Lonny Skrevet Januar 21, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 21, 2011 Dette var et spørgsmål jeg har læst et andet sted (så det er altså ikke Luna), en tæveejer havde problemer med, at hanhunde tissede på hendes tæve på 10 måneder... Inden for en måned havde hun nu oplevet at 3-4 forskellige hanhunde i hilsesituationen havde lettet ben op af tæven, tæven var meget dæmpende i sin adfærd og lå ned når det skete. Jeg har aldrig hørt om dette før, er der nogen af jer andre der har det, og evt. ved hvorfor i alverden hanhundene tisser på tæven? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ej, det var da egentlig en ubehagelig situation for hundeejeren og tæven. Dexter har engang lettet ben op af numsen på en havaneser-tæve:oops: Men jeg tror ikke engang havaneseren opdagede det. Kunne se at hun ikke var specielt dæmpende i adfærd. Tror bare at Dexter skulle prale for han havde vist næsten lige lært at lette ben der:stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ej, det var da egentlig en ubehagelig situation for hundeejeren og tæven. Dexter har engang lettet ben op af numsen på en havaneser-tæve:oops: Men jeg tror ikke engang havaneseren opdagede det. Kunne se at hun ikke var specielt dæmpende i adfærd. Tror bare at Dexter skulle prale for han havde vist næsten lige lært at lette ben der:stupid: Jeg har også oplevet at det er sket ved uheld, tæven har flyttet sig ind under strålen, eller hanhunden har haft så travlt med at komme til at tisse der hvor tæven tissede, at hun ikke nåede at blive færdig før han gik i gang Men jeg har aldrig oplevet at hanhunde bevidst har lettet ben op af en tæve Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeg har også oplevet at det er sket ved uheld, tæven har flyttet sig ind under strålen, eller hanhunden har haft så travlt med at komme til at tisse der hvor tæven tissede, at hun ikke nåede at blive færdig før han gik i gang Men jeg har aldrig oplevet at hanhunde bevidst har lettet ben op af en tæve Det var ret bevidst Dexter gjorde det..Jeg har set det tit med chihuahua-hanner.. Men det er sådan mere generelt på alle tæver ikke nogle få udvalgte. Med løverne har jeg kun set Dexter gøre det.. Jeg tænker at det var fordi Havaneser-tæven var usansynligt filtret og møgbeskidt? Hun lugtede virkelig slemt, også af tis. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Det var ret bevidst Dexter gjorde det..Jeg har set det tit med chihuahua-hanner.. Men det er sådan mere generelt på alle tæver ikke nogle få udvalgte. Nu ved vi jo ikke om hendes er udvalgt, eller om hanhundene også har tisset på andre tæver... Med løverne har jeg kun set Dexter gøre det.. Jeg tænker at det var fordi Havaneser-tæven var usansynligt filtret og møgbeskidt? Hun lugtede virkelig slemt, også af tis. Det var også lidt min tanke med den hund i mit indlæg, hvis hun nu ikke har vasket hunden efter at den første hund (måske ved uheld) tissede på den, så har de andre hanhunde kunne lugte det og har så bare forsat med at markere Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Det var ret bevidst Dexter gjorde det..Jeg har set det tit med chihuahua-hanner.. Men det er sådan mere generelt på alle tæver ikke nogle få udvalgte. Med løverne har jeg kun set Dexter gøre det.. Jeg tænker at det var fordi Havaneser-tæven var usansynligt filtret og møgbeskidt? Hun lugtede virkelig slemt, også af tis. jep! Dexter forvekslede hende vist med en busk:genert: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Det var også lidt min tanke med den hund i mit indlæg, hvis hun nu ikke har vasket hunden efter at den første hund (måske ved uheld) tissede på den, så har de andre hanhunde kunne lugte det og har så bare forsat med at markere Dexter markerede ikke... Han tømte sådan cirka en halv blære ud over hende:stupid: Men jeg har aldrig set ham gøre det igen.. Så det var et særtilfælde.. Så det er ikke noget, han gør bevidst ved nogle bestemte tæver. Ergo er han ikke et ret godt eksempel. Men jeg tror da at du har fat i noget der.. At det kan være fordi hunhunden lugtede af andre hanhunde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 jeg har oplevet 2 gange, at en hanhund lettede ben op ad halfdan, da han var hvalp. sådan helt bevidst, så vidt jeg kunne se. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 jeg har oplevet 2 gange, at en hanhund lettede ben op ad halfdan, da han var hvalp. sådan helt bevidst, så vidt jeg kunne se. Ok, havde du nogen idé om hvorfor den gjorde det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ninja kan være ekstremt underdanig og sende dæmpede signaler overfor store hanhunde, hvor selv jeg næsten synes det er for meget, men har aldrig oplevet at de har tisset på/op ad hende:vedikke: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ok, havde du nogen idé om hvorfor den gjorde det? det var to forskellige hunde. som er søde og fredelige og hilste pænt. en cocker og en rottweilermix. det var ret ens: de havde lige duttet næse, gået et par gange rundt om hinanden, og så lettede de lige som ben op ad ham, bare som om han var en lygtepæl, uden at gøre noget stort nummer ud af det overhovedet. halfdan reagerede heller ikke rigtigt, han så bare sådan mildt overrasket ud, som han altid gør jeg ved ikke nok om hundeadfærd til at kunne tolke noget som helst, men især den ene ejer blev frygteligt flov. jeg sagde selvfølgelig, at det skulle hun ikke være, det var meget værre dengang min mand tissede på ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ninja kan være ekstremt underdanig og sende dæmpede signaler overfor store hanhunde, hvor selv jeg næsten synes det er for meget, men har aldrig oplevet at de har tisset på/op ad hende:vedikke: Luna kan gøre det samme, både overfor hanhunde og tæver, og jeg har heller aldrig oplevet at nogen af dem har forsøgt at tisse på hende, heldigvis Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 det var to forskellige hunde. som er søde og fredelige og hilste pænt. en cocker og en rottweilermix. det var ret ens: de havde lige duttet næse, gået et par gange rundt om hinanden, og så lettede de lige som ben op ad ham, bare som om han var en lygtepæl, uden at gøre noget stort nummer ud af det overhovedet. halfdan reagerede heller ikke rigtigt, han så bare sådan mildt overrasket ud, som han altid gør jeg ved ikke nok om hundeadfærd til at kunne tolke noget som helst, men især den ene ejer blev frygteligt flov. jeg sagde selvfølgelig, at det skulle hun ikke være, det var meget værre dengang min mand tissede på ham Gud ved om det er det samme som når de tisser op ad mennesker, her plejer forklaringen jo at være, at hunden er lidt stresset og derfor pr. refleks skal tisse, og her vælger de så de højeste inden for rækkevidde at markere op ad :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Gud ved om det er det samme som når de tisser op ad mennesker, her plejer forklaringen jo at være, at hunden er lidt stresset og derfor pr. refleks skal tisse, og her vælger de så de højeste inden for rækkevidde at markere op ad :hmm: det virkede i hvert fald lidt "tilfældigt" på den måde, at de også bare fortsatte hilseseancen efterfølgende. men jeg aner det ikke. halfdan er i øvrigt ikke specielt underdanig i sin hilsen på andre hunde, så jeg tænkte ikke umiddelbart "dominans" eller whathavewe. tænkte mere, at han måske lugtede lidt ubestemmeligt, som sådan en stor hvalp i kønsmodning, og så måtte man hellere lige tisse ham af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 det virkede i hvert fald lidt "tilfældigt" på den måde, at de også bare fortsatte hilseseancen efterfølgende. men jeg aner det ikke. halfdan er i øvrigt ikke specielt underdanig i sin hilsen på andre hunde, så jeg tænkte ikke umiddelbart "dominans" eller whathavewe. tænkte mere, at han måske lugtede lidt ubestemmeligt, som sådan en stor hvalp i kønsmodning, og så måtte man hellere lige tisse ham af Fed konklusion :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Leffe Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Leffe var slem i en periode. Tissede op ad næsten alle de hunde vi mødte, hvis jeg ikke nåede at sige nej. Det var altså meget pinligt! Jeg