Hop til indhold

Krystaller i urinen.


skade
 Share

Recommended Posts

Ja så har jeg lige været nede hos dyrlægen med en ny urin prøve fra min hund, der er stadig krystaller i og vi skal derfor fortsætte med special kosten, så vidt så godt.

 

Min hund har siden jul haft krystaller i urinen og har i en lang periode tisset rigtig meget også indenfor, det er ligesom bare kommet og rendt ud af ham.

Det er ved at være et stykke tid siden han har tisset indenfor når jeg har været hjemme, men jeg er også nede med ham mindst hver 3. time og hvis vi er sammen med min søster og hendes hund så skal min hund ned mindst hver 2. time, min hund er 1 1/2 år.

 

Når han er alene hjemme tisser han, og selvom jeg kun har været væk et par timer har han tisset en stor tår, han bliver selvfølgelig luftet godt inden jeg går. Kan det stadigvæk være krystallerne der er skyld i det eller er han bare ikke helt renlig? og hvis det er det sidste er der så nogle der har nogle gode råd til at få ham til at stoppe med indendørs tisseriet?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Krystaller kan sagtens give fornemmelsen af at skulle tisse, og dermed være med til at gøre at din hund ikke kan holde sig når den er alene hjemme.

 

Men hvad siger dyrlægen, og er der måske nogle tilskud der kan hjælpe med at løse op for krystallerne?

 

Han siger ikke så meget til tisseriet, sidst tog han dog en blodprøve for at sikre sig at der ikke var andre problemer. jeg har fået at vide at jeg skal fortsætte med special kosten de næste to måneder og så skal der tages en ny urin prøve.

Jeg er nok bare bekymret for hvor stor ubehag min hund egentlig har ved det, han har en del dage hvor han virker dårlig, opkast, ikke har lyst til mad og gemmer sig under sengen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han siger ikke så meget til tisseriet, sidst tog han dog en blodprøve for at sikre sig at der ikke var andre problemer. jeg har fået at vide at jeg skal fortsætte med special kosten de næste to måneder og så skal der tages en ny urin prøve.

Jeg er nok bare bekymret for hvor stor ubehag min hund egentlig har ved det, han har en del dage hvor han virker dårlig, opkast, ikke har lyst til mad og gemmer sig under sengen.

 

Æv, det lyder da godt nok ikke rart :cry:

 

Jeg vidste slet ikke at hunde kunne få det så dårligt af at have krystaller i urinen, så igen bliver jeg nok nødt til at sige, hvad siger din dyrlæge? Det kan jo ikke være meningen at din hund så ofte skal have det så skidt at den ligefrem gemmer sig :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, det lyder da godt nok ikke rart :cry:

 

Jeg vidste slet ikke at hunde kunne få det så dårligt af at have krystaller i urinen, så igen bliver jeg nok nødt til at sige, hvad siger din dyrlæge? Det kan jo ikke være meningen at din hund så ofte skal have det så skidt at den ligefrem gemmer sig :ae:

 

Jeg ved heller ikke om det er krystallerne, sidst jeg var hos dyrlægen snakkede jeg med ham om at jeg synes min hund virker dårlig/skidt tilpas ret ofte, han sagde at urin prøven var meget bedre, dog med en smule krystaller så han synes vi skulle ta en blodprøve for at se om der kunne være andre ting galt, blodprøven viste så ingen tegn på problemer alle tal var fine, han mente så det kunne være psykisk men det er jo svært at undersøge.

i dag skulle der så afleveres en ny urin prøve og den viste stadig krystaller i urinen. Jeg har planer om at få en vurdering af en anden dyrlæge, bare for at få en udefra til at undersøge ham.

det skal lige siges at han jo har været en del syg i det sidste års tid, men forskellige ting.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan læse lidt om det her:

netdyredoktor - Blæresten

 

Bliver din hund også behandlet med antibiotika? Det tror jeg at den bør...

 

Han har heldigvis ikke dannet blæresten endnu, han er på special foder der skulle forhindre dannelse af sten. Problemet, ud over selve krystallerne, er at han faktisk ikke kan tåler kosten pga. allergi, så håber det snart går over.

 

Jeg har læst linket, der står noget med at vandladning formindskes eller ophører, og min hund tisser jo vildt meget.

Er der forresten nogle der ved hvor meget en hund på ca. 6 kg. normalt drikker, er bare lige ved at undersøge min hunds drikke vaner for at se om det var problemet med indendørs tisseriet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved heller ikke om det er krystallerne, sidst jeg var hos dyrlægen snakkede jeg med ham om at jeg synes min hund virker dårlig/skidt tilpas ret ofte, han sagde at urin prøven var meget bedre, dog med en smule krystaller så han synes vi skulle ta en blodprøve for at se om der kunne være andre ting galt, blodprøven viste så ingen tegn på problemer alle tal var fine, han mente så det kunne være psykisk men det er jo svært at undersøge.

i dag skulle der så afleveres en ny urin prøve og den viste stadig krystaller i urinen. Jeg har planer om at få en vurdering af en anden dyrlæge, bare for at få en udefra til at undersøge ham.

det skal lige siges at han jo har været en del syg i det sidste års tid, men forskellige ting.:vedikke:

 

Hvis jeg var dig, så ville jeg også få en anden dyrlæges vurdering, det kan ikke passe at han skal være dårlig i så lang tid, og når I kan blive ved med at give antibiotika uden virkning, så lyder det enten som om det ikke er den rigtige antibiotika, eller også fejler han slet ikke noget der kan kureres med antibiotika?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da godt nok også voldsomt med 6 kure på 9 måneder :shock:

 

Ved dyrlægen slet ikke hvad han fejler? Er han testet for hjerte- lungeorm?

 

Han er ikke testet for hjerte- lungeorm, forhørte mig på et tidspunkt hos en dyrlæge om de ville teste ham, da han var træt og hostede/opkast uden der kom noget op. De sagde at det var der ingen risiko for at det var, for det var så sjældent, men nu du nævner det så tror jeg lige at jeg forhør mig om det igen.

 

Jeg synes også det er rigtig mange antibiotika kure han har fået også derfor jeg vil forhøre mig hos en anden dyrlæge, da det jo ikke kan fortsætte ret meget længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at vandbehov er 40 ml/kg hund/døgn = 240 ml = ca 1/4 liter for din hund.

Når der desværre nok noget andet galt med din hund, eller også har krystallerne skåret i urinrøret , så det gør ondt.

På katte skyllede man førhen blæren ren for sten og krystaller.

Når din unge hund går og gemmer sig , så har den det temmelig dårligt.

Jeg havde for år siden en gammel hanhund , der tissede inde, han havde falsk sukkersyge, hvor de drikker meget og urinen ikke kan opkoncentreres som normalt.Det giver lav vægtfylde.

Tror du skal finde et større Dyrehospital, med mere udstyr for at få bugt og vished med dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er ikke testet for hjerte- lungeorm, forhørte mig på et tidspunkt hos en dyrlæge om de ville teste ham, da han var træt og hostede/opkast uden der kom noget op. De sagde at det var der ingen risiko for at det var, for det var så sjældent, men nu du nævner det så tror jeg lige at jeg forhør mig om det igen.

 

Jeg synes også det er rigtig mange antibiotika kure han har fået også derfor jeg vil forhøre mig hos en anden dyrlæge, da det jo ikke kan fortsætte ret meget længere.

 

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du bor, men her omkring er det absolut ikke sjældent, og desværre breder det sig mere og mere, så jeg ville da bestemt få ham testet.

 

Og selvom dyrlægen mener det er noget pjat, så kan du jo stadig insistere på at få lavet prøven alligevel, så ved du i hvert fald at du har gjort hvad du kunne :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har heldigvis ikke dannet blæresten endnu, han er på special foder der skulle forhindre dannelse af sten. Problemet, ud over selve krystallerne, er at han faktisk ikke kan tåler kosten pga. allergi, så håber det snart går over.

 

Har du fået at vide hvilken slags krystaller det er?

Hvis det er oxalat krystaller, dannes de af noget der hedder puriner, som især findes i kød.

 

Der findes en liste over nogle ting og deres indhold af puriner her:

http://www.britishdalmatianclub.org.uk/downloads/Purine%20Table%202003.htm

 

Det gælder om at finde noget ens hund kan tåle, og lide med færrest muligt puriner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min tæve fik konstateret krystaller i urinen, blev hun inkontinent, det måtte vi så have nogle piller for og fik også nogle akupunktur punkter i ryggen jeg skulle lave pres på hver dag, min unge hanhund blev heldigvis hurtigt rask igen - begge haddede dog det dåsefoder de skulle spise indtil der ikke var flere krystaller.

 

Mvh Carina

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, at vandbehov er 40 ml/kg hund/døgn = 240 ml = ca 1/4 liter for din hund.

Når der desværre nok noget andet galt med din hund, eller også har krystallerne skåret i urinrøret , så det gør ondt.

På katte skyllede man førhen blæren ren for sten og krystaller.

Når din unge hund går og gemmer sig , så har den det temmelig dårligt.

Jeg havde for år siden en gammel hanhund , der tissede inde, han havde falsk sukkersyge, hvor de drikker meget og urinen ikke kan opkoncentreres som normalt.Det giver lav vægtfylde.

Tror du skal finde et større Dyrehospital, med mere udstyr for at få bugt og vished med dette.

 

Jeg ringer og får en tid hos en anden dyrlæge, jeg vil gerne ha et grundigt tjek af hele hunden da der er så mange ting efterhånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du bor, men her omkring er det absolut ikke sjældent, og desværre breder det sig mere og mere, så jeg ville da bestemt få ham testet.

 

Og selvom dyrlægen mener det er noget pjat, så kan du jo stadig insistere på at få lavet prøven alligevel, så ved du i hvert fald at du har gjort hvad du kunne :ae:

 

Jeg bor i Århus, og tager kontakt til en anden dyrlæge og får et grundigt tjek, og en hjerte/lunge orm prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du fået at vide hvilken slags krystaller det er?

Hvis det er oxalat krystaller, dannes de af noget der hedder puriner, som især findes i kød.

 

Der findes en liste over nogle ting og deres indhold af puriner her:

http://www.britishdalmatianclub.org.uk/downloads/Purine%20Table%202003.htm

 

Det gælder om at finde noget ens hund kan tåle, og lide med færrest muligt puriner.

 

Nej har ikke fået at vide hvilke, eller at der var flere slags, han er på noget special tørkost som skulle opløse krystallerne, han er heldigvis glad for foderet men kan ikke tåle det:vedikke: Men han skal ha det, jeg har forhørt mig i forhold til allergien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min tæve fik konstateret krystaller i urinen, blev hun inkontinent, det måtte vi så have nogle piller for og fik også nogle akupunktur punkter i ryggen jeg skulle lave pres på hver dag, min unge hanhund blev heldigvis hurtigt rask igen - begge haddede dog det dåsefoder de skulle spise indtil der ikke var flere krystaller.

 

Mvh Carina

 

Min dyrlæge har ikke nævnt at det kunne medføre inkontinent, jeg har sagt at han tisser indenfor, men så fik vi taget en blodprøve for at se om der var andet.

<min hund kan heldigvis godt lide maden men ikke tåle den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...