Hop til indhold

Mængdeudregning..?


Rams
 Share

Recommended Posts

Jeg er virkelig en spade til at regne det der ud med vægt!!

 

Hvor meget skal Dexter have, når han vejer 6 kg?

På foderanvisningen står der:

hundens vægt 1-10 kg

less active 40-115 g

Active lifestyle 75-150 g

 

Jeg vil gerne have regnet ud for begge dele, da jeg tænker at han har en aktiv livsstil når vi går igang med træningen igen og når det bliver sommer.

Men lige nu er han det jo ikke...

 

HJÆLP MIG!!:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig en spade til at regne det der ud med vægt!!

 

Hvor meget skal Dexter have, når han vejer 6 kg?

På foderanvisningen står der:

hundens vægt 1-10 kg

less active 40-115 g

Active lifestyle 75-150 g

 

Jeg vil gerne have regnet ud for begge dele, da jeg tænker at han har en aktiv livsstil når vi går igang med træningen igen og når det bliver sommer.

Men lige nu er han det jo ikke...

 

HJÆLP MIG!!:genert:

 

Det er jo kun en anvisning - altså at han skal have mellem 40 og 115 gram, når han vejer mellem 1 og 10 kg (less active)

 

men man kan jo sige at han skal have 11,5 gram pr. kg (70 gram) om dagen hvis man 'regner' gennemsnittet ud på 10 kg = 115 gram pr. dag.

 

Men det er jo så misvisende ift. at en hund på 1 kg skal have 40 gram?

 

Jeg ville nok bare tage stikprøver over nogle uger.. altså give en mængde og se om det ændrer på vægten den ene eller den anden vej.. og så justere ind

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv ham omkring de 60g og hold øje med ham... hvis han bliver rundere, så sætter du ned, hvis han taber sig sætter du op... :vedikke:

 

Karla vejer 9 kg, hun får i øjeblikket omkring 50g om dagen, for hun laver rent faktisk ikke en skid.... andet end at sove :rolleyes: og jeg synes endda hun er lidt rund i det på den mængde... men det begynder at nå dertil hvor jeg ikke synes jeg kan sætte hende længere ned :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv ham omkring de 60g og hold øje med ham... hvis han bliver rundere, så sætter du ned, hvis han taber sig sætter du op... :vedikke:

 

Karla vejer 9 kg, hun får i øjeblikket omkring 50g om dagen, for hun laver rent faktisk ikke en skid.... andet end at sove :rolleyes: og jeg synes endda hun er lidt rund i det på den mængde... men det begynder at nå dertil hvor jeg ikke synes jeg kan sætte hende længere ned :genert:

 

Okay.. Nu bliver jeg helt i tvivl om, om det er pr. måltid eller hvad, jeg har kigget på.. Skal lige have kigget på posen igen..

 

Men wauw! hvis hun kun får 50g dagligt, så er det mindre end hvad Dexter får pr måltid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Nu bliver jeg helt i tvivl om, om det er pr. måltid eller hvad, jeg har kigget på.. Skal lige have kigget på posen igen..

 

Men wauw! hvis hun kun får 50g dagligt, så er det mindre end hvad Dexter får pr måltid!

 

Mine hunde har også fået næsten dobbelt så meget, som de burde i omkrig et halvt år. Jeg synes portionerne var meget små, så der kom lige så stille lidt mere oveni.

Janni kommeterede så i sommer, at de var lidt tykke. De skulle på det tidspunkt skifte foder, og jeg kom til at se på mængdeanvisningen. Så kunne jeg jo godt se, at portionerne skulle ned i halv størrelse.

Nu er begge hunde ok i størrelse, og de har tabt sig lidt.

 

- men jeg skal stadig tænke over, at portionerne ikke bliver for store.

 

Jeg måler det også lidt på, hvor meget de sender ud i den anden ende. Begge hunde skider på begge gåturene - både morgen og aften. Men hvis de begynder at gøre det to gange på hver tur, så justerer jeg maden lidt ned.

 

Nu har de lige skiftet foder igen, og jeg lavede klassikeren med for store portioner hele sidste uge. Nu håber jeg, at det passer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg ville også starte med at give 60g.. og så se hvad der sker.. du kan altid justere..:5up:

 

Mht. mængde så får Freya heller ikke særlig meget.. hun er 52,5 cm høj.. hun vejer 19,5 kg, men skal ned på 18-18,5 kg, dyrelægen synes dog hun er fin fin.. MEN udstillingsform er altid tyndere end fin fin.:lol:.. Freya får 100 g om dagen - og igen lidt guffer hist og her oveni.

 

Joey derimod vejer det han skal (ergo dyrelægen synes han er for tynd) - han er 58 cm høj og vejer 25 kg. Han får 230 g om dagen - og guffer hist og her..

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.. Nu bliver jeg helt i tvivl om, om det er pr. måltid eller hvad, jeg har kigget på.. Skal lige have kigget på posen igen..

 

Men wauw! hvis hun kun får 50g dagligt, så er det mindre end hvad Dexter får pr måltid!

Hvis du er i tvivl så vej ham en gang om ugen.. Nu har han fået en lillebror så kan det godt være at han skal have mere end før..

Mine får 100-300 gram om dagen..En anden løve-opdrætter jeg kender kan nøjes med at give sine 20-50 gram om dagen. Mine bevæger sig bare meget mere end hendes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har også fået næsten dobbelt så meget, som de burde i omkrig et halvt år. Jeg synes portionerne var meget små, så der kom lige så stille lidt mere oveni.

Janni kommeterede så i sommer, at de var lidt tykke. De skulle på det tidspunkt skifte foder, og jeg kom til at se på mængdeanvisningen. Så kunne jeg jo godt se, at portionerne skulle ned i halv størrelse.

Nu er begge hunde ok i størrelse, og de har tabt sig lidt.

 

- men jeg skal stadig tænke over, at portionerne ikke bliver for store.

 

Jeg måler det også lidt på, hvor meget de sender ud i den anden ende. Begge hunde skider på begge gåturene - både morgen og aften. Men hvis de begynder at gøre det to gange på hver tur, så justerer jeg maden lidt ned.

 

Nu har de lige skiftet foder igen, og jeg lavede klassikeren med for store portioner hele sidste uge. Nu håber jeg, at det passer

Hvilket foder får de nu?

Jeg prøver i øjeblikket Techni-cal på nogen af mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring siger, at de mængde angivelser der står på foderposerne ofte er lidt i overkanten. Det er som om foder producenterne gerne vil sælge lidt mere.

Jeg har stor variation i fodermængden til mine hunde. Selvom de er af samme race og har næsten samme vægt, er der faktisk nogle hunde der får op til 25% mere foder end andre.

Desuden ændrer jeg også fodermængde efter aktivitetsniveau og typisk bliver fodermængden sat mellem 10 og 20 % ned her i vinterperioden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har også fået næsten dobbelt så meget, som de burde i omkrig et halvt år. Jeg synes portionerne var meget små, så der kom lige så stille lidt mere oveni.

Janni kommeterede så i sommer, at de var lidt tykke. De skulle på det tidspunkt skifte foder, og jeg kom til at se på mængdeanvisningen. Så kunne jeg jo godt se, at portionerne skulle ned i halv størrelse.

Nu er begge hunde ok i størrelse, og de har tabt sig lidt.

 

- men jeg skal stadig tænke over, at portionerne ikke bliver for store.

 

Jeg måler det også lidt på, hvor meget de sender ud i den anden ende. Begge hunde skider på begge gåturene - både morgen og aften. Men hvis de begynder at gøre det to gange på hver tur, så justerer jeg maden lidt ned.

 

Nu har de lige skiftet foder igen, og jeg lavede klassikeren med for store portioner hele sidste uge. Nu håber jeg, at det passer

 

Jeg har netop også lige skiftet til dette foder, så derfor er jeg lidt i tvivl.

