Hop til indhold

Agilitytræning - fælles forår 2011


Amocca
 Share

Recommended Posts

Er det hårdt at stå, med bagbenene oppe? Petrine står tit sådan i frivillige situationer

 

Det kommer vel meget an på hvor meget fart de kommer med. A'et er jo ret stejlt, og kommer de med 120 i timen og knalder lige ned i et fuldt stop på forbenene, så er det hårdt. Men kan man f.eks. få dem til at lægge vægten på bagbenene, lidt à la rodeohest, så skåner det ret meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det kommer vel meget an på hvor meget fart de kommer med. A'et er jo ret stejlt, og kommer de med 120 i timen og knalder lige ned i et fuldt stop på forbenene, så er det hårdt. Men kan man f.eks. få dem til at lægge vægten på bagbenene, lidt à la rodeohest, så skåner det ret meget.

 

:5up: jeg bliver SÅ klog på indlysende ting, tusind tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, hvorfor er det så skidesvært som fører at diske sig selv, og gå tilbage og ta' forhindringen om??? Jeg snyder også med det, selv om Frostie eeeendelig er ved at fatte det med felterne... Hvilket selvfølgelig gi'r bagslag, og så skal man hjem og reparere på dem igen, hvilket er noget så træls... :damn:

 

Iso skal også ha' 2o2o på balance og vippe, og så overvejer jeg seriøst løbefelt på A'et, tror andet bli'r alt for hårdt for hende når hun er så lille...

 

just præcis :mrgreen: hvilket er grunden til, at vi tager 2 skridt forlæns og så et tilbage hver gang vi løber stævne :stupid::stupid::stupid::stupid: :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor der snakkes løbefelter, så har jeg altså endnu til gode, at se dem virke 100% :???:

 

Hvad er Jeres erfaringer, når I praktiserer/ser det?

 

har også kun set dem virke 100% på video :mrgreen: naaah, på A tror jeg faktisk kun hun har smidt feltet en gang i sin "karriere"... men på balancen? forget about it....

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu hvor der snakkes løbefelter, så har jeg altså endnu til gode, at se dem virke 100% :???:

 

Hvad er Jeres erfaringer, når I praktiserer/ser det?

 

Nu er der vel ikke så frygtelig mange der har ægte løbefelter i DK endnu, så det er svært at svare på... Men der går nok ikke lang tid før der er flere der har det - ikke mindst på A'et.

 

Sådan rent hypotetisk tror jeg heller ikke det virker 100% - men på den anden side, hvor mange har stopfelter der virker 100%..?

 

At indlære løbefelter på balancen vha. ren shaping, som Trkman gør (hende der i sin tid opfandt running contacts) synes jeg virker mest usikkert. At indlære dem på A'et vha. ramme/target tror jeg mere på. Mig der ellers sværger til at bruge så få hjælpemidler som muligt...

 

Jeg ved via mit fag (musiker) at muskelhukommelse er uhyre stærk, så hvis man virkelig får de rigtige bevægelser ind fra start, så burde det funke. Grunden til at jeg alligevel tvivler på balancen/ren shaping er at jeg ikke er sikker på at hunden virkelig opfatter hvad den egentlig gør - eller visse hunde, i hvert fald. Rammen/target på A'et tror jeg bedre hjælper hunden at forstå hvad det er vi vil ha'. Her handler det jo også om at få to skridt på nedgangen, og man hjælper også vha. "stride regulators", for at "fremtvinge" de rigtige bevægelser.

 

Det føles godt nok underligt at skrive ovenstående, for som sagt strider det egentlig fuldstændig imod de metoder jeg ellers træner efter... :vedikke: Men jeg glæder mig til at afprøve løbefelter på A'et med Iso, og få prøvet det "på egen krop".

Link til indlæg
Del på andre sites

Running Contacts (Silvia Trkman metoden):

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media]

 

 

 

2o2o:

 

[media]http://www.youtube.com/watch?v=FWBLbydx8nE&feature=related[/media]

 

[media]

[/media]

 

[media]

[/media]

 

 

 

Selv vil jeg nok satse på Silvia´s metode med Running Contacts med Gizmo. Har før brugt 2o2o, men synes ikke det virker optimalt, og ødelægger flow´et i gennemløbet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har før brugt 2o2o, men synes ikke det virker optimalt, og ødelægger flow´et i gennemløbet...

