Hop til indhold

Gravid eller ej?

Gæst Vic :)
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Min hund Valdemar har idag leget med en tæve. Ejeren sagde at det ikke gjorde noget fordi at den ikke var i løbetid, men de parrede virkelig meget.

De havde faktisk udført en hel parrings proces. Tæven sagde ikke fra. Kan det lade sig gøre uden at hun er blevet gravid ?

Tror i at hun er gravid ? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må nok indrømme at jeg havde rykket hanhunden ned på en måde så den absolut ikke var i tvivl om at dét bare ikke er noget den nogensinde skal finde på igen, uanset om hanhunden var min eller en andens.

Jeg forstår ikke hvorfor i har ladet det ske.

Om det er muligt. Tja. Den risiko er der jo. Jeg vil tvivle på at tæven havde fundet sig i det, hvis IKKE den var klar til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da bestemt muligt. Vi mennesker har jo heller ikke (eller burde ikke have) ubeskyttet sex bare fordi vi ikke regner med at kvinden har æglsøning. Man kan ikke vide sig sikker.

Jeg ville kontakte tæveejeren om, at få hende til dr. dyr og høre mulighederne for tidlig fortrydelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Humpede den tæven (i så fald er jeg enig med Dennis -ned med hanhunden, hvis ikke tæven selv kan sige fra!)

Eller var der tale om en rigtig parring?

I tilfælde af det sidste, er jeg ganske sikker på tæven var i løbetid og endda højløbsk, ellers havde den næppe ladet din hanhund springe på.

Og DET forstår jeg ikke man lader ske -og da slet ikke gentagne gange.

Tævens løbetid varer ca 3 uger. Når tæven bliver højløbsk vil den typisk stoppe med et bløde eller bløde mindre og mere klart blod. Og hvis tæveejeren troede at intet blod = ingen løbetid, så har denne noget at læse op på.

Hvis der var tale om en rigtig parring, så skal tæven vidst forbi dyrlægen, for så er det ret sandsynligt at hun er blevet drægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må nok indrømme at jeg havde rykket hanhunden ned på en måde så den absolut ikke var i tvivl om at dét bare ikke er noget den nogensinde skal finde på igen, uanset om hanhunden var min eller en andens.

Jeg forstår ikke hvorfor i har ladet det ske.

Om det er muligt. Tja. Den risiko er der jo. Jeg vil tvivle på at tæven havde fundet sig i det, hvis IKKE den var klar til det.

Det var ikke fordi at tæven ikke måtte blive gravid. Vi har snakket om paring. Jeg tænkte bare om det var muligt at den var blevet gravid pga. af det. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Det er meget muligt at tæve-ejer gerne vil have hvalpe på et tidspunkt, men vil du virkelig lægge hanhund til et kuld som dette?

Totalt uforberedt og med en tæveejer der endten ikke engang ved hvornår hans/hendes tæve er i løbetid, eller som lyver om det (det giver jo en billig parring om ikke andet)???

JEG ville ikke -ikke tale om om min hanhund skal være far til den slags kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Ja har de hængt sammen, så er hun med stor sandsynlighed blevet drægtig. Og helt ærligt så synes jeg det er en kedelig måde at avle på.

Havde hanhunden været min, havde jeg bedt tæveejer om at give en abortsprøjte -evt med en lille "opfordring" i form af et højt parringsgebyr såfremt h*n valgte ikke at give sprøjten;-)

Jeg er egentlig ligeglad med om folk avler med eller uden tavle, blandinger osv.

Men uanset hvad man avler, så må det dog som minimum være gennemtænkt og planlagt, og man må have sat sig en smule ind i hvordan den slags foregår.

Og det lader ikke til at være tilfældet her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

For langt væk? Har du nogensinde overværet en parring?

Det tager sådan ca 2 sek fra hanhunden er sprunget på til de hænger sammen (hvis hanhunden da kan ramme hehe).

Så at nå at flå den ned, kræver at det sker lige ved siden af dig. Nu ved jeg ikke hvordan det er andre steder, men når mine hunde render og leger, så er de ikke lige ved siden af mig.

Bare 4-5 m fra dig, og du vil ikke kunne nå det.

For mig at se er fejlen her, at man overhovedet lader en løbsk tæve være sammen med en hanhund.

Jeg kan tydeligt se på Reiki om en tæve vi møder er i løbetid. Jeg har været så uheldig at møde sådan en på en gåtur i en hundeskov (endnu en grund til at jeg ikke kommer der mere). Ejer "glemte" at fortælle at den var i løbetid, og ovenikøbet højløbsk at dømme efter Reikis reaktion.

Så self kan det nåes, hvis man kan finde ud af at læse sin hanhund.

Men altså ikke når man bare ignorere de signaler, og venter til hanhunden rent faktisk er på vej op.

Men dette er et af de mange eksempler der gør at min intakte hanhund ikke får lov at rende og lege med fremmede tæver hvis ejere jeg ikke kender.

Jeg vil under ingen omstændigheder være med til at lave sådan et kuld, og der er åbenbart en flere tæveejere end man skulle tro, der ser den slags playdates som en god måde at få en gratis parring, for det er bestemt ikke første gang jeg er stødt på den der med at "tæveejer sagde den ikke var i løbetid".

Hvis ikke man magter at passe på sin intakte hanhund, skulle man måske overveje at få den kastreret

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg er RET sikker på at der er blevet fortaget en parring. En tæve ville ALDRIG tillade at en hanhund prøver at hoppe op på hende når hun ikke er højløbsk...

I skulle se når Joey de få gange har forsøgt at hoppe op på Freya ude i haven - gud nåde trøste ham da:lol::lol::lol:.... Hold op hun bliver sur på ham!!

Men ja, som de andre nævner, så synes jeg det er en utrolig uheldig måde at parre to hunde på..:cry:... Jeg tror mere på at tæveejer ikke har været særlig opmærksom på hvornår dens tæve kommer i løb:stupid:.. altså tælle måneder... og så selvføælgelig holde øje ofte derudover.

Link til indlæg
Del på andre sites

For langt væk? Har du nogensinde overværet en parring?

Ja. Det har jeg......... og hvad så?

Og mit svar er stadig det samme. Hvis man ikke kan nå at standse hanhunden, så har man imo. været for langt væk.

For som du skriver, og som andre har kunnet regne ud ligger til grund for mit svar, så bør man kunne se på sin hund at den har gang i et eller andet der giver grund til at man trækker hunden lidt tættere på. Evt. endda putter kræet i en snor og lusker hjemad igen.

Og 4-5 meter væk er nu ikke for langt væk... En træsko, eller en tennisbold, eller en grankogle for den sags skyld, flyver med lethed den distance. Så skal man bare kunne ramme. hæææææhææææhææææ

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

jeg vil ligesom mange andre, anbefale en smuttur forbi dr. dyr, for evt. udelukke en evt. drægtighed, eller få abort.

det lyder ikke som tæveejer, er klar til at få hvalpe i huset?

og hvis det er de to hunde, der skal parre, så få dem nu tjekket, for evt. HD/AD.

der er så mange hvalpe, der ikke bliver solgt, eller aflivet i tidlig alder, pga. div. skavanker, fordi forældredyrene var "sunde og raske".

så hellere overtage unghunde/hvalpe, og hjælp til med at få videreformidlet dem, så de ikke bliver unødvendig aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har snakket med ejeren af tæven, og de siger at de gerne vil have hvalpe, og det vil vi også gerne. Vores hunde er raske :)

Jeg mener at vi godt kan få hvalpene, og gøre det rigtig godt selvom det ikke var planlagt tæven blev gravid.

Hvis vi vælger at få hvalpene hvad er så er basalt at vide ? Kender nogle gode bøger om drægtighed, fødsel etc ? Vi vil gøre det så godt som muligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har snakket med ejeren af tæven, og de siger at de gerne vil have hvalpe, og det vil vi også gerne. Vores hunde er raske :)

Jeg mener at vi godt kan få hvalpene, og gøre det rigtig godt selvom det ikke var meningen tæven blev gravid.

Hvis vi vælger at få hvalpene hvad er så er basalt at vide ? Kender nogle gode bøger om drægtighed, fødsel etc.

Udfra jeres eller dyrelægens synspunkt?

Er hundene stamtavlehunde?

Er de blevet tjekket i hoved og røv hos dyrelægen?

Hvor gammel er tæven?

osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Det almindelige sundhedstjek siger ikke så meget om hvorvidt hundene har arvelige sygdomme.

Hvad race® er hundene? -afhængig af race® kan det være ting som f.eks. HD, øjenlysning o.l. der bør tjekkes inden hvalpe overhovedet kommer på tale. Den slags ses ikke til det alm sundhedstjek.

I bør sætte jer GRUNDIGT ind i købeloven. Det er nemlig sådan at osse ved private handler, gælder købeloven, hvis ikke andet er aftalt. Dvs at tæveejer (sælger) hæfter for fejl og mangler i 2 år efter salget.

Så hvis en hvalp f.eks. får HD indenfor de første 2 år, så er sælger erstatningspligtig (hvor meget af købsprisen der skal betales tilbage, afhænger så af hvor meget det vil påvirke hvalpens liv -altså om den f.eks. skal aflives, kan leve på medicin e.l.)

De første 6 mdr efter salget er det sælger der skal bevise at en fejl ikke var tilstede ved salget. Herefter er det køber der skal bevise at den var.

Disse ting kan man ( ved privat køb) skrive sig ud af i en kontrakt -men en sådan kontrakt ville jeg ALDRIG skrive under på. Jeg ville synes det virkede skummelt hvis sælger fraskrev sig ansvar for alverdens ting, og ville derfor købe hund et andet sted.

Der findes en del bøger om det at få hvalpe. EN bog mange opdrættere anbefaler er "hvalpe på vej". Den er udsolgt fra forlaget men kan lånes på biblioteket eller findes i en onlineudgave.

At få havlpe er benhårdt arbejde. jeg er ikke opdrætter, og kan derfor ikke komme med alle detaljerne.

Men der vil være en del udgifter forbundet med sådan et kuld.

Herunder et godt hvalpefoder til tæven i den sidste del af drægtigheden og self til hvalpene når de skal til at spise fast føde.

Ormekur + vacc + chipning af hvalpene (chipning er lovpligtigt og skal være gjort inden 8 uger = mens den er hos opdrætter).

Avler må forvente at bruge en del ferie på kuldet -han/hun skal jo have fri omkring fødslen hvis tæven skulle få brug for hjælp, ligesom man kan komme ud for at tæven ikke selv kan klare alle hvalpene, og man derfor må hjælpe hende med mælkeerstatning (og det betyder at flaske hvalpe maaaaange gange om dagen).

Når hvalpene bliver lidt ældre, skal de jo osse gerne præges fornuftigt. Dvs at renlighedstræning påbegyndes, de prøver at være ude hver dag, måske de skal med på en lille køretur osv.

De sviner af H til, så man skal forvente at bruge meget af sin dag på at gøre rent der hvor hvalpene opholder sig.

Jeg ved fra Reikis opdrætter at de faktisk ikke bestiller meget andet end at skifte aviser og vaske gulv samt bære hvalpe ud og ind fra haven, når hvalpene begynder at kunne bevæge sig lidt rundt.

De skal self osse vænnes til mennesker og de daglige lyde i sådan et hus.

Og så skal man huske at lægge en god sum penge til side i tilfælde af at noget ikke går som smurt -f.eks. kejsersnit, kalkchok, syge hvalpe eller hvad man nu kan støde på af problemer.

Så som du kan se, er det at have hvalpe et KÆMPE ansvar og en stor opgave. Så overvej lige en ekstra gang om i virkelig mener det er en god ide.

Link til indlæg
Del på andre sites