Men jeg tror faktisk at jeg har lavet samme fejl som dig, da Dexter fik Royal canin skulle han have ca. 58 g per gang.

 

Men jeg har skiftet dem over på Orijen og der skal de simpelthen have ca. 60 g per dag!:shock: Har jeg fundet ud af nu, hvor jeg læser ordentligt på anvisningen;-)

Men det er jo også noget helt andet foder. Det er jo 70 % kød og intet korn eller majsprodukt.

 

De er ikke blevet tykkere (kun Boris, men han måtte gerne:mrgreen:).

Men jeg har undret mig over, hvorfor de aldrig spiste op... Nu har jeg fundet svaret:roll::mrgreen:

Redigeret af Rams
Misvisende, hvad jeg havde skrevet..
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er i tvivl så vej ham en gang om ugen.. Nu har han fået en lillebror så kan det godt være at han skal have mere end før..

Mine får 100-300 gram om dagen..En anden løve-opdrætter jeg kender kan nøjes med at give sine 20-50 gram om dagen. Mine bevæger sig bare meget mere end hendes.

 

Jamen, Det har jeg prøvet.. Men Dexters vægt svinger faktisk nærmest slet ikke. Han ligger fast på ca 6,3 kg. Også selvom jeg roder rundt i foderet:genert:

Det gør jeg så desværre ikke jeg svinger med godt 2 kg. Skal jeg mon have ændret i min daglige ration?:blink:

 

Jeg tænkte nok at, han skulle have mere pga Boris. Men til gengæld har der jo været skåret sindssygt ned på gåturene pga vejret og eksamenslæsningen.. Så den var lidt svær.

 

Og det jeg undrede mig mest over, det var hvorfor de lige pludselig aldrig spiste op..

 

Jeg er ved at prøve Orijen til dem. Kan godt lide tanken om, at der ikke er noget korn eller noget i, for Dexter får altså blød mave af korn -Har jeg fundet ud af.

Og så er det 70 % kød..

 

Så det er spændende hvordan de kommer til at fungere på dette..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er virkelig en spade til at regne det der ud med vægt!!

 

Hvor meget skal Dexter have, når han vejer 6 kg?

På foderanvisningen står der:

hundens vægt 1-10 kg

less active 40-115 g

Active lifestyle 75-150 g

 

Jeg vil gerne have regnet ud for begge dele, da jeg tænker at han har en aktiv livsstil når vi går igang med træningen igen og når det bliver sommer.

Men lige nu er han det jo ikke...

 

HJÆLP MIG!!:genert:

 

Personlig starter jeg altid med det antal kalorier hunden har brug for. Uden at kende det har man intet at sigte efter. En aktiv, lille, voksen hund på 6 kilo har brug for omtrent 600 kalorier om dagen. Mindre selvfølgelig når de er mindre aktiv.

Du siger ikke hvilket foder det er så jeg kan ikke fortælle hvor mange gram, men kik på posen (eller foderets hjemmeside) og se om der står noget om kalorier per kilo eller pr 250 ml. Hvis ikke du kan finde det kan du kontakte producenten og bede om informationen. Det har jeg gjort tidligere og har altid fået et svar. Ellers må du prøve dig frem indenfor de angivne mængder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilket foder får de nu?

Jeg prøver i øjeblikket Techni-cal på nogen af mine.

 

Jeg er jo i en midlertidig finanskrise, hvor jeg næsten ingen indtægt har, så jeg synes Hypoallergenic blev en kende for dyr....

Jeg afprøver lige nu Kingsmoor, for jeg synes det ser fornuftigt ud. Men det er svært at gennemskue. Nu skal det afprøves.

Begge hunde elsker det, men jeg er kommet frem til, at de nok i virkeligheden elsker alt mad :mrgreen:

 

Men det var lidt sværere at dosere Kingsmoor, fordi det var nogle meget større stykker i forhold til hypo.

Jeg tror vi er ved at finde mængden, men den er MEGET mindre end jeg først troede.

Men alt i alt tror jeg, at mine får omkring 200 g om dagen (med div. godbidder og kong´er)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...