden. De er glade og fro bare den deler ud af lidt kærlighed, kommer når man kalder og kan give pote når der er gæster på besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spurgte nu ikke om du forstod svaret - mere om svaret var i tråd med spørgsmålet.

 

Nej, avlsgodkendelsen rykker sig ikke - som det har været diskuteret et par gange herinde. Selvom der rykkes lidt rundt på farver og "navne" på præmieringerne, så har et grafisk overblik fra SKK slået fast, at 2010 excellent og very good i praksis er delt ud i 2011 excellent med CK, excellent og very good. Mens 2011 good stadig er på højde med 2010 good - også selvom der nu hører et gult bånd til.

 

I mine øjne er der alt for mange hunde, der opnår avlsgodkendelse på et tyndt grundlag. Lad os da bare være ærlige og indrømme, at det bare er et spørgsmål om nok besøg i en udstillingsring inden man får et medlidenheds-good. Har gennem set rigtig mange hunde, der ikke burde få andet end disq. eller 0, som alligevel på en god dag får en good.

 

Tror ikke kravet for avlsgodkendelse ændrer på antallet af nye udstillere. De der får udstilling som hobby er oftest ikke dem, der bare vil have kræet avlsgodkendt. De kommer til gengæld de gange det kræver, for at der er en good i gemmerne, og så ser man ikke meget mere til dem.

 

Du får ikke en voldsomt dårligere bedømmelse blot fordi du har en uprøvet hund. Hvis den vel og mærke er godt konstrueret. Modsat er det dog tilfældet, at en dårlig/middelmådig hund kan handles til noget godt. Det er tilfældet med min egen, der startede ud med en masse 2. og 1. præmier. Men som jeg blev bedre til at trimme og vise endte op som verdensvinder og multich (nå, ja - så blev hun altså også bare bedre med årene).

 

Det kan undre mig, at når det gælder hundeudstilling tror de fleste, at de uden forudsætninger kan komme ind og slå alle andre. I mine øjne er det lidt som at forestille sig, at fordi man har spillet mur i skolegården, har man plads på FCK's førstehold. Man kan have talentet og råmassen, men der skal stadig arbejdes for at få de gode resultater, og for at man kan ryge helt til tops.

 

Tror også den jævne (læg endelig ikke noget negativt i det ord!) hundeejer, som der er flest af, ikke har den store bekymring om hvorvidt de har købt en hund, der ikke lever fuldt ud op til racestandarden. De er glade og fro bare den deler ud af lidt kærlighed, kommer når man kalder og kan give pote når der er gæster på besøg.

 

Vil det så sige, at Jessie, som konsekvent får 2010 Very Good/rødt bånd nu vil trække en 2011 Very Good/blåt bånd eller vil hun så rykke op og få en 2011 Excellent/rødt bånd?

 

Jeg må sgu nok indrømme, at hvis hun kun får et blåt bånd med hjem, så er vi færdige i udstillingsringen - det vil jeg simpelthen ikke betale for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser da også hunde jeg synes er middelmådige, men med superproffe handlerer, der ryger til tops, selvom f.eks de padler sig frem med forben f.eks. Bare et eksempel.

Det jeg også tænker på er, når køber af hvalpen måske gerne vil have en avlsgodkendelse på en hund solgt som familiehund.

De er 1 stegangshundeejerer og jeg har oplevet, at hvalpen ved 2den vaccination har fået bemærkninger hos deres Dr DYR.

F,eks , den vil få extropion som voksen, den har et mindre haleknæk, eller senere, dens bid bliver ikke korrekt, og har I betalt fuld pris for den. Ja det har de, NÅ, så siger DR DYR, spørg i DKK om refusion af pris, og så kører det.

Heldigvis har jeg så kunnet overtale dem til en udstilling efter 12 mdr´s alderen og så har de fået en 1 ste præmie. Men hvis uheldet er ude kommer det røde/blå bånd så ikke,og folk vil føle sig snydt og har fra Dr dyr og DKK fået loving på kompensation.

Jeg ved udmærket, at hvalpe solgt som familiehunde bare skal være i orden mht racetype, pzykiske sundhed og legemlig sundhed. Og evt afvigelser skal stå i salgsaftalen.som f.eks at stenene ikke er nede, risiko for over/underbid osv.

Dette sker for en del opdrætterer, især med 1 ste gangskøberer, der tror at en DKK hvalp altid absolut skal være super racetypisk.

Altså har kæøbt en 2sw og folk vil føle sig snydt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Vil det så sige, at Jessie, som konsekvent får 2010 Very Good/rødt bånd nu vil trække en 2011 Very Good/blåt bånd eller vil hun så rykke op og få en 2011 Excellent/rødt bånd?

 

Jeg må sgu nok indrømme, at hvis hun kun får et blåt bånd med hjem, så er vi færdige i udstillingsringen - det vil jeg simpelthen ikke betale for.

 

 

Hvis dommerne ellers kan forstå de regler, så skulle hun gerne få en excellent, dog unden CK, hvis det skal svare til det gamle VG..:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det så sige, at Jessie, som konsekvent får 2010 Very Good/rødt bånd nu vil trække en 2011 Very Good/blåt bånd eller vil hun så rykke op og få en 2011 Excellent/rødt bånd?

 

Jeg må sgu nok indrømme, at hvis hun kun får et blåt bånd med hjem, så er vi færdige i udstillingsringen - det vil jeg simpelthen ikke betale for.

 

Ikke 100% enig med Freya - for det kommer an på, hvor hun ligger i feltet for nuværende. Men vil nu stadig mene, at hun stadig vil ligge et sted mellem excellent med CK og very good. Et blåt bånd kan vi allesammen få lov at få på et eller andet tidspunkt. Sådan mere eller mindre i hvert fald. Har prøvet det på to af mine. Den ene oftere end den anden. Og den blev sgu partychamp alligevel (så skal vi bare undlade at lægge mængden af udstillingsgebyrer sammen!).

 

Fandt lige oversigten over tidligere og nye inddelinger af præmieringer igen:

 

ny_prissattning.gif

 

Som det ses er good (2:a) stadig good. Det har bare fået en ny farve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej "Nybegyndere" (vi er jo alle startet her)

 

Jeg har til brug for udstillere i vores klub (Klubben for Små Selskabshunde - KSS) lavet en vejledning i udstilling.

Da vi ikke har brugshunde, er den del af bedømmelserne ikke med, men ellers kan den bruges til at få lidt overblik over metoder og bånd.

 

Den ligger på vores hjemmeside under "Show", og er delt i 2 PDF-filer, så den kan udskrives på for- og bagside at et A4.

 

www.bigchoice.dk/show.htm

 

Ellers spørg bare

 

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser da også hunde jeg synes er middelmådige, men med superproffe handlerer, der ryger til tops, selvom f.eks de padler sig frem med forben f.eks. Bare et eksempel.

 

Min hund er bestemt middelmådig, og har kun fået sine BIR, CH og vindertitler på baggrund af, at jeg blev bedre til alt det der udstillingshalløj.

 

Nu syntes jeg ikke så meget, jeg ser hunde der padler i ringen - og som konsekvent ryger til tops alligevel. Men syntes også ofte, at der generelt tages fejl af padlende bevægelser og godt fremgreb. Måske fordi nærmest 85% af spaniels har for kort overarm, og man derfor er vant til at trippende bevægelser.

 

Jeg ser i hvert fald ikke mange, der ikke kaster forbenet frem fra skulderen, men i stedet padler. MEN nu står jeg selvfølgelig ikke så meget ved cockerringen, så skal ikke kunne sige, hvor mange padlende dyr der er der.

 

Til gengæld er der en tendens til, at der bliver lidt overdrevne bevægelser, fordi det er det all-round dommere vil have. Og så får vi hunde, der er noget lange i lænden, og virkelig kan få bagbenene godt ind under sig og få godt afspark.

 

 

Det jeg også tænker på er, når køber af hvalpen måske gerne vil have en avlsgodkendelse på en hund solgt som familiehund.

De er 1 stegangshundeejerer og jeg har oplevet, at hvalpen ved 2den vaccination har fået bemærkninger hos deres Dr DYR.

F,eks , den vil få extropion som voksen, den har et mindre haleknæk, eller senere, dens bid bliver ikke korrekt, og har I betalt fuld pris for den. Ja det har de, NÅ, så siger DR DYR, spørg i DKK om refusion af pris, og så kører det.

 

Heldigvis har jeg så kunnet overtale dem til en udstilling efter 12 mdr´s alderen og så har de fået en 1 ste præmie. Men hvis uheldet er ude kommer det røde/blå bånd så ikke,og folk vil føle sig snydt og har fra Dr dyr og DKK fået loving på kompensation.

 

Men uanset hvad dyrlægen siger, så er det ikke en fejl, der vil tælle hvis hunden er solgt som familiehund. Og det går jeg udfra man altid vil sælge sine hvalpe som, så man undgår at skulle kæmpe en ulige kamp mod moder natur?

