Hop til indhold

PRA


Gæst Jeanet
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har lige et spørgmål: såfremt man ønsker at avle på sin tæve, skal man så som jeg læser det i de nye regler teste den for PRA eller er hun som der står om hende inde på hundeweb "fri grundet forfædres dna"??

 

En anden ting når hunden skal undersøges for ad/hd skal man så lave en rekvisition på hendeweb eller kan man også bare gå en til dyrlæge som sørge for at sende papirerne til DKK?.

 

Hilsen

Jeanet

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har lige et spørgmål: såfremt man ønsker at avle på sin tæve, skal man så som jeg læser det i de nye regler teste den for PRA eller er hun som der står om hende inde på hundeweb "fri grundet forfædres dna"??

 

En anden ting når hunden skal undersøges for ad/hd skal man så lave en rekvisition på hendeweb eller kan man også bare gå en til dyrlæge som sørge for at sende papirerne til DKK?.

 

Hilsen

Jeanet

 

PRA ved jeg ikke noget om, men til HD / AA-fotos skal du købe en rekvisition hos DKK og udfylde de relevante punkter på DKK´s side samtidig...hvilken dyrlæge du vil bruge, hvornår der skal fotograferes osv (du skal altså have en aftale med dyrlægen FØR du køber rekvisitionen) og så siger du til dyrlægen, at han / hun skal sende billederne til DKK. Efter en uges tid får du så resultaterne og vished for om du kan avle på din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har lige et spørgmål: såfremt man ønsker at avle på sin tæve, skal man så som jeg læser det i de nye regler teste den for PRA eller er hun som der står om hende inde på hundeweb "fri grundet forfædres dna"??

 

En anden ting når hunden skal undersøges for ad/hd skal man så lave en rekvisition på hendeweb eller kan man også bare gå en til dyrlæge som sørge for at sende papirerne til DKK?.

 

Hilsen

Jeanet

 

Hvis du vil have Dkk stamtavle på hvalpene skal begge forældredyrene testes for pra. Du kan læse om avlsrestriktionerne her. DKK

 

Du skal selv rekvivere papirene på hundeweb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-)

 

måske skal jeg havde skåret det ud i pap :-D for der står jo netop at hvis forældrene er testet går afkommet fri :

 

"Hvis begge forældredyr er kendt prcd/PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for prcd/PRA på afkommet, som herefter registreres "Fri grundet forældrenes DNA-test".

DNA-test for prcd/PRA gælder for livstid."

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar :-)

 

måske skal jeg havde skåret det ud i pap :-D for der står jo netop at hvis forældrene er testet går afkommet fri :

 

"Hvis begge forældredyr er kendt prcd/PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for prcd/PRA på afkommet, som herefter registreres "Fri grundet forældrenes DNA-test".

DNA-test for prcd/PRA gælder for livstid."

 

En DNA-test må ikke forveksles med en øjenlysning. Hvis forældrene til din tæve er DNA-testet, så behøver du ikke gøre yderliger. Er de øjenlyst, så kræver det at du får din tæve øjenlyst, når hun er tidligst 12 mdr og en øjenlysning må ikke være mere end 12 mdr. gammel ved parring. Du kan selvfølgelig vælge at få hende DNA- testet.

 

De samme regler gælder selvfølgelig for hanhunden. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En DNA-test må ikke forveksles med en øjenlysning. Hvis forældrene til din tæve er DNA-testet, så behøver du ikke gøre yderliger. Er de øjenlyst, så kræver det at du får din tæve øjenlyst, når hun er tidligst 12 mdr og en øjenlysning må ikke være mere end 12 mdr. gammel ved parring. Du kan selvfølgelig vælge at få hende DNA- testet.

 

De samme regler gælder selvfølgelig for hanhunden. :-D

 

Nu ved jeg ikke om det er mig der læser det her forkert :genert: men jeg fandt det følgende på retrieverklubbens hjemmeside...

 

Raceledelsen for Labrador har i samarbejde med DKK indført følgende avlsrestriktion for øjenlidelser hos Labrador:

Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af DKKs øjenpanel- inden hunden indgår i avl, samt efter fyldt 5 år hvis hunden fortsat skal indgå i avl.

Begge forældredyr skal DNA-testes for prcd-PRA inden de indgår i avl. En DNA-test gælder for livstid.

Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test fra Optigen i USA, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.

En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri (ved DNA-test) avlspartner.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke om det er mig der læser det her forkert :genert: men jeg fandt det følgende på retrieverklubbens hjemmeside...