 

Det kan jeg være enig i, men igen - det kan være godt til visse hunde at ha' sådan nogle stop undervejs... Sådan én som min Iso f.eks., der bare tænker på at løbe stærkt, så tror jeg det er fint at hun er nødt til at ta' selvkontrollen frem indimellem, så det hele ikke går op i hat og briller! Og så ved jeg at det er godt for en fører som mig, der ellers ikke ville ha' en jordisk chance for at nå op for enden af balancen, for at guide hende videre... :oops::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg være enig i, men igen - det kan være godt til visse hunde at ha' sådan nogle stop undervejs... Sådan én som min Iso f.eks., der bare tænker på at løbe stærkt, så tror jeg det er fint at hun er nødt til at ta' selvkontrollen frem indimellem, så det hele ikke går op i hat og briller! Og så ved jeg at det er godt for en fører som mig, der ellers ikke ville ha' en jordisk chance for at nå op for enden af balancen, for at guide hende videre... :oops::shock:

 

Helt enig :blink:

Til min schæfer ville jeg rigtig gerne have kendt til Silvia-metoden med Running contacts, for det havde været så godt til hende. Til den border jeg løb med var 2o2o den optimale metode.

 

Men jeg har på fornemmelsen at Silvia.metoden vil være god til Gizmo, da han er som han er... Men ved det jo ikke 100%, da vi slet ikke er så langt i træningen endnu :blink: Men det er faktisk noget af det, jeg holder allermest af ved hundetræning, at man bliver udfordret i at finde den metode som er bedst for ens hund, og så den metode den bedst får den indlært på... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Er felterne ikke noget af det nemmeste at træne hjemmefra, før vi overhovedet starter til klub-træning?

 

Jo, men skal have omprogrammeret Gizmo´s hjerne en smule, da han er så fastlåst på target (har jeg trænet meget i forbindelse med lydighed), så ligeså snart han kan se targeting for sig, så laver han target - også på apporten :stupid: :lol:

 

Og hvis jeg gerne vil have løbefelter med ham, så skal han helst holde tempoet og ikke laver hop-target på objektet istedet :lol: :blink: For vi døjer også lidt med, at det kan være svært at styre de lange ben nogle gange, og tit har forbenene deres liv, og bagbenene deres... Der er skønt at have en ranglet teenager på 9 mdr. med krudt i r*ven :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu er der vel ikke så frygtelig mange der har ægte løbefelter i DK endnu, så det er svært at svare på... Men der går nok ikke lang tid før der er flere der har det - ikke mindst på A'et.

 

Sådan rent hypotetisk tror jeg heller ikke det virker 100% - men på den anden side, hvor mange har stopfelter der virker 100%..?

 

At indlære løbefelter på balancen vha. ren shaping, som Trkman gør (hende der i sin tid opfandt running contacts) synes jeg virker mest usikkert. At indlære dem på A'et vha. ramme/target tror jeg mere på. Mig der ellers sværger til at bruge så få hjælpemidler som muligt...

 

Jeg ved via mit fag (musiker) at muskelhukommelse er uhyre stærk, så hvis man virkelig får de rigtige bevægelser ind fra start, så burde det funke. Grunden til at jeg alligevel tvivler på balancen/ren shaping er at jeg ikke er sikker på at hunden virkelig opfatter hvad den egentlig gør - eller visse hunde, i hvert fald. Rammen/target på A'et tror jeg bedre hjælper hunden at forstå hvad det er vi vil ha'. Her handler det jo også om at få to skridt på nedgangen, og man hjælper også vha. "stride regulators", for at "fremtvinge" de rigtige bevægelser.

 

Det føles godt nok underligt at skrive ovenstående, for som sagt strider det egentlig fuldstændig imod de metoder jeg ellers træner efter... :vedikke: Men jeg glæder mig til at afprøve løbefelter på A'et med Iso, og få prøvet det "på egen krop".

 

Rikke Wriedt har da trænet løbefelter konsekvent med i hvert fald en af hendes hunde..

Bravo har 100% sikre felter - han er 7-9-13 aldrig gået af et felt, før jeg har givet ham en kommando, så de findes altså.

 

Jeg nævnte ikke det med løbefelterne for at være negativ og jeg kan også godt se fornuften i dem nogle gange.. jeg har bare endnu til gode at se dem fungere 100% :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rikke Wriedt har da trænet løbefelter konsekvent med i hvert fald en af hendes hunde..