 

Jeg tror ikke jeg forstår, hvordan en udstillingspræmiering skal ændre disse folks opfattelse af, hvorvidt den pågældende fejl er en fejl eller ej? Med mindre det er folk, der forinden har haft en fornemmelse af, at hunden skulle have udstillingspotentiale? Eller misforstår jeg helt?

 

Om båndet skal have den ene eller anden farve fremover er jo ligegyldigt. Hvad en good er (hvor meget hunden skal leve op til standarden) har samme krav som tidligere. Den har bare fået en ny farve. Så er det ikke bare et spørgsmål om, at man fremover fortæller sådanne hvalpekøbere, at de som minimum skal have et gult bånd for at være glade og ikke længere et blåt bånd?

 

Syntes i øvrigt helt personligt, at dyrlæger har noget travlt med at påpege fejl, som enten er ubetydelige eller ikke-eksisterende. Og kan til tider få den idé, at det handler om at trække kunder i butikken, når de små fejl og mangler skal udbedres.

 

Jeg ved udmærket, at hvalpe solgt som familiehunde bare skal være i orden mht racetype, pzykiske sundhed og legemlig sundhed. Og evt afvigelser skal stå i salgsaftalen.som f.eks at stenene ikke er nede, risiko for over/underbid osv.

Dette sker for en del opdrætterer, især med 1 ste gangskøberer, der tror at en DKK hvalp altid absolut skal være super racetypisk.

Altså har kæøbt en 2sw og folk vil føle sig snydt.

 

Den her fanger jeg ikke helt.

 

Jeg har ikke opfattelsen af, at førstegangskøbere føler sig overbevist om, at de køber en hund, der er potentiel udstillingschamp - med mindre det er det, de beder om? Altså at de har et krav til, præcis hvordan hunden skal se ud. Tværtimod har jeg en opfattelse af, at folk er glade bare hunden ligner en cocker. Og det gør det for dem, bare den har en vis længde på snudepartiet, lidt faner på benene, hængende ører og det klassiske spanielblik. Om den så er højbenet, karper i ryggen, er hjulbenet og for bred skalle bekymrer dem ikke.

 

Så har ikke oplevet nogen, der føler sig snydt hvis de får forvildet sig ind på en udstilling, og ikke får en super præmiering. Med mindre de udelukkende har beskæftiget sig med skuer i stor stil forinden - og i øvrigt ikke kan forstå, at dommeren ikke kan se, at deres hund er den mest søde og charmerende i hele verden.

 

Men syntes ikke det ser ud til de føler sig snydt. Bare at alle andre er dumme, når de ikke kan se, at deres hund er en stjerne. Lidt som forældre i X-factor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Min sidste linie er da helt gak.

Jeg ville skrive, at nogle så tror de havde købt en 2den sortering til fuld pris. Altså hvis dr dyr påpeger visse fejl eller risiko for fejl ved hvalpens udvoksenstadie. Jeg har prøvet dette flere gange, selv om hvalpen var solgt som familiehund.Og har aldrig lovet at den blev champion.

Men det er ubehageligt at få kopier af dyrlægeerklaring på stadig små hvalpe til f.eks 3-4 mdr´s vaccination,hvor ny ejer sansynligvis har stoppet en hvalp ind i en varn bil en sommerdag og hvor dr dyr synes at øjnene hænger, mindre haleknæk og evt andre fejl.

Ny ejer ringer til DKK og de siger REFUSION.

Nu har andre opdrætter jo også gloet på disse hvalpe inden salg,+ egen dyrlæge, så opdrætterblindhed burde være udelukket.

Heldigvis gav Helle Dan mig det råd, at forhandle med hvalpekøber om en fremvisning på en DKK udstilling , når hunden var over et år.

Og så herefter vurderer om erstatning var rimelig.

Men man kan opleve lidt af hver som sælger/opdrætter.

OBS- har netop opdaget at min nye hanhvalp, netop et år, er for lang i lænden i forhold til de championhanner, hans far og onkel jeg kunne sammenligne med.Det kommer fra morslinien, hvor jeg kun kan huske tilbage til oldemor.En svensk ellers supertæve. Men det er ikke godt mere, de skal være korte-ØV.

Anernes fejl nedarves desværre.

Og så blev denne hvalp 3 de vinder efter en 1, superlækker import,2, min egen tævehvalp ,3, og så denne med refusionskrav.

Men man kan da hurtigt få et dårligt ry, hvis ny ejer føler sig snydt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Min sidste linie er da helt gak.

Jeg ville skrive, at nogle så tror de havde købt en 2den sortering til fuld pris. Altså hvis dr dyr påpeger visse fejl eller risiko for fejl ved hvalpens udvoksenstadie. Jeg har prøvet dette flere gange, selv om hvalpen var solgt som familiehund.Og har aldrig lovet at den blev champion.

Men det er ubehageligt at få kopier af dyrlægeerklaring på stadig små hvalpe til f.eks 3-4 mdr´s vaccination,hvor ny ejer sansynligvis har stoppet en hvalp ind i en varn bil en sommerdag og hvor dr dyr synes at øjnene hænger, mindre haleknæk og evt andre fejl.

Ny ejer ringer til DKK og de siger REFUSION.

Nu har andre opdrætter jo også gloet på disse hvalpe inden salg,+ egen dyrlæge, så opdrætterblindhed burde være udelukket.

Heldigvis gav Helle Dan mig det råd, at forhandle med hvalpekøber om en fremvisning på en DKK udstilling , når hunden var over et år.

Og så herefter vurderer om erstatning var rimelig.

Men man kan opleve lidt af hver som sælger/opdrætter.

OBS- har netop opdaget at min nye hanhvalp, netop et år, er for lang i lænden i forhold til de championhanner, hans far og onkel jeg kunne sammenligne med.Det kommer fra morslinien, hvor jeg kun kan huske tilbage til oldemor.En svensk ellers supertæve. Men det er ikke godt mere, de skal være korte-ØV.

Anernes fejl nedarves desværre.

Og så blev denne hvalp 3 de vinder efter en 1, superlækker import,2, min egen tævehvalp ,3, og så denne med refusionskrav.

Men man kan da hurtigt få et dårligt ry, hvis ny ejer føler sig snydt.

 

Jeg har heldigvis været flere af sådanne historier forskånet. Men har skam også hørt et par af sådanne, som du kan berette om. Og lurer lidt på, hvor sådan noget mon egentlig dukker op fra? Altså, om vi allesammen bare er blevet så forkælede, at vi forventer at få leveret en Ferrari når vi har købt en Ford? Eller hvad det mon er det handler om?

 

Hunden har jo ingen mangler, og vil overleve fint med haleknæk. Om den har gener ved bidfejl er jo en anden sag, og der syntes jeg da heller ikke refusion er helt forkert. Men nok meget god plan som den du har, at få hevet hunden med på en udstilling når den er over voksealderen. Men så tænker jeg bare; bør man så også sikre sig, at det er én selv der fremviser (og kræve hunden er trænet nok når den afleveres), så bedømmelsen bliver på linje med alt det andet?

 

Havde selv fingrene i en hund for nyligt, som ejer ønskede at få fremvist for at få avlsgodkendelse. En ganske fin hund, men virkelig utrænet - og samtidig med noget, der lignede smerter i lænd. Eftersom den knap ville rette sig ud bagtil. Det lykkedes at hive en excellent hjem på baggrund af godbidder og handling - men havde det været ejer selv, er det spørgsmålet om de havde fået besked om, at hunden havde nogle af de fejl, som de måske syntes den havde?

 

Syntes denne tørst efter refusioner gør det noget svært, at være en velvillig og samvittighedsfuld opdrætter, der ikke straks får besked om, at de er uduelige og pengegriske...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo nærmest raket-videnskab:shock:

- var ikke klar over, at det hele var SÅ kompliceret...

 

Det er bare et spørgsmål om tid inden det hænger fast. Min kæreste, der kun gider med på udstilling hvis de andre mænner og øllerne er til stede, har efterhånden godt tag i udstillingsreglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

OBS- har netop opdaget at min nye hanhvalp, netop et år, er for lang i lænden i forhold til de championhanner, hans far og onkel jeg kunne sammenligne med.Det kommer fra morslinien, hvor jeg kun kan huske tilbage til oldemor.En svensk ellers supertæve. Men det er ikke godt mere, de skal være korte-ØV.

Anernes fejl nedarves desværre.

Og så blev denne hvalp 3 de vinder efter en 1, superlækker import,2, min egen tævehvalp ,3, og så denne med refusionskrav.

Men man kan da hurtigt få et dårligt ry, hvis ny ejer føler sig snydt.

 

Min yngste er også noget lang i lænden. Og hendes farver gør det ikke bedre. Syntes ikke forinden jeg kunne se noget hos forældredyrenen, men som hun voksede ind i kroppen, kan jeg udmærket godt se, hvor fejlen kommer fra.

 

Det giver hende tilgengæld nogle kick ass bevægelser, og det kan hun så heldigvis vinde på i ny og næ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...