 

Raceledelsen for Labrador har i samarbejde med DKK indført følgende avlsrestriktion for øjenlidelser hos Labrador:

Hvalpe kan ikke registreres i DKK, medmindre begge forældre er undersøgt af et medlem af DKKs øjenpanel- inden hunden indgår i avl, samt efter fyldt 5 år hvis hunden fortsat skal indgå i avl.

Begge forældredyr skal DNA-testes for prcd-PRA inden de indgår i avl. En DNA-test gælder for livstid.

Hvis begge forældredyr er kendt PRA-fri ved en DNA-test fra Optigen i USA, bortfalder testkravet for PRA på afkommet.

En anlægsbærer (forældre til eller afkom efter en PRA-påvist hund, eller bærere påvist ved DNA-test) må kun parres med en PRA-fri (ved DNA-test) avlspartner.

 

 

Der var du mere vågen end mig. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

En DNA-test må ikke forveksles med en øjenlysning. Hvis forældrene til din tæve er DNA-testet, så behøver du ikke gøre yderliger. Er de øjenlyst, så kræver det at du får din tæve øjenlyst, når hun er tidligst 12 mdr og en øjenlysning må ikke være mere end 12 mdr. gammel ved parring. Du kan selvfølgelig vælge at få hende DNA- testet.

 

De samme regler gælder selvfølgelig for hanhunden. :-D

 

Nu tror jeg I nåede frem til "resultatet". At begge dele skal gøres. "Problemet" med DNA testen er, at der kun kan undersøges en type af PRA via den - og det ikke udelukker muligheden for, at anden type af sygdommen kan dukke op. Ligesom en øjenlysning også ser efter cataract.

 

Så begge dele skal være på plads. DNA test og øjenlysning. Dejligt at se, at en specialklub er kvik og sætter sådan et krav.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at få stamtavle på hvalpene skal tæven BÅDE være øjenlyst og gentestet (eller fri via forældre) for PRA. Dette er en skærpelse af avlskravene som trådte i kraft 1.1.2011.

 

Hvis du skriver stambogsnummeret på din tæve skal jeg gerne checke om hun skal gentestes eller ej.

 

MHT. HD og AD skal du kontakte dyrlægen og få en tid. Derefter bestiller du rekvisitioner (en til HD og en til AD) på hundewebben. Disse rekvistioner skal medbringes til dyrlægen, da dyrlægen skal bruge dem til at mærke røntgenbillederne med og billederne kan ikke laves medmindre dyrlægen har rekvisitionerne.

 

Disse ting er avlskravene for en labrador.

 

Derudover anbefaler raceledelsen at man også undersøger for EIC og CNM inden avl. Dette er ikke et krav, men anbefales stærkt, ikke mindst hvis man vil fremstå seriøs når man skal til at sælge sine hvalpe.

 

Du kan læse mere om EIC og CNM på racens hjemmeside: www.labrador-retriever.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

For at få stamtavle på hvalpene skal tæven BÅDE være øjenlyst og gentestet (eller fri via forældre) for PRA. Dette er en skærpelse af avlskravene som trådte i kraft 1.1.2011.

 

Hvis du skriver stambogsnummeret på din tæve skal jeg gerne checke om hun skal gentestes eller ej.

 

MHT. HD og AD skal du kontakte dyrlægen og få en tid. Derefter bestiller du rekvisitioner (en til HD og en til AD) på hundewebben. Disse rekvistioner skal medbringes til dyrlægen, da dyrlægen skal bruge dem til at mærke røntgenbillederne med og billederne kan ikke laves medmindre dyrlægen har rekvisitionerne.

 

Disse ting er avlskravene for en labrador.

 

Derudover anbefaler raceledelsen at man også undersøger for EIC og CNM inden avl. Dette er ikke et krav, men anbefales stærkt, ikke mindst hvis man vil fremstå seriøs når man skal til at sælge sine hvalpe.

 

Du kan læse mere om EIC og CNM på racens hjemmeside: www.labrador-retriever.dk

 

Hvis nu en hunds ene forælder er testet fri for EIC, men den anden ikke er testet så kan deres afkom ikke få det vel? Men kan de stadig være bærere af det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu en hunds ene forælder er testet fri for EIC, men den anden ikke er testet så kan deres afkom ikke få det vel? Men kan de stadig være bærere af det?

 

Ja, hvis den ene forælder er fri, så kan afkommet maksimalt blive bærere. Det er selvfølgelig derfor at raceledelsen anbefaler at teste hundene inden avl og sørge for at mindst 1 af forældredyrene er fri for EIC, for på den måde kan man helt undgå at avle hunde med EIC.

 

Hvis man har en EIC fri hund så vil afkommene være sådan:

 

Parring med fri hund = alle afkom frie

Parring med bærer = 50% afkom frie og 50% bærere

Parring med affected = alle afkom vil blive bærere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, hvis den ene forælder er fri, så kan afkommet maksimalt blive bærere. Det er selvfølgelig derfor at raceledelsen anbefaler at teste hundene inden avl og sørge for at mindst 1 af forældredyrene er fri for EIC, for på den måde kan man helt undgå at avle hunde med EIC.

 

Hvis man har en EIC fri hund så vil afkommene være sådan:

 

Parring med fri hund = alle afkom frie

Parring med bærer = 50% afkom frie og 50% bærere

Parring med affected = alle afkom vil blive bærere.

 

Tak for svar :5up: ja så skal skipper testes hvis vi en dag beslutter os for at bruge ham i avl, for det er godt nok en grim sygdom :???:

 

Jeg havde aldrig hørt om EIC før efter vi havde købt ham, men hans far er heldigvis testet fri så vi behøver ikke bekymre os om skippers helbred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :5up: ja så skal skipper testes hvis vi en dag beslutter os for at bruge ham i avl, for det er godt nok en grim sygdom :???:

 

Jeg havde aldrig hørt om EIC før efter vi havde købt ham, men hans far er heldigvis testet fri så vi behøver ikke bekymre os om skippers helbred.

 

Ja, han bør bestemt testes hvis han en dag skal indgå i avl.

 

MEN nej, EIC er efter min mening ikke nogen alvorlig sygdom og mest af alt, så er det en sygdom man skal lade være med at gå i panik over. 75% af de hunde som pt. er tested genetisk "syge" er sunde og raske hunde som aldrig har lavet anfald og af de hunde som har symptomer på EIC, der lever langt, langt hovedparten et stort set fuldstændigt normalt liv, når blot ejerne er opmærksomme på ikke at presse dem for hårdt fysisk.

 

Men selvfølgelig skal man teste sine hunde og selvfølgelig bør man avle sådan at vi fremover ikke laver hunde med EIC, men den største udfordring for mig at se er at man skal undgå at "hysteriet" omkring EIC ikke går ud over bekæmpelsen af f.eks. HD og AD, som er langt, langt alvorligere problemer og som vi pt. ikke kan kontrollere.

 

Den største udfordring er at sørge for at al den fokus der er på EIC pt, ikke fjerner fokus på f.eks. HD og AD, for så kan racen ende i meget større problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Juelsgaard: tak for dine svar, vores tanke er også at få hende checket for det hele.

 

Hendes nummer er: DK18310/2009

 

ved du om der i år kommer en kollektiv DNA test igen?

 

vh

Jeanet

Link til indlæg
Del på andre sites

Juelsgaard: tak for dine svar, vores tanke er også at få hende checket for det hele.

 

Hendes nummer er: DK18310/2009

 

ved du om der i år kommer en kollektiv DNA test igen?

 

vh

Jeanet

 

Næh en Apernille:-D Luna's mor var Apernilles Isabella og mormor var Apernilles Dizzy miss Lizzy og mormors mor var Apernilles Bess, som også er din hunds mormors mor (er det egentlig oldemor eller bedstemor:hmm:)Så familie:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Juelsgaard: tak for dine svar, vores tanke er også at få hende checket for det hele.

 

Hendes nummer er: DK18310/2009

 

ved du om der i år kommer en kollektiv DNA test igen?

 

vh

Jeanet

 

Det lyder rigtig fint at få hende checket grundigt igennem inden avl.

 

Hun behøver ikke gentestes for PRA, idet hun er fri via forældre.

 

Der er heldigvis også god chance for at hun kan være fri for EIC, for både hendes far og morfar er fri for EIC, men da moren og mormoren ikke er testet bør hun jo selvfølgelig selv testes, for hun kan stadig være bærer.

 

Og jo, vi regner bestemt med at lave kollektive test igen i år. Vi forventer at få sat en dato på hurtigst muligt, hvor der forhåbentlig igen bliver mulighed både for blodprøve og øjenlysning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Det har vi sikkert.. Jeg møder meget sjældent nogle apernille hunde og kennel-ejer selv har valgt at ignorere mig fra dag 1, så jeg griber hvert strå jeg kan:mrgreen::engel:

Hmm meget mærkelig opdrætter må jeg sige :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...