Hop til indhold

Hund og kat alene hjemme sammen

Dorte
 Share

Recommended Posts

Og jeg kan da selv starte :mrgreen:

Da jeg fik Liva havde jeg Balou og Baghera, som begge var udekatte, så de var ude om dagen. Senere da Balou kom til skade med benet (Baghera gik sin vej og kom ikke hjem igen :cry:), kendte de to hinanden så godt, at de bare var sammen.

Balou blev desværre aflivet i sommers :megaked:

I efteråret flyttede Smilla så ind (min søsters 11-årige hunkat). I starten var hun på kontoret med sin kasse og sin mad. Ret hurtigt blev hun fortrolig med huset og fik adgang til hele huset - også mens jeg er på arbejde. Der er sat et børnegitter op ind til kontoret (på 1. sal), som hun kan bruge, når hun har brug for helle.

Smilla er en meget bestemt dame, som er opvokset med hund. Hun finder sig ikke i noget, men er alligevel naturligt nysgerrig mht Liva og vil gerne hilse på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Baldur og kattene var alene hjemme sammen, han elskede at ligge og putte sammen med dem :lun:

Luna ville ikke få lov, hun vil så gerne putte med dem, men hun er kluntet og overivrig, så hun ender altid med at træde eller hoppe på dem, og så bliver kattene selvfølgelig sure. Vanen tro, så kæmper Luna endnu hårdere når nogen bliver sure på hende, og så ender det med at kattene giver hende en klo på næsen :stupid:

Så Luna får ikke lov, ikke fordi jeg er bange for at miste en kat, men fordi jeg er bange for at Luna mister et øje..

Link til indlæg
Del på andre sites

Smilla har et enkelt gang haft en klo i kinden på Liva, som så hylede op som hun var ved at blive slået ihjel. Jeg stod heldigvis lige i nærheden og så situationen.

Siden dengang har Liva stor respekt fra Smilla. En løftet pote eller et par skridt henimod hende er nok til at Liva bakker meget hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste hund holder sig helst bare langt fra kattene... Og det er gensidigt, kattene har opdaget at hun vil være i fred. Hun kan sagtens dele sofa med dem, så længe de holder en vis afstand.

Min unge hund knuselsker min rimelig nye, unge kat... De leger vilde lege, og ligger gerne tæt i sofaen.

Kattene er sammenført med godt resultat, men den gamle kat (fritløber) er godt nok irriteret på den unge lige nu... Hun er lidt for ung og tyndpelset til at jeg lader hende komme ud endnu, så hun går inde og er riiimelig understimuleret! Regner med at det bli'r meget bedre når hun kan bli' fritløber.

Jeg er altså nødt til at ha' den unge kat til at gå inde når jeg er på arbejde. For at undgå alt for meget ballade deler jeg hundene (køkken/stue, med babygitter), sådan at den ældre hund får ro. Den gamle kat bli'r sat ud i bryggerset når jeg går hjemmefra, her har han både en sovepude , mad og vand - og kattelem, så han kan gå ud og ind som han vil.

Er sådan set ikke ret bekymret, som jeg ser det ville den største fare være at kattene røg i totterne på hinanden, og de går jo ikke sammen alene. Har meget svært at forestille mig at én af hundene skulle ryge i flæsket på nogen af kattene, men man kan jo aldrig være sikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skipper og Motor har altid været sammen når de var alene. De sover sammen i sengen :lun: Ja jeg læste også tråden, og det har aldrig faldet mig ind at de skulle være adskilte. Men hvor er det en sørgelig historie :cry:

Har filmet Motor en håndfuld gange, både da han lige havde været syg og også nogle få gange bare for at vide at der ikke var noget problem med at være alene, dyrene sover bare, flytter max plads eller drikker noget vand.

Skipper går bare hvis han synes Motor er irriterende. Vi har kattelem, og så har han et lille aflukke hvor hans mad står, hvor hunden selvfølgelig heller ikke kan komme ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har du jo set min lejlighed og jeg har ikke så mange muligheder for at dele op (jeg kunne nok, hvis det blev nødvendigt)..

Men Oliver og Luna har altid gået sammen. Da jeg fik Luna hjem havde hun dog kun gangen (en T-gang med køkken til venstre og stue til højre oppe i toppen af T'et..

Der havde jeg børnegitre i begge åbninger, men kattebakken stod på toilettet, som også var i toppen af T'et, men i Luna's område..

De har aldrig haft nogle problemer. Luna kommer fra en familie med katte, så hun er vokset op med dem fra dag 1. Og Oliver har da mødt vores gamle lab et par gange.. Han valgte dog at bo ovenpå mine oven-køkkenskabe de første 4 mdr:mrgreen:

Jeg læste godt tråden og øv en trist oplevelse:cry: Men jeg vil ikke skille mine ad, af denårsag.. Tror, at hvis der skulle ske noget, så var det sket allerede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie er også alene med kattene. I starten var de dog adskilt, da hun var lidt nærgående over for dem, og især min hankat gider hende ikke. Hunkatten er lige glad.

Gracie er meget betaget af kattebæ og kattenumser, og benytter sig gerne af muligheden for at flge efter en kattenumse.:mrgreen:

Mine katte er 6 og 7 år gamle, og har mødt mange hunde gennem tiden. Felix på 7 var ellers rigtig glad for hunde, men så mødte han Gracie, og nu kan han ikke længere lide hunde.

jeg har dog ingen betænkeligheder ved at lade dem være alene. Jeg er ret sikker på at hun ikke vil gøre kattene ondt, og jeg er ret sikker på at de nok skal give hende nogen på hovedet, hvis hun overskrider deres grænser, og det ved hun godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke indekatte mere, kun udekatte.. Men da vi havde indekatte, var katte og hunde aldrig alene sammen, heller ikke selvom der aldrig har været nogen problemer i mellem dem, den risiko har jeg ikke ville tage -og det gælder begge veje, ikke kun at jeg er bange for at en hund skal skade en kat, men mindst ligså meget, for at en kat ikke skal skade en hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Izzie er altid sammen med misserne Chapper og Pushka når hun er alene hjemme. Hun har været meget alene det sidste stykke tid, og tænker at det hjælper på ensomheden ikke at være alene.

Chapper har aldrig gidet putte med Izzie men de har altid leget super godt, Pushka derimod eeelsker at putte helt tæt med Izzie så de to er bare puttesyge sammen :lun:

Izzie har altid leget meget voldsomt med kattene, men ikke mere end at de kan sige fra overfor hende. Og hun har da fået et par skrammer :genert: og en enkelt på ridse på hornhinden :stupid: men det går rigtig godt nu, hvor chapper har fået en vindueskarm helt for sig selv. Hvor han kan gå hen hvis han ikke gider Izzie mere.

Kunne aldrig finde på at dele dem op! Det hygger sig helt vildt sammen og Izzie er ikke ensom når jeg ik er hjemme. Nu hvor de er 3 er der altid én hjemme hos en af de andre så ingen er ensomme. Og Chapper har faktisk fundet ud af at Pushka er helt okay :lun:

Oh jaaa...jeg ved godt Chapper såen generelt ser ret så ond ud, men det er han ikke altid :engel: min Dr. Jekyll og mr. Cat :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores kat Kenzo og Duffy er også alene hjemme sammen.. Kenzo har sit eget værelse, hvor Duffy ikke kan komme ind og kan også hoppe op forskellige steder, hvis han har brug for helle.. Han har aldrig lagt en pote på hende heller ikke selvom hun især i starten lå ovenpå ham og bed ham i ørene osv.. Jeg har altid været tryg ved at efterlade dem alene sammen, men sikke dog en frygtelig hændelse i den anden tråd :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er f.eks. i disse situationer vores kat bliver sur...

38300d1295697802t-hund-og-kat-alene-hjemme-sammen-24122010508.jpg

Luna vil bare så gerne ligge sådan, men hendes hoved er for tungt, så katten bliver mast, og bliver derfor skidesur :genert:

Så det er ikke fordi at Luna er ond ved kattene at de bliver sure, hun er bare for stor og for kontaktsøgende i forhold til hvad de bryder sig om, og selvom Luna syntes en katteklo gør ondt, så stopper det hende ikke i at forsøge igen 2 minutter senere, så derfor får de ikke lov til at være alene sammen, Luna skulle jo gerne beholde begge øjne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Basse havde jeg Sorteper og Snehvide, katte.

De var bange for hende, og så snart hun sov, listede de hen og stod og snuste til hende, for derefter at løøøøbe væk, når hun vågnede..

Hun var fra starten af forvist til køkkenet, vha. et børnegitter, når hun var alene.

Så stod det kattene frit for om de også ville ind i køkkenet eller ej. De kunne hoppe derind over "baren" og Sorteper kan gå igennem gitteret..

Nu er Basse i bur når hun er alene.

I det gamle bur lå Snehvide altid og sov når jeg var hjemme. Når jeg så gjorde klar til at gå hjemmefra, gik Basse derinde og jeg skulle ind og fysisk fjerne katten... Men øhm, jeg har altså overset hende en gang eller to, og er kommet hjem til et bur med en hund og en kat i.. Det værste var en gang hvor Basse havde haft dårlig mave, og både hund og hvis kat var smurt ind i lort.. Der skulle vaskes dyr...

Da jeg fik stofburet lykkedes det på en eller anden måde Snehvide at lyne det en smule op i siden, eller foroven, for selvom jeg efterhånden brugte lææænge på at tjekke at der KUN var hund derinde, kom jeg ofte hjem til kat og hund..

Nu er Snehvide død og Basse er alene i buret. Mitten ligger dog ovenpå og sover..

Jeg tror ikke som sådan de nogensinde bevidst ville skade hinanden. Men en legesyg kat med lange kløer, og en klumpet legesyg hund kan ende galt!...

Så jeg forsøger såvidt muligt at holde dem adskilt når de er alene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna vil bare så gerne ligge sådan, men hendes hoved er for tungt, så katten bliver mast, og bliver derfor skidesur :genert:

Så det er ikke fordi at Luna er ond ved kattene at de bliver sure, hun er bare for stor og for kontaktsøgende i forhold til hvad de bryder sig om, og selvom Luna syntes en katteklo gør ondt, så stopper det hende ikke i at forsøge igen 2 minutter senere, så derfor får de ikke lov til at være alene sammen, Luna skulle jo gerne beholde begge øjne :blink:

Hahah! sådan gør Basse også..

Eller, dvs. at Mitten ligger på mit bryst, og Bassen ligger med hovedet oven på Mittens hoved.. Langsomt mærker jeg så hvordan hans vejrtrækning bliver mere og mere besværet, indtil jeg skubber hunden væk.. Mitten siger intet, han hygger...

Link til indlæg
Del på andre sites

åårh Luna altså! :lun::lol: Hun er så god men bare så stor :hjerte::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Mille og Asterix er alene hjemme, 5 timer man-ons-fredag. De har de været i over 1 år, og det går super. Det skulle være "nemmere" at vende hund og kat til hinanden, hvis man først har anskaffet sig katten. Tit er det omvendt, det er jo også muligt, tager bare lidt længere tid. At ha en hund, og så tage en voksen kat til sig, uha det tror jeg ikke jeg turde, for hundens skyld (ihvertifalde i vores tilfælde). Vi har her ikke blandet os i dyrenes begyndervanskeligheder, da de har nogenlunde lige forudsætninger, og i dag ved de godt hvem bestemmer hvornår.:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille og Asterix er alene hjemme, 5 timer man-ons-fredag. De har de været i over 1 år, og det går super. Det skulle være "nemmere" at vende hund og kat til hinanden, hvis man først har anskaffet sig katten. Tit er det omvendt, det er jo også muligt, tager bare lidt længere tid. At ha en hund, og så tage en voksen kat til sig, uha det tror jeg ikke jeg turde, for hundens skyld (ihvertifalde i vores tilfælde). Vi har her ikke blandet os i dyrenes begyndervanskeligheder, da de har nogenlunde lige forudsætninger, og i dag ved de godt hvem bestemmer hvornår.:banan:

Jeg turde også kun fordi jeg vidste, at Smilla var vant til hund og selv har oplevet hende sammen bl.a. min søsters gl. lab-blanding Texas i sin tid.

Jeg hade også muligheden for at sige til min søster "det går bare ikke det her" og levere hende tilbage.

Men heldigvis gik introduktionen rigtig godt :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites