Hop til indhold

observations liste


Howlucky
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst snuseren
Tænk engang - Jeg bor i sådant en lille lyserød boble, hvor jeg naivt forestiller mig at ting som raceforbud og observationslister bliver tryllet væk sammen med den blå blok og at de som overtager magten ikke lader sig diktere af DK's lavest-rangerende journalister, men rent faktisk benytter sig af reelle fakta og de dertil indrettede rådgivere...

 

:sove:

 

Var ikke klar over at den slags bobler, stadig var tilladt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk engang - Jeg bor i sådant en lille lyserød boble, hvor jeg naivt forestiller mig at ting som raceforbud og observationslister bliver tryllet væk sammen med den blå blok og at de som overtager magten ikke lader sig diktere af DK's lavest-rangerende journalister, men rent faktisk benytter sig af reelle fakta og de dertil indrettede rådgivere...

 

:sove:

 

Det kunne være vi alle skulle flytte ind i din perfekte lille boble, det lyder da som et godt sted at være :sove:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så noget uenig her, og mener, at en del,læs en del af disse nye OBS racer , er totalt uegnede til dansse forhold og danske hundeejerer.

Maremme er prøvet holdt i Dk, en supersmuk hyrdehund, men meget ustyrbar.Den anatolske findes i flere lokale udgaver, alle disse er solohunde, der kun respekterer deres hyrde, og dårligt nok ofte familien.Og har stpr medfødt mistro mod fremmede.

Dogo canario/italiano og lign. har vi i Tåstrup og det er så hunde , der vis snoren knækker,slagter alt firbenet på deres vej. Siger ikke de ikke findes i andre udgaver mht temperament og adfærd.De hader bare fremmede hunde og er bomstærke, så folk har problenmer med at holde dem.

Hvis vi tillige får rumanske/bulgarske kvægvogterhunde ind,så er de oftest af samme støbning. Og kun egnet til at bo ude på marken på 20 tønder land, hvor ingen fremmede kommer. Men de kan holde ulve væk fra kvæget og tillige kvægtyve.

Men rotten og bullmastiffen forstår jeg ikke, men skadesager af grov karakter kan jo have henledt opmærksomheden på disse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så noget uenig her, og mener, at en del,læs en del af disse nye OBS racer , er totalt uegnede til dansse forhold og danske hundeejerer.

Maremme er prøvet holdt i Dk, en supersmuk hyrdehund, men meget ustyrbar.Den anatolske findes i flere lokale udgaver, alle disse er solohunde, der kun respekterer deres hyrde, og dårligt nok ofte familien.Og har stpr medfødt mistro mod fremmede.

Dogo canario/italiano og lign. har vi i Tåstrup og det er så hunde , der vis snoren knækker,slagter alt firbenet på deres vej. Siger ikke de ikke findes i andre udgaver mht temperament og adfærd.De hader bare fremmede hunde og er bomstærke, så folk har problenmer med at holde dem.

Hvis vi tillige får rumanske/bulgarske kvægvogterhunde ind,så er de oftest af samme støbning. Og kun egnet til at bo ude på marken på 20 tønder land, hvor ingen fremmede kommer. Men de kan holde ulve væk fra kvæget og tillige kvægtyve.

Men rotten og bullmastiffen forstår jeg ikke, men skadesager af grov karakter kan jo have henledt opmærksomheden på disse.

 

Men flertallet af hundene på denne observationsliste findes jo kun i et fåtal i danmark, og har aldrig pådraget sig negativ opmærksomhed, men ligesom med forbudslisten, så hellere tage en for meget end en for lidt med...

 

Jeg går ikke ind for at alt hvad vi ikke kan lide, det skal bare forbydes, for hvad nu hvis... Der var engang jeg også mente at det var bedst hvis disse hunde blev forbudt, jeg havde jo læst alle skræmme historierne, men efter jeg så kom til at tænke på, at det var jo de selv samme historier folk har læst om min race, så foretrækker jeg at have et personligt kendskab til en del hunde inden for en given race før jeg dømmer den. På denne måde har jeg større chance for at vide om mine fordomme er virkelige, eller om de er blevet skabt pga. af nogle enkelte dårlige repræsentanter for racen, eller nogle enkelte dårligere ejere af racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Er jeg den eneste der synes at det er utrolig heldigt, at 11 af racerne på listen ikke er alm. forekommende hunde herhjemme :hmm:

 

Tænker, at når så få har de racer, så er der ikke ret stor sandsynlighed for at de overhovedet forekommer i nogle statistikker - Især ikke fordi, at de folk der har racerne typisk har sat sig ind i den og den oftest ikke er sådan lige til at få fat i, på samme måde som amstaffen var op til forbuddet.

