Hop til indhold

at give udtryk for smerte


Dinah
 Share

Recommended Posts

Hvordan giver jeres hunde udtryk for smerte?

 

Cleo var/er en rigtig dramaqueen og gjorde i den grad opmærksom på smerter. Piv, hyl, og rysten. Man var slet ikke i tvivl om selv de små ting:genert:

 

Her til morgen faldt Rosita 1 meter ned fra sofaryg og ned på trægulv:shock: Den eneste jeg hører er et kort lille brum. Hun havde dog tydeligt ondt og ville ikke støtte på forbenene. Jeg bar hende rundt i hendes buttercup indtil hun stoppede med at ryste. Så ville hun ud og tisse:5up: Hun går helt normalt igen, men hun er noget forarget på den ende af sofaen, hun faldt ned :mrgreen: Hun vil gerne ligge her i den anden ende:klap:

 

Men ergo: Rosita er meget svær at bedømme, fordi hun bare gerne vil være så glad og viser ikke ret tydeligt, at det gør ondt.

 

Hvordan reagerer jeres?

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan skriger sådan nogle dødsskrig, man er slet ikke i tvivl, jeg blir altid frygteligt bange for at han er kommet alvorligt slemt til skade, når jeg træder på ham/min mand slår ham i hovedet med en kæp/han knækker en negl/bliver stukket hos dyrlægen osv. han er ikke typen der skjuler noget, men det har jo også sine fordele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna skriger hvis det er en pludselig opstået smerte og hun tror at jeg kan få den til at forsvinde, men hvis hun har ondt igennem længere tid, eller ikke har opfattelsen af at jeg kan få det der gør ondt til at forsvinde, så siger hun ingenting...

 

Luna skriger så også hvis hun bare vil gøre opmærksom på at jeg skal fjerne græsstrået i r*ven, så jeg tror ikke hendes skrig bunder i smerte eller ej, men i om hun tror at jeg kan gøre noget ved det der generer hende, og det derfor kan betale sig at hidkalde mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved den akutte smerte (et fald, moaren trædder hende over poterne, prik i nakken hos dr. dyr (ja, man er vel schæfer :lol:)) giver hun et hyl og piver evt. lidt. Men det går hurtigt over, og så er hun lige god for det :-D

 

Den dumpe smerte, ondt i ryggen o.lign, skal man kende hende godt for at bemærke, da den typisk kun kommer til udtryk i ændret adfærd (vil ikke hoppe op i bilen) eller til udtryk ved ændringer i pelsen (pelsen bølger i modsætning til glat).

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis vi træder på noget, bliver vi begge paniske for sæt det var Aslans hale..... han siger nemlig ikke noget :shock: Han vælger at flytte sig :hmm:

 

Hvis han løber ude i haven og lavet eller andet med benet, sænker han lige farten, og enten løber han videre eller også giver han sig til at snuse

 

"der skete ikke noget, men der dufter bare helt vildt godt lige her, selv om det ikke gjorde det alle de andre gange"

 

Så Aslan er en skjuler.

 

 

DERIMOD:

Er vi ude og gå, og der er lukket i hjernen, napper jeg nogen gange i hans flæsk, for at få hans opmærksomhed, og så skal jeg love for at han føler sig uretfærdig behandlet og skriger og piver og sænker hovedet osm om vi gennembankede ham hver dag :shock:

 

Hvis man napper ham med samme kræft under nusning, eller hvis man går forbi ham i stuen (ja det skulle jo afprøves) så er der ingen reaktion overhovedet :mrgreen:

 

 

Total drama queen uden for husets 4 vægge :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninja gav et højlydt piv fra sig i starten når vi kom til at træde hende over tæerne .. I dag siger hun sjældent noget, men smasker, logrer vanvittigt og læner ørene helt tilbage fordi hun sikkert tror vi har straffet hende :oops:

 

Da hun fik skåret poten op gav hun et lille piv, på trods af at det var et ret dybt sår ...

 

Så tror ikke hun har tendens til at vise at hun har ondt ..

 

Men nu hvor hun har poten bundet ind er hun meeeeget ynkelig :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm:hmm: tænker lige, at man er da nødt til at skifte sofaen ud, når ens hund er faldet ned af den ik?:engel:

 

Jo, nu har hun jo haft en dårlig oplevelse med den, så nu kan du jo ikke have sådan et skræmmende monstrom stående i dit hjem, og jeg er overbevist om at det eneste rigtige at gøre er, at købe en helt ny sofa der ikke ligner den gamle :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså der skal en del til før sheila piver eller hyler. En krampe i baglåret engang fik dog damen til at skrige så jeg troede hun havde brækket benet:shock: Og et lille bitte piv kom der fra hende igår hvor hun faldt på isen og slog sin i forvejen dårlige pote og klaskede røven ned i en stor sten! Og så stod hun med to løftede poter og så lidende ud, stakkel.

 

men jo hun lider som ofte i stilhed og dyrlægen kan næsten gøre hvad som helst uden hun siger noget..

 

Mysla tror også bare at hun skal dø, hvis jeg træder på hende eller går ind i hende. Hun siger ikke noget, men dæmper som en gal.

 

Og er det pludselig smerte, så kan hun simpelthen pive så hjerteskærende, sådan helt lavt og nede i maven, så hun næsten lyder som om hun hulker..

 

Ved længere varende smerte er hun en stresser, så jeg kan godt regne med at hun trænger til en omgang massage, hvis hun er helt oppe at ringe en dag. Sheila derimod bliver indelukket og irriteret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Missing

Det har været meget forskelligt.

 

Jeg har haft en regulær dramaqueen, der hylede og skreg, hvis der var noget med hans poter (trådt på, vrikket om el. lign) Omvendt havde han flækket en kindtand og kunne intet spise. Det mærkede vi ikke ved andet, end han gik fra maden.

 

Som andre beskriver har de mere langvarige/alvorlige skader kun kunne ses ved ændret adfærd, men ingen piven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man kommer til at træde min den ene på poten, så hyler han kortvarigt og så "skal han lige noget andet" - hov der er vist en super spændende guf der eller en mus måske, altså et kort hyl og en overspringshandling.

 

Engang som hvalp løb han direkte ind i en stor sten, der! hylede han højt og inderligt, jeg troede han skulle dø.

 

Hvis han har fået næsen i et eller andet derimod, så fnyser og nyser han og glipper med øjnene til det går over.

 

Når vores hvalp sætter tænderne i ham og det gør ondt, så får han store vilde øje og får et sjovt anspændt udtryk i hans bevægelser.

 

Vores anden hund, vores alfa, han kommer sjældent i vejen for nogen verdens ting, så jeg ved faktisk ikke hvordan han ser ud, hvis han har smerter.

Han kan blive sur og snerre, når vores hvalp sætter tænderne i ham.

Det kan jo også være et udtryk for smerte.

Jeg synes at kunne huske at han fik noget op i en pote engang kortvarigt, der haltede han lidt, det var det.

Han er jo nok ikke alfa for ingenting, man skal jo nok være lidt sej i det. :vedikke:

 

Vores nye hvalp han sætter sig lige på røven og dæmper, til den helt store guldmedalje, dog ikke sikker på det er smerter, så meget som for at undgå at blive løbet over ende af en af de andre hunde.

Han har også været tumlet ned fra sofaen, men så gør han af sofaen, så kan sofaen lære det kan den, skal den bare ikke gøre igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

som opfølgning på mit indlæg, så har jeg nu observeret Rosita første smerte hele dagen.

Hun gav jo et lille dybt brum, men om det var af smerte eller forskrækkelse ved jeg ikke, da jeg kun hørte det og ikke så uheldet:genert:

Hun rystede en smule i en times tid. Hun har klart haft lidt ondt og været påvirket idag, men har kun vist det med lidt småryst lige efter og så sådan meget obs og blev nemt forskrækket både ude og inde hele dagen.

 

Nu er kl snart 16 og nu sover hun heeeeelt tungt og roligt for første gang idag:lun: Hun har da også ligget på kanten igen:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe siger sjældent noget som helst til noget som helst :vedikke:

 

De eneste gang har har skreget/pevet af smerter, var dengang han forstuvede forbenet, men det var så også slemt :cry:

 

Og så når hunde tager fat i hans øre og hiver. Det er absolut heller ikke sjovt, der kan han også godt pive (også noget underligt noget at gøre!).

 

Ellers kan jeg træde ham på poter og hale, klippe kløerne for langt oppe og ja, jeg ved ikke hvad. Ikke en lyd :shock: Og nej, jeg gør ikke tingene med vilje, det har været et uheld hver gang :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skriger HØJT og fremviser den legemsdel, der gør ondt, så jeg kan gøre noget ved det.

 

Zamzam lukker al luften ud af lungerne, som fik han et slag i mellemgulvet og kryber væk, hvor han så ligger i fosterstilling og ryster :cry:

 

Katten siger forøvrigt ikke en lyd, fik klemt hans fod i en skuffe, han stod bare og gloede, mens foden var i klemme :shock: så er ret tilfreds med tydelige hunde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine skriger HØJT og fremviser den legemsdel, der gør ondt, så jeg kan gøre noget ved det.

 

Det gør Luna også, hun skriger som sagt kun hvis hun vil gøre opmærksom på at jeg skal hjælpe, og her viser hun så også tydeligt hvor hun vil have hjælp, også om det så betyder hun skal vende røven til mig for at få mig til at fjerne græsstrået :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er vist ret hårdføre, de siger aldrig en lyd selv når de tydeligvis må have ondt. F.eks. da Chase havde sit slangebid, han lod sig overhovedet ikke mærke af det, selvom benet var ca. 5-dobbelt størrelse.

 

Den eneste gang jeg har hørt en af mine hunde skrige, var da Sadie var hvalp og havde ædt sådan et stykke lammeskind. Det kom bagud i form af en meter lang tråd, som skræmte livet af hende. Jeg måtte have fat i et stykke køkkenrulle og trække det ud. :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...