Bravo har 100% sikre felter - han er 7-9-13 aldrig gået af et felt, før jeg har givet ham en kommando, så de findes altså.

 

Jeg nævnte ikke det med løbefelterne for at være negativ og jeg kan også godt se fornuften i dem nogle gange.. jeg har bare endnu til gode at se dem fungere 100% :vedikke:

 

Jamen der findes skam nogle få der har trænet det, Sarah Lorentzen gør det f.eks med sin Catch. Men der er så vidt jeg ved ikke rigtig nogen (i DK) der har gjort det med flere end én hund, og typisk er de lige startet til konkurrence, eller har ikke startet endnu. Så jeg vil stadig mene at det er for tidligt at rigtig udtale sig om metoden, baseret på hvordan det er gået dem der bruger den... A'et er lidt en undtagelse, for der er nogle flere der har løbefelter på A'et - men hvor mange der decideret har trænet efter et ægte løbefelt, og hvor mange der bare har opdaget at deres hunde faktisk har automatiske løbefelter på A'et, det ska jeg ikke kunne udtale mig om... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, hvor har I hygget jer i denne tråd i dag :-D

 

Er der nogen grund til at lære en lille hund det med felterne (release)? Har kun set større hunde gøre det

 

Louie er virkelig hurtig (af en kortbenet hund at være) og springer meget ofte feltet på A'et især, og nogle gange også balancen.

 

Hmmm... Min lille coton på 24 cm fik aldrig lært felterne, og hun sprang dem på balancen konstant, lige til det sidste! Hun præsterede sågar at springe felterne på A'et indimellem!!! :damn: Så fik jeg en lille hund igen ville jeg absolut lære den felterne - hvilken metode er jo så et andet spørgsmål...

 

Præcis..

 

Meeen... Hvis man har en hund der er lidt usikker på f.eks. balancen, så kan 2020-felter indlært med musemåtte faktisk gi' lidt mere fart og sikkerhed på balancen... Det med felter og metoder er svært, synes jeg, hunde er så forskellige.

 

Jeg har jo kæmpet hele efteråret med at lære/genindlære vippen. Og det rykkede virkelig for alvor, da jeg en af de sidste træningsgange prøvede med 2020-felter. Efter at have set nogle videoer herinde :klap:

 

Jeg havde brugt rigtig mange træningsgange på at gøre ham tryg ved den lille vippe. Og på én træning lærte han at feltet var det fedeste sted at stå, så han styrtede over den lille vippe og stillede sig klar på feltet. Efter at have gjort det måske 10 gange med succes hver gang, gik vi over til den store vippe. Og pludselig var der ingen usikkerhed fra Louies side, for nu vidste han, at det bare gjaldt om at komme så hurtigt som muligt ned at stå på feltet, og selvom den ekstra højde burde havde afskrækket ham, var han kold i røven :klap:

 

Jeg håber virkelig at han kan huske det, for det var sådan ca. andensidste træning i november at vi fik knækket koden.

 

Her i foråret vil jeg bruge felter på balancen også, for det er uden tvivl hans yndlingsforhindring, så jeg kan slet ikke følge med, når han fiser over den som skudt ud af en kanon. Kunne være så fedt at lære ham lige at vente på feltet til jeg har fået indhentet ham! Ved ikke lige hvad vi skal gøre ved A'et, som han også elsker og nogle gange springer ret højt oppe fra, for kan godt se, at det må være hårdt for forbenene med et stående felt, når det går så stejlt og hurtigt nedad.

 

Ih, hvor jeg glæder mig til træningen begynder igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, læste det godt :mrgreen:

 

Havde dog forstået, at det kun gjaldt dem, der startede konkurrence i år :???: :stupid: :vedikke:

 

uhuh... sådan kan det måske godt læses... :hmm: men, på skemaet over hvor vi hver især ligger i "konkurrencen", der er vi alle skrevet på (og alle på den "klasse1 hunde" - liste debuterede på konkurrencebanerne sidste år...) men det må jeg da sandelig lige have forhørt mig om :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Papilloner er bare de bedste! Selv sammenlignet med bc'erne var den rimeligt suveræn (både med tid og koncentration) :klap:

 

Den pappe var den bedste - og ja, den var helt på højde med de bedste BC´ere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...