 

Så jeg melder mig ind i boblen - Dog med en anden tro - At der ikke er noget at føre statistik over og observationslisten dermed modbeviser deres egen teori om, at aggression alene er racebestemt og at et forbud dermed er fuldstændig nytteløst :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der synes at det er utrolig heldigt, at 11 af racerne på listen ikke er alm. forekommende hunde herhjemme :hmm:

 

Tænker, at når så få har de racer, så er der ikke ret stor sandsynlighed for at de overhovedet forekommer i nogle statistikker - Især ikke fordi, at de folk der har racerne typisk har sat sig ind i den og den oftest ikke er sådan lige til at få fat i, på samme måde som amstaffen var op til forbuddet.

 

Men da de lavede forbuddet havde det jo ingen betydning at nogle af racerne aldrig havde haft så meget som én dårlig episode, så jeg er ikke sikker på at dette hjælper, så kan de kalde det observationsliste nok så meget de vil.

 

Jeg er selvfølgelig ikke ude på at genere så mange som muligt, men måske kunne det være positivt hvis politikerne ikke kun gik efter de racer der var få af, dette ville nemlig få flere modstandere op ad stolen, og måske kunne vi så af denne vej få væltet forbuddet igen :hmm:

 

F.eks. så er rottweileren jo på obs listen, men jeg tvivler meget på at den vil ryge på forbudslisten, dertil er der for mange der ejer den, og en stor gruppe af disse mennesker er organiserede i brugshunde verdenen, og på denne måde vil de forhåbentlig være bedre til at tale deres sag end vi var...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette udvalg , opstået under Justitsministeriet, havde jo fra start både DB og DKK med.Begge disse er vel blevet udfaset, da de ikke gik ind for disse voldsomme forbud.

Men jeg synes da , man er naiv, hvis man ikke vil anerkende, at visse racer gennem 1000 år er avlet på mod, angreb og ubetinget forsvar af ejeres ejendom. Og gennem disse år ikke har levet som familiehunde, fordi de var på arbejde med kvægflokke ,ofte langt fra hjemmet.

Dsse hunde findes i bjergområder i mange lande , hvor de passer får, geder og kødkvæg, og findes ofte i områder med ulve og sigøjnerer, også i Europa.

Den store hvide polske og den juguslaviske Sarplanina bruges pga modet af politi og militær, men har som f.eks schæferen slet ikke dennes samarbejdsevner, de er meget mere selvstændige og egenrådige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette udvalg , opstået under Justitsministeriet, havde jo fra start både DB og DKK med.Begge disse er vel blevet udfaset, da de ikke gik ind for disse voldsomme forbud.

Men jeg synes da , man er naiv, hvis man ikke vil anerkende, at visse racer gennem 1000 år er avlet på mod, angreb og ubetinget forsvar af ejeres ejendom. Og gennem disse år ikke har levet som familiehunde, fordi de var på arbejde med kvægflokke ,ofte langt fra hjemmet.

Dsse hunde findes i bjergområder i mange lande , hvor de passer får, geder og kødkvæg, og findes ofte i områder med ulve og sigøjnerer, også i Europa.

Den store hvide polske og den juguslaviske Sarplanina bruges pga modet af politi og militær, men har som f.eks schæferen slet ikke dennes samarbejdsevner, de er meget mere selvstændige og egenrådige.

 

Du må såmænd kalde mig naiv lige så meget som du har lyst til, men jeg nægter stadig at fordømme noget jeg ikke har personlig kendskab til :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Tænk engang - Jeg bor i sådant en lille lyserød boble, hvor jeg naivt forestiller mig at ting som raceforbud og observationslister bliver tryllet væk sammen med den blå blok og at de som overtager magten ikke lader sig diktere af DK's lavest-rangerende journalister, men rent faktisk benytter sig af reelle fakta og de dertil indrettede rådgivere...

 

:sove:

 

 

The dogfather ejer ikke fast ejendom...han går ind i lyserøde Bobler, og så går folk ud..

 

Jeg vil være med her Lillefod...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da, at mange ville kunne holde disse hunde uden store problemer for andre ,hvis man virkelig kender til deres adfærd og baggrund.

Desværre er det bare sådan, at der er unge uvidende,der så gerne vil have en supertoof vovse og går efter det, der kan give respekt.

Desværre har jeg oplevet det lidt for tit, f.eks et yngre par med mindst 2 børn , der burde være fjernet og en stolt far med en stor argentinsk dogge, der pralede af, at det var den sejeste racehund, der var tilladt i DK.

Hvordan de fik penge til den, fatter jeg ikke, de havde da ikke arbejdet fra de kom ud af skolen.

For 10- 15 år siden blev bordercollie og amstaff moderne i Tåstrupgård og der var hvalpe allevegne.Efter et år var der få af dem, hvor bliver de så af????

Uvidenhed dræber så mange hunde. Så hellere ikke avle dem til bare aflivning i en ung alder

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror da, at mange ville kunne holde disse hunde uden store problemer for andre ,hvis man virkelig kender til deres adfærd og baggrund.

Desværre er det bare sådan, at der er unge uvidende,der så gerne vil have en supertoof vovse og går efter det, der kan give respekt.

Desværre har jeg oplevet det lidt for tit, f.eks et yngre par med mindst 2 børn , der burde være fjernet og en stolt far med en stor argentinsk dogge, der pralede af, at det var den sejeste racehund, der var tilladt i DK.

Hvordan de fik penge til den, fatter jeg ikke, de havde da ikke arbejdet fra de kom ud af skolen.

For 10- 15 år siden blev bordercollie og amstaff moderne i Tåstrupgård og der var hvalpe allevegne.Efter et år var der få af dem, hvor bliver de så af????

Uvidenhed dræber så mange hunde. Så hellere ikke avle dem til bare aflivning i en ung alder

 

Jamen det er vi da helt enige i, men det betyder vel ikke at vi skal forbyde alle racer der på nogen måde kan volde problemer i unge menneskers hænder, hvorfor skal dem der ønsker racen og kan behandle den med respekt forhindres i at komme til at eje den fordi at nogle uansvarlige mennesker ikke kan finde ud af det?

 

Der må altså være en anden vej end bare at forbyde alt hvad der kan komme til at volde problemer i de forkerte hænder :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er vejen at disses hundes opdrættere kun sælger hunde til folk, de er overbevist om, , kan håndterer dem.

Men det holder jo ikke, når hunde så let kan findes på nettet overalt i Europa og der ofte købes for en lav pris.

Kunne forestille mig at mange f.eks fra Tyrkiet, ville hjemtage deres Anatolske hyrdehund, nu hvor pittbullen er for besværlig at indregistrerer.

Det ville da være en ulykke for disse bjerghunde at skulle leve her .

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er vejen at disses hundes opdrættere kun sælger hunde til folk, de er overbevist om, , kan håndterer dem.

Men det holder jo ikke, når hunde så let kan findes på nettet overalt i Europa og der ofte købes for en lav pris.

Kunne forestille mig at mange f.eks fra Tyrkiet, ville hjemtage deres Anatolske hyrdehund, nu hvor pittbullen er for besværlig at indregistrerer.

Det ville da være en ulykke for disse bjerghunde at skulle leve her .

 

nu har pitten været forbudt i 20 år? det er vel lige så svært? eller mener du dem der registrerer dem som amstaff?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at når man kan købe og importerer alt , hvis vaccinations papirer + pas er Ok, og i visse lande få en dyrlæge til at skrive hvad man ønsker mht racerelation i dens pas, kan alt jo importeres og indskrives i vort Hunderegister.

Og blanderne af ulovlige racer kan jo se vidt forskellige ud, og være umulige at identificere.

F.eks vil nogle pittsbull mixer jo ligne en boxermix.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Men måske meget godt man ikke bor i Austin Texas...

 

her er en liste over racer jeg fik fra en anden bruger på gopitbull...ikke en observationsliste, men en forbudsliste

 

1. AIREDALE TERRIER

2. AKBASH

3. AKITA

4. ALAPAHA BLUE BLOOD BULLDOG

5. ALASKAN MALAMUTE

6. ALSATIAN SHEPHERD

7. AMERICAN BULLDOG

8. AMERICAN HUSKY

9. AMERICAN PIT BULL TERRIER

10. AMERICAN STAFFORDSHIRE TERRIER

11. AMERICAN WOLFDOG

12. ANATOLIAN SHEPHERD

13. ARIKARA DOG

14. AUSTRALIAN CATTLE DOG

15. AUSTRALIAN SHEPHERD

16. BELGIAN MALINOIS

17. BELGIAN SHEEPDOG

18. BELGIAN TURVUREN

19. BLUE HEELER

20. BOERBUL

21. BORZOI

22. BOSTON TERRIER

23. BOUVIER DES FLANDRES

24. BOXER

25. BULLDOG

26. BULL TERRIER

27. BULL MASTIFF

28. CANE CORSO

29. CATAHOULA LEOPARD DOG

30. CAUCASIAN SHEPHERD

31. CHINESE SHAR PEI

32. CHOW-CHOW

33. COLORADO DOG

34. DOBERMAN PINSCHER

35. DOGO DE ARGENTINO

36. DOGUE DE BORDEAUX

37. ENGLISH MASTIFFS

38. ENGLISH SPRINGER SPANIEL

39. ESKIMO DOG

40. ESTRELA MOUNTAIN DOG

41. FILA BRASILIERO

42. FOX TERRIER

43. FRENCH BULLDOG

44. GERMAN SHEPHERD DOG

45. GOLDEN RETRIEVER

46. GREENLAND HUSKY

47. GREAT DANE

48. GREAT PYRANEES

49. ITALIAN MASTIFF

50. KANGAL DOG

51. KEESHOND

52. KOMONDOR

53. KOTEZEBUE HUSKY

54. KUVAZ

55. LABRADOR RETRIEVER

56. LEONBERGER

57. MASTIFF

58. NEOPOLITAN MASTIFF

59. NEWFOUNDLAND

60. OTTERHOUND

61. PRESA DE CANARIO

62. PRESA DE MALLORQUIN

63. PUG

64. ROTTWEILER

65. SAARLOOS WOLFHOND

66. SAINT BERNARD

67. SAMOYED

68. SCOTTISH DEERHOUND

69. SIBERIAN HUSKY

70. SPANISH MASTIFF

71. STAFFORDSHIRE BULL TERRIER

72. TIMBER SHEPHERD

73. TOSA INU

74. TUNDRA SHEPHERD

75. WOLF SPITZ

 

Golden retriever, lab og mops? WTF....

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: hmmmm..... mon der er nogle tilladte racer til en sådan liste:hmm:man kunne vel kort og godt bare have skrevet ind i lovsamlingen, at det ikke var tilladt at holde hund!!! Ikke at jeg lige kender alle de engelske navne, men synes ikke chihuahuaen er på forbudslisten...

 

Og så løber min fantasi lidt af med mig:blink: ser den store stærke betjent m sin lille politi chihuahua...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske meget godt man ikke bor i Austin Texas...

 

her er en liste over racer jeg fik fra en anden bruger på gopitbull...ikke en observationsliste, men en forbudsliste

 

 

 

Golden retriever, lab og mops? WTF....

 

Det gad jeg godt se dokumentation for. Listen er totalt identisk med denne her

 

http://www.dogster.com/forums/Dog_Laws_and_Legislation/thread/410484

 

som er en liste over hunderacer, der muligvis et eller andet sted i landet er forbudt eller kontrolleret (snor/mundkurv/hvad har vi).

 

Så hvis en eller anden lille flække med 20 indbyggere i Wyoming har vedtaget, at der skal foxterriere gå med mundkurv, så ender racen på denne liste.

 

Jeg kender overhovedet INGEN konkrete eksempler på forbud og kunne heller ikke finde noget på Austin's hjemmeside.

 

Var forøvrigt til hundeparade inde i New Orleans i dag - vi var omkring 1000 deltagere med hunde og ligeså mange tilskuere med hunde. Masser af pitbulls og amstaffer, og alt gik fredeligt for sig. Fik også nusset nogle pits og en ddb og en presa de canario. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det gad jeg godt se dokumentation for. Listen er totalt identisk med denne her

 

75 dog breeds banned or restricted - Dog Laws & Legislation Forum

 

som er en liste over hunderacer, der muligvis et eller andet sted i landet er forbudt eller kontrolleret (snor/mundkurv/hvad har vi).

 

Så hvis en eller anden lille flække med 20 indbyggere i Wyoming har vedtaget, at der skal foxterriere gå med mundkurv, så ender racen på denne liste.

 

Jeg kender overhovedet INGEN konkrete eksempler på forbud og kunne heller ikke finde noget på Austin's hjemmeside.

 

Var forøvrigt til hundeparade inde i New Orleans i dag - vi var omkring 1000 deltagere med hunde og ligeså mange tilskuere med hunde. Masser af pitbulls og amstaffer, og alt gik fredeligt for sig. Fik også nusset nogle pits og en ddb og en presa de canario. :lun:

 

 

hehe...har lige været inde og dobbelttjekke...selvom jeg har spurgt decideret til hvad der er forbudt hvor folk bor, så har hun netop bare nuppet den der liste og sat ind, hende som svarede mig...synes også det var helt skørt...

 

 

Årh...lyder som en dejlig hundeparade....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...