aner ikke hvorfor, det så meget målrettet ud og var ikke et lille strint:oops:. Heldigvis stod det kun på i en kort periode, da han var omkring 6-7 mdr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Leffe var slem i en periode. Tissede op ad næsten alle de hunde vi mødte, hvis jeg ikke nåede at sige nej. Det var altså meget pinligt! Jeg aner ikke hvorfor, det så meget målrettet ud og var ikke et lille strint:oops:. Heldigvis stod det kun på i en kort periode, da han var omkring 6-7 mdr. Mon det kan have været noget hormonforvirring i forbindelsen med hans kønsmodning :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Mon det kan have været noget hormonforvirring i forbindelsen med hans kønsmodning :hmm: Jeg har kun prøvet at en 1½ årig Berner gjorde det - men det var op af mig , ikke hunden :stupid: Bassil var dengang 8 mdr, så om det var hans duft/opførsel der gjorde det ved jeg ikke - men 2 gange forsøgte han at lette ben op af mig.. Ejeren sagde dog at det ikke var første gang han forsøgte sig med det... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Her er det Freya der tisser på Joey - men det er Joey nu også selv skyld i, for han har så travlt med at tisse oveni, så kan stikker snuden frem og bliver ramt af strålen (for Freya letter altså også ben:lol:).. så ja, det er sket et par gange at Joey har rendt rundt med en fiiiin gul stribe henover snudeskaftet..:lol: Men jeg har aldrig oplevet at Freya er blevet tisset op af, af en hanhund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Det var da i grunden et virkelig godt spørgsmål. Det er da også noget jeg aldrig rigtig har fået svar på. Engang for snart 15 år siden, da jeg trådte ind på en træningsplads for allerførste gang, der havde jeg en hvalp med og under et hundefrikvarter, der kom hvalpen løbende tilbage til mig og tissede op af mit ene ben. Jeg synes det var noget så pinligt, fordi jeg dengang troede det handlede om dominans (ja jeg var ikke klogere Hvalpe ville jo overtage verdensherredømmet, det var meget alvorlige sager.:stupid:) "Så det betød jo også at hvalpen ville markerer rang! og så var jeg en dårlig hundeejer!, der ikke kunne sætte mig i respekt!." Men jeg fik aldrig et andet og mere korrekt svar på det, og jeg kan huske at de andre kursister, såvel som trænere på træningspladsen bare sådan i høflig stilhed lod mig stå der og være flov, imens jeg rød i ansigtet forsøgte at undgå at stå i tissetåren. Men nu når jeg ser spørgsmålet herinde, så kommer jeg pludselig i tanke om det igen og kan i dag se en anden kontekst, for jeg tænker da, at hvalpen havde brug for et trygt sted at tisse. Den var jo på fremmed mark, så den valgte mig at tisse ved, da jeg var det eneste kendte. Men det var jo så en hvalp, så det giver ikke meget svar til det andet, - hvorfor voksne hunde vil tisse på hinanden. Det ved jeg ikke rigtig hvorfor de vil, måske bare et signal der kan bruges både som dæmpende signal, men også det modsatte for at sige, lugt mit tis, er jeg ikke sej? Eller kan de kommunikere, "at dig kan jeg egentlig meget godt lide, du min ven, du får lige lidt tis, værsgo?". Dunno Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Det var da i grunden et virkelig godt spørgsmål. Det er da også noget jeg aldrig rigtig har fået svar på. Engang for snart 15 år siden, da jeg trådte ind på en træningsplads for allerførste gang, der havde jeg en hvalp med og under et hundefrikvarter, der kom hvalpen løbende tilbage til mig og tissede op af mit ene ben. Jeg synes det var noget så pinligt, fordi jeg dengang troede det handlede om dominans (ja jeg var ikke klogere Hvalpe ville jo overtage verdensherredømmet, det var meget alvorlige sager.:stupid:) "Så det betød jo også at hvalpen ville markerer rang! og så var jeg en dårlig hundeejer!, der ikke kunne sætte mig i respekt!." Men jeg fik aldrig et andet og mere korrekt svar på det, og jeg kan huske at de andre kursister, såvel som trænere på træningspladsen bare sådan i høflig stilhed lod mig stå der og være flov, imens jeg rød i ansigtet forsøgte at undgå at stå i tissetåren. Men nu når jeg ser spørgsmålet herinde, så kommer jeg pludselig i tanke om det igen og kan i dag se en anden kontekst, for jeg tænker da, at hvalpen havde brug for et trygt sted at tisse. Den var jo på fremmed mark, så den valgte mig at tisse ved, da jeg var det eneste kendte. Men det var jo så en hvalp, så det giver ikke meget svar til det andet, - hvorfor voksne hunde vil tisse på hinanden. Det ved jeg ikke rigtig hvorfor de vil, måske bare et signal der kan bruges både som dæmpende signal, men også det modsatte for at sige, lugt mit tis, er jeg ikke sej? Eller kan de kommunikere, "at dig kan jeg egentlig meget godt lid, du min ven, du får lige lidt tis, værsgo?". Dunno Jeg tror så ikke det bliver modtaget som en venneanmodning (), for som jeg kan læse det i denne tråd, så er modtageren af tissetåren åbenbart ret ligeglad med at blive tisset på Måske betyder tis bare ikke så meget i hundeverdenen, og det er bare os der overvurderer det som en form for signal :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeg tror så ikke det bliver modtaget som en venneanmodning (), for som jeg kan læse det i denne tråd, så er modtageren af tissetåren åbenbart ret ligeglad med at blive tisset på Måske betyder tis bare ikke så meget i hundeverdenen, og det er bare os der overvurderer det som en form for signal :hmm: Hehe ja. Nogle gange er en Cigar bare en Cigar og Nogle gange er tis bare tis! Jeg har desværre kun selv set voksne hunde tisse på hinanden, når de står i bunke for at tisse på en bestemt plet. Det ser specielt komisk ud, når det er små hunde der havner inde under de store. Det er sket, at vores alfa border (lille mellemstørrelse) er blevet tisset lige i hovedet af vores den store lab. blanding, måske skete det især da de var teenagere. Men alfaen siger ikke et ord til det, så det kan nok godt passe, at det for dem ikke betyder så meget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Hehe ja. Nogle gange er en Cigar bare en Cigar og Nogle gange er tis bare tis! Jeg har desværre kun selv set voksne hunde tisse på hinanden, når de står i bunke for at tisse på en bestemt plet. Det ser specielt komisk ud, når det er små hunde der havner inde under de store. Det er sket, at vores alfa border (lille mellemstørrelse) er blevet tisset lige i hovedet af vores den store lab. blanding, måske skete det især da de var teenagere. Men alfaen siger ikke et ord til det, så det kan nok godt passe, at det for dem ikke betyder så meget. Jeg har også kun set voksne hunde gøre det ved et uheld i iveren over at skulle tisse samme sted, og her lader modtageren af tåren sig heller ikke bemærke med noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Millepigen Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Ja, jeg ved jo næsten ikke om jeg tør skrive det, men en god legekammerat til mille, lettede ben op af Mille mens hun sad stille og roligt, og ventede på at jeg havde snakket færdigt. De har kendt hinanden i 1 1/2 år, og han har aldrig gjort det før. (Mille var nyvasket). jeg gik efterfølgende hjem og søgte lidt på nettet, og et sted stod der, at hunde tissede op af ting, de mente de ejede, og da hanhunden er rigtig sød, ja så går det jo nok. (bare det ikke sker for tit) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Januar 21, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 21, 2011 Jeg synes at jeg har oplevet det ofte.Faktisk med nogle hanner hver dag. Mine voksne hanner tisser jo ofte over det sted , hvor tæverne har urineret. Jeg kan godt have 3 tæver, der urinerer efter hinanden på samme plet. Hvis hanhunden skal markerer oveni, så er han ofte så ivrig at han også rammer sidste tæven. Og faktisk TROR jeg, at det hanhunden markerer er, at disse tæver er OPTAGET, altså mine. Så er det annonceret ud i lokalområdet. Jeg er også selv blevet tisset på af unge hanner, der forvirres over min tæveduft.Det har virket mere fjollet, fordi det mere virkede ubevidst ala pupertet.Ala overspringshandling. Men mine voksne hanner er det tydeligt bevist, også hvis de markerer tæven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts