bernerazuro Skrevet Februar 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2011 Efter en person en gang skrev nogle ting, som vedkommende mente, var "uskreven regel" blandt hundeejere, hvor jeg mildt sagt blev lidt forbavset... Har jeg spekuleret lidt over, hvilke forventninger man som hundeejer burde leve op til. Umiddelbart er min liste over uskrevne regler: Spørg altid om lov, før din hund får lov til at hilse - på hunde, så vel som mennesker! Stop hunden, hvis den udviser uhensigtmæssig adfærd hunde imellem (herunder knurren, humpen, (for) voldsom 'leg' og alt, hvad du selv eller modsatte part mener er for meget) Lær din hund at hilse nogenlunde pænt på mennesker, med dette mener jeg, at hunden IKKE skal hoppe op. Den må dog gerne sætte sig på fødder osv., der har jeg det sådan: Vil du ikke have det, så lad være med at hilse - og sådan kan man så også have det med "hoppen op", men der mener jeg alligevel der bør falde en advarsel, inden man giver hunden frit løb til at hilse Jeg plejer også at sige, at Møffe godt kan være lidt livlig, hvis jeg mener Møffe er i det humør, hvor han ikke ved, hvilket ben han skal stå på Har folk bedt dig om, at holde din hund væk fra deres - så accepter det! (jeps, har et eksempel på det i parken, det var først da det gik op for ejeren, at jeg gik ud på vejen med Møffe, at hun gad kalde på sin hund Der heldigvis, for første gang nogensinde, reagerede på indkaldet!) Hmmm, der er sikker flere regler, som jeg følger og altid har fulgt, men kan ikke huske dem lige nu. Jeg vil ikke se "samle op efter hunden" og "fuld kontrol over hunden", for de regler er skrevne og ikke uskrevne Og så den, som jeg stadig går og tænker over: Hunden må kun lette blæren, på de dertil indrettede arealer. Folks buske og hegn og generelt på vejen bør hunden ikke. Nu har jeg jo en hanhund og han elsker at lette ben Og jeg må indrømme, at jeg faktisk altid har ladet ham Jeg kan godt se, at det ikke er så lækkert op af folks træhegn/hegn og der stopper jeg ham også nu... Men hække Jeg ved godt, at det er folks egendel og jeg derfor ikke burde lade ham af den grund, men kan simpelthen ikke forestille mig, hvad ondt det skulle kunne gøre Derudover så nyder jeg også bare nogle gange en tur rundt i kvarteret, uden at gå ned i parken For ikke at nævne de gange, jeg bare holder mig væk, fordi visse bestemte hunde befinder sig der (som ejerne ikke holder ordentligt styr på, så vi kan ikke bare forsøge at gå udenom). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Ha ha - jeg er kold, Petrine hopper op når hun hilser (ellers får jeg alt for ondt i ryggen, af at bukke mig HELT ned), hun knurrer når hun leger (det gør mange da :hmm:) og Zamzam han strinter på ALT, både cykler, barnevogne, biler, buske, træer og bukseben, når det kommer over ham. Stiller man noget udendørs, så vil det blive strintet på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Må ærligt indrømme, at havde jeg en hæk, ville jeg blive ret træt i hovedet af at hunde pissede op af den og ødelagde den.. For ja det vil den blive.. Og havde jeg en hanhund ville den ikke få lov til at strinte op af folks hække, hegn, stengærder, skure, postkasser what ever.. Da jeg skulle lufte Helmer, måtte vi gå ude midt på den lille villavej indtil vi kom ned til cykelstien, for jeg ville ikke have at han pissede op af folks ejendomme.. Men ellers kan jeg ikke lige komme på andre uskrevne regler end dem du selv nævner:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Efter en person en gang skrev nogle ting, som vedkommende mente, var "uskreven regel" blandt hundeejere, hvor jeg mildt sagt blev lidt forbavset... Har jeg spekuleret lidt over, hvilke forventninger man som hundeejer burde leve op til. Umiddelbart er min liste over uskrevne regler: Spørg altid om lov, før din hund får lov til at hilse - på hunde, så vel som mennesker! Stop hunden, hvis den udviser uhensigtmæssig adfærd hunde imellem (herunder knurren, humpen, (for) voldsom 'leg' og alt, hvad du selv eller modsatte part mener er for meget) Lær din hund at hilse nogenlunde pænt på mennesker, med dette mener jeg, at hunden IKKE skal hoppe op. Den må dog gerne sætte sig på fødder osv., der har jeg det sådan: Vil du ikke have det, så lad være med at hilse - og sådan kan man så også have det med "hoppen op", men der mener jeg alligevel der bør falde en advarsel, inden man giver hunden frit løb til at hilse Jeg plejer også at sige, at Møffe godt kan være lidt livlig, hvis jeg mener Møffe er i det humør, hvor han ikke ved, hvilket ben han skal stå på Har folk bedt dig om, at holde din hund væk fra deres - så accepter det! (jeps, har et eksempel på det i parken, det var først da det gik op for ejeren, at jeg gik ud på vejen med Møffe, at hun gad kalde på sin hund Der heldigvis, for første gang nogensinde, reagerede på indkaldet!) Hmmm, der er sikker flere regler, som jeg følger og altid har fulgt, men kan ikke huske dem lige nu. Jeg vil ikke se "samle op efter hunden" og "fuld kontrol over hunden", for de regler er skrevne og ikke uskrevne Og så den, som jeg stadig går og tænker over: Hunden må kun lette blæren, på de dertil indrettede arealer. Folks buske og hegn og generelt på vejen bør hunden ikke.Nu har jeg jo en hanhund og han elsker at lette ben Og jeg må indrømme, at jeg faktisk altid har ladet ham Jeg kan godt se, at det ikke er så lækkert op af folks træhegn/hegn og der stopper jeg ham også nu... Men hække Jeg ved godt, at det er folks egendel og jeg derfor ikke burde lade ham af den grund, men kan simpelthen ikke forestille mig, hvad ondt det skulle kunne gøre Derudover så nyder jeg også bare nogle gange en tur rundt i kvarteret, uden at gå ned i parken For ikke at nævne de gange, jeg bare holder mig væk, fordi visse bestemte hunde befinder sig der (som ejerne ikke holder ordentligt styr på, så vi kan ikke bare forsøge at gå udenom). Hækken går ud Vores hæk er helt visnet på det sted hvor tacco har sit faste lette-ben sted. jeg ville blive pænt træt af hvis folk lod deres hund lette ben op af vores hæk ( Det gjorde folk i stor stil da vi have hæk i forhaven så den blev pillet ned fordi den blev for grim ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Ha ha - jeg er kold, Petrine hopper op når hun hilser (ellers får jeg alt for ondt i ryggen, af at bukke mig HELT ned), hun knurrer når hun leger (det gør mange da :hmm:) og Zamzam han strinter på ALT, både cykler, barnevogne, biler, buske, træer og bukseben, når det kommer over ham. Stiller man noget udendørs, så vil det blive strintet på det synes jeg så ikke du kan være bekendt overfor folk i dit område I hvart fald på biler kan det ødelægge lakken, så egentlig går det vel ind under hærværk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Sikke meget besvær sådan nogle byboere de har.:klap: Når jeg ser den liste, så er jeg glad for jeg bor på landet. Friheden til bare at være, uden at skulle tænke så meget over alting, det kan ikke beskrives med ord.:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Hunden må kun lette blæren, på de dertil indrettede arealer. Folks buske og hegn og generelt på vejen bør hunden ikke. Den var ny for mig. Hvad må man snart? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Hækken går ud Ikke af tis, hækken som Zamzam strinter på (lige udenfor indgangsdøren) har overlevet salt i masse vis og ser fin ud, der hvor han altid strinter. Men bortset fra det, så tilstår jeg, er fløjtende ligeglad med folks hække og biler, der bliver smidt tonsvis af salt på gader og fortov, det lever jeg med (brokker mig og fantaserer om grus), sætter man en bil udendørs, så risikerer man buler og hundetis og kattefodspor - sådan er livet, fyldt med faretruende oplevelser Billak kan simpelthen ikke fjernes med hundetis, det klistrer og er lidt småklamt, men så kører man lidt i noget mudder / regn / sjap og så er det overstået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Ikke af tis, hækken som Zamzam strinter på (lige udenfor indgangsdøren) har overlevet salt i masse vis og ser fin ud, der hvor han altid strinter. Men bortset fra det, så tilstår jeg, er fløjtende ligeglad med folks hække og biler, der bliver smidt tonsvis af salt på gader og fortov, det lever jeg med (brokker mig og fantaserer om grus), sætter man en bil udendørs, så risikerer man buler og hundetis og kattefodspor - sådan er livet, fyldt med faretruende oplevelser Billak kan simpelthen ikke fjernes med hundetis, det klistrer og er lidt småklamt, men så kører man lidt i noget mudder / regn / sjap og så er det overstået. Jeg er ikke enig Vi kan lige så tydeligt se på hækken hvor tacco tisser op af den og den bliver ikke udsat for noget som helst andet. Angående biler så kan jeg ikke bare holde på min mening for det er noget jeg har fået fortalt af en mand der flyttede sin bil fordi naboens hunde tissede op af den hver dag og nu var lakken krakeleret og det var han selvfølgelig sur over. jeg kunne se lakken var i stykker men kan jo ikke vide om den har været udsat for andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Jeg har vitterligt aldrig haft skænket det en tanke, om hunde måtte lette ben op af hække :hmm: Ja, hundetis dræber ( det ved vores græsplæne ), men kan bare ikke forestille mig, at det dræber nok til, at et par tilfældige hanhunde, der måske letter ben op ad hækken og så flere forskellige steder er nok Ha ha - jeg er kold, Petrine hopper op når hun hilser (ellers får jeg alt for ondt i ryggen, af at bukke mig HELT ned), hun knurrer når hun leger (det gør mange da :hmm:) Har selvfølgelig ikke noget imod det under leg (og ej heller ressourceforsvar, så længe det er på et fornuftigt plan), så længe begge hunde er ok med det Møffe er ikke så god til voldsomt knurrende hunde, han skal kende dem godt - ellers bliver han ekstremt dæmpende i legen og tydeligvis ikke sikker. og Zamzam han strinter på ALT, både cykler, barnevogne, biler, buske, træer og bukseben, når det kommer over ham. Stiller man noget udendørs, så vil det blive strintet på Det synes jeg så heller ikke du kan være bekendt over for folk (selvom han ikke lægger lige så store tissesøer som Møffe ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Jeg har vitterligt aldrig haft skænket det en tanke, om hunde måtte lette ben op af hække :hmm: Ja, hundetis dræber ( det ved vores græsplæne ), men kan bare ikke forestille mig, at det dræber nok til, at et par tilfældige hanhunde, der måske letter ben op ad hækken og så flere forskellige steder er nok Vi bor inde i midten af vejen, så næsten uanset hvor golk bor kommer de fordi vores hæk, så selv om det kan synes som en tilfældig hanhund der tisser i ny og næ, så er det måske 10-15 hunde der tisser der hver dag. men når det så er sagt så er jeg heller ikke så skrap overfor Tacco med hensyn til det. Tit så er det jo overstået før man når at opdage det. Men jeg prøver at begrænse det på steder hvor folk skal se på deres hække. Ud til offentlige stier gør jeg ikke så meget ved det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Møffe er ikke så god til voldsomt knurrende hunde, han skal kende dem godt - ellers bliver han ekstremt dæmpende i legen og tydeligvis ikke sikker. Har en helt anden tilgang - Petrine bliver usikker, når labrador danser stepdans på hende = mit problem, for labradoren gør som den slags nu gør, tilsvarende, Petrine knurrer og taler = Møffes problem, hvis han bliver usikker, for Petrine gør bare, hvad der er naturligt for hende (og jeg har ingen planer om at stoppe hende ) Kan sagtens se, hvorfor folk bliver dødeligt uvenner, vi 'angriber' jo samme problem fra hver sin side. Som keminingeniør vil jeg gerne grundigt aflive rygtet, urin kan IKKE ødelægge lak! Tævetis kan ødelægge en græsplæne - hver eneste tis-sjat (fra nogle tæver) dræber græsset, betyder det så at tæver kun må tisse på grus / asfalt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Arhmen for fanden da det jo bare tis! og når det regner så forsvinder det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Den er god nok, den der med at bevoksningen går ud. Vi plantede et grantræ, der skulle have været vores udendørs juletræ, det gik ud efter en hel sæson med tis. Man kunne ligesom se, hvordan det blev rødt og visnede fra bunden af og der hvor tissen ellers havde ramt grenene. Men det gør ikke nowet. Vi plantede bare et nyt et andet sted. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Som keminingeniør vil jeg gerne grundigt aflive rygtet, urin kan IKKE ødelægge lak! Tævetis kan ødelægge en græsplæne - hver eneste tis-sjat (fra nogle tæver) dræber græsset, betyder det så at tæver kun må tisse på grus / asfalt? troede du var togchaffør men okay, jeg bøjer mig. Synes nu stadig ikke det er fair du lader ham tisse op af biler men så kan vi vel blive enige om at være uenige hanhundetis ødelægger da også græsplænen? Men jeg ville nu heller ikke lade min tæve tisse på andres private græsplæner ligesom jeg ikke lader tacco gøre det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Motor må ikke tisse på folks cykler. Jeg har dog en pinlig indrømmelse........ jeg var ikke lige obs på Motor som stod og snusede. Da jeg kigger på ham igen har han sat sig for at skide - op af en cykel - og pøllen ligger pænt på kædeskærmen da han var færdig :oops: Jeg fjernede den selvfølgelig og vaskede endda lidt efter med sne, men tror i lige et menneske var blevet sur hvis de var kommet ud?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Motor må ikke tisse på folks cykler. Jeg har dog en pinlig indrømmelse........ jeg var ikke lige obs på Motor som stod og snusede. Da jeg kigger på ham igen har han sat sig for at skide - op af en cykel - og pøllen ligger pænt på kædeskærmen da han var færdig :oops: Jeg fjernede den selvfølgelig og vaskede endda lidt efter med sne, men tror i lige et menneske var blevet sur hvis de var kommet ud?? Ja ærlig talt det tror jeg men hatten af for at du gjorde hvad du kunne for at løse problemet :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Tis er ikke bare tis - og tis forsvinder ikke bare, ved ikke hvilke verdner i bor i Han-hunde tis kan STINKE - og når en letter ben på en hæk, gør de næste 10 det også, og farvel hæk Men altså....... ASlan tisser også nogle gange på hække hjørner Selv efter regn kan man se tis på lygtepæle det har sådan et blankt bekidt udseende. ASlan tisser også på lygtepæle, men tis er ikke bare tis der forsvinder! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Har en helt anden tilgang - Petrine bliver usikker, når labrador danser stepdans på hende = mit problem, for labradoren gør som den slags nu gør, tilsvarende, Petrine knurrer og taler = Møffes problem, hvis han bliver usikker, for Petrine gør bare, hvad der er naturligt for hende (og jeg har ingen planer om at stoppe hende ) Kan sagtens se, hvorfor folk bliver dødeligt uvenner, vi 'angriber' jo samme problem fra hver sin side. Tror du misforstår mig - folk bestemmer selv, hvad de vil udsætte deres hunde for! Men beder jeg dig om, at stoppe Petrine i at udføre den adfærd over for Møffe (ikke alle andre hunde), ville du vel respektere det? Jeg ville selvsagt stoppe Møffe også og ikke lade ham løbe hen til Petrine. Og vi ville nok også gå hver til sit for at finde "bedre legekammerater til vores hund" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Tror du misforstår mig ....ville du vel respektere det? Selvfølgelig men ville aldrig automatisk stoppe det - men af bitter erfaring, du må ikke forvente, at ret mange vil respektere dit ønske Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Selvfølgelig men ville aldrig automatisk stoppe det - men af bitter erfaring, du må ikke forvente, at ret mange vil respektere dit ønske Ind til videre har jeg ikke oplevet, at folk ikke er endt med at respektere det jeg har bedt om, om ikke helhjertet, så halvhjertet Og ellers, så er det bare farvel og (ikke) tak. Men nu har jeg endnu ikke haft et aktuelt tilfælde med en fremmed hund, der har knurret vildt under leg. Synes det er sjældent, at vildt fremmede hunde lægger ud med den vilde knurre-leg Derudover, så er det næppe det, der vil være aktuelt for os nu, for Møffe virker til at være blevet bedre til det - det var mere, da han var yngre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Tævetis kan ødelægge en græsplæne - hver eneste tis-sjat (fra nogle tæver) dræber græsset, betyder det så at tæver kun må tisse på grus / asfalt? Liva/min græsplæne må være helt speciel så. Min erfaring er, at græsset gror mere der, hvor hun har tisset - måske hendes tis kun dræbe mos :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Møffe virker til at være blevet bedre til det Nok også forskel på Møffes og Petrines størrelse han er en anelse mere respektindgydende. Tillykke med at han er blevet bedre forøvrigt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 2, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Nok også forskel på Møffes og Petrines størrelse han er en anelse mere respektindgydende. Hehe, ja Tror heller ikke, at han ville blive skræmt af en voldknurrende Petrine - hun er jo så lille Men han ville nok stadig dæmpe hende, hvis jeg kender ham ret Tillykke med at han er blevet bedre forøvrigt :5up: Nu ved jeg det jo ikke, men han er i hvert fald blevet rigtig gode venner med den tæve, som ellers skræmte ham første gang de mødtes Han elskede hende, da de mødtes en 3-5mrd senere, selvom hun virkelig lyder farlig, når hun leger - meeeen, selv med hende, er der stadig lidt dæmpende adfærd fra Møffe nu og da og han ryster også lige en gang imellem oplevelsen af sig, hvis det bliver for meget - men ellers, så elsker han hende bare Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Februar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 2, 2011 Jeg har ikke rigtig noget at sige - for jeg er enig i dine uskrevne regler.. Dog irriterer det mig rigtig meget når folk vil hilse på Basse og jeg siger "neej, hun hopper op, så det er nok ikke så smart" og de så alligevel gerne vil hilse, og derefter bliver irriteret over mudderet på deres tøj.. Altså, betyder "hopper op" noget andet i min verden? Og det der med at hannerne tisser op af ting. Selvfølgelig kan man ikke styre det 100 % men det giver vist sig selv at går man sin faste rute passerer man måske en hæk 6 gange om dagen (3 ture, ud og hjem). Bor der 20 andre hunde som også går den vej, giver det 20x6 = 120 tissetår op af hækken på en dag, og det er ikke helt sikkert at det er godt for hækken.. Nu er det jo ikke AL hundepis planter dør af, men noget er ikke så godt, så kan godt følge ejerne af hækken, i at man såvidt muligt undgår at ens hund pisser der.. Hvor jeg bor er der masser af grønt, og ude i venstre side op af hegnet, er der "hundetoilet" man skal stadig samle op, men de ser helst at hundene ordner deres ting der.. Jeg forsøger altid at få Basse til at tisse der. Godt nok dræber hendes tis ikke græsset, men hvis hun tisser et sted, og de 20 andre hunde i området derefter tisser der, kan det måske gerne give lidt gule pletter.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts